Satellitt kontra overflatemålingene

Started by Emeritus, 04.12.2016, 14:57:56

Previous topic - Next topic

Emeritus

Jeg starter en ny streng da dette temaet fortjener det (hvis der allerede er en streng) så skal jeg flytte den.

Først et svar til Ryddegutt på Spencerstrengen.

Hensikten med Mail artikkelen som også ble gjengitt hos Klimarealistene, var ikke å gi en nøktern presentasjon av klimautviklingen de siste 18 - 20 år. Tvert i mot forsøker en å fortelle en historie om at de siste to - tre års gjentatte rekorder bare er et utslag av freak weather og at alt ordner seg. Snart er alt tilbake på før og etter El Nino 1998 nivå og pausen er tilbake. For å oppnå dette foretar men en cherrypicking av vansinnige proporsjoner. En forlater den foretrukne Spencer og søker tilbake til Mears, deretter tar en den klart mest upålitelige del av RSS, nemlig land. RSS land dekker ikke områder over 1500 meter og selvsagt ikke 70% av overflaten, herunder den del av kloden som har varmet mest, nemlig Arktisk. Men selv da kommer en ikke i mål. Men la vi først holde oss til Spencer;

http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/UAH_LT_1979_thru_November_2016_v6.gif

Er det noen her på forumet som med denne grafen for øye tør hevde at vi er nede på før/etter La Nina 1998 nivå? Så vidt jeg er i stand til å se skal vi i hvert fall ytterligere 0,5 ned C før vi er der.

SÃ¥ var et Mears og land only. Her er samme graf som presentert av Ryddegutt med trend;

http://woodfortrees.org/plot/rss-land/from:1997/to:2017/trend

Og ser en nærmere på den graf som er presentert av Ryddegutt viser altså dagens anomali ca. 0,35 C, mens der han begynner ca. 0 C, så til tross for en hemningsløs cherrypicking, må en være tallblind - nei verre - blind for å trekke disse konklusjoner.

Så til temaet. Jeg har funnet en god artikkel av Mosher. Det tar et par timer å lese den, og den sier adskillig om satellittmålingene, særlig om den tvilsomme kvaliteten over land, god lesning.

https://andthentheresphysics.wordpress.com/2016/03/08/guest-post-surface-and-satellite-discrepancy/


Ryddegutt

#1
Klimarealisten for svare for seg selv, jeg har ikke skrevet et ord om deres blogg. Mitt poeng var at klovnen Hausfather lyver så det renner av han når han skal "debunke" hva som blir skrevet av David Rose og disse løgnene tar det det to-tre tastetrykk å avsløre.

David Rose har aldri påstått at der ikke har vært oppvarming fra 1979 til 2016 så hvorfor drar Hausfatherinn dette? Rose snakker om satellittmålingene over land fra 1998 til 2016, klovnen Hausfather later som Rose snakker om land + sjø og så angriper han sin selvlagde påstand.

Du må gjerne komme med så mange trendlinjer du vil fra 1997, men Rose skriver altså ikke om dette, han skriver om tilstanden like etter 1998 vs i dag. Linken din til grafen fra Spencer virker forøvrig ikke, men jeg antar at den er land + sjø, altså slett ikke det Rose skriver om.

Rose skriver følgende om Land + Sjø:

QuoteBut it is almost certain that next year, large falls will also be measured over the oceans, and by weather station thermometers on the surface of the planet – exactly as happened after the end of the last very strong El Nino in 1998. If so, some experts will be forced to eat their words.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3974846/Stunning-new-data-indicates-El-Nino-drove-record-highs-global-temperatures-suggesting-rise-not-man-emissions.html

Du mÃ¥ gjerne kritisere at RSS ikke tar med noen omrÃ¥der av overflate, men selv da ligger dekningen lysÃ¥r foran de landbaserte mÃ¥lingene. Klovnen Hausfather kaller blogposten sin for "faktasjekk" og da bør han skrive om de fakta  Rose legger frem. Rose skriver ikke at UHA viser det samme som RSS. Igjen finner HausfatherpÃ¥ en pÃ¥stand fra løse luften som han sÃ¥ angriper.

Her er forresten begge seriene m/trendlinjer:

http://woodfortrees.org/plot/uah6-land/from:1998/to:2017/plot/uah6-land/from:1998/to:2017/trend

http://woodfortrees.org/plot/rss-land/from:1998/to:2017/plot/rss-land/from:1998/to:2017/trend

Her er ordrett det Rose sier om temperaturene etter 1998 vs 2016:

QuoteAccording to the satellites, the late 2016 temperatures are returning  to the levels they were at after the 1998 El Nino.

