Den fullkomne klimafjott

Started by Emeritus, 13.12.2016, 17:02:53

Previous topic - Next topic

Emeritus

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/12/13/195263534/hagen-advarer-mot-klimahysteriet

"Da han blir konfrontert med opplysninger om at temperaturene på jorden øker, svarer den erfarne politikeren slik:

â?? Nei, hvor har du det fra? Det gjør de aldeles ikke, de siste 30 Ã¥rene har det ikke vært noen økning. Alle er redd for to grader varmere, det var det i vikingtiden, og det var ikke sÃ¥ mange som kjørte dieselbil den gangen altsÃ¥, mener Frp-veteranen."

http://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/from:1986/to:2017

https://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_controversy#/media/File:1000_Year_Temperature_Comparison.png

Var det noen som nevnte uttrykket "Ã¥ bli beskyttet mot seg selv."

translator

#1
Hagen har gjort leksen sin. Han har lest Donna Laframboises bok "The Delinquent Teenager Who Was Mistaken for the Worldâ??s Top Climate Expert" om at rapportene til FNs klimapanel er politiske, ikke vitenskapelige, han har lest fysiker Stein Bergsmarks redegjørelse om det samme, han har forstÃ¥tt (som Muller) at forfalskning av grafer i offentlige presentasjoner ikke gjøres pga. faglig inkompetanse, men er bevisst manipulering. Og sÃ¥ videre. Det som er morsomt med at en person som Hagen virkelig tar skrittet fullt ut gjør at andre vil følge etter. Iallfall vil flere begynne Ã¥ interessere seg for problemstillingen (igjen) i den offentlige debatt. Det har vært litt sÃ¥nn med klimadebatten som med innvandringsdebatten i Sverige: hysj, hysj  med det meste, og nÃ¥de deg hvis du ikke er enig i det som er politisk korrekt og som "alle er enige om". Du mÃ¥ iallfall ikke si det høyt! Vi vet jo hvor galt det har gÃ¥tt.

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

#2
Så du akseptere den poetiske sannhet, fordi kampen snart er vunnet, og da må det være forsvarlig å lyve litt?

Særlig denne uttalelsen avslører at Hagen burde vernes mot seg selv;

"Det vi i lille Norge gjør, seks millioner mennesker, spiller ingen rolle for klimaet i det hele tatt."

Dette er kanskje kjernen i Hagens livsfilosofi. Om jeg unndrar skatt spiller det jo ingen rolle siden mitt bidrag kun utgjør 0,00032% av BNP. Om jeg stjeler en pakke roastbeef på SPAR til 89,50, betyr dette mindre enn 0,000067% av Norgesgruppens samlede inntekter. Hagen og FrP har faktisk mer enn en gang kommet unna som noen jævlig store snyltere. Den vistnok største FrP gruppen i verden er på Costa del Sol, og består av uføretrygdede tidligere kommunalt ansatte, som sitter og sutrer over det norske skattetrykket og sløsingen av de offentlige midler.

SÃ¥ var det denne;

".... han har forstått (som Muller) at forfalskning av grafer i offentlige presentasjoner ikke gjøres pga. faglig inkompetanse, men er bevisst manipulering."

Jeg oppfatter at du tar Müller i Berkeley prosjektet til inntekt for at det har forekommet forfalskninger av offentlige grafer. Kanskje jeg nå etter 18 måneder endelig kan bli presentert bevis for dette som påstås på daglig basis, jeg er lutter øre.

Fortell hva du vet, som jeg etter 18 måneder ikke har funnet, eller er dette bare en ny variant av den poetiske sannhet?




translator

Som vanlig når jeg diskuterer med deg, og dine likesinnede, så dreier det seg lite om sak og mye om person:

"Det vi i lille Norge gjør, seks millioner mennesker, spiller ingen rolle for klimaet i det hele tatt."

Dette har Muller sagt i årevis om USA (med referanse til Kina), og jeg tror ikke det har noe med Mullers "livsfilosofi" å gjøre, men simpelthen en konstatering av fakta, sett med den innfallsvinkel Muller har at CO2 er en trussel mot klima.

