DET ER SOLEN!

Started by PetterT, 21.08.2016, 20:57:07

Previous topic - Next topic

translator

#225
Jeg forsøker bare å rydde litt opp i stråmannsargumentene dine. Hvis du leser andres innlegg enn dine egne litt nøyere, så vil du se at du argumenterer mot en rekke påstander som ingen av oss har hevdet, men la oss ta det i tur og orden.

Quote from: Emeritus on 30.06.2018, 00:32:25
Sitat Translator;

1. "Vostok-grafen ble lagt frem av alarmistene.."

Javel, fortell oss hva du vet om Vostokgrafene som vi ikke har hørt tidligere. Jeg - i min uendelige uvitenhet - har oppfattet at Vostok prøvene og konklusjonene som ble trukket av disse, er et av de mest sentrale klimavitenskapelige gjennombrudd noensinne. Men siden du, Petter T og TnTZ mener at de er lagt frem av "alarmister" er de vel ugyldige da?

2. Et lyspunkt!!! Du er enig med meg om at økningen i CO2 i det vesentlige skyldes menneskelige utslipp, noe Petter T ikke mener. Og det er faktisk det som er temaet i denne begrensde del av denne strengen.

3. Feil, klmamodellene til "alarmistene" bommer ikke grovt i det hele tatt. Jeg har nettopp påvist at Hansens prediksjoner fra 1988 traff rimelig bra og at de her på forumet som benekter det - eller denier det - som vanlig må finne opp sin egen emperi. Han traff bra på senario B med hensyn til samlede utslipp av klimagasser og han traff bra på temperatur.

1. Med "lagt frem" sÃ¥ sikter jeg ikke til forskningsrapportene og annet som kun leses av fagfolk og spesielt interesserte. Jeg  mener det som legges frem med brask og bram for vanlige folk, og ikke minst skoleungdom, som del av deres undervisning. Her har jo Al Gores film flittig vært brukt (i Norge sÃ¥gar ukritisk) og Manns hockeykøllegraf har vært trykket i lærebøker i naturfag uten noen som helst form for motforestillinger. Dette er indoktrinering av beste merke, og dessuten vranglære fordi den sistnevnte er et falsum (regelrett juks) og den førstnevnte er i beste fall en feiltolkning av hva kurvene egentlig viser. SÃ¥ klimavitenskapelig gjennombrudd - eller klimapolitisk sammenbrudd - og for hvem?

2. Du behøver ikke sette kryss i taket. Dette har det vel ikke vært så mye strid om, bortsett fra om målingene på Hawaii kan ha blitt påvirket av vulkaner (jf. Segalstad). Poenget er hvorvidt og i hvor stor grad denne stigningen påvirker den globale temperaturen. Det er et helt annet spørsmål.

3. Jeg visste ikke at Hansen laget klimamodeller. Jeg sikter til de 40 eller så klimamodellene som alle har estimert en for høy temperatur sammenlignet med målt temperatur i perioden 2007-2018.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

#226
Sitat Translator;

Quote1. Med "lagt frem" sÃ¥ sikter jeg ikke til forskningsrapportene og annet som kun leses av fagfolk og spesielt interesserte. Jeg  mener det som legges frem med brask og bram for vanlige folk, og ikke minst skoleungdom, som del av deres undervisning. Her har jo Al Gores film flittig vært brukt (i Norge sÃ¥gar ukritisk) og Manns hockeykøllegraf har vært trykket i lærebøker i naturfag uten noen som helst form for motforestillinger. Dette er indoktrinering av beste merke, og dessuten vranglære fordi den førstnevnte er et falsum (regelrett juks) og den førstnevnte er i beste fall en feiltolkning av hva kurvene egentlig viser. SÃ¥ klimavitenskapelig gjennombrudd - eller klimapolitisk sammenbrudd - og for hvem?       

Hvor henter du dette fra, hva vet du om iskjerneprøver som over femti års forskning og milliarder av kroner brukt av bl.a. Russland, Frankrike og USA ikke vet?

I beste fall feiltolkning? Og dette bare drar du rett ut av ræva. Enkel logikk tilsier at alt som hevdes av Petter T. og hans krets om både Beck målingene og iskjerneprøvene må være feil. Der er riktignok en mulighet til, nemlig at alle disse målingene og prøvene er et resultat av systematisk fjusk begått av hundrevis av forskere fra en rekke land over 50 år. Dette er jo en påstand som her på forumet lett får gehør selv om det ikke fremlegges et eneste bevis, men jeg vil i fortsettelsen holde meg i den mentalt friske del av befolkningen og legger til grunn at både Keeling målingene og iskjerneprøvene er gjort av folk som vet hva de holder på med.

