Deler av fagbevegelsen ser trusselen fra klimatullingene og kabelfolket

Started by Telehiv, 04.04.2017, 22:56:58

Previous topic - Next topic

Telehiv

Norsk fagbevegelse splittes stadig mer mellom
a) de offentlig forsørgede og næringspolitisk bevisstløse caffelatte-posørene i Oslofjordbotngryta (hovedmottaksområdet for de faktiske distriktsoverføringer) og
b) de ærlig arbeidende menneskene ellers i landet - de som holder oppe grunnlaget for vår velferd og industrielle utvikling.

Oslofjordbotngrytas bortskjemte og offentlig forsørgede fagbevegelse - i spann med de lallende og velferdsstruende idiotene i MDG, SV og Venstre - syns imidlertid det ville vært høymoralsk stas om man kunne lagt ned oljeindustrien, fiskeriene, smelteverkene og alt annet som trenger maskineri av ulikt slag og derfor kan sende mindreverdige industriassosiasjoner inn i deres forfinede liv. Faktum er at hvis disse livsfjerne drittungene får holde på så mye lengre med sin nasjonale selvskading, kan den verdiskapende delen av fagbevegelsen bli så forbannet at de forlanger en splittelse før landets formue og verdier ødes totalt. I tillegg kommer dagens blårussregjering som spriker i alle slags privatiseringsretninger, uten at en konsistent ivaretakelse av nasjonens naturlige fortrinn kan spores.



Min gamle kloke kjenning Leif Sande, forbundsleder i Industri Energi (landets største energi- og kjemiarbeiderforening), har sett dette klarere enn de fleste, og her er en leder han nå har skrevet om dette (med mine understrekinger noen steder i teksten nedenfor):
 
Folk og industri må få billig strøm
Norge produserer verdens billigste strøm. Det skal vi som bor her, nyte godt av.
Jeg gleder meg til å slåss for det i valgkamp for Ap.
Oljeâ?? og energiminister Terje Søviknes kommer i Dagens Næringsliv 3. april med en rekke pÃ¥stander om meg og min kamp for billig strøm til folk og industri. Dette er en sak jeg og fagforbundet Industri Energi har kjempet for i mange Ã¥r, og den har ingenting med at jeg snart skal gÃ¥ av som forbundsleder og starte valgkamp for Arbeiderpartiet.
Men saken om billig strøm vil jeg selvsagt ta med meg inn i valgkampen.
I Norge produserer vi verdens billigste strøm. Det skal vi som bor her, nyte godt av. Jeg gleder meg til å gå ut i valgkampen for å sloss med Frp og Søviknes, som hevder at strømregningen skal opp. Jeg vil slåss for at den skal ned.
Samtlige analyser som er gjort vedrørende konsekvenser av den nye englandskabelen sier at de norske strømprisene skal opp.
For over 100 år siden kom industrien til Norge. Selskapene investerte i vannkraftverk hvor kraften ble foredlet til eksportprodukter og sysselsetting. Denne industrien vokste mye, og likeså antall vannkraftverk i Norge. Selskapene kom til Norge fordi de her fikk tilgang til billig vannkraft. Det var mye billigere enn kullkraft, som da var alternativet i resten av verden.
Dette fortrinnet har eksistert i 100 år, men forsvinner med flere utenlandskabler og regjeringens kraftpolitikk.
Fra 1960-tallet og frem til 2000-tallet ble det bygget ut noen utenlandsforbindelser for å trygge forsyningen. Den kom godt med når det var tørt år. I 2000, som var et mildt år med mye snø og regn, eksporterte Norge 20 terawattimer (Twh), mer enn 15 prosent av Norges kraftproduksjon. I 2004 importerte Norge 11 Twh for å dekke opp i et kaldt og tørt år. 20 Twh utgjorde bare halvparten av den eksport- og importkapasiteten vi hadde da.
Det er ikke behov for flere kabler ut fra forsyningssikkerheten. Likevel er det siden 2007 bygget kabler til Nederland og Danmark, og nå bygges to nye kabler til Tyskland og England.
Formålet med disse kablene er å sluse ut så mye kraft som mulig, slik at vi får høye priser i Norge. For å gjøre det enda verre importerer man høye kraftpriser til Norge. Det er hovedsakelig kullkraft, som fremdeles er dyr, og blir enda dyrere med økte kvotepriser.
I fjor eksporterte Norge om lag 20 Twh med en inntekt på syv milliarder kroner. Foredling av denne kraften til aluminium ville gitt en verdiskaping på 25 milliarder kroner, men det fordrer rimelige kraftpriser.
Terje Søviknes argumenterer om samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det er kun i Norge at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke kraftprisen for alle forbrukere slik at kraftselskapene skal få høyere inntjening. Der skjer samtidig som investeringskostnadene, samlet opp mot 140 milliarder i hele Norge, skal betales av de samme forbrukerne.
Man utreder bevisst ikke de indirekte negative konsekvensene av økte kraftkostnader for næringsliv og industri, hva det betyr for lønnsomhet og sysselsetting, samt investeringsvilje.
Det er et faktum at norsk krafteksport erstatter kull og gasskraft i utlandet, og selv om mye av gassen som erstattes er norsk, utredes ikke det heller. Regn på hvor mye AS Norge taper i gassinntekter, hvor mye lønnsomheten i industrien reduseres, og hvor mye det reduserer skatteinntektene. Men regjeringen øker vel bare elavgiften for å kompensere for reduserte gassinntekter. Så hvor mye må den økes for å dekke tapte gassinntekter? De 115 milliardene Søviknes skriver er fordelt fra kraftselskaper, er 115 milliarder som forbrukerne har betalt inn allerede.
Regjeringen forvalter vannkrafta som en indirekte flat skatt uten hensyn til betalingsevne. Jeg skjønte hvilken vei det gikk da Søviknesâ?? forgjenger Tord Lien uttalte at han var «lut lei lave kraftpriser». Det var en historisk uttalelse.
For første gang har vi en regjering og en olje -og energiminister som vil fjerne konkurransefortrinnet vi har hatt i over 100 år og som sikrer verdiskapning og sysselsetting.


