Trump-skandalene: Må republikanerne sette inn nødkandidat?

Started by Telehiv, 08.10.2016, 11:18:23

Previous topic - Next topic

translator

Kanskje Trump er synsk? Hadde han kommet med talen sin i dag hadde jo alle skjønt hva han mente.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-haller-presskonferens-1

Legg også merke til NRK-journalist Anders Magnus' (som vel ikke kan beskyldes å være høyrevridd) nedsabling av svenske politikere som har latt dette skure og gå i årevis samtidig som de har brukt rasismekortet og gjort narr av alle som har advart mot konsekvensene av svensk innvandrings- og integreringspolitikk. Nå må de kanskje gjøre noe likevel, takket være Trump som har hengt bjella på katten. For dette er dårlig reklame for Sverige.

https://radio.nrk.no/serie/nyhetsettermiddag/NPUB51003717/21-02-2017#t=36s
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

Hvis vi først skal ha en elegant kommentar til de amerikanske tilstander, hvem gjør det bedre enn den uforlignelige Pokey la Farge og gjengen hans:



"The Good Lord giveth, and Uncle Sam taketh away"

https://www.youtube.com/watch?v=VdujFcZOY8c

Vi skal ikke glemme at USA har ikke bare gitt oss Trump Tower, men også noen av de fineste fra-golvet-kulturytringene i den vestlige verden.
Var det noen som nevnte Charles Bukowski, Alan Ginsberg, Bob Dylan, Woody Guthrie?




Emeritus

Enda en ny smell for republikanerne og Trump. Og fra mitt ståsted en gledelig smell.

Hele den vestlige verden inkludert Japan. Ja, en kan ta med Irak under Saddam og Cuba under Castro, en kan også ta med flertallet av de Sør - Amerikanske statene. Vel hvor var jeg, jo alle har et minimum av helsetjenester der hvem du er eller hvor mye du tjener ikke spiller en rolle. For oss Nordmenn er dette så selvsagt at vi knapt forstår det.

Frankrike, England, Tyskland og Scandinavia benytter ca. 8 - 10% av BNP på helse. Amerikanerne benytter opp mot 15%, likevel greier de ikke å lage et system som er i nærheten av det vi har i resten av den siviliserte verden.

Amerikanske presidenter har forsøkt å gjøre noe i 70 år. Obamacare - som er en drittlov men det beste han fikk til - ble vedtatt for syv år siden og har vært effektiv i ca. fem år. Nå har republikanerne slaktet Obamacare i syv år. De har stemt den ned 50 ganger før Trump kom inn, de har kjørt sine kampanjer på det. Nå har de flertall i begge kammer og de har presidenten og greier faen ikke å bli enig om noe som helst.

I går var det på dagen syv år siden Obama ratifiserte loven og Trump og de andre bittesmå kukene i det republikanske partiet skulle stemme den ned på syvårsdagen, selvsagt ingen tilfeldighet. De måtte utsette den til i dag, og de har nå trukket hele loven og Paul Ryan har måtte krype ut å si at "Obamacare is the law of the land."

Emeritus

Serien av Trump skandaler er nå så regelmessige at det er som om vi skulle ha en ny Lommemannsak i Bergen, eller en ny Erik Jensen sak i Oslo på daglig basis.

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/trump-mener-susan-rice-har-brutt-loven/ar-BBzsaji?li=AAb27D5&ocid=spartandhp

Trump har tidligere påstått at Obama overvåket han under valgkampen, noe som amerikanerne umiddelbart forbinder med Watergate som lammet USA i flere år. Nå har han tatt det et hakk videre. Han påstår at Susan Rice er kriminell osv. Det Trump ikke forstår er at han er den høyeste lovmann og sheriff i USA. Han har daglig tilgang på det han ønsker av pågående etterforskning og fakta knyttet til denne. Han kan i prinsippet beordre etterforskning og endog konkrete etterforskningsskritt. Men han opptrer omtrent like presidentaktig som Paris Hilton, og Paris har faktisk kommet seg en del de siste årene.

