Johaug - tragedie eller toppen av et isfjell

Started by Emeritus, 13.10.2016, 20:56:56

Previous topic - Next topic

Emeritus

Som alle vet har jeg stor sans for gode konspirasjonsteorier. Det synes å være unison enighet om at Johaug er offer for et dårlig støtteapparat som nå i løpet av et par måneder har hatt to dopingskandaler der forbundet og støtteapparatet i begge tilfeller har påtatt seg det fulle ansvar. Dette skjer samtidig som det synes som om astmamedisin er like vanlig i disse kretser som brød og smør. Jeg har fulgt med i de siste timer, hovedsakelig på NRK, og litt i den øvrige presse.

- stoffet heter Clostebol, "Clostebol" står med svært tydelige bokstaver på forsiden av tuben

http://imbo.vgc.no/users/vgno/images/266331a1bd13ec5775b1c1b82ce8fa0b?t%5B0%5D=rotate%3Aangle%3D270%2Cbg%3D000000&t%5B1%5D=crop%3Awidth%3D640%2Cheight%3D480%2Cx%3D0%2Cy%3D0&t%5B2%5D=maxSize%3Awidth%3D990%2Cheight%3D0&t%5B3%5D=resize%3Awidth%3D990&accessToken=74526d3569c4334baeb9448234b76adc74649c5e907f6a8ae1d416546036ba2a

- på baksiden av papiresken salven er pakket i, står det "DOPING" omgitt av et rødt fareskilt
- i bruksanvisningen er det klart advart om at dette er et anabolt steroid som står på dopinglisten
- Johaug sa senest fot to uker siden at hun alltid sjekker hva hun tar, og her tar altså et nytt stoff hvis betegnelse slutter på "bol," uten å slå opp på smarttelefonen, hun hadde da i løpet ev sekunder blitt advart, og dama har hatt munnsår så lenge jeg har sett henne
- etter dopingreglementet er utøver selv ansvarlig, det hjelper ikke at hun har sjekket med legen, eller har blitt anvist det av legen
- og så til det interessante; Clostebol har en svært kort halveringstid og er særlig egnet for utholdenhetsidretter da det bidrar til å restituere kroppen raskere etter harde treningsøkter

Det var mye mumling og bortforklaringer straks skipresidenten fikk noen litt kritiske spørsmål på Dagsrevyen. Dette har vært en het sak internt i en uke, likevel kunne han ikke svare på hva som stod på forpakningen etc. Det er nevnt - uten at det er bekreftet - at Johaug hadde en lav konsentrasjon. Men hva hjelper det hvis hun likevel har tatt det i prestasjonsfremmende hensikt, og hun blir testet i timene før stoffet ikke lar seg påvise? Konsentrasjonen vil da uansett være lav. Står vi overfor et uhell, eller står vi overfor systematisk doping der de har bortforklaringen klar for det tilfelle hun skulle bli tatt? Legens og skiforbundets forklaring er etter mitt syn så syltynn og usannsynlig at jeg er åpen for begge utfall. Og så et lite element til; jeg har opp gjennom årene sett en del grining, banning og besvergelser i forbindelse med at folk nekter for å ha gjort dette og hint. Johaug overbeviste ikke meg, men for all del, dette er høyst subjektivt og uten bevisverdi - andre enn for meg selv.

Bebben

Ikke så godt å si. De finner vel forhåpentlig ut av et eller annet. Men det er vel unektelig at Norge som sedvanlig, altså som moralismens høyborg, har vært blant de mest fordømmende overfor andre dopere, og da er det pussig at lederne og legene ikke greier å feie bedre for egen dør.

