"Snow a thing of the past": Den årlige bortforklaringsfesten er i gang!

Started by Telehiv, 05.11.2016, 12:06:14

Previous topic - Next topic

Telehiv

Klimautviklingens hovedbilde: Fra naturlige variasjoner til unaturlige bortforklaringer

Norge snør ned igjen - allerede tidlig i november - og det årlige showet med alarmistenes bortforklaringer hakkende tenner på medienes iskalde inngangstrapper kan begynne igjen. Men virkeligheten er ikke god å benekte likevel: Etter nattens naturlige prosesser kan vi lese i dagens VG:

"Nær halvmeter nysnø
- og den blir liggende"




Men alarmistene har hatt bedre dager: Da NASA var sikker på at "snow is a thing of the past"
I februar 2005 skrev NASA triumferende at:
"When we talk about climate change, we talk about changes in long-term averages of daily weather. Today, children always hear stories from their parents and grandparents about how snow was always piled up to their waists as they trudged off to school. Children today in most areas of the country haven't experienced those kinds of dreadful snow-packed winters, except for the Northeastern U.S. in January 2005. The change in recent winter snows indicate that the climate has changed since their parents were young."
Link: http://www.nasa.gov/mission_pages/noaa-n/climate/climate_weather.html

Kliamaalarmismens snøløse framtid fikk en godt timet start
Klimaalarmistene med James Hansen i spissen hadde selvsagt timet sine skremsler godt ved å introdusere sin modellerte "menneskeskapte og uavvendelige globale oppvarming" opp mot den høyst forventede varmere perioden etter kuldeperioden 1946-76. I medgangsrusen på 1980-tallet fikk vi derfor ved hver skisesongåpning i Alpene høre at "dette er trolig siste året dere får gleden av å se alpinstevner kunne arrangeres her", osv. Hopprenn ville det heller ikke bli. Osv.

Men ting begynte å gå skikkelig skeis etter hvert: Snøen forsvant slett ikke, arrangementene fortsatte, og etter årtusenskiftet ble det bare mer og mer av denne forbannede snøen, også i Alpene. Her er den generelle sannhet om dagens Alpetilstander:



Men Alpene var nå en ting: Også våre storbyer har fortsatt å snø ned og oppføre seg i ren trass mot alle modeller, dvs. slik at det vanskelig kunne bortforklares slik man kunne med utilgjengelige steder i Antarktis (der sjøisen bare vokste og vokste). Også sist vinter holdt New York på å drukne i snø - etter en rekke fimbulvintre (USA har som kjent hatt en kaldere utvikling enn globalt gjennomsnitt i en årrekke):

   

Snøbløffen i historisk relieff: Naturen lot ikke NASA være lenge i sitt snøløse paradis
Blekket var knapt tørt på det siterte NASA-våset i 2005 før den ene snøvinteren avløste den andre. Gode råd var dyre, og man fant ut at "vitenskapen" deres måtte trå til igjen, og for eksempel BBC (som nettopp hadde investert store deler av sitt pensjonsfond i klimaindustriaksjer) ble programmert om hva de skulle svare på spørsmål om hvorfor det fortsatte å snø minst like mye i de deler av verden som forskerne lovte ville bli snøfrie, jfr. kampanjen om at snø ville bli "a thing of the past". Og BBC, sammen med de fleste andre vestlige klimakorrupte medier, har siden snøen nektet å forsvinne pumpet på med samme bortforklaring år etter år, sammenfattet i dette standardformularet:
"Extreme snowfall is actually an expected consequence of a warmer world."

Den 97% sikre nye bortforklaringen
Dette i pinlig kontrast til at de samme trosgrupper opprinnelig hevdet at en varmere verden ville bli snøløs. Men siden snøen likevel ikke forsvant, har man rett og slett skiftet til nytt dogme: "Verden blir varmere og varmere, og derfor blir det mer snø."

Vi får bare la dette stå uimotsagt, bygd på "sikker" vitenskap som det er, utført av "noen av verdens beste forskere"*. Sic.
Link: http://www.bbc.com/earth/story/20160127-will-snow-become-a-thing-of-the-past-as-the-climate-warms

*Ikke glem at IPCC i sin siste rapport nå er 97% sikker på at de ALLTID har hatt rett i AGW/CO2-hypotesen sin.