Jeg er oppriktig bekymret. Vår viktigste allierte og verdens mest potente militærmakt synes å være ledet av en person som ikke en gang greier å organisere sin egen informasjonstilgang og formidling. Nesten alt han gjør strider mot alt vi er vant til.

Hva skjer om denne mannen får en virkelig krise som 9/11 eller Pearl Harbour? Og hva skjer om hans popularitet fortsetter å synke som en stein, hva kan han finne på for å øke denne?

Snakker vi her om en Anders Bering Breivik type som, i likhet med ABB, har gÃ¥tt uoppdaget frem til han er klar til Ã¥ vise sitt virkelige jeg?   

Telehiv

Om denne mannen forstår at han er president?
Vel, nå har han i alle fall funnet fram bombeknappen.

Foto av rakettene på vei inn i Syria:


Ekspert om angrepet i Syria: â?? Et kjempeskummelt lerret som spennes opp

Trumps rakettangrep i Syria øker farer for en stedfortrederkrig mellom USA og Russland i Syria, sier Nupi-forsker Julie Wilhelmsen til DN idag.
En stedfortrederkrig vil i dette tilfellet innebære at stormaktenes allierte utkjemper en krig på vegne av Russland og USA i Syria.



Det amerikanske angrepet viser at president Trump ikke er fremmed for å bruke makt. Spørsmålet nå er hvor langt han er villig til å gå.
â?? Trump er jo sÃ¥ uforutsigbar som det er mulig, og han skifter standpunkt stadig vekk, sier Wilhelmsen.
Hun mener denne uforutsigbarheten er farlig og destabiliserende. Opposisjonen i Syria har alt vært ute og hyllet amerikanerne, og sagt de håper dette bare er begynnelsen på mange flere angrep mot Assad-regimet.
â?? Man kan si mye om Russland, men de er forutsigbare og de gjør det de sier de skal gjøre, sier Wilhelmsen.
I første omgang har Russland kalt inn til krisemøte i FNs sikkerhetsråd
.

Link: https://www.dn.no/nyheter/2017/04/07/1046/Utenriks/ekspert-om-angrepet-i-syria-et-kjempeskummelt-lerret-som-spennes-opp






Emeritus

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dette angrepet. Folkerettslig er jo dette Ã¥penbart rettstridig da en hverken har FN-mandat, eller ett fnugg av dekning for at det truer USA's sikkerhet. Men som vi vet gjelder ikke Folkeretten for bl.a. USA og Russland. PÃ¥ den annen side er det pÃ¥ plass Ã¥ markere at der gÃ¥r en for Assad ogsÃ¥. Samtidig har USA og Vesten nÃ¥ pekt nese til Putin som lovte Ã¥ ta seg av Syrias masseødeleggelsesvÃ¥pen med bl.a. tung norsk bistand, noe han altsÃ¥ ikke har lykkes med. Ã? jekke ned Putin har en stor verdi i seg selv.   

Alle er enige om at det er uutholdelig å se nyfødte drept med klor eller saringass. Men i de siste 14 dagene har USA gjennomført minst tre angrep som har drept langt flere sivile;

http://www.rbnett.no/ntb/utenriks/2017/03/25/Irak-tar-en-pause-i-offensiven-mot-IS-i-Mosul-14502942.ece

Så kan man velge, hva er mest humant av å bli uskyldig drept av gass, eller å sakte bli uskyldig kvelt under ruiner.

Det som er mest bekymringsfylt er at Obama ble nedstemt etter at han ville gjøre det samme for tre år siden. Og Trump var klar under valgkampen på at det han har gjort nå, bare var tull og bare svekker USA's sikkerhet. Men her har vi en mann som snur på femøringen og gjør det han føler til der og da, og det lover ikke godt.