Personlig ville jeg ellers ønske at mediene henviste denne saken til sportssidene/sportsnyhetene og i stedet kjørte VGs avsløringer om angivelige tvilsomme relasjoner mellom Utenriksdepartementet og private selskaper som toppsak. Mer samrøre mellom politiske myndigheter og private aktører, i dette tilfelle åpent kommersielle? Som VG skriver, størrelsen på bistandsbudsjettet ser ut til å være viktigere enn det man oppnår. Godhetstyranniet i praksis igjen!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ilpi/vg-avsloerer-ud-avgjorde-millionbevilgning-seks-uker-foer-soeknadsfristen/a/23818489/


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ex-administrator

#2
Quote from: Bebben on 13.10.2016, 21:46:40
Men det er vel unektelig at Norge som sedvanlig, altså som moralismens høyborg, har vært blant de mest fordømmende overfor andre dopere, og da er det pussig at lederne og legene ikke greier å feie bedre for egen dør.

Akkurat dette ser jeg repetert ofte rundt omkring. Hva mener man med "Norge" her? Jeg vet at enkelte norske idrettsutøvere har vært særdeles skarpe mot andre lands utøvere, men i de fleste tilfellene handler det om systematisk, sterkt prestasjonsfremmende doping.

Ellers har norske antidoping-medarbeidere, idrettsleger o.l. uttalt seg i tøffe ordelag mot utenlandske dopingtatte, men har de egentlig uttalt seg forskjellig om norske dopingtatte? Eller blir de bare gjengitt i forskjelling volum?

Eller mener du Norge som i norske aviser? De er ikke representative for Norge som helhet.

Jeg mener, og TROR at jeg har en stor mengde nordmenn med meg i følgende tankerekke, uansett om det er norske eller utenlandske utøvere:
- En utøver er tatt i doping, det er ille
- Kortvarig bruk av salve/krem/kosttilskudd "i god tro" er ikke så ille som injeksjoner og systematisk bruk over tid
- La oss finne ut mest mulig om hendelsesforløpet og gi en straff tilpasset regelbruddets alvorsgrad og hvor prestasjonsfremmende det kan være. Det skal ikke være ustraffet uansett.

Jeg, og de fleste jeg kjenner, er ikke naive i det hele tatt. Vi vet godt at nordmenn doper seg, men det framstår likevel for meg som om at terskelen i Norge er høyere, at det å dope seg (og bli tatt) er slik et enormt svik mot sine kolleger og det norske folk at det forekommer sjeldnere enn snittet for resten av verden.

Men det har hatt en skrekkelig signaleffekt at enkelte i det norske idrettsmiljøet tidligere har gått ut og sagt at all doping skal føre til livstidsutestenging, og det er vel kanskje det som biter oss (Norge) litt i nakken nå. Men hvis man skal si noe om hva "Norge" mener, blir det vanskelig å gi noe entydig svar.

THAT SAID,

Jeg er tilbøyelig til å tro på Johaug i utgangspunktet. Derfor var det litt ekkelt å se på intervjuet, der jeg spesielt merket meg 3 ting:

  • Griningen (bæljinga) var litt i overkant. Minte litt om ektemannen som grÃ¥t pÃ¥ Dagsrevyen en gang pÃ¥ 90-tallet fordi kona var forsvunnet. 1 uke etterpÃ¥ innrømte han Ã¥ ha tatt livet hennes.
  • At hun proklamerte seg selv "uten skyld". Hvem i all verden har vært med pÃ¥ Ã¥ rÃ¥de henne til Ã¥ si det? Alle kjenner jo regelen om at det er utøverens suverene ansvar til syvende og sist.
  • At preparatet sÃ¥ forp### Ã¥penlyst inneholder et ulovlig stoff. Det var faen ikke MÃ?TE pÃ¥ hvor lett det burde være Ã¥ se dette, i tillegg var det kjøpt i utlandet og pÃ¥ TOPPEN av dette var det noe hun aldri hadde brukt før. Skal vi virkelig tro at hun er sÃ¥ JÃ?VLIG dum? Eller at en lege med 36 Ã¥rs erfaring er sÃ¥ INFERNALSKT inkompetent? I en bransje der det Ã¥ kjøpe legemidler i utlandet burde sette i gang 10 alarmklokker pÃ¥ størrelse med Bell of Good Luck? Og dette i kjølvannet av Sundby-saken?

