Når klimakuker møtes

Started by Emeritus, 30.11.2016, 13:38:08

Previous topic - Next topic

Emeritus

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2017/krf-bryter-budsjettforhandlingene/a/23860257/

At Tine Schei Grande er en klimakuk vet jeg får umiddelbar støtte her på forumet, men det skal to klimakuker til å for å velte dette. Fremskrittspartiets tradisjonelle fetisj hva angår bil og bensinavgifter kan i kombinasjon med symbolpolitikken til Venstre lede til at vi nå får en ny regjering et knapt år før Stortingsvalget. Borgerlig side i norsk politikk har igjen vist at de ikke er styringsdyktig, og påny er det bensinavgiften som tilsynelatende velter lasset. Vi risikerer nå nye år med SV og Sp som støttepartier, og der månelandingen alene kostet mer enn noen ører til eller fra på drivstoffavgiftene. Alt håp er ikke ute, jeg håper at det finnes en løsning, men denne saken er illustrerende når en symbolsak - bensinavgifter for Frp og klima for Venstre - overskygger en rekke andre politiske spørsmål hvis økonomiske og mer langsiktige politiske konsekvenser er langt større. Et langt viktigere politikkfelt er eksempelvis innvandringsspørsmålet, vil SV tillate at Ap kjører en linje i nærheten av den Listhaug har gjort?

Telehiv

#1
Quote from: Emeritus on 30.11.2016, 13:38:08
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2017/krf-bryter-budsjettforhandlingene/a/23860257/

At Tine Schei Grande er en klimakuk vet jeg får umiddelbar støtte her på forumet, men det skal to klimakuker til å for å velte dette. Fremskrittspartiets tradisjonelle fetisj hva angår bil og bensinavgifter kan i kombinasjon med symbolpolitikken til Venstre lede til at vi nå får en ny regjering et knapt år før Stortingsvalget. Borgerlig side i norsk politikk har igjen vist at de ikke er styringsdyktig, og påny er det bensinavgiften som tilsynelatende velter lasset. Vi risikerer nå nye år med SV og Sp som støttepartier, og der månelandingen alene kostet mer enn noen ører til eller fra på drivstoffavgiftene. Alt håp er ikke ute, jeg håper at det finnes en løsning, men denne saken er illustrerende når en symbolsak - bensinavgifter for Frp og klima for Venstre - overskygger en rekke andre politiske spørsmål hvis økonomiske og mer langsiktige politiske konsekvenser er langt større. Et langt viktigere politikkfelt er eksempelvis innvandringsspørsmålet, vil SV tillate at Ap kjører en linje i nærheten av den Listhaug har gjort?

Her var det (til en forandring) opp til flere fornuftige synspunkt, så dermed blir jeg trigget til en udannet utskeielse av Emeritus-format:
Som gammel kraftsosialdemokrat (dvs. de som fÃ¥r gjort noe med reelle samfunnsutfordringer, og ikke slike Jensemann-AP'ere som ble dratt rundt etter danglebæra inn i den ene borgerlige tÃ¥pelighet etter den andre da de ulykkeligvis dro SV i hus forleden) erkjenner jeg at SV'ere dessverre mÃ¥ ses pÃ¥ som de sleipeste, mest utviklingsforpurrende og mest ryggesløse opportunistkryp man kan klare Ã¥ forestille seg. Har dere noen gang sett en SV-er i en real arbeidskamp? Ã? nei du, de sitter fisefine og borgerlig bortskjemte pÃ¥ sidelinjen og nipper trygt til sin caffelatte og syns bermen i gatene er noe ubehagelig dritt, som ikke en gang stemmer pÃ¥ dem! Det gjør jo bare andre bortskjemte borgerbarn i trygge offentlige stillinger med mer ferie enn arbeidstid. Derimot tar de pÃ¥ fotformsko og løper rundt pÃ¥ 8. mars under parolekrav som de ikke har fÃ¥tt med seg at AP løste pÃ¥ 1970-tallet. Samt krav om Ã¥ legge ned oljeindustrien, der det heller ikke er sÃ¥ mange som stemmer SV.   

Utsiktene til en ny periode med SV i regjering kommer til å sende halve landet ut i en sørgelig alkoholisme, slik man så under Bresjnev. Vi klarer ikke mer av disse slimålene nå. Da er det nesten bedre med krokfotene til trepiplerken Hareide og selvskaderen Grande.