Telehiv

Ja, det er nettopp Trumps generelt uforutsigbare amatør-politiske rundkast parret med åpenbare innslag av komplett infantile og narsissistiske selvhevdingsbehov som bør uroe verden.
I gamle dager pleide vi å spøke om "cowboy-justis" når amerikanerne tok seg til rette i det globale matfat: Hvis et land motsatte seg å bli utplyndret og invadert av amerikanske selskaper, kverket man bare statslederen og satte inn en marionetteregjering. Slik ble for eksempel stort sett hele Sør-Amerika herpet til rene bandittstater med USA-støttede militærdiktaturer. Alt i demokratiets navn, selvsagt - hvis det ikke var for å beskytte verden mot "kommunistisk overtakelse". Etter hvert flyttet man jo denne strategien over til mer betalingsdyktige oljestater i Midt-�sten, men oppdaget at verden har blitt mer transparent og overgrepene blir mer tydelige for verdenssamfunnet. Derfor har man i alle fall prøvd å koke sammen en massiv legitimeringssvindel å legge fram i FN noen ganger (jfr. overgrepene i alt fra Irak, Libya, osv.), men Trump synes faktisk å drite i dette også: For å bombe Syria nå, bare slengte han ut at Syria truet USA sikkerhet. Og dermed står kvekkefrosker som Børge Brende og Erna klare til å applaudere som det skulle vært Bondevik og Jens i deres bombe-glansdager.

NÃ¥ opptrer USAs kronisk vulgære maktutøvelse i en ytterligere forsterket og urovekkende kombinasjon med et reality show med en 5-8 Ã¥r gammel hovedrolleinnehaver og resten statister, som verden aldri har sett maken til. Vi kan bare undres hvor dette vil stoppe? 



Linker til debatt rundt Donalds narsissisme og andre varianter av "mental disorder":

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/donald-trump-psychopath-researcher-oxford-university-kevin-dutton-a7204706.html

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/feb/17/donald-trump-narcisissm-mentally-ill-personality

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/donald-trump-mental-health-new-york-times-incapable-being-president-warning-open-letter-a7578831.html

https://www.nytimes.com/2017/02/17/opinion/is-it-time-to-call-trump-mentally-ill.html?_r=0

PS: At det i det hele tatt var mulig å velge denne figuren til president, forteller vel mest om hvor mye USA har blitt kjørt på rattata de siste tiårene gjennom en hemningsløs og selvskadende markedsliberalisme som har utradert omtrent det som er av sosialpolitisk tenkende klasser.
Til slutt stod man altså igjen med marerittet fra Tyskland i 1933: Ropet på den sterke og handlekraftige mann.

Og så valgte man en bortskjemt, lunefull og fullstendig livsfarlig narsissist som allerede har funnet fram noen røde knapper han kan leke med.
Jeg våknet i natt av en underlig drøm: At atomknappen vel må være den absolutte dick extension?




Emeritus

For flere måneder siden, etter at Trump ble valgt, uttrykte jeg noe i retning av at Trump er valgt og det må vi leve med og gjøre det beste ut av det. Vi kan ikke la fire år bli en sammenhengende periode med håp om at Trump skal bli skutt. Du har vært inne på det selv, kanskje han alt i alt kan bli noe.

Vel, nå har han sparket Bannon fra det nasjonale sikkerhetsrådet. Han har hatt et "lovely" møte med kineseren, han har bombet Assad og vist Putin at han kan ligge med et par fregatter ute i Middelhavet og sende inn 69 Tomahawks hver med sprengkraft på 500 kg TNT, samtidig som han spiser sweet and sour pork sammen med Xi Jinping.

OK, Gentlemen hvordan går det med Parisavtalen? Jeg er klar til å sette en kasse Marqués de Cáceres Crianza 2012/2013 på at Parisavtalen ikke blir sagt opp.

Anybody?

Telehiv

Quote from: Emeritus on 07.04.2017, 22:58:05
OK, Gentlemen hvordan går det med Parisavtalen? Jeg er klar til å sette en kasse Marqués de Cáceres Crianza 2012/2013 på at Parisavtalen ikke blir sagt opp.
Anybody?

