Spencer er klar med november

Started by Ryddegutt, 01.12.2016, 17:56:45

Previous topic - Next topic

Ryddegutt

November litt opp fra oktober og rekorden fra 1998 ser ut til Ã¥ bli "slÃ¥tt" med  0.03°C - altsÃ¥ svimlende tre-hundredeler! Dvs kalkulert med Wahl-metoden sÃ¥ har vi en klimaforbedring pÃ¥ rundt 0.015 pr decade og 1.5°C PR TUSEN Ã?R   :D

QuoteIt should be pointed out that 2016 will end up being 0.03-0.04 deg. C warmer than 1998, which is probably not a statistically significant difference given the uncertainties in the satellite dataset adjustments.

http://www.drroyspencer.com/2016/12/uah-global-temperature-update-for-november-2016-0-45-deg-c/

Emeritus

"November litt opp fra oktober og rekorden fra 1998 ser ut til Ã¥ bli "slÃ¥tt" med  0.03°C - altsÃ¥ svimlende tre-hundredeler! Dvs kalkulert med Wahl-metoden sÃ¥ har vi en klimaforbedring pÃ¥ rundt 0.015 pr decade og 1.5°C PR TUSEN Ã?R"

Er det dette som heter damage control? Trenden i UHA er i overkant av 0,1 C/tiår. Dersom Spencer har rett i at 2016 slår 1998 betyr det bare en ting; there is nowhere to hide. De øvrige seriene - de som måler der folk bor - har for lengst tilbakelagt 1998. Det er for øvrig betryggende at Spencer for en gangs skyld understreker usikkerheten ved sine målinger, det er jo helt nye toner.

Ryddegutt

Quotesom måler der folk bor

Jepp, global oppvarming gikk over til bli lokal oppvarming der folk bor. Altså uforstyrret av målinger i polare strøk og øde områder der ingen bor.

Jeg har forresten hørt at der bor noen millioner fra 1000 høydemeter og oppover rundt om på kloden også.

Ellers kan vel denne kommentaren i kommentarfeltet hos Spencer oppsummere det hele:

QuoteRoy W. Spencer, Ph. D.
December 1, 2016
Iâ??ve updated the post to reflect that fact that even if 2016 is warmest, it probably wonâ??t be statistically different from 1998.

Emeritus

#3
Med "der folk bor" mener jeg overflaten, ikke et sted 4 - 6 km over, der UAH henter dataene fra, så vidt jeg vet har vi ytterst få kulturer i disse høydene. UAH henter ingenting fra 1000 MOH.

Når det gjelder polare strøk er jeg enig i at målepunktene er mer spredt, vi kan imidlertid fastslå at par brennsikre fakta, det har muligens over tid blitt en viss nedkjøling på det Antarktiske platået, mens praktisk talt hele Arktis har hatt en kraftig oppvarming. Hadde polene blitt bedre dekket på de ulike seriene, hadde temperaturene ikke blitt lavere, tvert i mot. Hvis du mener noe annet, er det fordi du ønsker det skal være slik, de rene fakta støtter det ikke.

Jada, Spencer nedtoner at 1998 rekorden er slått, og da er jo ordet "signifikant" alltid greit å gripe til, men nå var det altså denne globale nedkjølingen Klimarealistene, dette globale temperatur initiativet og en rekke andre "skeptikere" har spådd i en årrekke, hvor blir det av den?

Ryddegutt

#4
UAH LTS dekker fra 0m til ca 12km med maks vekting på rundt 3.5km. Temp fra 0m til 3.5km teller like mye som fra 3.5km til 7km. 0 til 7km utgjør noe sånt som 90% av vektingen ut fra øyemål:


Fig. 7. MSU/AMSU weighting functions which define the sensitivity of the various channels to temperature at different altitudes. Also shown is the vertical profile of the average trends from two radiosonde datasets during 1979-2014, and the weighting function-sampled trends that would result from hypothetical satellite measurements of those radiosonde trends.

http://www.drroyspencer.com/2015/04/version-6-0-of-the-uah-temperature-dataset-released-new-lt-trend-0-11-cdecade/

Så jo, UAH henter data til LTS både fra 1000moh og under.

