Ã?kokrim

Started by Emeritus, 02.12.2016, 11:36:21

Previous topic - Next topic

Emeritus

http://www.dn.no/nyheter/2016/12/02/1039/Jus/enger-er-frikjent-i-yara-saken-bare-wallace-dommes

Dette er det tredje store tap for norsk påtalemyndighet på ca. ett år i saker som har vært enormt resurskrevende og der �kokrim/Politiet blander seg inn i ting de bør holde seg langt borte fra

- Transoceansaken der de trakk anken for lagmannsretten og der det forventes en erstatningssak som vil slå alle rekorder
- Børge Gerdt Larsen saken som endte med frifinnelse i Gulating Lagmannsrett og der lagmannsrettens flertall, inklusive to fagdommere, i kjennelsen gikk så langt at de hevdet at Larsens forklaring fremstod som den mest sannsynlige, der var altså ikke bare rimelig tvil - basert på en slik total frifinnelse vil erstatningsansvaret sannsynligvis overstige Transocean
- og nå Yara

Alle tre saker pågikk i retten i månedsvis, Larsen saken i fem måneder.

Jeg hadde selv en �kokrimsak i 1997 som gikk over fire måneder, de tiltale ble frifunnet for de alvorligste tiltalepunktene og måtte sone noen måneder. I den saken fant �kokrim ut at de skulle etterforske Fiskerikommiteen i den russiske Dumaen, og det gjennom tre fiskeoppkjøpere fra Finnmark. Vi hadde ukesvis med bevisopptak i Murmansk, Moskva, Paris, London og Berlin. Det var for så vidt morsomt det, men det kom ikke en dritt ut av det. Den største perversjonen var et helt perifert vitne som var bosatt på New Zealand. Jeg tror det fortsatt er verdensrekord for lengste vitnereise, han startet fra en liten by på Sørøya og endte opp i Vadsø tre dager senere, avgav en 10 minutter lang vitneforklaring, og reiste deretter hjem. �kokrim gadd ikke en gang å spørre forsvarerne om han kunne avgi forklaring på telefon. Den eneste form for korrupsjon som ble avdekket var at �kokrim smurte det russiske politiet. Der var en Oberst Kevlin fra politiet i Murmansk som var hovedkontakt. Han var til stadighet i Norge, og i ettertid fikk vi vite at han hadde mottatt norsk politilønn betalt av �kokrim i de perioder han var i Norge, en norsk politidagslønn i de dager, tilsvarte et par månedslønner for en russer.

Telehiv

#1
Jeg ser at vi begge her har lagt inn starttråd om �kokrims misere. Jeg flytter derfor min tråd over hit, da du allerede har begynt å svare på mitt spørsmål om tilstanden i �kokrim.

Uten at jeg akter Ã¥ begi meg ut pÃ¥ egenvurdering av de tiltaltes skyld eller ikke i de ulike saker, sÃ¥ har Ã?kokrim gÃ¥tt pÃ¥ en rekke smeller i sin saksførsel, og tapt sak pÃ¥ sak som de innledningsvis har erklært  som "den verste i sitt slag pÃ¥ Ã¥rtier", osv.
Vi har altså tidligere sett flere pinlige nederlag for �kokrim. Nå synes de å ha gjort det igjen:

3 av 4 frikjennes for korrupsjon



Tidligere Yara-sjef Thorleif Enger ble frikjent for anklage om grov korrupsjon i Borgarting lagmansrett. På venstre side advokat Ellen Holager Andenæs og på høyre side advokat Jan Erik Teigum

Aftenposten skriver at tidligere Yara-sjef Thorleif Enger og to tidligere direktører i selskapet er frifunnet for anklager om grov korrupsjon. Selskapets tidligere juridiske direktør ble dømt. Juryen mener tidligere Yara- sjef Thorleif Enger må frikjennes for anklagene om grov korrupsjon i Libya og India.
Også to av de andre medtiltalte, Tor Holba og Daniel Clauw, må frikjennes, mener juryen. Bare selskapets tidligere juridiske direktør, Kendrick Wallace, kan ifølge juryen dømmes. På spørsmålet om de fire tidligere Yara-toppene har gjort seg skyldig i grov korrupsjon, svarte juryen slik:
� Yaras tidligere juridiske direktør Kenrick Wallace: Ja
â?¢ Daniel Clauw: Nei
â?¢ Thorleif Enger: Nei
â?¢ Tor Holba: Nei

Fagdommerne er enige i juryens avgjørelse.
De fire tidligere Yara-toppene ble i tingretten i fjor sommer dømt til mellom to og tre års fengsel for i ulik grad å ha bidratt til at Yara betalte millionbestikkelser til sønner av høytstående tjenestemenn i Libya og India. Både de fire tiltalte og �kokrim anket dommen fra tingretten, og ankesaken har gått for Borgarting lagmannsrett siden august i år.