Telehiv

Komikken er aldri langt borte når det går til h....med klimaekspertrådene som igjen påvirker myndighetsprofilen:
Vi må anta at Politiet har lojalt fulgt våre sentralmyndigheters offisielle knefall for Thermageddons sannheter, og selvsagt ikke forberedt seg på noen fimbulvinter:
Det skal jo bli global oppvarming og snøløst!
Så dermed gikk det som det måtte gå, selv i lavlandet i �stfold:

Politiet rykket ut på sommerdekk - endte i grøfta:
- Vi legger oss langflate





AGW-lojaliteten hos meteorologene kan gå på helsa løs?
Jeg har for noen år tilbake tatt opp i media at meteorologene driver og toner ned kulderekordene bl.a. på Røros: Mitt eget øyevitne i Røros målte en gang 38 kalde 3 dager på rad mens NRK-meteorologene våre meldte mellom 12-14 kalde i Dagsrevyen. Da jeg ringte for å spørre hva i h....de drev med, og om de ikke visste at de kunne sette folk i livsfare med å undermelde kulde på denne måten, fikk jeg servert at Røros-temperaturen ikke lenger ble målt alene på Røros men utlignet for "tre ulike målepunkter". Da jeg spurte om det ene var i Florida, la damen på.

Dette er dessverre ikke engangstilfeller, og det er en alvorlig risiko for samfunnssikkerheten: I fjor høst kunne det gått liv igjen, da de meldte 8 kuldegrader på Hardangervidda, og virkeligheten ble ca. 30 kuldegrader. Man kan tenke seg på hvor godt folk forbereder seg til sånt når de legger av gårde i bil for en sorgfri tur i 8 kalde? Det er jo ikke uvanlig at biler får froststans i 30 kalde! Iført mer eller mindre sommerklær?

Vel, i går kveld meldte meteorologene i NRK 4-6 varmegrader på Vestlandet og slett ikke snø i lavlandet (de liker jo ikke å se det blå kuldetallet på skjermen, du kan nesten se hvor de frykter å få sentral refs hvis de slenger fram noe sånn styggedom). Men politiet her vest driter visst i det, for her er dagens beskjed i Bergens Tidende:

Politiet åtvarar:
Hvis du krasjar med feil dekk i dag, blir det politisak



Logisk konsekvens: Vi imøteser med stor forventning den tunge straffeprosessen mot politiet i �stfold!!!

Emeritus

Mener du i fullt forbannet alvor NMI bevist og systematisk melder et annet vær enn det deres egentlige målinger viser, og dette for å støtte opp om AGW - hypotesen? NMI og norske meteorologer er sannsynligvis blant de mest kompetente i verden. Vi har far og sønn Bjerknes som begge lyser i internasjonal meteorologisk vitenskap, det blir endog hevdet at Wilhelm er den moderne meteorologis grunnlegger. At du ikke vet hvordan en måler og rapporterer gjennomsnittstemperaturer når en skal gi værmeldinger over et område på flere tusen kvadratkilometer er ikke et bevis for noe som helst.

Og dette med lite og mye snø er jo helt pÃ¥ trynet og i kjernen av kunnskapsløsheten til mest hjelpeløse WUWT tullingene. Det vil - uansett klimautvikling -  tidvis forbli kaldt over en viss breddegrad, og hvis det er kaldt lander nedbøren som snø. Og hvis det da settes stadige snørekorder er dette altsÃ¥ et tegn pÃ¥ at det har blitt mer nedbør, altsÃ¥ ett av de bebudede kjennetegn pÃ¥ global oppvarming. 

Telehiv

Emeritus,
hva slags logikk er det du utøver her? Fordi Norge har hatt pionerer i meteorologi så er alle etterkommere høyverdige og troverdige forskere?
Jeg trenger vel ikke en gang nevne folk som Benestad, Hygen og Samset for å se hvor meningsløst det blir: Dette er folk som i årevis har representert den laveste etikk registrert i norsk forskning noensinne, og som har stått i front med å breke om det andre du angriper meg for, men som ikke er mitt påfunn men selvsagt kom fra klimaalarmistene innen meteorologien: Nemlig at global oppvarming ville føre til mindre snø.