La vi ta Beck først, her er hans graf



Så ser vi på Keeling målingene:



Så CO2 lå på 480 ppm i 1820 for så å rase ned til 300ppm 20 år senere? Deretter beveger det seg med enorme svingninger på noen få år til det raser opp til 470 ppm i 1940.

Og så kommer det utrolige; fra det øyeblikk de vitenskapelige målingene begynner, så viser dataene en jevn stigning helt i tråd med det antropogene utslipp og det blir plutselig slutt på disse store hopp i ppm bare på noen år. Har dere vurdert om CO2 molekylet også er med på denne bløffen? Ikke bare er karbonjævelen en gave for den sosialistiske internasjonalen, den har endog en skjel og en egen vilje.

En må jo være komplett idiot for å tro på noe så tåpelig.

Så var det iskjerneprøvene;



Fra en rekke andre vitenskapelige kilder vet vi at de siste million år har vært preget av en serie istider med kortere og lengre mellomistider. Teorien om istidene er 200 år gammel. Gjennom sedimentprøver har en data som går enda lengre bak i tid;



Og for hundre år siden kom en herre ved navn Milankovitch og mente han hadde forklaringen på det.



Videre vet vi fra ulike andre prøver (andre enn iskjerner) mye om temperaturene de siste hundretusener av av år, bl.a. benethic forarms, så vidt jeg vet en algetype, som i figuren over er sammenstilt med iskjerne prøvene fra Vostok. Og det viser seg altså at disse ulike bevislinjene, der de eldste er 200 år, og der de ulike data kommer fra en rekke ulike vitenskapelige disipliner og miljøer, viser det samme tidsforløpet.

Hvor sannsynlig er det at iskjerneprøvene fra Vostok skal vise omtrent den samme utviklingen i tid som de andre uavhengige dataene, og dette flere hundre tusen år tilbake?

I praksis er der bare en mulighet, alt sammen er forfalsket.


translator

Jeg forbinder Beck mest med en knallgod svensk kriminalserie  ;) men her synes jeg du er ute og argumenterer mot strÃ¥mannen igjen. Hvorfor skulle iskjerneprøvene være feil? Har jeg pÃ¥stÃ¥tt det? Vi snakker om tolkningen av dem og ikke minst hvordan det skal forstÃ¥s nÃ¥r det gjelder de siste Ã¥rene. Det er alltid grunn til Ã¥ være skeptisk nÃ¥r grafer plutselig fÃ¥r et helt annet mønster fra en kilde til en annen (jf. Manns hemmeligholdte overgang fra proxydata til temperaturdata), i dette tilfellet CO2-kurven i grafen du viser til. Jeg skjønner egentlig ikke hva du prøver Ã¥ si. Er Beck bra eller dÃ¥rlig, slik du ser det?

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

PetterT

Sitat Emeritus
QuoteOg før du blir fristet, merk deg begrepet "vitenskapelig."

Med det mener vel Emeritus at det bare er IPCC-leiren som opptrer "vitenskapelig". Merk at Emeritus bruker hermetegn, noe som betyr at uttrykket ikke må oppfattes bokstavelig.

IPCC-"vitenskap" innebærer seleksjon og ignoranse av mye vitenskapelig informasjon, noe bl.a. E-G. Beck og Jaworowski har påpekt.
Jaworowski var
chairman of the United Nations Scientific Committee
Det burde kvalifisere som vitenskapsmann, mens IPCC er politikk (intergovernmental).

Dessuten har vi følgende utsagn fra respekterte vitenskapsfolk innen klima:
Judith Curry om IPCC: " I came to realize that the policy cart was way out in front of the scientific horse."
Richard Lindzen: "Believing CO2 controls the climate â??is pretty close to believing in magic".
og sist men ikke minst tidligere leder for IPCC inderen Pachauri i sitt avskjedsbrev om at climate change er hans "religion and dharma", altså ikke vitenskap.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Sitat Petter T:

QuoteMed det mener vel Emeritus at det bare er IPCC-leiren som opptrer "vitenskapelig". Merk at Emeritus bruker hermetegn, noe som betyr at uttrykket ikke må oppfattes bokstavelig.
 

IPCC driver knapt noen form for vitenskapelig virksomhet, de bygger på den til enhver tid foreliggende vitenskap. Og må jeg definere hva vitenskap er?