Endelig en leder på høyt plan som sier hva disse (feilslåtte) utbyggingsgrepene faktisk går ut på, og hva de medfører for den jevne borger.
Jeg satser på at vi får regjeringsskifte til høsten, og at Leif Sande blir ny olje- og energiminister.

Emeritus

Sitat Leif Sande;

"Man utreder bevisst ikke de indirekte negative konsekvensene av økte kraftkostnader for næringsliv og industri, hva det betyr for lønnsomhet og sysselsetting, samt investeringsvilje."

og denne;

"Det er kun i Norge at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke kraftprisen for alle forbrukere slik at kraftselskapene skal få høyere inntjening."

Jeg tør påstå at Leif Sande er en hyggelig mann, men at han samtidig ikke forstår kraftsystemet i Norge.

- kraftpolitikken i Norge er langt på vein styrt av den kraftkrevende industri, 90 % er eiet av stat, kommune og fylkeskommune, de 10% siste (grovt sett) er eiet av private, den desidert største andel er eiet av Norsk Hydro som igjen delvis er eiet av oss

- de er en myte at der sitter noen å vil selge vår vannkraft til Europa, denne er ikke salgbar før vi har langt større overføringskapasitet enn vi har i dag, se en annen streng her på forumet, noen tusen MW vil ikke gjøre forsksjell

- norske forbrukere betaler langt mer i nettleie enn for strømmen. Dette synes Leif Sande uvitende om. Er Sande opptatt av prisen ved vegg til forbrukerne kan du be han ringe meg. En kWt koster rundt 25 øre, å få bragt strømmen dit - altså "the grid" - koster stort sett det doble.

Hjemme i min barndom hadde vi elverket, det het den gang Haram El-Verk, nÃ¥ fusjonert til det ugjenkjennelige, men de er minst like dysfunksjonelle og late som for 50 Ã¥r siden. De er/var sÃ¥ late at elverket pÃ¥ mitt hjemsted fortsatt benevnes "Dødsgjengen," et begrep oppfunnet av min far i ca. 1969. Det etter Ã¥ ha sett en krigsfilm pÃ¥ forsamlingshuset som het "Dødsgjengen fra Normandie," originaltittel  Testa di sbarco per otto implacabili.

Så hvis vi har noe trøbbel med en trafokiosk eller den slags, så ringer vi Dødsgjengen.

