V ville ikke motta hyllesten

Started by Ryddegutt, 02.01.2017, 19:40:10

Previous topic - Next topic

Ryddegutt

V og Krf har sammen med media kjempet i månedsvis for at verdens mest vanvittige bilavgifter skulle bli enda verre. Tilslutt har de altså lykkes.

Men hvorfor er det ikke førstesideoppslag i alle medier i dag med V som hovedpersoner nÃ¥r dette er seieren til V og deres viktigste sak. V burde vel i dag stÃ¥ pÃ¥ pallen for Ã¥ motta medias og folkets hylles for Ã¥ ha presset gjennom denne økningen. I stedet ser det ut som V gjemmer seg alt de kan og prøver Ã¥ gi H og Frp ansvaret for dritten V selv stÃ¥r bak. 

Toppen av umodenhet, ansvarsfraskrivelse og feighet er det når klovner i V kommer med følgende uttalelse:
   
QuoteWasskog opplever blant annet at Venstre får skylda for økningen i drivstoffavgiften fra nyttår.

http://www.dagbladet.no/nyheter/medlemsflukt-fra-venstre/66581282

Emeritus

Jeg så nettopp Dagsrevyen der bensinprisene fikk et av de lengste oppslagene og der FrP fikk tyn av en par som stod ved pumpene og fylte bensin. I samme innslaget var det er innslag med hun som jeg aldri husker navnet på (oljeanalytiker i DnB, Tina eller noe slikt) som sa at hun regnet med en fortsatt oppgang i prisene siden råoljen skulle opp ut over året, hun antydet 18 kr/l.

For et par dager siden leste jeg en sammenligning over drifts og totalkostnadene mellom en Tesla S og en Mercedes E med kraftig bensinmotor, jeg tror det var en E350. Og Teslaen kom langt bedre ut selv om det var lagt inn batteriskifte etter 5 år, altså to år før batterigarantitiden på Teslaen gikk ut. Batteriskiftet kostet $ 12.000,-.

Og da må en virkelig begynne å lure. En E400 4MATIC (333hk DIN) med litt utsyr koster rundt millionen. En Tesla S100D ligger på i overkant av 1,1 mill og har allerede mye av det som er ekstra på Mercedesen. Teslaen er bygget i aluminium og ruster ikke, den sliter knapt bremser siden den har dynamiske bremser via driften, den knuser Mecedesen i alle tall med unntak av kjørelengde pr. fylling/tid det tar å fylle. Legger en til grunn en årlig kjørelengde på 20.000 så vil Mercedees alene i bensin koste ca. 25.000 (0,7 pr. mil) og Teslaen praktisk talt null, 20.000 km skulle tilsvare ca. 40 oppladninger a 100 kW, eller 4000 kW. Teslas garanti er også bedre, å holde en Mercedes av de dyre typene i tipp topp stand koster blod. Og når det gjelder bruktprisene, knuser også klart Tesla Mercedees.

Valget begynner å bli enkelt.

Ryddegutt

#2
For et ungt par med småbarn som knapt har råd til en rusten trafikkfelle med fire hjul er ikke en Tesla et alternativ. Spørsmålet er hvor lenge de fortsatt gidder å stå opp for å kjøre til barnehage og jobb.

Batteribil ladet med kullkraft ellers i verden er like dustete som resten av CO2-hysteriet. Heldigvis er ikke alle politikere i verden idioter slik som de fleste politikere i Norge er:

QuoteMens det stadig ruller flere og flere elbiler på norske veier, er bare én av 500 biler i Europa elektriske.

http://e24.no/bil/elbil/analysebyraa-derfor-uteblir-elbilboomen-i-europa/23883007

Emeritus

Sitat Ryddegutt;

"For et ungt par med småbarn som knapt har råd til en rusten trafikkfelle med fire hjul er ikke en Tesla et alternativ. Spørsmålet er hvor lenge de fortsatt gidder å stå opp for å kjøre til barnehage og jobb."

OK, da kan de snart kjøpe seg en Opel Ampera til rundt 300.000,-:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/opel-revolusjon-lanserer-neste-generasjon-elbil-til-hoesten/a/23614500/



Ryddegutt

Hvis man kun har råd til en rusten trafikkfelle med fire hjul så kan man ikke disponere en årslønn på bil. Hverken en lekebil med batteri eller en ekte bil som går på bensin til kr 300 000,-

Hvilken del av setningen "verdens mest vanvittige bilavgifter" var uklar...

Ryddegutt

Solvik-Olsen har lagt ut en ny post på bloggen sin:

QuoteNår AP/SP i media klager på drivstoffpriser, er det som å høre en pyroman klage på brannvesenet. I Stortinget har det rødgrønne alternativet kjempet for økte drivstoffavgifter, økte engangsavgifter og økte bompenger.

http://solvikolsen.blogg.no/1483476807_.html

Emeritus

For noen år siden var der et forslag om å "låse" drivstoffprisene ved å la avgiftene fluktuere med råoljeprisen, jeg tror det var FrP som fremsatte det.

Er det dødt?

Ryddegutt

Jeg har ikke sett så mye til det forslaget etter at Frp kom i regjering. Ellers har jeg aldri vært aktiv i politikken. Det begrenser seg til noen års medlemskap i Oslo Høyre som menig for en del år siden.