Ryddegutt

#2
Der finnes kommentatorer som nekter å slutte rekkene i klimahysteriets navn:

QuoteAstrid Meland, VG:

Det handler om posisjoner. Det er valg neste år. KrF skal ha litt makt de og. Og Venstre skal virke skikkelig, skikkelig miljøvennlig.

Da er det bra om Erna klarer å si nei til mange av forslagene de kommer med.
--
--
� kutte ett tonn drivhusgass ved hjelp av elbilene våre koster i år 16 000 kroner, ifølge Miljødirektoratet.

� gjøre det samme kuttet i utlandet, koster oss 70 kroner. Eller vi kan erstatte gass med strøm på Utsira-feltet, og få samme miljøeffekt for 40 kroner.
--
--
Om Erna klarer å stoppe de dårligste forslagene, tar hun en Stoltenberg, som var fornuftens stemme mot det han har kalt det miljøindustrielle kompleks.

Folk som kan å regne, blir gjerne det.

Men Venstre og KrF kan og regne. I forhandlinger, spesielt før et valgår, regnet de med at de måtte holde seg harde for å markere seg.

Venstre «played hard». KrF ble med.

Men Erna kan også spille. Hun og Frp tjener også på å virke harde. «Borgerlig kaos» holder ikke folk våkne om natten.

Erna vet at støttepartiene ikke er så mange andre alternativ enn henne. Ap vil nødig overta makten nå, ett år før valget. Og Venstre og KrF vil ikke gi sin stemme til Aps budsjett.

Derfor blir det nok slik at budsjettet vedtas om noen få dager. Og oddsen synes fortsatt å være lavest på Erna.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/erna-solberg/ikke-saa-vanskelig-aa-forstaa-erna/a/23860163/

Og igjen viser en tabloidavis seg som mer seriøs, etterrettelig og ansvarlig enn drittavisen Aftenposten. Drittavisen Aftenpostens problem er at de bruker barnehagebarn til å skrive sine artikler:

Quote
Men når Frp insisterer på at «fossilbilistene» skal komme styrket ut, selv langt på overtid i helt fastlåste forhandlinger, så begynner det å røyne på for denne «forståelsen».

http://www.aftenposten.no/norge/politikk/Gryende-irritasjon-i-Hoyres-rekker-over-Frps-nakketak-pa-Regjeringen-610186b.html

Telehiv

Saken er at klimaindustriens meningsløse symbolpolitikk er i ferd med å gjøre oss alle til dysfunksjonelle idioter.
Noen må snart skjære gjennom og få stoppet galskapen.
Jeg er ualminnelig sterkt opptatt av reelt miljøvern, men må bare fastslå: Ordentlig miljøvern er en saga blott, vi tyranniseres i stedet av selvskadende klimabesvergelser som bare øder landets formue og ikke hjelper miljøet det spøtt.

Når vi om 10 år ser tilbake på denne galskapen, blir det mange rødmende poltikertryner å se.

Emeritus

Det var uansett en tabbe å stille med et ultimatum i forhandlingene, generelt er dette et dårlig utgangspunkt, og særlig gjelder dette når det fremstår som så prestisjepreget for FrP at bilavgiftene ikke skal røres. Jeg tror nok det blir en løsning, men at løsningen blir å plusse rått på et annet symbolprosjekt som gjør sluttregnskapet langt dårligere, enn om en hadde vist litt smidighet i bilavgiftene. Det er like mye symbolpolitikk av FrP å holde beinhardt på bilavgiftene, som det er av de andre partiene å holde på sitt. Hele budsjettforhandlingene er stort sett symbolisme, i realiteten flytter de på et par promiller, siste dagers økning i oljeprisen vil ha langt større konsekvenser både på inntekts og utgiftssiden, enn fire ukers ørkesløse forhandlinger.

Emeritus

Her er et nytt eksempel på et utslag av symbolpolitikk;

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/krekar-kan-f%c3%a5-tusenvis-av-kroner-i-erstatning/ar-AAkZA2s?ocid=spartandhp

At en partileder før et valg lover velgerne resultater knyttet til et bestemt enkeltvedtak som hører inn under justismyndigheten, er vanligvis bare noe som skjer i bananrepublikker, herunder i USA når Donald Trump under valgkampen lovde å sende HC i fengsel.