Du behøver ikke blande kortene. Berkeley-prosjektet ble satt i gang etterpÃ¥, fordi Muller, etter alt tullet med hockeykøllegrafen, begynte Ã¥ tvile pÃ¥ om de globale temperaturmÃ¥lingene var til Ã¥ stole pÃ¥. Det var de. Jeg snakker om det materialet McKIntyre/McKittric hadde som Muller reagerte pÃ¥ før alle andre, og som senere ble en sak gjennom Wegman-rapporten fordi Muller skrev om det i "Technology Review". Og senere, ombyttingen av temperaturgraf fra treringsdata til termometerdata pÃ¥ akkurat "riktig" tidspunkt, som vi kjenner fra "hide the decline"-e-posten. Du har bevisene foran deg, men nekter Ã¥ se dem. Ã?penbart for alle andre her utenom deg.   

Og etter å ha lest din utredning om "Hagens livsfilosofi" så synes jeg kanskje du skulle forsøke å bli høyesterettsdommer likevel. Det virker som du er god på å dømme andre mennesker.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

"Dette har Muller sagt i årevis om USA (med referanse til Kina),"

Har han uttalt det? Så du bare høyner anten, nå har du to Müller sitater du skal dokumentere, jeg vil ha kilder, ikke disse fri fantasi beskrivelsene som dere bare drar rett ut av ræva akkurat som det passer.

 

Bebben

Hagen er neppe noen dårligere klimatolog enn andre politikere. Vi hadde jo også vår sjefsforhandler Tine Sundtoft, som sa at atmosfæren var i ferd med å bli "mettet" av CO2. Og en viss John Kerry, som etter å ha forsikret om hvor enkel drivhusteorien var, demonstrerte at han ikke hadde forstått den.

Det meste av klima fra politikeres side ser ut som et slags svermeri, eller føleri, men noen må sette ned foten når klimahypen begynner å komme ut av kontroll.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Water

Quote from: Emeritus on 13.12.2016, 21:39:08
Særlig denne uttalelsen avslører at Hagen burde vernes mot seg selv;

"Det vi i lille Norge gjør, seks millioner mennesker, spiller ingen rolle for klimaet i det hele tatt."
Tja. Hva ville du ha anbefalt hvis du hadde visst at det var tvingende nødvendig å redusere utslippene av CO2 fra oss mennesker for å unngå en katastrofe?

Emeritus

#7
Til Bebben; Hvis jeg først skulle uttale meg om klima, og herunder åpenbart bryte partiprogrammet jeg stiller på, hadde jeg sagt noe diffust om at dette er overdrevet eller noe i den retning, og ikke kommet med uttalelser som enhver kan tilbakevise som det rene tøv. Hva Sundby har sagt kan faktisk spinnes i det endelige, det samme gjelder Kerry da nesten ingen - ut over de spesielt interesserte - forstår klimagassteorien uansett. Men at det i de siste 30 årene ikke har blitt varmere, og at det var pluss to under vikingtiden, kan tilbakevises slik at endog den enkleste skjel forstår at Hagen ikke vet hva han holder på med. Men det beste argumentet er følgende; vi forventer ikke at politikere skal være klimaspesialister og at de på dette som på andre området følger ekspertråd. Skal en da som politiker gå i mot ekspertene, kan en ikke samtidig avsløre seg som totalt uvitende på området.

SÃ¥ til Water; jeg forstÃ¥r ikke hva du mener, det synes Ã¥ være internasjonal enighet om Ã¥ senke klimagassutslippene. Ã? argumentere at alle andre skal gjøre det andre enn oss, er ikke særlig elegant eller holdbart. Men dette er avslørende for Hagens generelle livsanskuelse. Jeg kjenner en del FrP'ere som virkelig er liberalere, og som innser at staten blander seg inn i alt for mye, og samtidig er aktive sosialt og handler som de preiker. Men Hagen er jo bare en jævla grisk SV'er i en litt annen dress. Han har hele livet vært opptatt av "skattebetalernes penger," men var ikke verre pÃ¥ det enn at han stjal 2,7 mill fra Stortingskassen og sammen med Fritjof Frank Gundersen og et par til, brukte dette til rene private formÃ¥l i neste Stortingsperiode. Bare frisørregningene til Eli oversteg en minstepensjon - betalt av "skattebetalernes penger." Han gikk til sak mot staten fordi hans superpensjon ikke var høy nok, vel vitende om at denne pensjonen kom fra den samme kassen som ogsÃ¥ skal dekke minstepensjonister. Hagen er en særdeles dyktig retoriker som bedre enn noen annen følte hvor folkeviljen lÃ¥. Men han nÃ¥dde aldri til maktens sentrum som følge av en bristende etikk, og en manglende sammenheng mellom liv og lære. Og han er nÃ¥ sÃ¥ sjalu pÃ¥ Siv Jensen og resten av de som nÃ¥ har hatt reell makt i tre Ã¥r, at han i rent egoistisk selvhevdelsesbehov, driter i om partiet tjener pÃ¥ det eller ikke.   

