Endringer ikke relatert til klima

Started by Emeritus, 18.09.2016, 01:44:47

Previous topic - Next topic

Emeritus

For de av KD.com's lesere som tror at alle forskere er klimahysterikere; her linker jeg inn en gladmelding;

â?? Man har tatt veldig upopulære grep, og nÃ¥ høster vi fruktene av ti Ã¥rs knallhard forvaltning, sier forskeren. Han understreker at økningen i bestanden ikke har noe med klimaendringene Ã¥ gjøre, og sier at det er viktig Ã¥ fiske til tross for at bestanden fortsatt er preget av tidligere overfiske.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/09/18/195242952/jubel-etter-storfangst-av-makrellstorje

PetterT

� ja, så alle positive endringer er IKKE relatert til klima, men bare de negative.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Nei, det synes å være stor enighet om at noen klimaendringer vil få positive virkninger og andre negative. Jeg for min del er heller ikke så bekymret for Tellus, den har sett både varmere og kaldere perioder mange ganger før. Den kanskje største risikofaktoren med klimaendringer er nettopp usikkerheten, vi vet ikke hvilke endringer vi kan få. Og i motsetning til tidligere klimaendringer der menneskeheten var til stede, så har vi nå en overfylt verden med resurskamp om alt fra land til vann og andre goder. Jeg vet ikke om det er ubegrunnet alarmisme eller en riktig predikasjon, men hvis store deler av India og Midt - �sten i deler av året knapt blir beboelige uten kunstig kjøling, så vil det jo bli "spennende" å se hvor disse menneskene ender.