Hele saken begynner nå å bli så farsepreget at jeg ikke fatter at denne Amundsen kan sitte lenger. Først var det Kyrksæterøra, så dukket det opp en utleveringsbegjæring fra Italia som stinket av mafiosoteknikk, og så toppes det hele med at Krekar har vært fengslet uten hjemmel i 4,5 måneder.

BÃ¥de domstolene og opposisjonen har opptrÃ¥dt som noen ryggesløse kryp. En persons rettssikkerhet skal ikke avhenge av hvor populær eller upopulær han er. Og det er helt uakseptabelt at justispolitikere (Ellingsen) og statsrÃ¥der (Amundsen) legger personlig prestisje i utfallet av enkeltsaker. Jeg vil anta at Melling vil kreve at alle Krekaravgjørelser heretter skal avgjøres under en settejustisminister. Denne Amundsenfjotten er jo i ferd med Ã¥ bryte ned en flere hundreÃ¥rig tradisjon om uavhengighet mellom politikk og justisvesen.   

Telehiv

Quote from: Emeritus on 01.12.2016, 11:30:41
Her er et nytt eksempel på et utslag av symbolpolitikk;

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/krekar-kan-f%c3%a5-tusenvis-av-kroner-i-erstatning/ar-AAkZA2s?ocid=spartandhp

At en partileder før et valg lover velgerne resultater knyttet til et bestemt enkeltvedtak som hører inn under justismyndigheten, er vanligvis bare noe som skjer i bananrepublikker, herunder i USA når Donald Trump under valgkampen lovde å sende HC i fengsel.

Hele saken begynner nå å bli så farsepreget at jeg ikke fatter at denne Amundsen kan sitte lenger. Først var det Kyrksæterøra, så dukket det opp en utleveringsbegjæring fra Italia som stinket av mafiosoteknikk, og så toppes det hele med at Krekar har vært fengslet uten hjemmel i 4,5 måneder.

BÃ¥de domstolene og opposisjonen har opptrÃ¥dt som noen ryggesløse kryp. En persons rettssikkerhet skal ikke avhenge av hvor populær eller upopulær han er. Og det er helt uakseptabelt at justispolitikere (Ellingsen) og statsrÃ¥der (Amundsen) legger personlig prestisje i utfallet av enkeltsaker. Jeg vil anta at Melling vil kreve at alle Krekaravgjørelser heretter skal avgjøres under en settejustisminister. Denne Amundsenfjotten er jo i ferd med Ã¥ bryte ned en flere hundreÃ¥rig tradisjon om uavhengighet mellom politikk og justisvesen.   

Her tiltrer jeg alle dine argumenter. Vi har p.t. verdiforvirrede politikere som har mistet all sunn vurderingsevne på bred front mens de samtidig svinger meningsløse klimapåfunn i alle retninger, og som derfor kappes om å undergrave sunne forvaltningsprinsipper og voksen statsoppførsel. Og selvsagt skader de alvorlig vår framtidige soliditet som nasjon mens de holder på.

Vi har vel aldri hatt en mer opportunistisk og forvirret inposisjon/opposisjon, med trepiplerken og Grandiosaen som forurettede selvskadere i front sammen med SVs caffelatte-flagellanter, som drømmer Ã¥ fÃ¥ bli APs nye hore igjen. For jeg frykter faktisk at AP enda en gang skal dra SV med pÃ¥ et kvasi-opplegg der SV først er mot NATO og deretter sier ja til Ã¥ være med Ã¥ bombe noe nytt i Midt-Ã?sten. Samtidig som SV gjør sitt beste for Ã¥ ødelegge norsk oljeindustri, som betaler for hele galskapen. Støre sier selvsagt ja til det meste av mulige nye klima- og bombeeksesser, siden han da fÃ¥r toppjobb der ute han ogsÃ¥ - pÃ¥ ene eller andre mÃ¥ten. Den gamle militærnekter Jens bombet seg som kjent til sjef for NATO. Støre kan derfor ikke la Jagland og Jensemann & De gÃ¥ alene der ute i den kalde verden i toppjobber som ble sponset av den norske nasjonalformue. De gode, gamle 5-kroners horene var jo rene dydsmønster i fht. den banden der. Jeg mÃ¥ her igjen understreke at jeg er gammel sosialdemokrat med et humanistisk grunnsyn mht. rase, kjønn, alder og legning, opptatt av reelt miljøvern, og hater Ã¥ se gamle partifeller sjangle rundt i ringen mens hønseflokken rundt skriker om kapp om Ã¥ fÃ¥ rasere vÃ¥r velstand og sosiale trygghet. 