Water

Foreløpig er det jo bare spekulasjoner om menneskelig CO2-utslipp gir klimakatastrofe. Men "hvis" så var tilfelle er det vel neppe mye å hente i Norge. Kull er vel den desidert største synderen, og dermed er det først og fremst tiltak for å begrense utslipp fra kull som monner. Olje og gass kan jo f.eks. bidra i så måte.

Emeritus

CO2 reduksjoner må avtales globalt og at alle må ta sin del, det er det Parisavtalen gir noen føringer om. Og katastrofe eller ikke, er vel spekulasjoner i begge retninger. Og da koker det ned til risikomanagement. Jeg opprettholder at virkningen av store klimaendringer vil ha en helt annen betydning i dag, enn da vi gikk rundt med klubber og dro våre kvinner etter håret.

translator

#10
Quote from: Emeritus on 14.12.2016, 00:26:55
"Dette har Muller sagt i årevis om USA (med referanse til Kina),"

Har han uttalt det? Så du bare høyner anten, nå har du to Müller sitater du skal dokumentere, jeg vil ha kilder, ikke disse fri fantasi beskrivelsene som dere bare drar rett ut av ræva akkurat som det passer.



Hvilket viser at du ser ikke på de lenkene jeg gir deg. Jeg kunne egentlig lenket til hva som helst av intervjuer og debatter som ligger ute, men denne fikk du tidligere denne uken i en annen tråd
https://www.youtube.com/watch?v=DOfsSYsvQnI&t=2s

22:50: "You keep mentioning the United States. The United States is not the problem!"

Se hele intervjuet, da vil du forstå Richard Muller bedre. Først forklarer han grundig hvorfor hockeykøllegrafen er feil og "ikke måten man bedriver forskning på", så er det om Kinas betydning (sitatet er hentet herfra), så om hvorfor elektriske biler ikke redder verden. Det fine med Muller er at han er både kunnskapsrik, høflig og underholdende på samme tid. Det blir ikke en kjedelig time. Gang på gang setter han den litt forutinntatte (og mindre kunnskapsrike) intervjueren på plass.

Mulig jeg er litt tungnem, men du skriver det var to sitater fra Muller du er interessert i. Hva er det andre?

Tillegg: har sett om igjen på intervjuet. Her er det mye! Ca etter et kvarter snakkes det om hvordan klimapanelet bestemmer ved stemmer (håndsopprekning) hva som skal med i rapportene. Himalaya-rapporten ble tatt med fordi kapittelforfatteren trumfet det igjennom selv om revieweren mente den ikke var vitenskapelig fundert. "Dette var en liten ting", sier intervjueren. Muller svarer: "Det mente også IPCC, men det var dette som fikk oppmerksomhet i mediene." Muller bekrefter det Bergsmark (og Hagen) sier om prosessene i IPCC!
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Bebben

emeritus,

Quotevi forventer ikke at politikere skal være klimaspesialister og at de på dette som på andre området følger ekspertråd. Skal en da som politiker gå i mot ekspertene, kan en ikke samtidig avsløre seg som totalt uvitende på området.

Mener du at politikerne enten må hamle opp med ekspertene, altså være like mye eksperter på det samme området, eller i motsatt fall bare bøye hodet og gjøre som de befaler? I så fall, hva pokker skal vi med politikere i det hele tatt? Det er en oppskrift på teknokrati.

Dessuten, dersom ekspertene skal bestemme, mister de sin eksistensberettigelse, som nettopp er å være eksperter - for noen. Har de ikke noen å være eksperter for, kan de pakke sin hatt i snippesken og gå hjem og nave.