Om jeg skal tippe, blir det 1 års utestengelse. Ille for henne. Om hennes forklaring er den hele og fulle sannhet, er hun omkranset av ekstrem inkompetanse, i tillegg til å være dum som et brød i gjerningsøyeblikket, noe som også er ganske ille.

translator

#3
Det som virkelig er leit med dette er at de som virkelig driver med doping (eksempelvis røverstaten Russland der statlig organisert doping virker like legitimt som å bruke fosforbomber mot sivilbefolkning) fører til et dopingregime så strengt at idrettsutøvere som handler i god tro risikerer å komme ille ut uten egentlig å ha noen skyld i det. � ikke ta et preparat, uten å kontrollsjekke, som man har fått anbefalt av legen sin, vil av de fleste bli oppfattet som paranoid, men blant idrettsutøvere er det kanskje naivt. I "Debatten" i kveld kom det frem at utøverne på landslaget i henhold til kontrakten forplikter seg til å ta preparatene landslagets lege gir en. Det virker merkelig at legen kunne ta feil når esken til preparatet var så tydelig merket med advarsel mot doping. På selve tuben var det derimot ingen advarsler.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Ex-administrator

Ikke advarsler, men navnet på det forbudte stoffet stod der. Og det slutter på -bol!

Emeritus

Jeg er ingen idrettstype, jeg ser av og til på fotball, jeg liker ski, særlig alpint. Men nå er jeg lei. Jeg foreslår at all verdens idrett innfører et helt nytt system. Vi snakker her om tre seierspaller mot dagens èn.

- På den første, og det er den laveste, står utøveren. Han får noe gull og glitter og et par intervjuer.

- På den andre rekken står treneren og det medisinske teamet, de får litt mer enn utøveren, de kan ta seg noen friheter her og der, men ikke mer.

- På tredje og viktigste rekke kommer den farmasøytiske industrien, den organiserte idrettsmedisinen. Her snakker vi om de store pengene og tidvis kan disse bli adlet osv, dette er Gerhard Heiberg klassen.

Men viktigst av alt; INGEN REGLER, la vitenskapen og den farmasøytiske industri ta seg av dette.

- hundre meter sprint; en neger fra Vest - India krysset med en kenguru

- svømming; en europeisk mann, med innslag av Vest - Afrikansk  muskelmasse, krysset med gener fra en gÃ¥s slik at han har svømmehud mellom fingrene og tærne, samt noen gener fra Grønlandsselen som gjør at han kan lagre oksygen i fettet

Kort sagt; la den farmasøytiske industrien og den perverse del av vitenskapen underholde oss. Dagens idrett er i ferd med å dø ut som følge av selvpåført hykleri.


Telehiv

#6
Jeg mener Johaug må frikjennes helt, det får da være grenser for å dramatisere det jeg antar granskingen vil attestere:

- ubetydelige mengder av det forbudte stoffet påført leppene (utvortes!) i en kort periode for å kurere et akutt og alvorlig munnsår/solforbrenning (jfr. fotodokumentasjon i media)
- hvor mye av stoffet som er tatt opp i kroppen vil vel blodprøvene vise, jeg antar det nødvendigvis bare må være snakk om sporstoffnivåer
- hvorfor skulle Johaug risikere sin karriere i august (!) på en salve som ekspertene sier ikke kan ha noe prestasjonsfremmende effekt når hun til og med visste at hun skulle testes etter samlingen i Italia? Hvilket hun også ble, og dette stoffet påvist i prøven hennes.
- legen forklarte bakgrunnen for at situasjonen oppstod med at han (mot normalt) denne gangen ikke hadde med den norske klarerte salven til formålet. Jeg forstår at Johaug har en gammel leppe-solskade som derfor lett oppstår på nytt, og denne gangen virkelig ille slik at legen dro for å finne noe som kunne hjelpe.
- under pressebriefingen antydet legen noe om "personlige årsaker" for at han kanskje ikke hadde vært helt på topp på kontrollsiden i denne saken, men la til at han ikke ville si noe mer om det, da det ville kunne tolkes som unnskyldninger. Han ønsket tvert i mot å ta alt ansvar for dette, og varslet samtidig sin øyeblikkelige avgang.