Bl.a. mesteparten av de artiklene du har limt inn her;

http://notrickszone.com/2018/06/28/what-scientific-consensus-254-new-2018-papers-support-a-skeptical-position-on-climate-alarmism/

er "vitenskap." Nå har jeg ikke sjekket mer enn noen få, men de synes alle å være ordinære vitenskapelige artikler der abstraktet ikke inneholder "CO2," og da tror Kenneth Richards at de er skrevet av "skeptikere." Det som imidlertid ikke er vitenskap er innlegget til Zbigniew Jaworowski du limte inn ovenfor.

Emeritus

Sitat Translator;

QuoteJeg forbinder Beck mest med en knallgod svensk kriminalserie  ;) men her synes jeg du er ute og argumenterer mot strÃ¥mannen igjen. Hvorfor skulle iskjerneprøvene være feil? Har jeg pÃ¥stÃ¥tt det? Vi snakker om tolkningen av dem og ikke minst hvordan det skal forstÃ¥s nÃ¥r det gjelder de siste Ã¥rene. Det er alltid grunn til Ã¥ være skeptisk nÃ¥r grafer plutselig fÃ¥r et helt annet mønster fra en kilde til en annen (jf. Manns hemmeligholdte overgang fra proxydata til temperaturdata), i dette tilfellet CO2-kurven i grafen du viser til. Jeg skjønner egentlig ikke hva du prøver Ã¥ si. Er Beck bra eller dÃ¥rlig, slik du ser det?   

Beck var omtalt fordi Petter T. nettopp har argumentert med hans teser, og at det er nær sammenheng mellom den totale ufornuft å legge til grunn Beck dataene, som å stille i tvil Vostokprøvene. Mann har så vidt jeg vet ikke noen historie med iskjerner og Vostok å gjøre, her er det først og fremst franskmennene og russerne som har utmerket seg.

Når du på den ene side synes å mene at iskjerneprøvene ikke er feil, mens du på den annen side hevder at de tolkes feil, hva mener du med det?

Den har jeg aldri hørt før, den vanlige kritikken er at selve proxien er ubrukbar, det er derfor jeg sammenstiller iskjerneproxiene med andre uavhengige proxier og påpeker det bort i mot umulige i at iskjerneproxiene skal vise samme utvikling som de andre, det kan med andre ord ikke være tilfeldige data som oppnås, med mindre hele greia er fake fra ende til annen.

CO2 målingene viser en variasjon fra ca. 200ppm under istidene til opp mot 300 ppm under mellomistidene, eller omtrent det samme vi hadde før den industrielle revolusjon. Jeg har ikke en gang lest at de benytter iskjerner til å fastslå CO2 nivået i nyere tid, selv om jeg ikke skal utelukke at de har gjort det. Men de grafer jeg har sett, viser i hvert fall ingen hockey stick, og jeg mener også å ha lest at oppløsningen i tid ikke er nøyaktigere enn 1000 år, noe som utelukker at de kan si noe fornuftig om The Common Era, men det er heller ikke nødvendig, disse er først og fremst viktige i et ti og hundretusenårsperspektiv.

PetterT

Advokaten Emeritus prøver Ã¥ forklare hva vitenskap er.  Det er ikke annet enn et hvilket som helst annet partsinnlegg i en rettssal.
Jus er den minst eksakte "vitenskap" etter psykologi.
Emeritus bør i stedet se pÃ¥ motiv.  Klimaalarmistenes motiv er mer penger, likt korrupsjon.  Klimarealisters motiv er sannhet, og sannhetssøkende blir gjerne trakassert av de til enhver herskende elite.
Definisjon av vitenskap bør overlates til naturvitenskapens egne aktorer som her:

Klimaboblen â?? verden vil bedrages
http://www.klimarealistene.com/2017/06/03/klimaboblen-verden-vil-bedrages/
Av Jens Morten Hansen, Geolog, adj. professor i naturfilosofi
Et lite utdrag:
QuoteJo større politisk eller økonomisk rolle et nyt paradigme spiller, desto værre opfører teoriens tilhængere sig over for kritikere og anderledes tænkende.
Videnskapsfilosof Georg Henrik von Wright

Hvordan stÃ¥r det sÃ¥ til med videnskabsetikken omkring vor tids dominerende paradigme, det politisk udpegede internationale klimapanel, IPCCâ??s klimamodel? Anlægger man Kuhns, Poppers, Lakatosâ?? og von Wrights betragtningsmÃ¥der vil man se, at vor tids klimaforskning har udviklet sig som tidligere tiders mainstream i sÃ¥vel videnskab som i religion og ideologi. Det gælder de originale idéer, og hvordan de i takt med deres politiske og økonomiske indflydelse udvikler et tykt dogmatisk lag omkring sig. Dernæst hvordan dette nye lag af dogmer vinder terræn som en ny, opportunistisk mainstream, der søger at kvæle al kritik.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#232
Sitat Petter T;

QuoteAdvokaten Emeritus prøver Ã¥ forklare hva vitenskap er.  Det er ikke annet enn et hvilket som helst annet partsinnlegg i en rettssal.
Jus er den minst eksakte "vitenskap" etter psykologi.   