Et absolutt krav til en vitenskaplig hypotese er at den skal kunne etterprøves over alt og til alle tider. Feiler den i en region eller på ett tidspunkt så er den falsifisert. Antarktis er en slik situasjon.

Om Arktis blir varmet opp i dag av havvann der dette vannet fikk sin varme for 500 år eller 1000 år siden er ikke så imponerende.

Tre hundredeler på 18 år! Hjelp, nå koker Jorden i hvert øyeblikk...

Edit: kopierte inn tilhørende bildetekst til figuren




Ryddegutt

#6
Er pÃ¥standen din  at LT er en mÃ¥ling av temperaturen kun pÃ¥ 4.5km der alt over og alt under denne høyden ikke teller?

Emeritus

#7
Nei, min påstand er at UAH ikke har nevneverdig relevans for overflatetemperaturene ut over at der er en generell sammenheng mellom overflaten og LT målingene, og at denne sammenhengen er varierende avhengig av værforhold og breddegrad.

Siden UAH ble fremhevet som gullstandarden, var dette et spørsmål jeg prøvde å lese meg opp på for ca. ett år siden, men gav opp da det ble for teknisk, jeg valgte derfor alternativet "Ring en venn," og jeg la inn følgende spørsmål til Wahl på Forskning.no

"Wahl; Kan du si noen ord om hva UAH og RSS måler, har jeg forstått det riktig at tallene vi får er et snitt av NT eller er det et mål i en bestemt høyde i atmosfæren. Og er de er der andre satellitter som måler temperaturen på overflaten (land og sjø,) og hvilke er i så fall det."

Wahl svarte;

"UAH og RSS tar utgangspunkt i stråling målt på en rekke frekvenser ("kanaler"), og omformer dette til estimater for temperatur (eller temperatur-anomali).
Verdien for nedre troposfære (NT) hos UAH er mest følsom for høydelaget mellom 1,5 km og 6 km, men får inn noe signaler fra høydelag hele veien fra bakken og opp til tropopausen. Noe tilsvarende for RSS, som velger ikke å beregne noen verdi for NT-temp i områder med veldig høye fjell og på det Antarktiske platået.
De satellittmålte estimatene for temperatur i midtre troposfære plages litt av at det "lekker inn" signaler fra nedre del av stratosfæren, og der er jo temperaturprofilen en helt annen enn i troposfæren. Univ of Washington har lagd et levebrød av å prøve å korrigere UAH's og RSS's verdier for midtre troposfæren.
I prinsippet bør UAH og RSS bruke de samme satellittene (NOAA-n, Aqua, MetOp, Suomi-NPP), men i praksis faser de gamle satellitter ut og nye satellitter inn på forskjellige tidspunkt, avhengig av finansiering og planer for versjonsoppgradering av algoritmene sine.
Temperatur i havoverflaten måles av NOAAs og EUMETSATs operative værsatellitter. De er nøyaktige nok for uke-til-uke værvarsling, men er egentlig ikke bygget for supernøyaktige klimastudier flere tiår i strekk. Rene forskningssatellitter fra NASA og ESA (og andre land øst for oss) har instrumenter med enda bedre temperaturnøyaktighet, men kommer og går.
I Europa bygges nå fire satellitter kalt Sentinel-3 A, B, C, D som skal gi supernøyaktige temperaturmålinger over land og hav de neste to tiårene. Sentinel-3A skal skytes opp nå i vinter."

Så jeg opprettholder at RSS og UAH er irrelevant for hva som skjer 1000 MOH og lavere, utover at der er en generell sammenheng mellom temperaturene i de ulike deler av atmosfæren. Og siden de to laveste kanalene har vært ute av drift i flere år, er dette endog enda mer åpenbart.

Ryddegutt

Og da gjentar jeg min opprinnelige påstand som du protesterte på og som Wahl nå har godkjent:

QuoteJeg har forresten hørt at der bor noen millioner fra 1000 høydemeter og oppover rundt om på kloden også

Emeritus

Hvordan kan du hevde det når Wahl sier;

"Verdien for nedre troposfære (NT) hos UAH er mest følsom for høydelaget mellom 1,5 km og 6 km, men får inn noe signaler fra høydelag hele veien fra bakken og opp til tropopausen. Noe tilsvarende for RSS, som velger ikke å beregne noen verdi for NT-temp i områder med veldig høye fjell og på det Antarktiske platået."

