Brexit

Started by Emeritus, 24.06.2016, 18:51:50

Previous topic - Next topic

Bebben

Emeritus, utsagnene dine om kaos er kaotiske...

Uansett, hvis det er kaos nå, er det jo regjeringens feil. De vet eller burde vite at meningene var fordelt ca. 50/50 og at resultatet derfor kunne bli slik det ble, så hvis de virkelig ble tatt slik på sengen som de later som, er det dårlig lederskap/håndverk.

Regjeringen har opprettet en enhet for å ta seg av dette, ser jeg et sted. Men slik jeg ser det, har ikke Cameron noe annet valg enn å levere utmeldingen etter artikkel 50 omgående, eller i det minste annonsere at han vil gjøre det. I motsatt fall er han jo skyldig i å skape et kaos som er helt unødvendig, i og med at UK nå er offisielt "Leave", det er ikke halvveis det ene eller halvveis det andre. For finansiell uro skyldes jo først og fremst usikkerhet, og en ansvarlig leder vil bidra til forutsigbarhet, ikke?



Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

QuoteEmeritus, utsagnene dine om kaos er kaotiske... 

Det virker som om du er totalt blind for realitetene og ikke ser skogen for bare trær, se på disse linkene her;

http://e24.no/boers-og-finans/bank/naa-forsvinner-bankjobbene-fra-storbritannia-disse-kan-bli-europas-nye-finanssentrum/23723940
http://e24.no/makro-og-politikk/valuta/pundet-paa-sitt-laveste-nivaa-mot-dollar-paa-31-aar/23724040
http://e24.no/boers-og-finans/brexit/pundet-fortsetter-fallet-etter-brexit-kan-kollapse-fullstendig/23723725

QuoteRegjeringen har opprettet en enhet for Ã¥ ta seg av dette, ser jeg et sted. Men slik jeg ser det, har ikke Cameron noe annet valg enn Ã¥ levere utmeldingen etter artikkel 50 omgÃ¥ende, eller i det minste annonsere at han vil gjøre det. I motsatt fall er han jo skyldig i Ã¥ skape et kaos som er helt unødvendig, i og med at UK nÃ¥ er offisielt "Leave", det er ikke halvveis det ene eller halvveis det andre. For finansiell uro skyldes jo først og fremst usikkerhet, og en ansvarlig leder vil bidra til forutsigbarhet, ikke?   

Han skal sitte i flere måneder til og sa allerede i sin tale på fredag - der han trakk seg - at han ikke kommer til å erklære art. 50, det gjentok han på ny i dag i parlamentet.

Og at Brexit ikke har hatt noen plan er jo åpenbart;

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/great-brexit-betrayal-vote-leave-8288667

Det som skjer nå er en enorm økning i "rasistiske" angrep på polakker og andre EU borgere der Brexitvelgere forteller de at de skal hjem, noe altså Borris Johnson og andre Brexitledere har sagt det ikke skal bli noen endringer på.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/we-won-now-send-back-8295545

Noen kommer til å føle seg lurt her.

Ser du ikke det komplette kaoset i dette?


Ryddegutt

#32
Første lakmustest for klima-siden av Brexit vil være å se hvordan Paris-avtalen håndteres:

QuoteMore importantly, for the rest of the world, the Leave campaign's victory provides a fillip globally for groups opposed to climate action, and if it causes delays to the Paris accord coming into effect, it could provide an opening for aspiring right-wing leaders - including Donald Trump - to try to unpick the pact.

"There is a risk that this could kick EU ratification of the Paris agreement into the long grass," Jonathan Grant, director of sustainability at PwC, told the Guardian.

That would be a setback to the UN in itself, but also concerns participants because of the US presidential election this year.

https://www.theguardian.com/environment/2016/jun/25/eu-out-vote-puts-uk-commitment-to-paris-climate-agreement-in-doubt


Emeritus

#33
Ryddegutt og Bebben, slutt å si at Brexit = klima. Dere har selvsagt ikke påstått dette, men argumentasjonen dreier seg for mye om klima, og her kommer det viktigste; dere argumenterer som om dere skal støtte Brexit fordi en del Brexitfolk også var klimaskeptikere. Jeg kan etter min beste evne ikke kan se at klima har hatt noe i nærheten av en sentral rolle i denne avstemningen, men jeg blir mer og mer bekymret når jeg ser hva som har motivert de som har stemt "leave."