Hva hadde Johaug mulighet til å finne ut selv?
Det er vel foreløpig uklart om akkurat den pakningen hennes lege kjøpte i august hadde det nevnte varselmerket for dopinglistet stoff (vi er nå i oktober og pakningen kan til og med være endret siden dess). Vi får håpe videre gransking kan avklare dette. Uansett synes alle å være enige om at det ikke står noen advarsel på selve tuben. To sentrale spørsmål her må derfor være:

1) Hadde akkurat denne pakken varselmerket?
2) Fikk Johaug bare tuben av legen, eller også esken (med evt. varselmerke på)?

Når det gjelder om hun burde oppdaget dette selv, hvis det var så lett, så må det veies opp mot at legen hennes sa nei på hennes gjentatte spørsmål om denne salven var dopingrisiko ved. Det blir ren terror mot en idrettsutøver hvis de skal sanksjoneres alvorlig for ikke å ha kapasitet til å overprøve en av verdens mest erfarne idrettsleger (36 års tjeneste i de norske landslagene).

Jeg går derfor for frikjennelse av Johaug.
Samtidig ser jeg at utlandet, herjet med og ydmyket av de norske skijentene i en årrekke, uavhengig av noen saklig form for skyldsvurdering kommer til å ule av hat dersom norske instanser frikjenner Johaug helt.
Rent "idrettspolitisk" vil det derfor være klokt å gi Johaug en advarsel i stedet for full frikjennelse, og da for den skyld hun måtte ha for slurvete omgang med et produkt som i prinsippet alltid kan ha ingredienser som befinner seg på den ekstremt omfattende dopinglisten.
   

Emeritus

Jeg anser Jorhaugs forklaring som sannsynlig, men ikke den eneste mulige.

- dette stoffet er meget effektivt i en periode med hardt oppkjør før sesongen, særlig for kvinner, en tåler større doser hard trening enn uten stoffet - mao perfekt for den fase Johaug var i

- "burde hun ha oppdaget?" - når hun for et par uker siden fortalte at hun både dobbelt og trippelsjekket alt fra te til salver, så tar hun en ny medisin i utlandet og stoler plutselig 100 % på legen? Regelverket og praksis er klar, utøveren har et selvstendig ansvar, det hadde tatt henne noen minutter å sjekke dette med smarttelefonen

- forklaringen til Johaug gir er en perfekt dekkhistorie hvis en benytter et stoff og så blir tatt. Konsentrasjonen her er av mindre betydning, på ett eller annet tidspunkt i nedbrytningsfasen vil konsentrasjonen være like lav som om stoffet kom fra lippesalven, og Johaug, legen og skiforbundet har hatt flere dager å forberede seg på. Av denne grunn må det reageres med utestengelse og denne sesongen ryker, både de norske og de internasjonale antidopingorganer må reagere på en måte som forstås i utlandet, det er stort sett bare i Norge "alle" ukritisk tror på Johaug, norsk presse og opinion synes ute av stand til å se kritisk på saken

Sören F

#8
Jag kan bara tänka mig (förutom om någon nu ljuger rakt ut) att man här föreställt sig att nån liten lokal sårsalva på läppen omöjligt kan räknas bland sånt som påverkar hela kroppen, ja därför liksom inte räknas bland "preparat" på det hela taget. Använder man inte snus i Norge?