Man kan ikke sÃ¥ godt angripe meg for Ã¥ gjengi det de sÃ¥kalte klimafaglige selv har sagt. Og som har vist seg som sprøyt. Derfor bør man selvsagt tillate seg Ã¥ harselere med dette selvhøytidelige sprøytet om "snow, a thing of the past". Selvsagt har ogsÃ¥ disse karnaljene endret sine skremsler etter hvert som virkeligheten har avslørt tøvet deres, men det var dette de breket om for noen Ã¥r tilbake. NÃ¥ er det derimot den nye devisen som gjelder: "Global oppvarming kan gi ekstremmengder med snø". Det vitenskapelige problemet er imidlertid at det kan global nedkjøing like godt ogsÃ¥ gi...for dette er bare en bestanddel i et sant visvas om "klima" og "klimakonsekvenser" av gud vet hva.   

PS: Røros-syndromet kan du sikkert følge med på selv. Et eksempel: For den 14. okt. meldte meteorologene 0 grader. Jeg ble mistenksom siden jeg før på dagen hadde snakket med en tidligere kollega som sa det var "bikkjekaldt så tidlig på høsten", og ringte på igjen for å høre tilstanden ut på kvelden (etter Dagsrevyen). Da var det minus 14 hos henne. Og så viste det seg at faktisk måling i ettertid ble -13,3 grader.
I dag meldte de 5 kuldegrader. Det er allerede offisielt rapportert om 7. Jeg skal spise hatten min hvis det blir mindre enn 12 kuldegrader når faktisk måling konsulteres, eller du ringer Røros hotell og spør. Og jeg skal spise hatten din hvis ikke dette i løpet av noen måneder er homogenisert betydelig lavere i modellene deres. Det er slikt de holder på med, de bolde etterkommere av Bjerknes. Dette er ingen konspirasjon, det er basert på ren sjekking av fakta over mange år. De har selvsagt alltid gode forklaringer på hvorfor de finner å gjøre disse grepene, men det får de presentere selv. Det er ikke mitt problem. Men det blir før eller senere et problem for dem som til slutt ikke klarer å rekonstruere en (vitenskapelig akseptabel) transparent historisk statistikk.

Emeritus

Har noen på NMI hevdet at "snow, a thing of the past"? Og du trekker frem Benestad og et par til som tilhører klimadelen av NMI, ikke de som melder det daglige vær.

Min reaksjon skyldes at denne uansvarlige bruken av sosiale media - som KD.com også er - og at resultatet av denne bruken, sannsynligvis vil medføre en innskrenkning av ytringsfriheten, herunder de ytringer som virkelig er kontroversielle og som har behov for vern.

En vesentlig del av årsaken til galskapen i USA skyldes at USA's konstitusjon tillater svært mye i det tradisjonelle "trykt skrift" (aviser, journaler, ukeblader etc.) og etermedia. Dette har nå nettet tatt ut til helt nye høyder, og det knapt finnes grenser for hva som kan sies og påstås. Konspirasjonsteoriene florerer, en presidentkandidat kan hevde at valget er fikset før det er avholdt, og folk tror på det meste. Sannhetsidealet er mer eller mindre borte. Denne uansvarlige bruken av ytringsfriheten er livsfarlig for samfunnsutviklingen. Reaksjonen kan bli en reell innskrenking i ytringsfriheten, og da er vi i virkelig trøbbel.

Din påstand om NMI er i denne kategorien. Totalt uten faktisk eller logisk dekning - bare en påstand. Risikoen er at en eller annen naiv fjott der ute, virkelig tror at NMI bevisst melder feil vær for å underbygge AGW - hypotesen, og dermed setter liv og helse på spill. Ser du ikke alvoret i en slik påstand?

Ryddegutt


QuoteFordi Norge har hatt pionerer i meteorologi så er alle etterkommere høyverdige og troverdige forskere?

Telehiv, dette er ikke så ulikt hvordan man betrakter NASA GISS og James Hansen. Siden NASA ligger i front på en rekke områder og uten tvil også har en del av klodens glupeste personer ansatt så tror man automatisk at alt fra vaktmester og resepsjonist innhar de samme kvalifikasjonen.