Med din bakgrunn fra NTNU burde denne diskusjonen være unødvendig. Rettsvitenskapen er ansett som en vitenskap i den forstand at den juridiske metode og læren om hvordan retten blir til, inneholder elementer fra filosofi, sosiologi, historie, sosialantroplogi, statsvitenskap og sosialøkonomi. Ja, det faktiske forhold er at disse fag i mange tilfeller har sprunget ut av rettsvitenskapen. Sosialøkonomi var frem til krigen underlagt det juridiske fakultet. Max Weber - som alle oppfatter som sosiolog - var opprinnelig professor i rettsvitenskap. Skillet mellom humaniora, samfunnsvitenskapene, rettsvitenskap og teologi er i dag bare teoretiske og uten praktisk betydning. Men de har alle klare pseudovitenskapelige trekk ved at tesene ofte ikke kan falsifiseres. Dette i motsetning til naturvitenskapene der falsifiserbarhet er et vilkår for å kunne karakterisere virksomheten som "vitenskapelig."

Så jeg forstår ikke hva du sliter med. At en person er jurist av utdannelse utelukker på ingen måte at han også kan ha interesse for naturvitenskapelige spørsmål. Og påstanden din om at:

QuoteEmeritus bør i stedet se pÃ¥ motiv.  Klimaalarmistenes motiv er mer penger, likt korrupsjon.  Klimarealisters motiv er sannhet, og sannhetssøkende blir gjerne trakassert av de til enhver herskende elite. 

Fremstår jo som en uttalelse først og fremst av sosiologisk og psykologisk karakter, ispedd klare religiøse overtoner.

Tesen om at Klimarealistene først og fremst er opptatt av sannhet og sannhetssøken, har jeg jo ved hjelp av den vitenskapelige metode falsifisert et utall ganger her på forumet. Senest et par innlegg ovenfor, der jeg ved ren fornuft viser at Beck sin CO2 kurve nødvendigvis må være det rene sludder, flere gigatonn CO2 forsvinner ikke bare av seg selv over natten.

Basert pÃ¥ klimarealistenes sensurpolitikk er pÃ¥standen din om denne forenings sannhetssøken likesÃ¥ falsifisert. Hvis Klimarealistenes medlemmer var opptatt av sannhet, hadde de sørget for en redaksjonell linje der innlegg i KR som faktisk inneholder sannhet, ikke bare seriemessig blir strøket. Denne praksisen har jeg og andre pÃ¥vist utallige ganger, mens dere altsÃ¥ sutrer over ikke Ã¥ komme til i MSM, fører dere selv en sensurpolitikk som er horribel. Forsøk Ã¥ pÃ¥vis, og herunder dokumenter, at noe Geir Aaslid har skrevet er feil, og vips, innlegget blir sporløst borte. 

Er dette sannhetssøken?

Og når det gjelder trakassering er det jo ingen som matcher Klimarealistene og dets forbilde WUWT i slik virksomhet. Bl.a. du, Geir Aaslid og O.H. Ellestad beskylder jo en hel vitenskapsgren for kun å være opptatt av penger, og i den forbindelse drive med systematiske forfalskninger, tildekninger og bedragerier i omtrent alt de foretar seg, i tillegg er de korrupte.

Og mens vi snakker om penger, hvor mye mottar Ole Humlum i honorar for å være medlem i GWPF's akademiske råd?

https://www.thegwpf.org/professor-ole-humlum-joins-gwpfs-academic-advisory-council/

Som kjent har GWPF tilgang på betydelige økonomiske resurser, men de har en uttalt policy om at dette skal være unntatt enhver form offentlighet eller innsyn, altså stikk i strid med hva GWPF krever av alle andre.

Snakk om å kaste stein i glasshus.


PetterT

Komiske ALIas Emeritus blir bare mer og mer latterlig.  Fyren mÃ¥ jo være bÃ¥de blind og døv.

De ressurser som vi klimarealister/skeptikere har til disposisjon er bare smuler i forhold til den korrupte klimamafian.
Se figuren nedenfor: $79 billion to the scare. $0 to skeptics.

