Ramler korthuset til IPCC sammen?

Started by Ryddegutt, 16.08.2016, 22:14:12

Previous topic - Next topic

PetterT

En klok (!) advokat og ingeniør har publisert en oppsiktsvekkende beregning over maksimal oppvarming CO2 kan ha forårsaket siden Lille Istid:

The IPCC is wrong
https://wattsupwiththat.com/2016/12/11/the-ipcc-is-wrong/
Excerpts of summary:
A. The change in the Average Global Temperature for Land between 1880 and 2002 was 2.6oF. To effect such an increase requires an increase of 13.8 w/m2 in total Average Heating Power. The Maximum total increase in total Average Heating Power that the buildup of CO2 over this period could have effected is 1.6 w/m2 and the Maximum increase in the Average Global Temperature for Land that the buildup of CO2 over this period could drive cannot exceed 0.3 oF.
B. CO2 is not THE cause nor is it the primary cause of Global Warming
C. The Maximum increase in Average Global Temperature that a doubling of the concentration of CO2 from 400 to 800 ppmv can effect is 0.8oF. The IPCCâ??s predictions of 3.4oF to 7.9oF are 325% to 900% too high and this would require an increase in heating of 800% to 900% greater than that determined in accordance with the calculation set out in statement 3 above.
D. The IPCC is simply wrong.

Om forfatteren:
Copyright © William Van Brunt, 2016. All rights reserved.
William Van Brunt is a practicing lawyer and President and CEO of JFA, LLC. Before attending law school, he was a senior scientist and part of a highly successful design team engaged in state of the art research and development for, and writing the complex software necessary to determine the aerodynamics and heating of hypersonic vehicles for the U.S. Air Force and Navy and probes into the planet Venus, for NASA. Relevant to this topic are the degrees he holds from the Pennsylvania State University, B.S. (Aeronautical Engineering) and the Massachusetts Institute of Technology, M.S. (Aeronautics and Astronautics), where he was elected to the Society of Sigma Xi. Fascinated by the claims made about the role of Carbon Dioxide in Global Warming and causes therefor, his is a novel, in depth and totally independent assessment of this topic.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Det er ingen fare med det, og når det gjelder denne advokatene som har blitt klimarakettkirurg, så ser jeg på det med stor ro. Jeg studerte en gang sammen med en type som etter hvert reiste til Afrika for å lære seg naturmedisin. Jeg har ikke hørt om han så mye de senere årene, men ett av ryktene var at han hadde blitt kokt levende og selv hadde blitt benyttet som medisin. Han var ikke mye til advokat, så slik sett gikk ikke verden glipp av noe.

Utviklingen synes å være at færre og færre forsøker seg på slayerfysikk og at den grunnleggende vitenskapelige konsensusen om at CO2 og andre klimagasser har en eller annen oppvarmende effekt, er mer eller mindre enerådende, endog på klimablogger. Dette gjerne i kombinasjon med at "skeptikere" hevder at IPCC og mainstream vitenskap først nå aksepterer naturlige klimavariasjoner, og da underforstått at det er "skeptikerne" som har funnet opp naturlige klimavariasjoner, mens realiteten er at det praktisk talt utelukkende er mainstream klimavitenskap som har avdekket og kartlagt virkemåtene og mekanismen bak disse, i den grad de er forstått.

Når det gjelder IPCC så linker jeg inn programmet.

http://wg1.ipcc.ch/AR6/AR6.html

Så det er ingen grunn til uro, det kommer sikkert masse ny og forhåpentlig nyansert klimavitenskap i AR6. Det er håp om at en del av den kritikken som har vært rettet mot tidligere prosesser - en kritikk jeg delvis deler - kan rettes opp i utarbeidelsen av AR6, der er ingen annen måte å finne ut av dette på enn gjennom den vitenskapelige metode.