Hvor mange bor mellom 1,5 og 6 km? At der er støy fra bÃ¥de under og over styrker jo ikke disse mÃ¥lingene. Jeg har tidligere hevdet at UAH mÃ¥lingen først og fremst har praktisk interesse for en og annen fallskjermhopper da de hovedsakelig henter sine data fra flere kilometer opp i atmosfæren, sÃ¥ for Ã¥ kontre; mener du  at UAH er relevant for her jeg sitter nÃ¥? Seks MOH i Bergen. Jeg kan jo matche Spenser med et termometer fra Biltema til 29,90.

Ryddegutt

Wahl setter, akkurat som meg, grensen på 1000moh:

QuoteSå jeg opprettholder at RSS og UAH er irrelevant for hva som skjer 1000 MOH og lavere, utover at der er en generell sammenheng mellom temperaturene i de ulike deler av atmosfæren.

Emeritus

Er du tallblind, slik Curry til tider fremstår som. Jeg har nå to ganger forklart at UAH - når alle instrumenter fungerer som de ikke har gjort på flere år - er;

"mest følsom for høydelaget mellom 1,5 km og 6 km, men får inn noe signaler fra høydelag hele veien fra bakken og opp til tropopausen"

Med andre ord opptas støy fra andre deler av atmosfæren - hvor finner du at det måles på 1000 meter, eller ar jeg blitt tallblind? Jeg antar du forstår at 1,5 km tilsvarer 1500 meter, eller har du lest for mye Klimarealistene i det siste.

Ryddegutt

"mest følsom" er ikke en terskel, det betyr bare sterkest signal i et spekter. Se på "weighting functions" i figuren fra Spencer.

Nei, jeg er ikke tallblind. Jeg har jobbet med produktutvikling av elektronikk innenfor bl.a digital og analog signalbehandling som sivilingeniør i over 20 år.

Emeritus

SÃ¥ hvor finner du at Wahl setter grensen pÃ¥ 1000 meter? Hvis Spencer skal mÃ¥le noe som helst, hva er det han mÃ¥ler ?Atmosfæren kjøles med at par C pr. 1000 meter oppover. Det laveste instrumentet som fungerer mÃ¥ler (i snitt/mest følsom) 7,5 km over havet, near surface kollapset i 2008, 4,5 km instrumentet sluttet Ã¥ virke i 2013. Og vi fÃ¥r altsÃ¥ presentert ett eller annet tall for en temperatur som noen føler fra havoverflaten og opp til 10.000 MOH? 

Mitt budskap er at UAH og RSS er morsomt og sikkert vitenskapelig interessant, men det kan overhodet ikke erstatte eller trumfe overflatemålingene vi har hatt i flere hundre år, der teknikkene, metodene og statistikken har vært gjenstand for tungt vitenskapelig arbeid i hvert fall hundre år. Den eneste måte å bestride dette på er å hevde at "som alle vet" leverer GISS/NASA de temperaturer Obama vil ha.

Ryddegutt

#14
Eksakt hvilke satellitt medførte at man ble "blind" under 4.5km? Blind betyr at man mister alle satellittene da disse satellittene som kjent er redundant backup for hverandre.



Og du har vist ennÃ¥ ikke lest denne  setningen fra Wahl:

QuoteSå jeg opprettholder at RSS og UAH er irrelevant for hva som skjer 1000 MOH og lavere, utover at der er en generell sammenheng mellom temperaturene i de ulike deler av atmosfæren

Mears fra RSS i er en manipulerende bløff som kommer med horrible påstander som at man ikke kjenner høyden til satellitter eller at det er et problem å kalibrere ikke-linære temperatursensorer. Når denne fjotten dra fram så tynne argument og til dels blank løgn for å snakke ned satellittmålingene så betyr det i realiteten at han ikke har noen argument overhodet.

GHCN, som alle de såkalte "uavhengige" seriene bygger på er så korruptert at de totalt har mistet sin verdi selv om rådataene i utgangspunktet er verdifulle før GHCN ødelegger de.

http://www.telegraph.co.uk/news/earth/environment/globalwarming/11395516/The-fiddling-with-temperature-data-is-the-biggest-science-scandal-ever.html


https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2016/11/21/icelandic-met-office-sells-out-to-gavin/