Spot the Vested Interest: The $1.5 Trillion Climate Change Industry
Climate Change Business Journal estimates the Climate Change Industry is a $1.5 Trillion dollar escapade, which means four billion dollars a day is spent on our quest to change the climate. That includes everything from carbon markets to carbon consulting, carbon sequestration, renewables, biofuels, green buildings and insipid cars. For comparison global retail sales online are worth around $1.5 trillion. So all the money wasted on the climate is equivalent to all the goods bought online.
http://joannenova.com.au/2015/07/spot-the-vested-interest-the-1-5-trillion-climate-change-industry/

... og det uten å redusere global temperatur noe som helst!
Alle pengene har ikke hjulpet det spøtt fordi:
NATUREN/SOLEN STYRER KLIMA!

Det er tanken som teller :-)

PetterT

Tilbake til tema:

Glimrende artikkel om hvordan solen påvirker klima:

The Sun Allergy Of Climate Researchers
https://www.thegwpf.com/the-sun-allergy-of-climate-researchers/

Date: 29/06/18
Ulli Kulke, Achse des Guten
Even if the influence of the sun on climate change in recent decades has receded somewhat into the background, there are a number of researchers who are investigating the fluctuating effect of our central star on our Earthâ??s atmosphere, thus also on climate change â?? and who have produced surprising results in the process. 

og en artikkel om at det også er kosmisk stråling og skydekke som har forårsaket istider:

Interglacials, Milankovitch Cycles, and Carbon Dioxide
https://arxiv.org/abs/1002.0597
Gerald E. Marsh
(Submitted on 2 Feb 2010 (v1), last revised 11 Feb 2010 (this version, v2))
The existing understanding of interglacial periods is that they are initiated by Milankovitch cycles enhanced by rising atmospheric carbon dioxide concentrations. During interglacials, global temperature is also believed to be primarily controlled by carbon dioxide concentrations, modulated by internal processes such as the Pacific Decadal Oscillation and the North Atlantic Oscillation. Recent work challenges the fundamental basis of these conceptions. 
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Sitat Petter T;

QuoteKomiske ALIas Emeritus blir bare mer og mer latterlig.  Fyren mÃ¥ jo være bÃ¥de blind og døv.   

Jeg synes at dette er et saklig og informativt svar på de spørsmål jeg tok opp mitt forrige innlegg.

Og ellers har du det bra?

PetterT

Takk, jeg har det utmerket i nydelig sommervær her pÃ¥ øen  8)
Det er tanken som teller :-)

PetterT

Flere og flere slutter seg til prof. Henrik Svendsmarks teori og bevis pÃ¥ at sol og kosmisk strÃ¥ling styrer mye av global temperatur og klima.  NÃ¥ en japansk forsker:

Leading Japanese Scientist Tells National Audience Focus Needs To Be On Cooling, Not Warming!
http://notrickszone.com/2018/07/06/leading-japanese-scientist-tells-national-audience-focus-needs-to-be-on-cooling-not-warming/
Det er tanken som teller :-)

PetterT

Svensmark og Shaviv mener å ha funnet mekanismen som kan regulere skydannelse:

Finally! The missing link between exploding stars, clouds and climate on Earth
http://www.sciencebits.com/CosmicRays_Climate_TheMissingLink
fra 20/12-17 (publisert her før?)

Our new results published today in nature communications provide the last piece of a long studied puzzle. We finally found the actual physical mechanism linking between atmospheric ionization and the formation of cloud condensation nuclei. Thus, we now understand the complete physical picture linking solar activity and our galactic environment (which govern the flux of cosmic rays ionizing the atmosphere) to climate here on Earth though changes in the cloud characteristics. In short, as small aerosols grow to become cloud condensation nuclei, they grow faster under higher background ionization rates. Consequently, they have a higher chance of surviving the growth without being eaten by larger aerosols. This effect was calculated theoretically and measured in a specially designed experiment conducted at the Danish Space Research Institute at the Danish Technical University, together with our colleagues Martin Andreas Bødker Enghoff and Jacob Svensmark.

Det er tanken som teller :-)

PetterT

What is warming the Earth?
by Javier
https://wattsupwiththat.com/2018/08/29/what-is-warming-the-earth/

Ingen indikasjon på at CO2 styrer temperatur (det er motsatt).
"The leading candidate according to most climate scientists is the anthropogenic increase in GHGs. By comparing the temperature rate of change with the increase in the main GHG, CO2, we can see that this affirmation is not supported by the evidence (figure 3)."

Solens påvirkning på temperatur, og dermed også klima, er mest overbevisende.
"In conclusion, a no-assumptions look at the evidence of warming shows that solar forcing has changed during the period 1850-2018 in a more consistent manner with the warming rate than CO2, and thus constitutes a better candidate for the main cause of the observed warming. There is insufficient evidence to evaluate other possibilities over the entire period."
Det er tanken som teller :-)