James Hansen er et illustrerende eksempel på en ravende gal "vitenskapsmann" som er så fanget av sine tvangstanker at han mener at alt er lov så lenge det tjener saken. Uten NASA-navnet og koblingen til de ekte vitenskapsfolkene så hadde ingen giddet å bruke ett sekund slike fjols.

Det er lov å håpe at hvis Trump blir valgt så skiller han kanskje GISS ut som en egen organisasjon frikoblet fra det ordentlige NASA. Det nye GISS må da opparbeide troverdighet på egen hånd, noe de aldri vil være i stand til. Og som bonus vil NASA bli kvitt et pinlig og ubehaglig haleheng.

Telehiv

Emeritus,
Først: Det er ikke jeg som har et konspirasjonsproblem her, for jeg tror ingen klarer Ã¥ bestride de empiriske data jeg har vist til her. Derimot er det ingen tvil om at det kan framlegges en strøm av eksempler pÃ¥ en Ã¥relang tradisjon med Ã¥ melde varmere temperaturer (særlig om vinteren) enn hva virkeligheten faktisk viste seg Ã¥ bli - akkurat slik jeg har gitt eksempler pÃ¥ her. 
Lakmustesten vil derfor selvsagt være: Har de meldt samme feilmengde mht. altfor kalde temperaturer også?
Jeg har ikke gjort noen gyldig undersøkelse på det, men har aldri sett tendenser i den retning.

Husk: I det høye nord er ikke samfunnsrisikoen (i vinterhalvåret) knyttet til å melde for kalde temperaturer, men å melde for varme. Som kort og godt kan føre til at folk omkommer fordi de ikke er forberedt på den sprengkulde som oppstår når met har meldt 10 kalde og det ble 30. Som kan empirisk dokumenteres bl.a. for Hardangervidda i fjor høst. For å illustrere hvor ille dette er: Hvis de hadde tatt like mye feil andre veien (dvs. 20 grader feil), hadde de altså meldt 50 kuldegrader og det ble 30. Men det gjorde de ikke, selv om det sikkert hadde forhindret at folk la ut på vidotta selv i "bare" 30 kalde. Men slike "feilmeldinger" (der man overdriver hvor kaldt det blir) synes vi helt å unngå. Men er selvsagt åpen for å motta eksempler på at jeg tar feil.

     

Telehiv

Quote from: Emeritus on 05.11.2016, 23:01:04
Har noen på NMI hevdet at "snow, a thing of the past"?

De har stort sett ikke gjort annet i sin "forskning", les selv ferske rapporter så sent som i desember fjor:

https://www.nrk.no/vestfold/xl/snoen-forsvinner-1.12694877


Emeritus

Hele dette er tåpelig, den historien fra Hardangervidda kommenterte jeg i fjor her på KD.com og påviste hva du ikke har forstått, let selv. "Hardangervidda" har en rekke målestasjoner, det kan være ti graders forskjell mellom de ulike stasjoner. Den verdi som oppgis er ment å være veiledende for folk som er kjent. Forøvrig har vi Vegmeldingssentralen

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger

og en kan endog ringe og får ofte personlig service med gode råd.

At du hevder å sitte på empirisk bevis om at NMI har tatt feil setter deg overhodet i posisjon til å hevde at de feilmelder bevist for å støtte AGW-hypotesen. Du sitter i beste fall på bevis på at de har tatt feil, noe værmeldere ofte gjør. Men tenk på hva du skriver, du påstår at en rekke mennesker - meteorologer - driver bevisst fusk i sitt arbeid og i denne forbindelse setter andres liv og helse i fare. Hadde dette stått i et organ som var ansvarlig, hadde de røket på en stor smell. Og det var den juridiske siden av det, hva med den rent medmenneskelige? Tror du virkelig at så mange meteorologer over så mange år systematisk forsøker å drepe oss på vei over fjellet?

Skriv et innlegg i Aftenposten, Nationen, VG, Hegnar - online, Document.no, eller hvor som helst, der du hevder at NMI feilmelder varmere vær enn realiteten for Ã¥ støtte AGW - hypotesen, det tør du faen ikke.   

stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.