Vel, foreløpig er vi vel kommet over i den etter hvert velkjente Trump-fasen med tåketale før han endelig gir opp enda et valgløfte.
Det siste vi har nå er vel den 29. mars da Det hvite hus' pressetalsmann Sean Spicer sa at "USA har ikke avgjort om landet fortsatt skal delta i Paris-avtalen som begrenser klimautslipp". Og at "Paris-avtalen er fortsatt under diskusjon innad i administrasjonen".
Så dette kan bli enda en sak med masse skrik og storkar-skrål før valget, før realitetshåndteringene etter valget blir uoverkommelige for denne politikkens Don Quijote, eller rettere: Rosinante. Godt han kan bombe noe når han ikke vet hva han ellers bør gjøre.

Bebben

Vedrørende Paris-avtalen så hadde Trump 3 valg, som forklart av intelligente folk, som Lucia Liljegren:

1. Han kan si den opp.
2. Han kan fremlegge den for Kongressen for ratifisering.
3. Han kan drite i den.

Politikken som hittil er ført, tyder vel mest på at han har valgt alternativ 3.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

Vel, dette var ikke noe aksept av et veddemål.

Siden det er jeg som har fremsatt veddemålet kan jeg også stille betingelsene. Jeg har faktisk veddet 12 flasker Marqués de Cáceres med Telehiv før, da vant vi og tapte vi begge to. Jeg påsto at lakseprisen ville holde seg på 35 kr/kg i minst seks måneder - og tapte - Telehiv påsto at Adolf Hitler var under 165 cm, og tapte. Hitler var - litt avhengige av kildene - mellom 172 og 177.

Men jeg vil ikke ha noe veddemål med Telehiv her, men alle andre er invitert. Jeg setter 12 flakser på bordet og tar i mot utfordringen av inntil tre mann. Det betyr at om jeg taper må jeg ut med 36 flasker. Vinner jeg, vice versa.

Veddemålet er; vil USA i løpet av 2017 trekke seg formelt fra Paris avtalen?

Anybody?


Emeritus

Sitat Bebben;

"3. Han kan drite i den."

Kan han drite i at Kina, Japan og EU foreholder seg til Paris og legger sin energipolitikk opp etter Paris?

Dette er kanskje det eneste område - energi - verdens eneste supermakt ikke kan drite i hvis de skal være en supermakt.

Hva med veddemålet? Er du med eller.....

Telehiv

Med Sverige lagt til listen nÃ¥, og før vi fordeler noen skyld, synes jeg at Vesten nÃ¥ befinner seg i en  krevende mental og politisk skvis mellom to uforutsigbare makroforhold som var nesten utenkelige for bare noen tiÃ¥r siden:

1) En internasjonal radikalisert/fundamentalistisk muslimsk terrorbevegelse som slår blindt til i land etter land, gjennom desentraliserte celler omtrent umulige å forhåndsoppdage
2) En amerikansk president m/støttekorps og velgerrasjonale på et lavnivå ingen kunne forutse i sine villeste drømmer for bare 2 år siden.

Der verken Trump-administrasjonen eller Vestens maktelite synes Ã¥ forstÃ¥ (i hvert fall ikke ta konsekvensene av) det fulle alvor i at man ikke kan stanse muslimsk terror med Ã¥ røverbombe en vilkÃ¥rlig stat i Midt-Ã?sten. Tvert i mot: Nye økonomiske og maktmotiverte røverraid fra USA (ogsÃ¥ med et lallende FN i ryggen) i muslimske land vil selvsagt bare ytterligere eskalere muslimterroren i Vesten. Sagt pÃ¥ en annen mÃ¥te: Hver eneste gang vÃ¥re ryggesløse og karrieresultne politikere her hjemme bruker vÃ¥re oljepenger til Ã¥ bli med pÃ¥ et nytt USA-innbrudd i en muslimsk stat, øker sannsynligheten for en direktesending fra Karl Johan slik svenskene nÃ¥ sender fra Stockholm. 

