Skrevet av Emne: Trump-skandalene: Må republikanerne sette inn nødkandidat?  (Lest 2105 ganger)

Telehiv

• Global moderator
  • Supermedlem
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Sv: Trump-skandalene: Må republikanerne sette inn nødkandidat?
« Svar #90 på: 10.04.2017, 18:49:05 »
Nei,
mitt poeng er at man må skille mellom fordeling til privatbrukere og opprettholdelse av samfunnsstruktur.
Når alternativ/fornybar energi ikke virker (overskyet eller vindstille) så får INGEN strøm: Man må ha hovedbasis i fossilkraft i mange tiår videre for at ikke sentrale samfunnsstrukturer skal kollapse.

Det interessante grensesnittet er hvor mye man kan avskaffe tradisjonell kraft (fossilbasert og fisjonskraft) til fordel for såkalt fornybar kraft (i essens sol og vind) med tilhørende intermittens før systemet bryter sammen mer enn akseptabelt. Håpet er kanskje at man kommer raskt lengre med fusjonskraft, som vil bli et kvantesprang av det helt store for de store kraftbehovene i de store industrilandene).

Selvsagt ville det vært hyggelig om man bare kunne tatt i bruk alternativ energi i stort omfang, men vi vet at det vil medføre enorme tilpasningskostnader, men ikke minst: Det vil ta årtier før man faktisk kan begynne å fase ut fossil kraft til under de nivåer der vi er i dag. Siste prognosene er vel at fossilutbyggingen vil øke de nærmeste par tiårene. Store land som India og (et trolig enda mer skakkjørt) Russland, osv. vil tvinges over på det de har minst trøbbel med når de får økonomiske tilbakeslag. Trolig også USA, hvis forfallet fortsetter i samme fart som nå.

Emeritus

• Supermedlem
    • Vis profil
« Svar #91 på: 10.04.2017, 20:37:10 »
Sitat Telehiv;

"Det vil ta årtier før man faktisk kan begynne å fase ut fossil kraft til under de nivåer der vi er i dag."

For å runde av, uten å være enig, så er svaret nei med mindre du mener "å fase ut" betyr full stopp.

Det er mange ting som skjer samtidig og du kan selv finne på nettet at både sol og vind etter hvert krangler med både kull og gass i pris. Og da antar jeg at vind og sol har nedskrivningstider på maks 20 år, men dette er ikke en verdi som er hugget i sten. Der er fortsatt kraftverk i Norge som har maskiner som i år feirer 100 år og som går fortsatt, du har ett her;

Dette er som du vet Eidsfossen Kraftverk ved Sandane med en installert effekt på 7 kW, bygget i 1917. Og Eidsfossen Kraftverk har altså 1 - en - mW mindre installert effekt enn de siste Siemens direktedrevne vindturbinene på 8 mW.

Hvor dette ender vet ikke jeg. Jeg merker meg at Danmark nå dekker ca. 40% av sitt samlede energiforbruk ved vind, noe som for 20 år siden ville ha hørtes ut som en illeluktende fotformskodrøm. Sol setter rekorder i ett sett. John Goodenough har i sitt nittifjerde år funnet opp enda ett batteri.

Jeg savner fortsatt en mer offensiv satsing på kjernekraft, men vind og sol er ikke lenger noe rosa silkeskjerf og fotformskogreie, det er blant de mest ekspansive og innovative industrier vi har, og jeg tror de fossile industrier ikke har fullt så mange år igjen som de fleste her på forumet tror. Det vil lenge være behov for eksempelvis drivstoff til fly og en rekke andre næringer og virksomheter. Men kull er like dødsdømt som Henry Rinnan var 10. april 1945.   

« Siste redigering: 10.04.2017, 23:10:44 av Emeritus »

Telehiv

• Global moderator
  • Supermedlem
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
« Svar #92 på: 10.04.2017, 23:01:53 »
En helt annen sak rundt det demokratiske sammenbruddet i USA, the land of the free:

Nektet visum til Sondre Lerche-turné

To av musikerne får ikke reise til USA.

http://www.bt.no/kultur/Nektet-visum-til-Sondre-Lerche-turn-333155b.html