Så hvis Leif Sande kan reise seg opp fra sin myke og late lenestol og forsøke å forstå hva dette dreier seg om, gi han;

Testa di sbarco per otto implacabili.

https://www.youtube.com/watch?v=ho4jpQ0JZRM



Telehiv

Quote from: Emeritus on 04.04.2017, 23:45:32
Jeg tør påstå at Leif Sande er en hyggelig mann, men at han samtidig ikke forstår kraftsystemet i Norge.

Vel vel, en mann som har sittet i de fleste fora som har drøftet dette de siste tiÃ¥rene er nok ikke helt blank  8)

Vi må heller se på fakta: Byggingen av den 800 km lange sjøkabelen fra Suldal til England er nå i gang. Statnett opplyser at den skal stå ferdig til bruk i 2021. Industri og Energi og Leif Sande mener altså at den nye kabelen kan fordoble strømprisen for vanlige forbrukere frem til 2030. Fra 25 til 50 øre per kilowatt. Statnett innrømmer at eksport via denne kabelen vil gi oss økte priser, men snakker om noen få øre. Samtidig medgir man å ikke ha beregnet prisutslaget.

Vi skal ogsÃ¥ merke oss at det internasjonale energibyrÃ¥et IEA ogsÃ¥ har konkludert med at en slik kabel vil gi en fordobling av prisene.  At det er et slikt sprik mellom prisanslagene er i seg selv et bevis pÃ¥ at det gikk for fort da Statnett var i departementet i 2014. Det er et sterkt argument for at det mÃ¥ regnes mye mer pÃ¥ dette før vi eventuelt kobler oss til det britiske energimarkedet. Dette er tross alt en sak som vil ha betydning for norske strømpriser, forbrukere og industri  i lange tider fremover. I konsesjonssøknaden pÃ¥sto Statnett her at forbindelsen vil være samfunnsøkonomisk lønnsom. Helt feil, svarer altsÃ¥ IE/Sande. En kraftig økning av strømprisene vil fÃ¥ stor negativ betydning for vÃ¥r kraftkrevende industri. I følge forbundet kan det komme til Ã¥ koste oss 12 000 arbeidsplasser. Det har altsÃ¥ blitt pÃ¥vist at Statnett fikk konsesjon uten særlig grundig saksbehandling. Dette bør rettes opp før Statsnett eventuelt fÃ¥r fortsette Ã¥ legge kabel. Det stÃ¥r ganske enkelt for mye pÃ¥ spill. Strømeksporten vil med denne modellen selvsagt  ogsÃ¥ svekke vÃ¥re eksportinntekter fra naturgass. Og hvis vi holder oss til de ortodokse: Det kan i tillegg fÃ¥ negative konsekvenser bÃ¥de for klimagassutslipp og biologisk mangfold i vassdragene. Men det er en annen historie vi kan la ligge her.



Emeritus

Sitat Telehiv;

"Vel vel, en mann som har sittet i de fleste fora som har drøftet dette de siste tiårene er nok ikke helt blank."

og denne;

"Strømeksporten vil med denne modellen selvsagt  ogsÃ¥ svekke vÃ¥re eksportinntekter fra naturgass."
 
Om kraftprisen skulle øke fra 25 til 50 øre er det ingen dobling av elektrisitetsregningen for verken forbruker eller industri. Mitt motspørsmål er, hva vil dette bety for nettleien?

Har denne Sande mange Kraftverkingeniører i sin klubb? Er han opptatt av sine oljeinteresser eller helheten. Og slik kan en fortsette å stille spørsmål i det uendelige.

Personlig liker jeg best argumentet med at vi fortsatt skal ha pelsdyrvirksomhet i Norge fordi vi - i motsetning til resten av verden - kan gjøre dette på den mest humane måten. Bare så det er nevnt, dette er hovedargumentet til Senterpartiet for å drive systematisk dyremishandling som pelsdyrnæringen åpenbart bedriver.

Da foreslår jeg at vi gjeninnfører barnearbeid og menneskehandel av kvinner mellom 12 og 38 år, vi er jo så humane at vi kan gjennomføre den slags innenfor arbeidsmiljølovens prinsipper. Det er bedre at det skjer her enn i Russland og Romania som tross alt bedriver mishandling av både dyr og mennesker. Særlig vil jeg gjøre meg til talsmann for at det skal være tillatt å skjære fitta av din tre år gamle datter, det er tross alt bedre at det skjer på norske sykehus under full medisinsk kontroll, enn med et sløvt barberblad i Somalia.