Og Ryddegutt bare så det er nevnt; jeg håper Parisavtalen blir ratifisert. Selv om klimasaken bare er en stor bløff, vil vesten komme godt ut av dette, jeg anser det som en vinn-vinn, men det kan vi ta en annen gang.

Når det gjelder Brexit, så har nå sjefen talt;

http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2016/06/28/195226143/obama-anbefaler-norsk-losning-etter-brexit?autoplay=1

Sannheten (som om jeg satt på den?(dette var et innfall av beskjedenhet jeg ikke skal gjenta)) er at Brexit er så stor at løsningen uansett vil bli bra. Her er alt for store interesser på spill til at verden (kall det gjerne eliten og heldigvis er det eliten som bestemmer til slutt) vil finne en vei ut av dette. Og for ytterlig å illustrere hvordan den engelske "Back to the Empire" eliten og "Out with the Muslims" eliten har håndtert dette, så nyt denne;

http://www.bbc.com/news/uk-politics-eu-referendum-36648664

her kommer altså Farage til EU-parlamentet og skal innlede forhandlinger, så fornærmer han og harselerer han med de han skal innlede forhandlinger med. Nå kan selvsagt jeg være idiot, men å få forhandlingsmotparten til å hate en, og samtidig uttrykke alle de sentimenter forhandlingsmotparten avskyr, fremstår som en dårlig forhandlingstaktikk.

Farage er åpenbart en del av eliten i det engelske samfunnet, men der er forskjell på eliter, og Farage - som sikkert er "klimaskeptiker" også - tilhører ikke den del av den engelske eliten som frembragte Isaac Newton, Charles Darwin og Bertrand Russel, og for Ryddegutts del, kan jeg ta med Leonard Spencer også, som jeg for øvrig deler fødselsdag med.
 

Ryddegutt

#34
Nå kan du vel ikke være overrasket over at man diskuterer klima-aspektet av Brexit på en blogg som er dedikert til å diskutere netopp klima. Ellers kan jeg sitere meg selv i svar #19 i denne tråden:

QuoteDet er ingen som påstår at klimapolitikken var hovedgrunnen til Brexit

Jeg skjønner du heller setter din lit til skravleklassens synsing om av hva folk har tenkt fremfor å se på hva de faktisk har svart når de ble spurt. Hvordan kan du påstå at klima er et ikke-tema for Brexit når 12 369 personer har svart slik etter at de har stemt.



De sies at der finnes Løgn, Forbannet Løgn og så Statistikk. Men på målinger i UK så viser de i alle fall spørsmålene som blir stilt i en undersøkelse. Her i Norge formidler man som regel bare journalistens tolkning av svarene og da helst som "wishful thinking". De ledende spørsmålene blir sjelden publisert sammen med denne "tolkningen".

Ellers hadde UK trengt en Thatcher eller Churchill (som du altsÃ¥ har bursdag sammen med) i de kommende forhandlingene med  EU. Helten din fra USA (som er sÃ¥ lettskremt at han tror jorden gÃ¥r under pga en 0.01% endring i CO2 innholdet i atmosfæren) er ikke sÃ¥ bekymret for Brexit:

QuoteObama advarer mot «hysteriet» som har preget det internasjonale samfunnet etter forrige ukes folkeavstemning.

http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/dette-sier-obama-om-brexit-hysteri-og-norge/3423239260.html

Bebben

He, så Obama snudde seg fort etter først å ha truet britene med å stille "sist i køen" for en handelsavtale med USA? Ikke at det gjør noe, det hører nok med til politikkens kunst.

Jeg for min del kan ikke helt fri meg for å tenke at mange av reaksjonene fra diverse hold er ren sutring over at folket ikke ville det som den mer eller mindre selvbestaltede eliten mente den måtte ville, og jeg fornemmer et aldri så lite barnslig ønske om å straffe de som ikke gikk i takt med den PK flokk. Obama blir her et unntak og framstår som en mer renraset politiker ved kjapt å snu seg og forholde seg til den faktiske situasjonen i dag, og ikke den i går.

Nå er det jo eliter og det er eliter, fru Blom - det som har vært min oppfatning i klimaspørsmålet, er at det er en slags ideologisk farget fortelling som blir trykt ned over hodene på oss vanlige bensinbrennere ovenfra og ikke springer ut av våre virkelige liv, problemer eller ønsker, men jeg er ikke sikker på om jeg snakker om en egentlig elite i sosiologisk forstand. Skal man dømme etter det intellektuelle nivået en del klimafantaster legger for dagen, er den ikke spesielt imponerende. For noen år siden hadde vi for eksempel "klimabrølerne"* i forbindelse med valgkampen. De valgte bort selve språket i sin aktivisme - et uttrykk for intellektuell fattigdom!


* Verre var det at de kjørte valgkampen sin helt ned i barnehagen. Jeg sendte bekymringsmelding til Barneombudet og påpekte at det måtte være et klart og rått overgrep å bruke småbarn i valgkampen foran et Stortingsvalg. Jeg fikk til svar at det ikke var noe å bekymre seg for, for det er allment anerkjent norsk politikk at barna må læres opp i klima! Men kanskje ikke å undres over når Barneombudet skriver avisinnlegg sammen med klimaaktivister.

Om noe, har klimaspørsmålet lært meg at eliter er elitistiske, men ikke nødvendigvis klartenkte og framfor alt ikke prinsipielle. Men nå sporer jeg visst av litt. Kanskje "klima, grasrota og eliten(e)" kunne bli en egen tråd?
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ryddegutt

#36
Nå er det jo gjerne skravleklassen selv som utroper seg selv til "elite". Deres første bud for å bli med i klubben er å aldri gå mot strømmen. Altså det motsatte av de personene som faktisk var viktige slik som f.eks Thatcher eller Churchill.

Og når man skriver historien selv, slik som f.eks den inkompetente Nygaardsvold, så sørger resten av klubben for at personer som f.eks Milorg sjef major Oliver H. Langeland blir støtt ut av det varme fellesskap og ut av historiebøkene.


Emeritus

#37
QuoteNå kan du vel ikke være overrasket over at man diskuterer klima-aspektet av Brexit på en blogg som er dedikert til å diskutere netopp klima.

Ok, men jeg satte dette inn på en annen streng, benevnt "Andre emner enn klima," som vår utmerkede administrator opprettet etter mine hemningsløse restaurantanmeldelser.

QuoteNå er det jo gjerne skravleklassen selv som utroper seg selv til "elite". Deres første bud for å bli med i klubben er å aldri gå mot strømmen.

Første krav om ikke å være en del av skravleklassen, er å se at verden er her for at jeg kan gi faen i hva alle andre tenker og tror, noe jeg etter hvert dyrker så sterkt at jeg for lengst har mistet et par "venner."

"Eliten" er en illusjon i praktisk politikk, kjernen i UKIP er en gjeng mislykkede elitister som sutrer over at de hadde alle forutsetningene for å være en del av eliten, men som nå påberoper seg alenemødre og ekte Great Brittons, åpenbart et spill på rasismen som et element å få med seg den gemene hop, mens det de egentlig vil, er å fjerne EU-direktivet om at ingen kan tvinges til i snitt å arbeide mer enn 48 timer i uken, og kvitte seg med EMK som ikke en gang har noe med EU å bestille.

Eliten vil bestÃ¥, det er derfor det benevnes "eliten."   

