Klimatipping

Started by Emeritus, 08.12.2016, 18:02:25

Previous topic - Next topic

Emeritus

Jeg åpner et nytt tema. Det spås, tippes, projekseres og predikeres om alt fra fremtidig klimautviling, temperaturene neste måned, sjøisen i Arktis neste år og om 20 år. Videre hevdes det at dette og hint blir avklart snart, at forskningsartikler som vil revolusjonere klimavitenskapen er rett rundt hjørnet. Så hvorfor ikke markere disse spådommene, notere de ned og deretter se om disse slår til.

Emeritus

Første ut er denne;

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/10/05/0539/jordas-temperatur-nar-nye-hoyder

"â?? Jeg regner med at temperaturen vil bli noe lavere enn 2016, men høyere enn før, sier Benestad til NTB.
Forskningsdirektør Bjørn Samset ved CICERO tror snittemperaturen neste år sannsynligvis blir omtrent som i 2015. Begge forskerne viser til at temperaturen tidligere har gjort «varige hopp»."

Ryddegutt

#2
Tja, hvis de bruker de verdiløse landbaserte målingene som kontinurlig blir voldtatt av GHCN som dynamisk fasit så vil jo alle nye år tilsynelatende bli varmere enn tidligere år. Man behøver ikke tippe her.

Da er det mer interessant å følge med om klovnen fra Meteorologisk institutt eller CICERO tør å spå noe om fremtidig utvikling i temperaturene målt av satellittene.

Ellers kommer jo Samset med en oppsiktsvekkende tilståelse i linken din:

QuoteMye tyder på at temperaturen fortsatte å øke i havet i perioden hvor utviklingen gikk langsommere på jordoverflaten. De siste årene kan opplagret varme ha strømmet opp fra dypet og forplantet seg til lufta.

Ble dette havvannet varmet opp for 300 år siden eller kanskje 800 år siden mon tro?

Emeritus

Den andre ut er denne;

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3974846/Stunning-new-data-indicates-El-Nino-drove-record-highs-global-temperatures-suggesting-rise-not-man-emissions.html

"David Whitehouse, a scientist who works with Lord Lawsonâ??s sceptic Global Warming Policy Foundation, said the massive fall in temperatures following the end of El Nino meant the warming hiatus or slowdown may be coming back.
â??According to the satellites, the late 2016 temperatures are returning to the levels they were at after the 1998 El Nino. 
The data clearly shows El Nino for what it was â?? a short-term weather event,â?? he said."

Vi skal altså ned på 1998 nivå.

Emeritus

"Tja, hvis de bruker de verdiløse landbaserte målingene som kontinurlig blir voldtatt av GHCN som dynamisk fasit så vil jo alle nye år tilsynelatende bli varmere enn tidligere år. "

Begynn og belegg påstandene dine, jeg har nå i ett år bedt om bevis for dette og har hittil fått presentert en påstand om GISS og Hansen som for meg ble presentert som et bedrageri, men som etter nærmere undersøkelse så ut som en feil.

Les denne artikkelen;

https://moyhu.blogspot.no/2016/12/where-do-ghcn-monthly-numbers-come-from.html

og forsøk selv Ã¥ sett deg inn i en situasjon der alt du foretar deg - totalt ubegrunnet - blir karakterisert som bedrageri, fusk og fanteri av en kvakkende gjeng HVPU kandidater pÃ¥ WUWT og Klimarealistene. Vi hadde Berkeley som alle var enige om var et bra initiativ, men nÃ¥r dataene kom ble de slaktet som forædere, Puppets of The AGW Industry og det som verre var; 

http://berkeleyearth.org/

Der er andre uavhengige som har gjort det samme.

Det holder ikke å klynge seg til Spencer eller Mears når alt tyder på at dette er de målinger som er mest upålitelige av de alle, og der de endres nærmest på årlig basis og justeringene er langt større enn de bakkebaserte. Jeg har for øvrig gitt deg en artikkel av Mosher som viser problemene med disse målingene. Ingen som vil ha er riktig bilde av den virkelige utviklingen, bygger på noe annet enn noe som faktisk kan etterprøves ved at dataene er åpne og kontrollerbare, og i tillegg har andre parallelle data å sjekke de opp mot.

SÃ¥ SHUT UP, eller PUT UP.