Emeritus

Og her kommer det første signal om at den norske offentlighet ikke er i stand til å vurdere denne saken på en nøktern og realistisk måte;

http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2016/10/15/195249284/fis-sjef-johaug-skulle-vaert-suspendert

translator

I den svenske avisen Dagens Nyheter fant jeg disse vettuge ord under overskriften "Fundamentalistisk dopningssyn":


QuoteEn av de största längdskidåkarna på damsidan som någonsin funnits riskerar att stängas av i flera år på toppen av sin bana. Det är en personlig tragedi utan gräns, och ger inblick i de absurda premisser elitidrottare lever under. Rättslösa och utan möjlighet att utöva sitt yrke på ett vettigt sätt, rika och berömda men med ständig anmälningsplikt till dopningsjägare som vore de villkorligt dömda för ett brott de ännu inte begått.

När en skidåkare är överlägsen är det inte steroider hon petat i sig. Det är epo eller annan typ av bloddopning som höjer syreupptagningsförmågan. Men Johaug är sannolikt överlägsen av helt andra skäl. Om man tittar på hennes kropp ser man att hon klarar att hålla en lägre fettprocent än konkurrenterna, klart under tio procent, i kombination med en perfekt mängd muskelmassa där varenda muskel är definierad. Det förekommer sällan ens hos elitidrottare och räcker för att göra henne bättre än de andra, i synnerhet uppför mördarbacken i Tour de Ski.

Kroppsvikten i relation till styrkan ger obönhörligt utslag på klockan. Therese Johaug behöver inte dopa sig för att åka skidor fortare än de övriga. Det är nog att hon tränar lika mycket som de, är lika motiverad och håller sin lägre fettprocent.

(...)

Den enda skandal vi nu beskådar är att en enastående yrkesutövare får sitt liv, sin karriär och sitt goda rykte förstört för att hon velat läka ett allvarligt sår på ett glaciärläger. Den som såg bilderna förstår. Johaug såg ut att ha lepra. Hon fick väl knappt i sig mat med de läpparna.

Svenska skidläkares och skidledares reaktioner är bisarra men helt enligt plikt och förväntan. Ty den som hänvisar till sammanhang i stället för fundamentalistisk läsning av stentavlan där de förbjudna preparaten namnges, beskylls för att ursäkta dopning och misstänks för att hålla på med det själv.

Den ene svensken var �svinchockad�, den andre ansåg att det är ointressant under vilka förutsättningar utövaren fått i sig ett medel. Hur i hela världen kan det vara ointressant när koppling saknas mellan medlet och Johaugs tidigare och kommande prestationer?

Idrotten behöver besinna sig, så att inte dopningslistan blir för den vad Koranen är för IS.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-andersson-fundamentalistisk-dopningssyn/

Siden i går vet vi også nå, ifølge Dagsrevyen, at Johaug ikke så pakken med varslingsmerket, kun tuben. Jeg merket meg også pressekonferansen der Marit Bjørgen stilte spørsmål ved om det var verdt det og selv vurderte å legge opp etter det som har skjedd med Johaug.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

#11
translator,
takk for at du la ut et sitat som gir meg tilbake troen på at det finnes i alle fall ett rettferdig menneske i Sverige.
Vårherre kan derfor spare seg å brenne ned både Gøteborg og Stockholm (jfr. analogien til Sodoma og Gomorra), selv om andre verdenskrig kom farlig nær.
Og da fikk jeg altså svar på mitt spørsmål; hadde Johaug faktisk sett esken, eller bare tuben (som ikke var merket med varselsfigur).

Jeg opprettholder mitt krav: Johaug må frikjennes.

