Author Topic: DET ER SOLEN!  (Read 84356 times)

PetterT

• Supermedlem
  • Tenk sjæl!
    • View Profile
Re: DET ER SOLEN!
« Reply #315 on: 24.05.2020, 13:51:22 »
Hei Okular.  Skal ta det opp med redaktøren.
Det er tanken som teller :-)

Telehiv

• Global moderator
  • Supermedlem
  • Qui vivra verra
    • View Profile
« Reply #316 on: 24.05.2020, 14:17:02 »
Det atmosfæren over gjør er å bremse havets varmeTAP, altså hvor mye av solas tilførte varme som slipper UT igjen over et gitt tidsrom. Kompleksiteten i dette spørsmålet er primært å finne i følgende omstendighet: Mens havets øvre sjikt i praksis tar opp varme kun gjennom ÉN mekanisme – kortbølget elektromagnetisk (EM) stråling inn fra sola – så kvitter det samme sjiktet seg med varme via en rekke ulike mekanismer, av hvilke EM-stråling utgjør kun én. Hovedmekanismen for havenes varmetap er fordampning, som i svært stor grad påvirker – og påvirkes av! – turbulent bevegelse av luftlaget over havoverflaten, altså konveksjon/adveksjon (oppdrift/vind).

Man trenger vel ikke være uenig i at skiftende atmosfæreforhold direkte og fortløpende påvirker værforholdene på kloden. Jeg ser imidlertid ikke klart hvordan atmosfærens skiftende tilstand per se kan forklare de udiskutabelt sykliske klimafasene (både 500/1000 års syklene, og kortere) jorden har gjennomgått f.eks. siden siste istid. Rent logisk bør jordens klimafaser ikke kunne opptre i så tydelig repetitive sykliske faser (f.eks. 500/1000 års syklene) av forhold i det kaotiske atmosfæriske systemet alene. Derimot kan en syklisk (astrofysisk) forklaring gis ved endring i solforholdene relatert til f.eks. (sykliske) planetkonstellasjoner og tilhørende gravitasjonsforhold. Det er der jeg syns forskningen til  Zharkova, Scafetta, Soon m.fl. blir interessant som en forklaringsmodell og ikke bare en symptomobservasjon. Jeg kan ikke se at det kaotiske atmosfæriske system kan levere de regelmessige syklusene vi har observert over flere tusen år. Kilden til disse må ligge i noe mer fundamentalt i det kosmiske samspillet, og da er planetkonstellasjoner og tilhørende gravitasjonsdynamikk (som endrer solens strålingsstyrke/dynamikk syklisk tilsvarende) en mulig basisforklaring. 

« Last Edit: 24.05.2020, 14:25:27 by Telehiv »

ConTrari1

• Supermedlem
    • View Profile
« Reply #317 on: 24.05.2020, 14:43:09 »
Bare til opplysning, Petter:

Jeg har nå sett at klimarealistene.no har nektet publisering av en kommentar fra meg hos dem på din nylige tråd kalt "Drivhuseffekten varmer ikke havet"; de har i realiteten bare slettet den uten å underrette meg eller å gi noen grunn. Heldigvis fant jeg den igjen på min egen logg:
https://www.klimarealistene.com/2020/05/15/drivhuseffekten-varmer-ikke-havet/?unapproved=20179&moderation-hash=91e8f6e7871c75bfd6c6c533895003bb#comment-20179

Ikke vet jeg hva det var ved den som man fant så støtende.

Har vel noe å gjøre med at KR krever fullt navn, i likhet med mange andre nettsteder?

ConTrari1

• Supermedlem
    • View Profile
« Reply #318 on: 24.05.2020, 15:11:59 »
Bare til opplysning, Petter:

Jeg har nå sett at klimarealistene.no har nektet publisering av en kommentar fra meg hos dem på din nylige tråd kalt "Drivhuseffekten varmer ikke havet"; de har i realiteten bare slettet den uten å underrette meg eller å gi noen grunn. Heldigvis fant jeg den igjen på min egen logg:
https://www.klimarealistene.com/2020/05/15/drivhuseffekten-varmer-ikke-havet/?unapproved=20179&moderation-hash=91e8f6e7871c75bfd6c6c533895003bb#comment-20179

Ikke vet jeg hva det var ved den som man fant så støtende.

