Angrepet på FrP kommer av ren skuffelse. Jeg nevnte at jeg ikke stemmer FrP, men jeg har vært veldig nær et par ganger.
Når de offentlig både før og etter valget flagger sin ekstremkamp mot dumme lover og regler, blir jeg veldig skuffet når de ikke yter den MINSTE motstand mot et direktiv som er så mangelfullt grunngitt.
Jeg er ellers veldig enig med Geir Aaslid i denne tråden. Sitter man som en del av en flerpartiregjering må man selvsagt svelge kameler. Men denne kamelen syns jeg de kunne gitt i det minste et fnugg av motstand, det tror jeg faktisk de kunne gjort uten å miste ansikt i regjeringssamarbeidet.
Når det gjelder din sammenligning med robotstøvsuger kunne vi sikkert brukt mye tid på å sammenligne personlige erfaringer. I mitt hus er robot vanskelig pga. tykke tepper, nivåforskjeller og kronglete interiør/planløsning. En ren watt-sammenligning er heller ikke tilstrekkelig, man må se på hvor mye strøm den bruker totalt i løpet av en uke, slitasje på underlaget og hvor rent det er i forskjellige scenarier. De jeg kjenner som har robotstøvsuger lar den rusle rundt på gulvene sine hver eneste dag. Selv bruker jeg min støvsuger på 1800 W ca, 10-15 minutter i uka, det gir et ukentlig forbruk på under 0,4 kWh. Det vil si at hvis din robotstøvsuger støvsuger opp mot 1,5 timer hver dag, bruker du mer strøm enn meg på støvsuging. Og hvis du ikke bruker den så mye, hvor stor er forskjellen på meg og deg?
Sett at roboten din bare støvsuger en halvime hver hverdag. Da blir forskjellen på deg og meg ca. 0,3 kWh, noe som er så latterlig lite at
når poenget med direktivet er å få ned CO2-utslippene, blir det meningsløst.
Skal de være konsekvente må jo EU på et senere tidspunkt komme med et forbud mot robotstøvsugere som er aktive mer enn X timer hver dag, eventuelt et "max X kWh per år"-direktiv.
Tilbake til det jeg nevnte tidligere:
"for best mulig renhold, og ifølge grundige og langvarige tester, er den ideelle sugehastigheten i en støvsuger X liter per sekund, og det er bevist at dette kan oppnås med så lite som Y watt, derfor senker vi avgiften for støvsugere på Y+200 W eller mindre, og en avgiftsøkning for støvsugere med høyere effekt enn dette"
Jeg er mer enn gjerne villig til å endre dette til:
"for best mulig
og tilstrekkelig skånsomt renhold
av alle typer innvendig gulv, og ifølge grundige og langvarige tester, er den
mest kostnadseffektive løsningen å bruke en støvsuger som fungerer etter prinsipp ABC, og det er bevist at dette kan oppnås med så lite som Y
kWh per uke, derfor senker vi avgiften for støvsugertypen ABC, og en avgiftsøkning for andre typer støvsugere" (endringer uthevet).