Kivalina - verdens første "dumme styresmakter"-flyktninger?

Started by Ex-administrator, 02.05.2016, 13:54:27

Previous topic - Next topic

Ex-administrator

NTB har resirkulert en gammel sak om øya Kivalina, som USA nå "forbereder seg" på å motta klimaflyktninger fra.

USA forbereder seg på arktiske klimaflyktninger

QuoteInnbyggerne her må flyttes fordi smeltende sjøis har gjort landsbyen mer utsatt for kraftige bølger og jorderosjon.

Smeltende permafrost i bakken gjør stor skade på bygninger og veier mange steder i Arktis.

Men dette er jo selvsagt tull fra ende til annen. Wattsupwiththat har allerede belyst saken, der det henvises til NANA, en interesseorganisasjon for urbefolkning i Alaska. NANA skriver i sin artikkel om Kivalina (min utheving):

Quote from: Archive.org-2013Kivalina was relocated to its current location in 1905 when the Bureau of Indian Affairs repeated the error of the Russian naval officer by mistaking a seasonal camp on the barrier reef for a year-round village. The BIA in short order built a school on the southern tip of the island and declared that any inhabitants of the barrier reef and surrounding region who did not enroll their children would be imprisoned. This order compelled the people of the original Kivalina as well as communities inland and north and south along the coast to migrate to the Kivalina created by the BIA.

Eller, det vil si, de SKREV det. I dagens versjon av samme side er avsnittet endret til:
QuoteKivalina was located at its current location in 1905 when the Bureau of Indian Affairs built a school on the southern tip of the island.  This compelled the people of the original Kivalina as well as communities inland and north and south along the coast to migrate to the Kivalina created by the BIA.

BIA er altså Bureau of Indian Affairs, en organisasjon som garantert ikke høster mengder av lovord fra flertallet av indianerne i Amerika.

At rundt 400 mennesker kanskje må flyttes 100 år etter at deres forfedre ble tvangsplassert på en tidligere jaktplass (kun brukt sesongvis) på en sandbanke ved en elvemunning ved et urolig hav har så lite med klima å gjøre at det er kvalmt å tenke på.