Og her er hva dataene fra RSS forteller:

http://woodfortrees.org/plot/rss-land/from:1998/to:2017/plot/rss-land/from:1999/to:2010/trend

Når klovnen Hausfather kommer med en påstand som dette:

QuoteIn reality, 2014, 2015 and 2016 have been the three warmest years on record not because of a large El Niño, but because of a long-term warming trend driven by human emissions of greenhouse gases

Så er dette bare ville spekulasjoner og synsing. Et blikk på temperaturene fra RSS og UHA viser dette. Tufsen har ingen empiri som støtter det han sier.

Hausfatherkan skriver:

QuoteThe modest decline in temperatures in recent months from the peak of the El Niño event is completely in line with what has happened during past large El Niño events and was expected by scientists.

The modest decline er altså en verdensrekord i temperaturdrop, langt større en droppet etter 1998. Hvor rask temperaturdrop bør dere være før man skal bry seg? Dette er er altså de samme orangutangene som hoier og skriker når det er snakk om noen hundredeler hvis det dreier seg om oppvarming.

Hausfatherkan er herved forfremmet til komiske-Ali for CO2-hysterikerne og kan nå krype tilbake under steinen han kom fra der han kan putte tommelen tilbake i rumpa...


Emeritus

Vel nå forsøkte jeg å dra i gang en åpen debatt om satellitt kontra overflate.

Når det gjelder temperaturutviklingen den neste måneder og år har jeg ingen personlig oppfatning, David Rose har en;

"According to the satellites, the late 2016 temperatures are returning  to the levels they were at after the 1998 El Nino."

SÃ¥ har jeg merket min kalender 4. desember 2017 med; "sjekk David Rose"


SondreB

RSS grafen som Ryddegutt delte hadde trendlinje kun til 2010, og feil start-Ã¥r, her er riktig lenke:

http://woodfortrees.org/plot/rss-land/from:1998/to:2017/plot/rss-land/from:1998/to:2017/trend

Når det kommer til klima er det uansett hvordan man vrir og vrenger på det, de langsiktige trendene som gir noe fornuftig informasjon. Hvis vi tar 2016 alene, er det en sterkt fallende trend. Det ville det vært om man valgte ut kun 1998 også.

Når 1998 var usedvanlige varmt, burde ikke det være et utgangspunkt hvis man skal forstå langsiktig trend, men uansett om man gjør det, så er trenden oppvarming, men betydelig mindre. Så da har man altså ett enkelt datagrunnlag som viser en svak varmende trend, kombinert med de andre blir det kraftigere trend oppover.

Angående publikasjonen til Klimarealistene, så har den grafikken som benytter RSS, kun oktober og ikke november som gikk relativt betydelig opp (i forhold til oktober).

De spådde også at UAH vil falle til under 0 grader i avvik for november/desember, så blir spennende å se.

Ryddegutt

#4
Det var ikke tenkt brukt som en trendlinje. Det var en markering av temperaturnivÃ¥et like etter 1998.  "Mean" fungert ikke sÃ¥ jeg brukte trendlinje ad hock siden den er noksÃ¥ flat og ikke er sÃ¥ ulik mean etter 1998, altsÃ¥ mean f.eks fra 1999 til 2010.

Edit: Jeg glemte å ønske deg velkommen, så da gjør jeg herved det nå ;)

Bebben

Hei Sondre og velkommen til forumet!

Tenkte jeg ikke skulle legge meg så mye opp i denne debatten her, men jeg sliter litt med å forstå skurkifiseringen av Rose. "Spiken" i temperaturene i forbindelse med El Niño og det påfølgende fallet er lett å få øye på både i satellittdataene (i din graf) og i GISS, så hva er så fryktelig galt med å påpeke at de er på vei ned igjen?

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Telehiv

Velkommen til Sondre!
Håper du får glede av forumet!
Som du kanskje har sett, her er det høyt under taket.
For eksempel Emeritus har erklært de fleste her inne for det meste, mens vi samtidig syns det er greit å konsultere ham i andre sammenhenger.
Moral: ingen er ensidig dumme eller onde her pÃ¥ forumet, og vi ønsker uansett takhøyde Ã¥ holde et dannet nivÃ¥ pÃ¥ vÃ¥re krangler  8)
Du virker Ã¥ tilhøre den dannede del av de opplyste! 