Spørsmålet er gjerne derfor:
Må noe gjøres med kompetansesituasjonen i �kokrim?



Emeritus

#2
Noe må gjøres med ambisjonsnivået til �kokrim. I Transocean saken prosederte de på et skatterettslig standpunkt som de aller fleste skatterettsjurister vil hevde er feil, og det var retten enig i. Her skulle altså �kokrim benytte Transocean til å endre forståelsen av skattereglene slik at de ble mer i overenstemmelse med hva de synes var riktig i �kokrim. I Larsen saken var det ikke �kokrim, men Statsadvokatene i Hordaland, de avslørte gang på gang at de ikke forstod endog elementære forretningskonsepter som er og var vanlige i internasjonale forretninger. Yara saken dreier seg om hvilke metoder norske bedrifter benytter for å få innpass i andre land. Telenor og Statoil er i akkurat samme knipe. Er det noen som tror at en kan gjøre forretninger i Russland, Midt - �sten eller Afrika uten å knuse noen egg? Metoden nå er å kjøpe konsulenttjenester av en sveitser der en mottar en faktura på USD 10 mill. merket "div. konsulentbistand og markedsarbeid," bokfører denne, og later som en har betalt for div. konsulentbistand og markedsarbeid. Så vidt jeg vet er den tidligere høyrehånden til John Fredriksen, og før det, leder i Telenor (har glemt navnet,) av �kokrim fortsatt siktet for korrupsjon i anledning Telenors inntreden i et par tidligere Sovjetrepublikker. Hva salgs sak skal det bli, når de skal begynne å avhøre døtre til presidenter og statsministere? Det blir sikkert morsomt for advokatene, men det blir sannsynligvis også det eneste som kommer ut av den saken.

Der er massevis av økonomisk kriminalitet i Norge som faktisk skader norsk næringsliv. Ta eksempelvis bruken av underbetalt utenlandsk arbeidskraft i transport og byggebransjen, der større firma snur de blinde øyet til, og lar underleverandører benytte tjenesteytere som bygger sin virksomhet på ordninger som systematisk strider mot både Arbeidsmiljøloven, Vegtrafikkloven og det som verre er. Men, nei dette er ikke sexy nok, en skal ta toppfolkene og da helst det som har økonomiske skadevirkninger på den andre siden av jordkloden.

Telehiv

#3
Quote from: Emeritus on 02.12.2016, 12:15:36
Der er massevis av økonomisk kriminalitet i Norge som faktisk skader norsk næringsliv. Ta eksempelvis bruken av underbetalt utenlandsk arbeidskraft i transport og byggebransjen, der større firma snur de blinde øyet til, og lar underleverandører benytte tjenesteytere som bygger sin virksomhet på ordninger som systematisk strider mot både Arbeidsmiljøloven, Vegtrafikkloven og det som verre er. Men, nei dette er ikke sexy nok, en skal ta toppfolkene og da helst det som har økonomiske skadevirkninger på den andre siden av jordkloden.

Her tror jeg du er borti noen helt sentrale ting:
I sin stormannsgalskap mht. å skaffe seg storvilttrofeer av typen toppledere svikter �kokrim sitt generelle samfunnsansvar og verner indirekte om bredere rettslige brudd, slik at for eksempel all slags brakkebaroner nokså trygt kan misbruke den E�S-baserte friflyten av personell og kapital til sosial dumping og rasering av norsk arbeidsliv. Altså det samme syndrom som ga kraft til trumpismen, brexit og andre folkelige opprør mot storkapitalens herjinger under dekke av fri flyt av kapital og mennesker.

Paradoksalt nok blir da �kokrims gjentatt mislykkede jakting på storfugl bare en forlengelse av den øvrige svikt vi ser hos politimyndighetene: De klarer ikke å ivareta folks allmenne rettsfølelse rundt de langt bredere arbeidskriminelle strømninger som undergraver stadig større deler av vår samfunnsøkonomi..