Savner det stigende havnivået: Venezia "tørrlagt"

Started by Telehiv, 04.01.2017, 16:51:27

Previous topic - Next topic

Telehiv

Målinger har vist at Venezia synker 1-2 millimeter hvert eneste år. Ikke desto mindre er dette andre år på rad at havnivået er historisk lavt, faktisk 70 centimeter lavere enn normalt. Det fenomenet, kombinert med at det knapt har regnet i Nord-Italia i høst (ikke vil det bli våtere heller...), har gjort at mange av de verdensberømte kanalene er ufarbare både for gondoler og taxi-båter.



I stedet er de mer eller mindre tørrlagte og blottlegger mye av søppelet som har havnet i kanalene i årets løp



Jaja, vi får satse på at dette ikke blir noe varig forhold, og at de saklige 13-17 cm/hundreår havstigning vil fortsette slik at ikke Venezias gondolierer og turistindustri for øvrig havner, bokstavelig talt, på bar bakke.

Tabloidoppslag til side:
Dette lokale fenomenet inne i Adriaterhavet er selvsagt ikke noe nytt, området kan noen tider også oppleve høyere enn normal vannstand.
Jfr. for øvrig at det ikke til noe spesifikt tidspunkt kan fastsettes ett globalt havnivå; dette "nivået" endres fortløpende rundt om på kloden ut fra de vanlige tidevannspåvirkningsfaktorer samt ofte uforutsigbare lokale/regionale forhold. Og må derfor beregnes iht nokså kompliserte modeller og algoritmer. Fremdeles uten at man på et gitt tidspunkt kan si å ha et "sant" havnivå. Over noe tid kan man imidlertid homogenisere/smoothe dette til å bli et noenlunde snittestimat.
 

Bebben

Hm, og ingen havstigning i Bergen heller foreløpig. Var det ikke "en halvmeter de neste 40 år" for nå snart 10 år siden?

Jeg minner om bookmakernes "Mathematical decay" - jo lenger tid som går uten at et tips går inn, jo mindre blir sjansen for at det skal slå til: 4-2 til hjemmelaget er ikke lenger like sannsynlig som det var ved avspark hvis det står 0-0 etter 80 minutter... da må det scores masse på kort tid. Tilsvarende får havnivået i Bergen (og andre norske kystkommuner) stadig mer å ta igjen etter som tiden går. Det må jo begynne å stige en gang, og det fort!

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Telehiv

På 'an igjæn!!

Hehe, i dag kom det "ny forskning" igjen: Golfstrømmen KAN kollapse - om 300 år, denne gangen.
Jeg bare nevner det.
Men dere finner det på Tekst-TV et sted.



Og selvsagt i alarmist-reiret yr: http://www.yr.no/artikkel/ny-forskning_-golfstrommen-kan-kollapse-1.13305268

Må vi virkelig ta en runde til på dette?
Hvor er barskapet?

En liten ettertanke: Hvor hadde de plassert meg hvis jeg gikk ut i media og sterkt benektet at Golfstrømmen KAN kollapse om 300 år? Er Reitgjerdet nedlagt nå?
Var det ikke der de plasserte de kverulantisk paranoide?