Men puddingene i norsk idrettsstyr- og stell får evt. gi henne en advarsel for å tekkes blodhundene der ute, som her får en anledning til å pakke inn sine tap i en deilig blodrus. WADA kommer uansett til å spille storkar og finne på noe usmakelig for å bevise sin eksistensrett. Superselvhøytidelige norske sportsjournalister kommer samtidig til å fortsette å sjangle rundt i sin ikke-analytiske boble som forvirrede høns og prøve å få mest mulig oppmerksomhet rundt seg selv. Du store.

translator

#12
� sammenligne den internasjonale antidopingsorganisasjonen med IS er kanskje å ta litt vel hardt i, men jeg er enig i grunntanken: antidopsarbeidet må legges om og skille mellom handlinger som er beviselig gjort med forsett av utøvere/trenerteam for å bedre resultatene, og hva som kan være hendelige uhell. Jeg er tilhenger av tanken om at det er bedre at ti skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt. Johaug bør følgelig frikjennes, og for rettferdighetens skyld bør de som er blitt hardt dømt for tilsvarende forhold tidligere få en kompensasjon. Hvis ikke ender toppidretten med å miste mange dyktige talenter, og kanskje gå til grunne på sikt.

Det som er uheldig for Johaug er Martin Johnsrud Sundby-saken før henne, som hun selvfølgelig ikke kan lastes for, og et temmelig arrogant norsk skiforbund. Slik jeg har forstÃ¥tt det var det Johaug selv som krevde pressekonferansen pÃ¥ torsdag. I Sundbye-saken var det derimot utøveren som ikke ønsket pressekonferanse. Jeg synes ogsÃ¥ den saken er vanskeligere Ã¥ fÃ¥ oversikt over. Ã? gi astma-medisin til friske utøvere høres jo ikke bra ut, men hvis det kan hjelpe dem i en periode til Ã¥ komme over f.eks. en forkjølelse, sÃ¥ er det vel ikke egentlig doping. Eller?   
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Ex-administrator

Jeg har med stor interesse fulgt med på en del norske dopingsaker gjennom en god stund. I særdeleshet fordi jeg hater den kategoriske "døm alle nord og ned for alltid"-holdningen som f.eks. Truls Dæhli har forfektet.

Noen saker jeg har hatt spesiell interesse for:
  • Stian Grimseth, som inntok et kosttilskudd som inneholdt nandrolon, uten at det var listet opp som ingrediens. Ble utestengt i 15 mÃ¥neder, og inngikk senere forlik (som rykter hevder lÃ¥ pÃ¥ en 8-sifret kronesum) med produsenten av kosttilskuddet.
  • Camiro, hesten som ble tatt for doping i OL i 2008. Camiro har jeg faktisk hilst pÃ¥ flere ganger, da jeg har slekt og venner som jobbet med og rundt hesten pÃ¥ den tida. Det eneste jeg har av innsideinformasjon der, er at de jobbet knallhardt med Ã¥ passe pÃ¥ at hesten ikke skulle fÃ¥ i seg noe ved en feiltakelse i tida før OL. De leide inn internasjonal ekspertise med eneste formÃ¥l Ã¥ passe pÃ¥ dette. Men dessverre tok de ikke med seg denne ekspertisen til OL. SÃ¥ om det var rytterne, noen i teamet eller sabotasje, fÃ¥r man aldri vite. Min sympati ligger hos de jeg kjenner og som var med pÃ¥ dette, men ingen av dem var med til OL.
  • Erik Tysse, som ble felt av en relativt eksperimentell test, og der IAAF ikke kunne vise svakhet ved Ã¥ slippe ham gjennom pÃ¥ det grunnlag at testen ikke var bra nok. Jeg har veldig lyst til Ã¥ tro pÃ¥ Tysse, men jeg er ikke 100 % overbevist. I tillegg er kappgang den suverent dummeste sporten i universets eksistens, sÃ¥ da er det vanskelig Ã¥ engasjere seg. Men han har bestÃ¥tt en løgndetektortest, for hva det er verdt. Og brukt millionvis pÃ¥ Ã¥ prøve Ã¥ renvaske seg. Hadde man bÃ¥de giddet Ã¥ bruke 2 mill OG bestÃ¥tt en løgndetektortest hvis man var skyldig?