Ryddegutt


Emeritus

Jeg ber om bevis, ikke antagelser. At temperaturserier må justeres for ulike metoder, ulike måletidspunkter, justeringer for UHI osv., er uomtvistet. Og det gjøres. Som du sikkert er lei av å høre om, undersøkte jeg Karl & Co. grundig, jeg las all kritikken, jeg las de papers Karl & Co bygget på, og kom til den konklusjonen at kritikken var grunnløs og i stor utstrekning bygget på latskap og misforståelser.

Det store spørsmÃ¥let, som bÃ¥de du og andre her pÃ¥ forumet mÃ¥ ta en dyp, ærlig og grunnleggende medarbeidersamtale med dere selv om er; Hvorfor skal Kevin Trenberth, James Hansen eller endog Phil Jones fuske med dette. Er dette personer som har behov for, eller noe ønske om Ã¥ lure seg selv til Ã¥ lage data for Ã¥ bekrefte sine egne teorier? Tror du at den 72 Ã¥r gamle Trenberth, den 69 Ã¥r gamle Meehl  eller 74 Ã¥rige Hansen - som alle har en kognitiv kapasitet til Ã¥ gjøre langt større finansielle scoop enn Ã¥ forske pÃ¥ klima i 40 - 50 Ã¥r, vil handle sÃ¥ totalt pÃ¥ tvers av sin grunnleggende vitenskapelige og utforskende livsanskuelse, at de plutselig begynner Ã¥ lage data? Det er her det svikter totalt. Jeg er vant til Ã¥ hÃ¥ndtere pÃ¥stander og bevis, fra begge sider. I mangel av gode hÃ¥ndfaste bevis, er det lett Ã¥ ty til motiver og tidligere modus operandi, han har gjort det før, sÃ¥ han har sikkert gjort det igjen. Men jeg ser ikke dette. Jeg ser den 74 - Ã¥rige Hansen høyaktiv og engasjert, du kan være uenig med han og mener at han tar feil. Men før disse bedrageripÃ¥standene fremsettes, sÃ¥ vil jeg be om bevis. Og dette gelder særlig nÃ¥r bedrageripÃ¥standene fremsettes mot flere hundre - ja sannsynligvis flere tusen - enkeltpersoner som alle skal ha vært med pÃ¥ dette. Dette har nÃ¥ kommet sÃ¥ langt bl.a. her pÃ¥ forumet at det er kun jeg som reagerer nÃ¥r det pÃ¥stÃ¥s at NMI bevisst avgir feil værmeldinger for Ã¥ fake AGW, eller det pÃ¥stÃ¥s at der er et Team som reiser omkring i verden og forteller de ulke institusjonene som rapporterer klimadata, hva de skal rapportere. For dere andre synes dette Ã¥ være et helt naturlig og selvinnlysende faktum.

Bebben

emeritus,

QuoteTror du at den 72 Ã¥r gamle Trenberth, den 69 Ã¥r gamle Meehl  eller 74 Ã¥rige Hansen - som alle har en kognitiv kapasitet til Ã¥ gjøre langt større finansielle scoop enn Ã¥ forske pÃ¥ klima i 40 - 50 Ã¥r

Meehl kjenner jeg ikke videre til, men for de to andre har jeg ikke sett noen spesielt imponerende "kognitiv kapasitet", i likhet med store deler av resten av klimarørsla. De synes heller å lide av et fremskredet klimasentrisk verdensbilde, altså det du betegner med k-ordet.

For klimadebatten generelt har jeg personlig forsøkt å holde meg til en policy om ikke å slå rundt meg med ord som svindel og juks. Har ikke nødvendigvis alltid lyktes, men jeg tror ikke det er en god taktikk. På den annen side kan jeg ikke si meg fornøyd med svarene på hva amerikanerne har gjort med værdata fra Island, for eksempel, der den velkjente episoden med is som stengte inne fiskeflåten i årene rundt ca. 1970 er redigert ut av historien.

Jeg regner med at noe av svaret ligger i at temperaturserier som BEST må forstås som modeller som predikerer temperaturene både i områder der de måles og i områder der de ikke gjør det. Det er en slags indekser snarere enn en "ren" serie med måleresultater.

For satellittseriene vet jeg i det minste en ting, og det er at de måler temperaturen i luften, og ikke nede i sjøen slik som visse skips- eller bøyedata. Kanskje dette er et av flere tankekors: At de ikke måler/viser nøyaktig det samme (her heller).

For temperaturen neste år sin del regner jeg med at den kommer til å være preget av temperaturene i år, i hvert fall til å begynne med. Det kalles visst autokorrelasjon, statistisk sett - hver år er ikke fullstendig uavhengig av de(t) foregående, som når man kaster en terning. I tillegg kommer det velkjente prognoseprinsippet at amatører kan slå ekspertene på områder med stor usikkerhet - og da er ofte små endringer det beste tipset.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

translator

Quote from: Emeritus on 08.12.2016, 19:00:55
Vi hadde Berkeley som alle var enige om var et bra initiativ, men nÃ¥r dataene kom ble de slaktet som forædere, Puppets of The AGW Industry og det som verre var; 

http://berkeleyearth.org/

Her sikter du til Richard Muller som jeg har fulgt i en Ã¥rrekke (siden 2008), og problemet er ikke at han kom opp med en temperaturgraf som er lik den fra de andre institusjonene, hvilket ikke var overraskende, men at han feilaktig var blitt fremstilt som skeptiker fordi han hadde sagt ting de (alarmistene pÃ¥ Skeptic Science, blogspot.com osv.) ikke likte, som  f.eks jukset til Michael Mann (og bevisst juks var det ja, man glatter ikke kurver hvis man ikke har noe Ã¥ skjule) og deltatt i debatter hvor han har forsvart forskere som stÃ¥r frem med at de fikk arbeidene sine refusert fordi de kunne tolkes som svekkelse av teorien om global oppvarming.

Muller har aldri vært skeptiker når det gjelder selve teorien om AGW, men har han vært nådeløs mot de AGW-ere som farer med juks, løgn eller overdrivelser.
https://www.youtube.com/watch?v=DOfsSYsvQnI

(skulle helst vist til et annet klipp, men det er ikke tilgjengelig lenger dessverre - jeg har imidlertid mine egne notater og kommentarer til disse debattene)
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

#9
"For satellittseriene vet jeg i det minste en ting, og det er at de måler temperaturen i luften, og ikke nede i sjøen slik som visse skips- eller bøyedata. Kanskje dette er et av flere tankekors: At de ikke måler/viser nøyaktig det samme (her heller)."

Problemene med satellittene er at ingen synes Ã¥ vite hva de mÃ¥ler. Du har korrekt pÃ¥pekt at de mÃ¥ler "the bulk" av den del av  atmosfærene de ulike instrumentene er ment Ã¥ mÃ¥le. Men siden de alle gÃ¥r et stykke over atmosfæren er det tale om støy fra andre deler, den laveste aktive pÃ¥ Aqua mÃ¥ler under 7,5 km, deretter er det Ã¥tte kanaler over denne, der den øverste mÃ¥ler fra 41 km. Vi forstÃ¥r alle at dette er komplisert og nÃ¥r en ser pÃ¥ justeringene de siste 15 - 20 Ã¥r, fremstÃ¥r dette som langt mer usikkert enn Ã¥ stikke et termometer ned i sjøen. Dekningen - som Spencer fremhever som en fordel kontra overflate - er ikke noe problem. Det hadde holdt med noen fÃ¥ værstasjoner i Norge for Ã¥ fastslÃ¥ temperaturutviklingen i Norge de siste 150 Ã¥r. At vi til tider har hatt hundrevis, er et utslag av behovet for lokale værmeldinger. Og nÃ¥r du trekker frem skips mot bøyedata sÃ¥ skal en ikke undervurdere betydningen av disse. Som jeg har fremhevet tidligere, sÃ¥ spiller instrumentfeil ingen rolle i det store bildet med mindre der var en systematisk bias en ene eller andre retningen pÃ¥ de enkelte mÃ¥lemetoder. Viser titusenvis av kjølevannsinntak 0,12C i økning pr. tiÃ¥r, spiller det ingen rolle om skip A sitt termometer viser 3,5C for mye i forhold til virkelig temperatur, eller om skip B viser like mye feil i den andre retningen, i det store bildet viser alle disse titusenvis av mÃ¥linger de en eller annen trend. Problemet oppstÃ¥r nÃ¥r en skal skifte metode. Viser skipsmÃ¥lingene i snitt 1,2C mer enn den virkelige temperaturen, og en deretter skal gÃ¥ over til bøyedata som viser riktigere temperatur, kan en ikke bare koble disse to seriene uten homogenisering. Og denne homogenisering er gjort sÃ¥ nøye og vitenskapelig at jeg fant det nær latterlig nÃ¥r jeg leste de ulike rapportene. Det er homogenisert mellom seilduksbøtter, som var vanlig i begynnelsen (stort sett før 1920,) og gummibøtter som var vanlig før kjølvannsinntakene overtok rundt 2. verdenskrig. Og dette er gjort høyst vitenskapelig med praktiske tester der det beregnes hvor mye varme som tapes, eller tilføres, fra bøtten løftes ut av sjøen, til en stikker termometeret opp i bøtten, og til alt overmÃ¥l er det utgitt i vitenskapelige artikler. Vel, nok detaljer. Det jeg leser forteller meg at de som driver med dette  faktisk forsøker Ã¥ finne sannheten etter beste evne.

Når det særlig gjelder sjø, har vi en måleserie i Norge jeg aldri har hør nevnt i klimasammenheng men som er høyst vitenskapelig og langvarig. Havforskningen har utført målinger hver måned siden ca. 1930 til dags dato på ulike dybder på åtte målestasjoner fra Sørlandet til Finnmark. Hvilken trend disse viser, vet jeg ikke, og har satt meg fore å få noen til å sette de inn i et exceldok, den som har tid finner de her;

http://www.imr.no/forskning/forskningsdata/stasjoner/
     

Emeritus

"Muller har aldri vært skeptiker når det gjelder selve teorien om AGW, men har han vært nådeløs mot de AGW-ere som farer med juks, løgn eller overdrivelser."

Jeg har selv sett videoer der han omtaler seg selv som luke warmer, og det er skeptisk nok for meg. Jeg vet ikke hva du legger i skeptiker, jeg anser meg selv som skeptiker, dette selv om jeg i dette selskapet oppfattes som kameraten til Al Gore (noe jeg selvsagt er),nevøen til James Hansen og den onde sønnen til Mor Theresa.

Om Müller er A, B eller C, spiller mindre rolle, spørsmÃ¥let er om en tror, eller ikke tror, at det prosjektet hadde som formÃ¥l Ã¥ finne sannheten, eller var en decoy for det pÃ¥gÃ¥ende Grand Conspiracy. 

Ryddegutt

#11
Emeritus

Kevin Trenberth er høyt og lavt. I det ene øyeblikket fremstår han som en genuin forsker som er opptatt av usikkerheter (altså det ALLER VIKTIGSTE for en forsker). I det neste øyeblikket opptrer han som en full-fledged alarmist og en totalt useriøs dust.

http://www.webcitation.org/5zxLvRrfx

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A29397-2005Jan22.html

Men han har i alle fall integritet nok til å se at Karl et al ikke har noe å bety for pausen og fortsetter å gi ut forskning for å forklare pausen. Var ikke det du som etterlyste "bevis" for hvor verdiløse de landbaserte målingene er etter "justeringene". Vel, din helt Trendberth anerkjenner fremdeles pausen...

Phil Jones har allerede gått inn i historien som verdens mest uvitenskapelige sjarlatan med sitt berømte utsagn:

QuoteWhy should I make the data available to you, when your aim is to try and find something wrong with it?

Den sprøyte gale James Hansen? Vel, han er vel det jeg vil karakterisere som prototypen på en gal "vitenskapsmann" fra en James Bond film som har tippet over. Etter tre arrestasjoner og et utall totalt feilslåtte spådommer finnes der ikke en trevl av troverdighet igjen . Hansen bør beskyttes mot seg selv.

Verden er full av forskere. Om de er akademikere betyr ikke det automatisk at de er i stand til å ta innersvingen på f.eks Røkke som kun har folkeskole eller noen andre forretningsfolk. Men Trenberth, Jones og Hansen er flinke illusjonister så de hadde muligens lykkes i f.eks World Games Inc.

Ellers kan en jo merke seg at at du mener alder er et pluss hvis man er CO2-hysteriker. Men hvis f.eks Freeman Dyson uttaler seg negativt om CO2-hysteriet så er alder et tegn på senilitet.

Jeg har skrevet før at jeg ikke tror på at der forgår et verdensomspennende "plot" med en Dr. Evil som sitter i en mørk kjeller i FN bygningen og trekker i tråder i etterkoppnett. Konspirasjonsteorier fra CO2-hysterikerne som at "fossilindustrien" finansierer all forskningen som knuser CAGW -sprøytet er mange hakk verre.

Men det er ingen tvil om at den enkleste og minste motstands vei for forskere er å delta sammen med resten i hylekoret om at dommedag kommer. Da slipper de kritikk og kan svømme i penger. Forskere er mennesker og pragmatiske som resten av oss. Hvis de vil forske på en sommerfugl så koster det lite å legge på et klimatema i søknaden om founding.