Jeg ser derfor med spenning fram til den videre prosess rundt Krekar. Er han lur nå, sier han at vi er i en klimakrise og at dette har holdt ham våken mange netter. Da blir han helt untouchable.

PS: Tror den gjengen i NRK2 som ledet oss gjennom sjakk-VM hadde gjort en bedre jobb (knusbedÃ¥rende Linn, Browningmitraljøsen Bae, Atle Grønn og uforlignelige Ove i New York). DE gjentok hele tiden behovet for Ã¥ tenke "rasjonelt", og har til og med et ideal om Ã¥ spille "vakkert". I kontrast til politikernes nÃ¥værende rolle som sjefsforvaltere av irrasjonell klimaretorikk og uetiske spillopper rundt landets seriøsitet. Jeg hÃ¥per folket klarer Ã¥ holde sin politikerforakt bedre pÃ¥ plass enn jeg, som for tiden er alvorlig klimaskadet. Men et sted mÃ¥ man jo uttrykke sin vrede, det hjelper jo ikke Ã¥ stemme det bort, for nÃ¥ er alle parti fylt til randen av - ja, nettopp - klimakuker. 

Ryddegutt

#7
Tja, det er ikke slik at rettsaken mot krekar er droppet:

QuoteNettavisen har vært i kontakt med personer med kjennskap til etterforskningen i Italia, de opplyser at rettssaken fortsatt er berammet, og at det tas sikte pÃ¥ Ã¥ tiltale Krekar, den norsk statsborgeren og irakeren som befinner seg i Norge. Det er ventet at alle tiltales for terrorvirksomhet. 

Prestisjesak i Italia

Nettavisen får også opplyst at det saken er en prestisjesak for påtalemyndigheten i Roma, og at det har skapt irritasjon at flere personer i det angivelige terrornettverket ble løslatt etter behandling av domstolen i Trento.

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--krekar-kan-dmmes-for-terror-i-italia/3423288505.html


Det er litt merkelig at lovverket ikke har en hjemmel for å holde fengslet en terrormistenkt som er en fare for rikets sikkerhet i påvente av rettsaken om terrorisme. Man klarte fint å "bøye" loven så de kunne bruke telefonovervåkning og mafiaparagrafer i saken mot de tidligere ustraffede skattebetalerne i Hedmark som var mistenkt for å skyte russerulv. De hadde til og med 70 politifolk til rådighet når de skulle arresteres. Og i år skal vi skyte ca 50 av disse skadedyrene helt lovlig. Det skal også skytes russerulv i nøyaktig samme område som disse "mafiamistenkte" jegerne jaktet...

Emeritus

Ja, jeg har lest dette. Du må ikke oppfatte min kritikk mot håndteringen av Krekar som synonymt med at jeg støtter han politisk. Krekar har krav på akkurat samme fair behandling som en blåøyd, sexy og grinende langrennsstjerne, det er rettsstatens prinsipper jeg forsvarer, og som en del FrP'ere ikke synes å forstå innholdet av.

Og når det gjelder rettsaken i Italia så er altså Krekar pålagt omfattende bevegelsesrestriksjoner av den norske stat. Så neste utviklingen i denne farsen blir vel;

- saken mot Krekar går i Italia
- han blir dømt
- han begjæres utlevert
- norske domstolene nekter han utlevert fordi han ble dømt ved fraværsdom, et fravær han ikke kan bebreides for siden den norske stat har pålagt han bevegelsesrestriksjoner, og at å være til stede i egen sak er en absolutt rett etter EMK