De 2 første var helt sikkert dopet, men det er tvil om skyld/ansvar. Men jeg har trua på Tysse. Han kan være offer for en feil. Det er nesten mer sannsynlig at Trine Hattestad var dopet, selv om hun ble blankt frikjent.

translator

TV2 har vært på apoteket i Livigno og fått tak i kvitteringen som viser kjøpet av den aktuelle salven. Det styrker Johaug og legens forklaring. Det går også frem av artikkelen at Johaugs såre leppe er et stadig tilbakevendende problem for henne.

QuotePå pressekonferansen forklarte lege Fredrik S. Bendiksen at han måtte ut å kjøpe en salve siden han ikke hadde med den vanlige salven i legekofferten. Han forklarte at han kom ned til Livigno på kvelden 1. september og traff Johaug til frokosten dagen etterpå.

â?? Vi snakket litt om det, og jeg sa at jeg skal gÃ¥ opp i legekofferten som vi alltid har med oss pÃ¥ tur, og se om vi har Terra-Cortril som jeg normalt ville brukt pÃ¥ en sÃ¥nn tilstand hvis vi hadde vært hjemme i Norge, og som er en kombinasjon av et antibiotisk stoff og hydrokortison, og som selvfølgelig er lov Ã¥ bruke. Det hadde vi da ikke med oss i legekofferten, forklarte Bendiksen pÃ¥ pressekonferansen torsdag, og fortsatte:

â?? Jeg sa til Therese da at jeg mÃ¥ ut pÃ¥ apoteket her i Livigno Ã¥ se hva jeg kan fÃ¥ tak som vi kan bruke. Det gjorde jeg den 3. september. Da var jeg pÃ¥ apoteket i Livigno og spurte etter Terra-Cortril, som var det jeg ville ha. Det hadde de ikke i Italia, sÃ¥ det fikk jeg ikke tak i, sa den tidligere landslagslegen.

Det gikk derfor over et døgn fra landslagslegen møtte Johaug ved frokostbordet og så på leppen til han kjøpte salvene.

Slik forklarte han kjøpet:

â?? Jeg snakket da med apoteket og forklarte situasjonen til Therese og sa: Solforbrenning, mye skorper, sprekkdannelser i leppen, vesking, Ã¥pne sÃ¥r og blødning. Hva har du som vi kan bruke pÃ¥ det? Da tenkte apotekeren seg litt om og sÃ¥ kommer hun med to kremer. Det ene er en krem som heter Keratoplastica, og det andre er trofodermin som er den aktuelle kremen i denne sammenhengen, forklarte Bendiksen videre.
http://www.tv2.no/sport/8660010/

Det fremgår av de vedlagte videoklippene, slik legen forklarer videre, at Johaug først prøvde Keratoplastica, men etter et døgn var leppen blitt enda verre og det var gått infeksjon i såret. Johaug hadde åpenbart store smerter. Situasjonen var ganske enkelt fortvilt, og noe måtte gjøres. Da gikk legen opp på rommet og hentet den andre kremen. Fra pressekonferansen:

Johaug: "Jeg spurte Fredrik om denne kremen står på dopinglista?"

Legen: "Og jeg svarte: Nei, det gjør den ikke. Denne kan du bruke."

I lys av dette virker det på meg nærmest som et overgrep på Therese Johaug om hun nå skal bli straffet mer enn hun allerede har blitt fordi hun er en kjent person som alle har meninger om. Legen har etter min mening begått to alvorlige tabber:
1. Han burde sjekket at han hadde den riktige medisinen med seg i kofferten før han reiste til Italia, siden han var informert om Johaugs leppeproblemer allerede 28 august (og var åpenbart kjent med dem også fra tidligere).
2. At han ikke fikk med seg merkingen på pakken til tuben han kjøpte på det italienske apoteket.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund