Ryker Monica Mæland?

Started by Emeritus, 01.08.2016, 21:07:34

Previous topic - Next topic

Emeritus

Vi har en liten sak her i andedammen som jeg har fulgt litt med på. Monica Mæland har ansatt en nylig arbeidsledig statsråd - Wildvey eller noe slikt - som ny styreleder i Statkraft. Statkraft omsetter for om lag 20''' i året og har en lederlønn på over 4''. Det er et av de beste betalte styreverv i staten.

Hun er ansatt via en serie SMS'er direkte mellom Mæland og Wildvey.

Og så til jussen. Departementet har nektet innsyn i disse SMS'ene under henvisning til at dette er interne saksdokumenter som et ledd i departementets interne saksbehandling. Bøtteknotten fra Vaksdal - Stanghelle - var på TV i går og viste "stor forståing for forvaltninga sitt behov for å halde hemmeleg embetsverkets interne drøftingar om dei ulike kandidatane," men mente likevel at i dette tilfellet hadde departementet tjent på å vise mer åpenhet.

Som jurist hoppet jeg i stolen av disse tÃ¥pelighetene. SMS'er mellom en søker og beslutningsorganet er Ã¥penbart ikke interne dokumenter. Siden dette stinker av en venneansettelse, og et par - tre jussprofessorer allerede har sagt at dette Ã¥penbart er ikke er interne saksdokumenter, er jeg i villrede om hun overlever. Jeg tror det koker ned til SMS'enes innhold. Er disse "vennskapelige" nok, ryker hun.   

Ryddegutt

Etter at Ap gjennom 80 år har brukt partiboken som det viktigste ansettelseskriteriet og dermed infisert det meste av dagens sammfunnsliv har Frp og H min fulle støtte til å gjøre det samme som en motvekt. H og Frp er en vill ide om at Ap kommer til å forandre seg hvis de selv oppfører seg som gentlemenn. Det kommer aldri til å skje.

H og Frp har noen år frem til media har sørget for at Ap igjen er tilbake i regjerningskontorene til å sørge for litt balanse.

Ex-administrator

Tenkte som Emeritus først, og som Ryddegutt etterpå. Man må langt unna Skandinavia for å finne like mange kompisansettelser (gjerne med påfølgende endringer av hierarkiet under) som AP har stått bak.

Men de burde gjort som den tidligere ordføreren i Kristiansund gjorde i sykehusstriden mellom dem og Molde: slettet SMS-er/e-poster og droppet backup.

Emeritus

#3
Gentlemen, jeg vet ikke hva dere tror jeg mener. Men jeg prøver Ã¥ være upolitisk av natur. Det verste eksempelet pÃ¥ partiansettelser i  norsk politisk historie, hadde vi nÃ¥r de fem* første NRK-sjefene ble ansatt av AP. Ett av de mest undertrykte fakta i vÃ¥r nære fortid er at Haakon Lie instruerte NRK medarbeidere pÃ¥ daglig basis pÃ¥ hele seksti tallet. Han styrte endog partilederdebattene i den forstand at hvem som skulle lede debatten, taletiden og tema for debatten, mÃ¥tte ha Haakon Lies velsignelse med mindre redaksjonen hadde et ønske om Ã¥ finne alternative karrieremuligheter. Og dette skjedde i en tid med total statelig mediamonopol i eteren, sÃ¥ kom ikke her.

At det har vært en masse rottenskap tidligere, er ingen unnskyldning for at Mona Mæland skal ansette en venn til noe som helst.

* det var; Kaare Fostervoll, Hans Jacob Ustvedt, Torolf Elster, Bjartmar Gjerde og Einar Førde, og med et mulig unntak for Elster, hadde ingen av de noen journalistiske credentials, de var rene politiske strongmen.

Ryddegutt

#4
Stavrum har en kronikk på.dette:

QuoteI forhold til Ap-leder Jonas Gahr Støres millionbevilgning til prosjektet til vennen Felix Tschudi, er næringsminister Monica Mælands utnevnelse av Thorhild Widvey som styreformann i Statkraft en bagatell.

http://stavrum.blogg.no/1470120629_02082016.html


Hadde vært artig om der fantes en link rundt dette med NRK og kjeltringen Lie.

Emeritus

Ingen link som jeg er kjent med, men det var omtalt i en bok som kom for 10 - 15 år siden, husker ikke når og av hvem. Bl.a. var Heradstveit en av hans lakeier.

PetterT

Monica Mæland sitter fotsatt  ;D
Det er tanken som teller :-)