Har vel noe å gjøre med at KR krever fullt navn, i likhet med mange andre nettsteder?

Nei, ser nå at det er flere innlegg hos KR som bare er signert med"Kristian", så mitt tips er at dette innlegget  er "awaiting moderation" på grunn av et eller annet uttrykk som programmet har hengt seg opp i. KR har begrensede ressurser, og det tar ofte tid før moderering er oppdatert.

Okular

• Seniormedlem
    • View Profile
« Reply #319 on: 24.05.2020, 17:51:58 »
Jeg ser (...) ikke klart hvordan atmosfærens skiftende tilstand per se kan forklare de udiskutabelt sykliske klimafasene (både 500/1000 års syklene, og kortere) jorden har gjennomgått f.eks. siden siste istid.

Nei da, og det er heller ikke det jeg sier. Jeg prøvde bare å forklare grunntilstanden, altså hva atmosfærens blotte tilstedeværelse har og si for planeten jordens overflatetemperatur, ikke endringene i den over forholdsvis korte tidsrom. For at atmosfærens masse i seg selv skal kunne påvirke klimaet direkte i nevneverdig grad, må den endre seg noe voldsomt, noe den kun kan gjøre over flerfoldige millioner år - f.eks. antar man at den kan ha vært vesentlig tyngre i tidligere tider, som i jura-kritt. Konstellasjonen av hav og kontinenter er trolig blant de viktigste kontrollene på jordas klima over lengre tidsrom, for denne vil kunne ha umåtelig innvirkning på trykksystemer, på vinder, på skydekke og vanndampinnhold i troposfæren, rett og slett på den globale sirkulasjonens (tett assosiert med 'vannets kretsløp') styrke og effektivitet.

Okular

• Seniormedlem
    • View Profile
« Reply #320 on: 24.05.2020, 17:56:08 »
(...) mitt tips er at dette innlegget  er "awaiting moderation" på grunn av et eller annet uttrykk som programmet har hengt seg opp i. KR har begrensede ressurser, og det tar ofte tid før moderering er oppdatert.

Njei, det tviler jeg på. For du ser som regel din egen post som "avventende moderasjon", noe jeg gjorde ved (forsøksvis) publisering. Nå er den bare forduftet, borte. Den synes med andre ord fysisk fjernet. Men har også opplevd det du sier andre steder, at et innlegg bare forsvinner, og så dukker det på mystisk vis opp igjen senere. Ofte må du da imidlertid påpeke det først.

PetterT

• Supermedlem
  • Tenk sjæl!
    • View Profile
« Reply #321 on: 24.05.2020, 19:59:19 »
(...) mitt tips er at dette innlegget  er "awaiting moderation" på grunn av et eller annet uttrykk som programmet har hengt seg opp i. KR har begrensede ressurser, og det tar ofte tid før moderering er oppdatert.

Njei, det tviler jeg på. For du ser som regel din egen post som "avventende moderasjon", noe jeg gjorde ved (forsøksvis) publisering. Nå er den bare forduftet, borte. Den synes med andre ord fysisk fjernet. Men har også opplevd det du sier andre steder, at et innlegg bare forsvinner, og så dukker det på mystisk vis opp igjen senere. Ofte må du da imidlertid påpeke det først.

Det samme har hendt meg.

PetterT

• Supermedlem
  • Tenk sjæl!
    • View Profile
« Reply #322 on: 26.05.2020, 07:03:32 »
Okular:
Kommentaren din er på plass nå.
Klimarealistene har begrenset med ressurser for å si det mildt, også til moderering. Vi får ikke millioner av kroner kastet etter oss fra klimahysteriske politikere.

ConTrari1

• Supermedlem
    • View Profile
« Reply #323 on: 26.05.2020, 19:34:25 »
Okular:
Kommentaren din er på plass nå.
Klimarealistene har begrenset med ressurser for å si det mildt, også til moderering. Vi får ikke millioner av kroner kastet etter oss fra klimahysteriske politikere.

Det samme skjer da også på  WUWT? Du skriver et innlegg, poster det, og så er det borte, og dukker først opp igjen når det har gått gjennom mod-mølla. Ikke noe konspiratorisk i dette.