Ideelt sett er politikere også eksperter. De skal styre og samtidig ta haugevis av kryssende hensyn. Slike kryssende hensyn kan for eksempel være såkalte utslippskutt av hensyn til "planeten" versus hensynet til folks arbeid og velferd. Det følger ikke lineært av klimaforskere og alarmisters spådommer om at enden er nær, at drastiske tiltak for å "kutte utslipp" eller investeringer i dyre og upålitelige energiformer er det riktige å gjøre her og nå. Forskning på alternative energikilder mens man avventer situasjonen, er for eksempel også en mulighet. (Bjørn Lomborg har tatt til orde for noe slikt - uten å være klimaskeptiker - men demoniseringen han har blitt utsatt for, er i seg selv avslørende for at vi ikke har med en rasjonell rørsle å gjøre.)

Det finnes også "vinn-vinn" eller "no regret" politikk - for eksempel vil bedre helsestell, økonomisk utvikling, likestilling, utdanning og demokrati i mange land gi lavere fødselsrater og dermed redusere behovet for både hydrokarboner til brennstoff og annen energi i fremtiden. I tillegg til press på andre ressurser. Sto det til meg, hadde vi ikke brukt fem flate øre på klima bortsett fra den tilpasning som alltid har vært nødvendig og vil fortsette å være det til evig tid.

Slik jeg ser det, er verdenssamfunnet satt under press av en ideologisk gruppering med et rikholdig følge av groupies og både politiske og finansielle opportunister. "Gjør som vi sier, ellers". Og betal, så klart. Da trengs det politikere som er frekke nok eller tøffe nok i trynet til å ha seg frabedt at alle må ofre til Karbondjevelen. Hagen ville ikke vært mitt førstevalg, men han har da i det minste skapt litt støy og tilløp til debatt i ekkokammeret i det klimadydige establishmentet. Og han vet nok godt at det finnes en god del folk som gir seg en god F i hele klimahysteriet.
Kanskje det blir mer stuerent å opponere?



Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#12
"Mener du at politikerne enten må hamle opp med ekspertene, altså være like mye eksperter på det samme området, eller i motsatt fall bare bøye hodet og gjøre som de befaler? I så fall, hva pokker skal vi med politikere i det hele tatt? Det er en oppskrift på teknokrati."

Jeg mener at politikere skal ta beslutninger basert på faglige råd, og at de i den prosessen må stille de spørsmål og få de alternative ekspertuttalelsene som er nødvendig.

Carl I. Hagen har i denne sammenheng ingenting å tilby. Endog på dette forumet er det ingen som forsøker å hevde at Sukkergutten er "inne på noe," eller forsøker å forsvare de påstander han fremsetter. Som proxy er jo dette et karakterdrap på Hagens klimaforståelse.

SÃ¥ hva er det du krangler om, skal vi slippe til enhver idiot som mener noe om vaksiner, Darwins utviklingslære eller at Einstein og Planck har misforstÃ¥tt? 

Bebben

QuoteSå hva er det du krangler om, skal vi slippe til enhver idiot som mener noe om vaksiner, Darwins utviklingslære eller at Einstein og Planck har misforstått?

Jeg vet ikke hva du mener med "vi" og med "slippe til". Dette er jo et presumptivt fritt land. Hagen har ikke spurt meg om lov før han uttalte seg, og jeg regner med at han ikke har spurt deg heller. Men han har blitt sitert i media - som heller ikke har spurt meg eller deg, altså er det et faktum at han har "sluppet til". Uansett er poenget at det til syvende og sist er opp til oss gjennom våre politikere å velge hvilke politiske tiltak som skal gjennomføres eller ikke, selv om ekspertene måtte mene noe annet på sitt snevre område og uansett de grønnes uavvendelige sutring. Det er forresten ofte disse siste som media ynder å behandle som "eksperter".

Hva vaksiner, Darwin, Einstein og Planck har med dette å gjøre, klarer jeg ikke helt å se. Utenfor saken, eller u-saklig altså.




Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Water

Quote from: Emeritus on 15.12.2016, 18:14:25
Og katastrofe eller ikke, er vel spekulasjoner i begge retninger.
Så du erkjenner at fremtidig klimakatastrofe ved antropogent CO2 er en spekulasjon. Skal man altså ut fra en spekulasjon sette himmel og jord i bevegelse for å begrense CO2-utslipp? Klimahysteri er kanskje ikke så langt unna sannheten og du er kanskje ikke så uenig med Hagen likevel ;-)