Emeritus

Nordea, som er en langt større bank enn jeg trodde, har nå gått ut til sine investorer og anslått at der er en 30% mulighet for at GB forblir i EU. Det blir bare klarere for hver dag som går at immigrasjon var den avgjørende faktoren i avstemningen;

https://www.theguardian.com/world/2016/jun/28/cameron-eu-leaders-uk-control-immigration?utm_source=esp&utm_medium=Email&utm_campaign=GU+Today+main+NEW+H+categories&utm_term=179557&subid=11868529&CMP=EMCNEWEML6619I2

Misnøyen med EU i bl.a. Frankrike og Nederland er også i all hovedsak knyttet til immigrasjon, og dette gjelder selv om det først og fremst er muslimsk immigrasjon de fleste reagerer negativt på, noe som i prinsippet er utenfor EU's kontroll siden der ikke er noe EU - land med store etniske muslimske befolkninger ut over de som har kommet fra ca. 70 - tallet og senere.

Så hvorfor ikke slå to fluer i ett smekk. La EU bli langt mer restriktivt i forhold til innvandring, en demper misnøyen, sikrer unionen og kan endog håpe på at engelskmennene forblir. Men dette initiativet kan ikke fremstå som bare styrt av Englands utmeldelse, og det store spørsmålet er om tyskerne og Merkel har baller til et slikt skritt.

Telehiv

Jeg vil absolutt anbefale å følge med på debatten rundt Brexit i Tyskland, siden das Vaterland må antas å spille den mest sentrale rolle i premisshåndteringen av UKs nei til EU.

Da er Der Spiegel en lesverdig kilde, ikke minst siden den også tilby en engelskspråklig versjon: http://www.spiegel.de/international/europe/

Bebben

En som heter Jonas Gahr Støre har en kronikk pÃ¥ NRK der han mener at Brexit er et resultat av høyrepolitikken i UK, og hevder at Erna Solberg er i ferd med Ã¥ trekke Norge i samme retning. 

QuoteMen dypest sett er britenes farvel til EU et frustrert takk for sist til de øverste samfunnslagene i Storbritannia som over tiår har neglisjert å sikre gode muligheter for alle.

Han kan gjerne være inne på noe, men han problematiserer ikke spørsmålet om hvorvidt utenforskapet gir større muligheter for å gjøre noe med den nasjonale politikken enn et medlemskap der avgjørelser og "accountability" nødvendigvis flyttes ut av landet og opp på et overnasjonalt nivå. Men uansett, hvis høyrepolitikken har skapt problemet, er ikke Brexit da en historisk mulighet for Labour?

Problemet for EU ser ut til å være at en eller flere europeiske "eliter" søker stadig tettere integrasjon, men at en slik utvikling ikke har støtte i folket. Danskene sa jo nei til den, og nederlenderne... og ... vi er jo ikke borte vi heller.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Bebben

PS Fra pålitelige kilder hevdes det nå at det kreves både ny folkeavstemning og ny fotballkamp med Island.

Kravene er at folkeavstemmingen nå skal ende 52-48 i favør av "remain", og at fotballkampen skal ende 2-1 i favør av den sørligste av de to øyene.


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Telehiv

Quote from: Bebben on 29.06.2016, 23:11:00
PS Fra pålitelige kilder hevdes det nå at det kreves både ny folkeavstemning og ny fotballkamp med Island.

Kravene er at folkeavstemmingen nå skal ende 52-48 i favør av "remain", og at fotballkampen skal ende 2-1 i favør av den sørligste av de to øyene.

Hva skjer hvis Island tar Frankrike i samme rennet?
Blir det ny storming av Bastillen, og inndragning av islandske fiskerettigheter i internasjonalt farvann?

Ryddegutt

Nina Hjerpset-Ã?stlie har en lesbar artikkel rundt dette:

QuoteHvis Jonas Gahr Støres besynderlige skriftstykke er symptomatisk for hans og Arbeiderpartiets evne til Ã¥ trekke nødvendig lærdom av Brexit â?? ja, da opplever jeg uro for resultatet av neste Stortingsvalg.

https://www.rights.no/2016/06/jonas-gahr-stores-opplevelser/


Bebben

Tele, tar Island Frankrike også, kan hele E�S kollapse, og vi vil bli dradd med i et slags omvendt svenskesug... best å forhåndslagre noen flasker Svartidaudinn, for vi lever i spennende tider!

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)