I balansens navn må det likevel understrekes at de muslimske fanatikerne dreper hverandre i et langt større omfang i sine respektive hjemland enn hva de foreløpig har fått til i Vesten, gjennom ikke bare religiøse straffeprinsipper men også etniske renskninger, stammekriger og andre volds- og hevnovergrep, i tillegg til de notoriske kvinneovergrepene og undertrykkingen som følger med disse kulturene.



Problemet er samtidig at Vestens myndigheter ikke klarer å hindre at dette samme volds- og hevnpotensialet følger ubeskåret med innvandrerne på vei inn til Vesten. Dette latente - og stedvis allerede fullt blomstrende - hat- og voldspotensialet ligger nå som en tikkende bombe i alle vestlige land. Og ikke bare hos de nyankomne; nå aktiveres selv tredjegenerasjons innvandrede muslimer til terror.

Vi ser et skremmende mønster som blir tydeligere og tydeligere: Svært mange av terroristene er nå kriminelle/mislykkede personer som har vokst opp i Vesten, ny-hjernevasket i en moske, og i forbindelse med radikaliseringen av islam ser en åpning for å rehabilitere seg selv og ikke minst sin familie (ære/skam-problematikken) gjennom en stadig mer populær botsøvelse:

Inngang til Paradiset og 72 jomfruer gjennom drap på vestlige innbyggere som så langt har tatt dem i mot og delt sin velferd med dem.

Jeg ser med stor uro og frykt fram til hva som skjer når/hvis noen virkelig prøver å gripe inn og stanse/reversere denne primitiviseringen av stadig større soner i Vestens byområder.

   

Telehiv

Og ja, vi har faktisk sivilisatoriske verdier å ta vare på og pleie videre i Norden, dette bildet fra Stockholm i går er meget talende på mange måter...



Bebben

Quote from: Emeritus on 08.04.2017, 01:39:54
Sitat Bebben;

"3. Han kan drite i den."

Kan han drite i at Kina, Japan og EU foreholder seg til Paris og legger sin energipolitikk opp etter Paris?

Dette er kanskje det eneste område - energi - verdens eneste supermakt ikke kan drite i hvis de skal være en supermakt.

Hva med veddemålet? Er du med eller.....

Det siste først: Jeg vil ikke vedde om hva Trump gjør eller ikke gjør. Til det virker han en smule for uforutsigbar.

Hva andre land gjør eller ikke gjør, er jo opp til dem og ikke til Trump. Merk at Japan meldte at de ikke kunne oppfylle Kyoto-avtalen. De er også på vei bort fra kjernekraft etter tsunami-ulykken og må derfor ha økt kullkraft.

Kina har haugevis med kullkraftverk og etter avtalen med Obama trenger de ikke gjøre noe drastisk før 2030. Innen den tid har de åpnet mange nye kjernekraftverk - kjernekraft var den raskest voksende energikilden i Kina i 2015, ifølge Wikipedia. At kullverstingen Kina nå tar på seg en moralsk forarget mine som kan få den verste vestlige klimapopulist til å bli politisk korrekt grønn - av misunnelse, er ikke annet enn det ser ut som: skuespill. Men de grønne har jo alltid digget diktatorene i Kina, særlig på grunn av ettbarnspolitikken, virkeliggjøringen av den våte øko-drømmen om å detaljstyre vanlige folks liv. Og hvem andre kan tvangsflytte hundretusenvis av mennesker med et pennestrøk for å gjøre plass til et kraftverk?

India satser på kullkraft ifølge deres egne nettsider.

EU er alvorlig bekymret for støvsugeren min og prøver å finne ut om jeg skal ha lov til å ha elektrisk varmtvannsbereder.
Hårføneren er heller ikke trygg, heldigvis trenger jeg den ikke lenger. :D


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)