PS: Hvis noen skulle oppfatte siste innlegg som en analogi mellom å selge gass eller strøm til UK, og bedrive kjønnslemlestelse, så er det feil. Jeg fikk bare en slik klar tanke om Senterpartiets argument for fortsatt pelsdyrhold og hvilke andre virksomheter en slik "det er bedre enn" argumentasjon kan benyttes til å forsvare.


Telehiv

Quote from: Emeritus on 05.04.2017, 00:22:39
Om kraftprisen skulle øke fra 25 til 50 øre er det ingen dobling av elektrisitetsregningen for verken forbruker eller industri. Mitt motspørsmål er, hva vil dette bety for nettleien?

Også Sande har tatt opp i sine tallrike kommentarer de siste årene hvordan kablene forlengst har begynt å fordyre nettleien. Jfr. ellers Hustad som vi hadde oppe nylig, som spesifikt peker mot dette.

Emeritus

Men disse mytene er jo allerede tilbakevist, og jeg kan ikke erindre at Hustad var inne på nettleie. Hva vet for øvrig denne Hjørundfjordingen som vi begge har drukket under bordet minst tre ganger om nettleie?

Se her;

http://e24.no/energi/nederland/statnett-tall-saa-mye-tjener-vi-paa-kraftkablene/23961797

http://e24.no/energi/fornybar-energi/soeviknes-avviser-dyr-kabelstroem/23914430

Der er langt større muligheter for norsk kraft enn begrensinger. Jeg er enig i at ren butikktankegang er ugunstig for den norske forbruker. Slik sett kan en argumentere for at all kraftkrevende industri bør nedlegges da blir strømmen billigere for forbrukeren. Men hva er fellesskapets interesse?  Hvis vi kan generere inntekter tilsvarende 60 TWH eiet av det norske folk gjennom stat, fylkeskommune og kommune, hvorfor skal dette bare ligge uberørt? Det er jo enighet her pÃ¥ forumet at vi for all del mÃ¥ sørge for Ã¥ tømme olje og gassressursene som er en engangsoperasjon. Mens vÃ¥re enorme evigvarende vannkraftressurser ikke skal røres fordi at Ã¥ ta en dusj, eller Ã¥ koke en Pasta di Carbonara ikke skal koste 43 øre, men 40 øre slik det alltid har kostet? 

Telehiv

Quote from: Emeritus on 05.04.2017, 01:05:51
Men disse mytene er jo allerede tilbakevist, og jeg kan ikke erindre at Hustad var inne på nettleie. Hva vet for øvrig denne Hjørundfjordingen som vi begge har drukket under bordet minst tre ganger om nettleie?

Hustad var inne pÃ¥ nettleie ogsÃ¥ i denne artikkelen, og ga et konkret eksempel pÃ¥ hvilket grunnlag nettleien vil bli kjørt særlig mye opp pÃ¥: 

"Det er òg ei anna kostnadsside ved vindparken og grøne sertifikat. Vindparken på Fosen gjer at straumnettet må byggjast ut for å handtera den auka kraftproduksjonen. Dimed går nettleiga til forbrukarane opp. Samla sett fører truleg all den nye krafta via grøne sertifikat til at nettet må graderast opp for 200 milliardar. Mesteparten skal betalast av norske hushald via nettleige."

Den som leser, han finner  ;)

Emeritus

Sitat Flågvetet frå Bondalen:

Quote"Det er òg ei anna kostnadsside ved vindparken og grøne sertifikat. Vindparken pÃ¥ Fosen gjer at straumnettet mÃ¥ byggjast ut for Ã¥ handtera den auka kraftproduksjonen. Dimed gÃ¥r nettleiga til forbrukarane opp. Samla sett fører truleg all den nye krafta via grøne sertifikat til at nettet mÃ¥ graderast opp for 200 milliardar. Mesteparten skal betalast av norske hushald via nettleige."   

Ja, og på Samyrkelaget på Sæbæ høyrde eg noko heilt anna. Der vart det sagt av nokre karar som truleg arbeider i Statkraft at dei hadde planar om å vøla heile leidningsnettet i Noreg over ein tiårsbolk, og det var kostnadsreikna til 140 milliardar kroner. Eg har òg haurt at sjølv nye vasskraftverk no lyt betala ei avgift for å knyta seg på nettet.

Nei, eg seier som far min; Møter du på ein austlending som byrgjer å snakke om synergieffektar, då skal du faen meg passe på setleboka di.