Emeritus

Og velkommen SondreB. At det er trendene som teller er vi enige om. Det som er spennende de neste Ã¥rene - og da ser jeg det i et perspektiv pÃ¥ tre - fire Ã¥r - er om gjennomsnittet vil legge seg pÃ¥ et høyere platÃ¥ enn perioden 2000 - 2012. Jeg er ikke uenig i at der var en utflating i dette tidsrommet i forhold til perioden før 97/98 El Ninoen.  I klimavitenskapelige kretser er der minst to hovedteser. Bl.a. Currys at vi kan fortsette pausen, altsÃ¥ en svak eller ingen vekst det neste tiÃ¥r, her er en link til Curry der et paper som drøfter denne muligheten omtales;

https://judithcurry.com/2016/11/30/prospects-for-a-prolonged-slowdown-in-global-warming-in-the-early-21st-century/

Den annen hypotesen er at 1998 Ninoen snudde PDO til en hovedsakelig kald fase, og at de varme Ã¥rene vi har hatt de tre siste Ã¥r, samt 2015/16 Ninoen, vil snu PDO til varm fase. Et signal pÃ¥ at det siste er riktig kan være nedgangen i Antarktis sjøis som har begynt det siste Ã¥ret. Jeg for min del tror i all hovedsak at denne nedgangen skyldes naturlige variasjoner, noe den nylige  Edinburgh og Day studien ogsÃ¥ synes Ã¥ bekrefte, da Antarktisk sjøisutbredelse var omtrent pÃ¥ samme nivÃ¥ for 100 Ã¥r siden som i dag, og der Meehl et al. (2016) i en annen studie fremsatte den samme hypotesen om at det er PDO som driver Antarktis sjøisutbredelse;

http://www.nature.com/ngeo/journal/v9/n8/full/ngeo2751.html

NÃ¥ er ett Ã¥rs nedgang alt for kort tid for Ã¥ snakke om trender, men at nedgangen skyldes Ninoen, har liten dekning i historiske data, bl.a. var der ingen  nedgang etter 98 Ninoen.

Et annet signal kan være den manglende eller i beste fall borderline La Nina som nå er på vei. La Ninaen som etterfulgte Ninoen i 1998 var ekstremt kraftig og varte i flere år, projeksjonene på den kommende La Nina er ikke i nærheten av den.

En tredje hypotese er at temperaturene skal ned igjen på det nivå de var før og etter 1997/98 Ninoen, litt avhengig av hvilke temperatursett en velger, skal de i så fall ned 0,3 - 0,4 C i forhold til det nivå vi har lagt på de siste årene, skjer det, vil det i så fall tvinge hele klimavitenskapen til drastisk nytenking.



Emeritus

#9
Jeg har en hunch om at den siste justeringen til Spencer vil møte han som et lokomotiv i en tilsynelatende tom tunnel.

For de av dere som beklager seg over justeringene på GISS/NASA, HadCRUT osv., kan jeg meddele at 2016 hadde vært nær 0,2 C varmere på UAH, hvis ikke Spencer hadde laget V6.0, en versjon som nå er fagfellevurdert og kommer ut på et Koreansk forlag om ca. tre uker.

Der er antydninger til opposisjon på Roys hjemmeside, en viss Steven Mosher er frekk:

"Actually the coverage is comparable even better in the time domain, the satellites structural un certainty is much higher, just compare all your versions from the first to the current to see how much your modelling assumptions drive your answer. Our adjustments are actually small during the time period, but go ahead and publish your RAW data before and after corrections for diurnal drift, orbital decay and AMSU adjustments. the fact is you have never published a raw series so that people can compare.
Go ahead publish the raw data or publish your code for version 6.
you wont."

En viss Emeritus stiller følgende spørsmål;

Dr. Spencer, what is the difference between 1998 and 2016 with v5.6?

Dr. Spenser svarer;

Havenâ??t calculated it yet.

Oluf R stepper inn:

It will be way larger than 0.10 C, actually closer to 0.2, with other words significantâ?¦

En viss Emeritus fortsetter, men av rene personvernhensyn finner jeg det upassende å meddele resten.


Ryddegutt

#10
Emeritus:
QuoteFor de av dere som beklager seg over justeringene på GISS/NASA, HadCRUT osv., kan jeg meddele at 2016 hadde vært nær 0,2 C varmere på UAH, hvis ikke Spencer hadde laget V6.0, en versjon som nå er fagfellevurdert og kommer ut på et Koreansk forlag om ca. tre uker.

