Ny studie viser neglisjerbar virkning av CO2 og varme på skogsvekst

Started by Ex-administrator, 15.12.2016, 14:27:09

Previous topic - Next topic

Ex-administrator

No growth stimulation of Canadaâ??s boreal forest under half-century of combined warming and CO2 fertilization

QuoteLimited knowledge about the mechanistic drivers of forest growth and responses to environmental changes creates uncertainties about the future role of circumpolar boreal forests in the global carbon cycle. Here, we use newly acquired tree-ring data from Canadaâ??s National Forest Inventory to determine the growth response of the boreal forest to environmental changes. We find no consistent boreal-wide growth response over the past 60 y across Canada. However, some southwestern and southeastern forests experienced a growth enhancement, and some regions such as the northwestern and maritime areas experienced a growth depression. Growthâ??climate relationships bring evidence of an intensification of the impacts of hydroclimatic variability on growth late in the 20th century, in parallel with the rapid rise of summer temperature.

...

Considerable evidence exists that current global temperatures are higher than at any time during the past millennium. However, the long-term impacts of rising temperatures and associated shifts in the hydrological cycle on the productivity of ecosystems remain poorly understood for mid to high northern latitudes

...

Growthâ??climate response patterns were computed for each of the 19 boreal tree species to identify the key environmental factors driving the observed changes in Canadian boreal forest growth (Fig. 5). In our analyses, two climatic variables stand out as important growth drivers for many of the species studied: summer temperature and soil moisture. The importance of these two variables is not limited to particular regions but extends across vast boreal areas

Dette er et rimelig sterkt argument for at treringer nærmest er verdiløse til å beskrive historisk klima.

PetterT

Det er mange som har pÃ¥pekt at treringer er tvilsomme indikasjoner pÃ¥ lokal temperatur.  Andre faktorer spiller ogsÃ¥ inn, for eksempel nedbør.

For øvrig så er vel den eneste observerbare og målbare effekten av økt global temperatur og CO2 i luften (iden rekkefølge) at jorden er blitt grønnere, for eksempel i Sahel-området, og tregrensa kryper stadig oppover.

Carbon Dioxide: The Good News  Date: 11/10/15  Global Warming Policy Foundation 
http://www.thegwpf.org/climate-doomsayers-ignore-benefits-of-carbon-dioxide-emissions/
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Jeg har aldri satt meg grundig inn i disse treringstudiene, og er intuitivt enig i at dette er usikre proxyer bl.a. som Petter T. påpeker, der er andre faktorer enn temperatur som spiller inn.

Men jeg har en langt bedre proxy, nemlig havstigning/senkning. I motsetning til treringer er havstigning ikke et så lokalt fenomen og i et perspektiv på noen tusen år, vil havet på globalt nivå ikke stige eller synke uten gjennomsnittlig globale temperaturendringer. Der er en rekke faktorer - minst fem - seks, og hvis en virkelig går i detalj - nærmere 10 - ulike faktorer som spiller inn, men termisk ekspansjon og smelting av landis utgjør om lag 80% av forskjellen (her har jeg ingen kilder på stående fot, og tar det fra hukommelsen.)

Og havstigning/senkning viser etter mitt syn en enda klarere historisk utvikling enn treringer.