Vi fÃ¥r se om det blir noe av dette. ¨For en gangs skyld er jeg enig med Bombelars Gule, jeg stiller meg sterkt tvilende til at Krekar er farlig for noen som helst, han minner meg mer om Arnardo enn Bin Laden. Der i mot er Amundsen og Ellingsen en langt større prinsipiell trussel mot den tyskskandinaviske tradisjonen om at pÃ¥talespørsmÃ¥l skal hÃ¥ndteres uavhengig av partipolitikken. Det var Erna som kommunalminister som opprinnelig besluttet han utvist, AP fikk faen til tyn av FrP for ikke Ã¥ fÃ¥ han ut, og Frp vrælte i hele valgkampen om at de skulle fixe det bare de kom i posisjon. Hele saken er nÃ¥ sÃ¥ politisk betent, en betennelse politikerne alene er ansvarlig for, at Meling kan ha et case for EMK. Vi ser at italienske rettskjennelser holdes skjult for forsvareren, at engelske domstoler avviser begjæringer etter grundig prøving, der norske domstoler behandler de med harelabb. Jeg er ikke fremmed for at POT - som de lydige politiske knehønene de er - har overvurdert risikoen med Krekar for Ã¥ tekkes Stortinget, det politiske trykket er unisont, og ingen norske politikere tør Ã¥ stikke nakken frem Ã¥ si at nÃ¥ er det nok.     

Ryddegutt

#9
Quotetyskskandinaviske tradisjonen om at påtalespørsmål skal håndteres uavhengig av partipolitikken

Den tradisjonen forsvant ut døren sammen med den sprøyte gale ABB da media og politikere underkjente avgjørelsen fra rettpsykiaterne og tvang retten til å utnevne nye rettpsykiatere.

Nå er det vel flere som mente at Bin Laden også fremstod som en bestefar. Kulturen til Islamistene er vanskelig å skjønne. En som vi oppfatter som en ufarlig dust er fort en helt og en ledestjerne for den gjengen. Og sier dusten et de skal gå ut å drepe så går de ut og dreper. At man man sier en ting til en vennligsinnet media og noe helt annet på bakrommet burde være så selvsagt at selv bombelars burde skjønne det.



By the way, krekar er hverken norsk statsborger eller har oppholdstillatelse i Norge. Utover at Norge ikke kan sende han rett til en galge så burde de kunne sende han hvor som helst ellers i verden.

Telehiv

Quote from: Ryddegutt on 01.12.2016, 14:40:58
By the way, krekar er hverken norsk statsborger eller har oppholdstillatelse i Norge. Utover at Norge ikke kan sende han rett til en galge så burde de kunne sende han hvor som helst ellers i verden.

Har Svalbard gÃ¥tt helt av moten nÃ¥? Det var jo dit Anders Lange og Carl Ivar ville sende slauren i gamle dager  :o

Ryddegutt

Quotenorske domstolene nekter han utlevert fordi han ble dømt ved fraværsdom

Italiensk rettsvesen har sine problemer med mafia og jeg regner med at deres rettsvesen dermed har en del spesielle regler som f.eks dette med fraværsdom. Men Italia er også med i EU så dermed vil jeg utfra min ringe kjennskap til jus gå utfra at Norge ikke kan gi seg i kast med å overprøve dommer som er utstedt i Italia.

Bebben

Jeg for min del ble møkk lei Krekarologien for mange år siden. Jeg sliter med å forstå hvorfor presse og kringkasting skal behandle ham som den viktigste personen i landet nest etter Ari Behn og Farmen-Stine.
Hvorfor står ikke siste Krekar-nytt i en notis nederst på side 7?

Tilbake til kukologien, for de mer folkelig anlagte, eller halvstuderte røvere, foreslår jeg en oversettelse av uttrykket til "klimasentrisk", altså for dem som har et klimasentrisk verdensbilde som da blir "klimasentriske", eller "klimasentrikere".

For noen riktignok, som Grandiosa, eller John Kerry, kan muligens "klimaeksentrikere" passe bedre.  8)


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Telehiv

Quote from: Bebben on 01.12.2016, 23:51:59
Jeg for min del ble møkk lei Krekarologien for mange år siden. Jeg sliter med å forstå hvorfor presse og kringkasting skal behandle ham som den viktigste personen i landet nest etter Ari Behn og Farmen-Stine.
Hvorfor står ikke siste Krekar-nytt i en notis nederst på side 7?

Tilbake til kukologien, for de mer folkelig anlagte, eller halvstuderte røvere, foreslår jeg en oversettelse av uttrykket til "klimasentrisk", altså for dem som har et klimasentrisk verdensbilde som da blir "klimasentriske", eller "klimasentrikere".

For noen riktignok, som Grandiosa, eller John Kerry, kan muligens "klimaeksentrikere" passe bedre.  8)

"Klimasentrisme" (med tilhørende "klimasentrikere") er et suverent begrep, og bør tas bredt i bruk i IPCC-kritiske kretser. Intelligent diagnostisering er en fin motvekt mot institusjonell brutalisme.