Det var ikke dårlig, tunge kilder og referanser fra anonyme i et kommentarfelt

Hvem er Oluf R? Er han ansatt hos favorittkilden din Desmogblog eller kanskje hos MDG. Mulig han er enda en sosialøkonom fra det tunge fagmiljøet hos Zero? Regneferdighetene er i alle fall like fraværende som hos Oompaloompasjef Marius Holm. Jeg ser han fyker i panikk rundt i kommentarfeltet skriker om at man ikke skal tro på Spencer og hiver rundt seg med hjemmesnekrede grafer uten kilder.

Her er info om oppdateringen for v 6.0.

http://www.drroyspencer.com/2015/04/version-6-0-of-the-uah-temperature-dataset-released-new-lt-trend-0-11-cdecade/

Mulig Spencer og Christy glemte regel nr 1 for temperaturjusteringer, nemlig at en justering, uansett grunn, skal gi som resultat at fortiden skal bli kaldere og nåtiden varmere. Denne naturloven ligger like fast som tyngdekraften og enhver som bryter denne naturloven skal fratas all founding for all fremtid.

Som de skriver så har v 6.0 oppdateringen medført at trenden fra 1978 til 2015 har falt med +0.026°C/decade. Det inkludere altså oppvarmingen fra 1980 til 2000. Det er altså 2.6 hundredeler pr decade.





Emeritus

#11
Sitat Ryddegutt:

"Mulig Spencer og Christy glemte regel nr 1 for temperaturjusteringer, nemlig at en justering, uansett grunn, skal gi som resultat at fortiden skal bli kaldere og nåtiden varmere."

Det er neste jobb. Det påstås at HadCrut, GISS/NASA og NOAA alltid justeres opp, og aldri ned, har du noe dokumentasjon på dette? Det eneste jeg kan noe om, er at siste NOAA oppdatering reduserte oppvarmingen fra ca. 1900 til dd. Men det eneste som ble lagt merke til og ble kommentert blant rakettkirurgene, var en ubetydelig øket oppvarming de siste tiårene som ble tolket som en hitjob for å fjerne "pausen."

At UAH hadde vært nær 0,2 C varmere uten siste endring fremgår jo også på de grafer du har fremlagt, så det er ikke behov for å betvile denne OlufR som jeg ikke vet hvem er. Uansett, dette vil bli klarlagt i løpet av noen dager.


Ryddegutt

#12
Der er vel ett unntak. Det er perioden 1945 til 1970. Nedkjølingen der var litt brysom

Emeritus

Sitat Ryddegutt;

"Der er vel ett unntak. Det er perioden 1945 til 1970. Nedkjølingen der var brysom"

Det må være fryktelig å leve i en verden der en tror at alle som driver med vær og klima forsøker å lure en. Nedkjølingen fra ca. 45 til 70 kan jo forklares med en naturlig endring uten at dette på noen måte er noe bevis mot AGW. Men nå er det vel også en påstand at denne også skyldes mer sot i atmosfæren, noe som gradvis bli bedre utover 60 og 70 tallet etter hvert som Europa og USA innførte reguleringer på industriutslipp.

Se for øvrig tilføyelsen til forrige innlegg, er du kjent med at de overflatebaserte seriene har blitt justert nær 0,2C opp eller ned over en periode på under 40 år? Dette innebærer i så fall at Spencer har fjernet ca. 15 års oppvarming med et pennestrøk.

Du etterlyser rådataene. Disse er tilgjengelige, når det eksempelvis gjelder Karl et al(2015) fikk kongressen absolutt alt tallmateriale og metodebeskrivelse etc., men det holdt ikke, de skulle ha e-postene i tillegg. For øvrig er de bakkebaserte gjort av langt flere personer og uavhengig av hverandre, blant andre BEST. Men Spencer nekter altså å utgi det han og Christy er alene om å foreta, og hva synes du da om denne;

steven mosher says:
January 3, 2017 at 1:42 PM
Actually the coverage is comparable even better in the time domain, the satellites structural un certainty is much higher, just compare all your versions from the first to the current to see how much your modelling assumptions drive your answer. Our adjustments are actually small during the time period, but go ahead and publish your RAW data before and after corrections for diurnal drift, orbital decay and AMSU adjustments. the fact is you have never published a raw series so that people can compare.
Go ahead publish the raw data or publish your code for version 6.
you wont.


Ryddegutt

Rådataeme fra satelittene er det vel NASA og ikke Spencer som eier. Det er også meget mulig de er offentlig tilgjengelig.

steven mosher er så vidt jeg vet ikke realist, men har studert sosiologi...