Emeritus

#12
Det har ikke vært noen pause, det har vært en utflating av stigningen over en periode, dette er nå definitivt slutt, i hvert fall foreløpig;

http://forskning.no/sites/forskning.no/files/resize/ecmwf_nov_2016-1000x420.png

kilde, Wahl; Global oppvarming slik reanalysen fra ECMWF ser tingenes tilstand, måned for måned. (Bilde: ECMWF/C3S)


"Den sprøyte gale James Hansen? Vel, han er vel det jeg vil karakterisere som prototypen på en gal "vitenskapsmann" fra en James Bond film som har tippet over. Etter tre arrestasjoner og et utall totalt feilslåtte spådommer finnes der ikke en trevl av troverdighet igjen . Hansen bør beskyttes mot seg selv."

Kan du være litt konkret på hvilke spådommer som har slått feil?

Ryddegutt

#13
QuoteEmeritus:
Det har ikke vært noen pause, det har vært en utflating av stigningen over en periode, dette er nå definitivt slutt, i hvert fall foreløpig;

Du får skrive til Trenberth at han må slutte å bruke ordet pause. Han bruker ordet "hiatus" ikke mindre enn 7 ganger bare i abstractet i den en mnd gamle studien. Dette er over ett år etter at Karl et al justerte bort pausen:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2016EF000417/abstract

Gale-Hansen? Der er det bare å øse. Her er noen smakebiter:

QuoteThe West Side Highway [which runs along the Hudson River] will be under water.

https://wattsupwiththat.com/2009/10/22/a-little-known-but-failed-20-year-old-climate-change-prediction-by-dr-james-hansen/

QuoteJames Hansen's climate forecast of 1988: a whopping 150% wrong

https://wattsupwiththat.com/2012/06/15/james-hansens-climate-forecast-of-1988-a-whopping-150-wrong/


QuoteWhile many of us discuss the catastrophic impacts of droughts, flooding, and dwindling food supply related to climate change, the authors emphasize that up to 5 meters of sea level rise may happen over the course of 50 years, carrying with it the "economic and social cost of losing functionally all coastal cities...

http://phys.org/news/2015-09-eyes-oceansjames-hansen-sea.html

QuoteJames Hansen – Celebrating 30 Years Of Total Incompetence



http://realclimatescience.com/2016/09/james-hansen-celebrating-30-years-of-total-incompetence/

Til de stakkers millionene av afrikanerne som dør av av røyken innendørs kan vi fÃ¥  hugget ut Gale-Hansens berømte utsagn pÃ¥ en steintavle og sende det til Afrika som en gave siden de er sÃ¥ heldig Ã¥ unngÃ¥ dødstogene til dødsfabrikkene som skal sørge for noe sÃ¥ uviktig som strøm:

QuoteThe trains carrying coal to power plants are death trains. Coal-fired power plants are factories of death.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2009/feb/15/james-hansen-power-plants-coal




Emeritus

#14
Først Trenberth og pausen. I stedet for Ã¥ skrive til Trenberth kan jeg heller lære deg Ã¥ lese. NÃ¥r en benytter disse tegnene  ""  foran og bak et ord, mener en at bruken av det aktuelle ord ikke er representativt for det faktiske forhold, altsÃ¥ som "skeptiker." For øvrig skriver Trenberth - helt korrekt - at det har vært en slowdown.

Så til Hansen, da er spørsmålet hvilke av hans spådommer som kan etterprøves i dag som har slått feil. Hans spådommer fra 1988 har vært gjenstand for etterprøving gang på gang, her ett av de siste forsøkene;

https://moyhu.blogspot.no/2016/11/update-check-on-hansens-1988-projections.html

Korrekt knapp å trykke på, er i følge forfatteren "GISS T." Her er en oppfølger om samme tema;

https://moyhu.blogspot.no/2016/11/spectral-methods-in-gcms-and-some.html

Jeg merker meg for øvrig at du benytter deg av Solheim som sannhetsvitne i denne artikkelen;

https://wattsupwiththat.com/2012/06/15/james-hansens-climate-forecast-of-1988-a-whopping-150-wrong/

Du hevder at Hansen bør beskyttes mot seg selv, hvis en vurderer Hansens bemerkelsesverdige riktige spådommer fra 1988, mot de motvarende av Solheim gjort i Humlum et al (2011), hva er da din anbefaling for Solheim, tvangsinnleggelse?