Helikoptertragedien ved Turøy - den tunge baksiden av offshoremedaljen

Started by Telehiv, 29.04.2016, 13:34:21

Previous topic - Next topic

Telehiv

Hovedredningsentralen rapporterer nÃ¥ at alle 13 om bord i helikopteret fra Gullfaks mÃ¥ antas omkommet. Helikopteret synes Ã¥ ha falt rett i bakken og eksplodert etter rotor/gearbokskollaps. Bildene fra ulykkesstedet viser nÃ¥ bare noen brennende lyngkvaster. De omkomne synes enten Ã¥ ha havnet i sjøen eller er allerede hentet ut av redningsmannskapene. 



Alt tyder på at vi i dag står overfor den største helikopterulykken siden Norneulykken 8. september 1997 da 12 personer omkom i et Eurocopter Super Puma som ble operert av Helikopter Service AS og styrtet i Norskehavet vest-nordvest for Brønnøysund. Før dette hadde vi også de to andre store ulykker i 1977 og 1978: November 1977, 45 nm sør-sørvest for Stavanger lufthavn da et Sola Sikorsky S-61N kolliderte med sjøen i høy hastighet og 12 omkom. Og allerede året etter, 26. juni 1978 omkom 18 personer 85 nm vest-nordvest for Bergen lufthavn da et Sikorsky S-61N falt i sjøen fra 1 000 fots høyde. Teknisk svikt førte til at et hovedrotorblad falt av.

Nå står vi altså foran sorgarbeidet med enda en tragisk helikopterulykke.

Jeg var litt i tvil om jeg skulle skrive noe rundt dette, men jeg har så mange kjente i denne industrien at jeg frykter at det vil komme fram navn på ofre som jeg kjenner. Jeg har også et helt personlig forhold til Gullfaks da jeg de siste par årene i min offshorekarriere hadde rolle som crew chief der for brønnserviceselskapet som opererte feltet. Jeg har derfor selv reist denne traseen som helikopteret nå styrtet i, mange ganger.

Jeg vil til slutt bare sende min varmeste medfølelse til alle som nå sitter og venter på endelig beskjed om sine kjære.
Vær også klar over at på Flesland står det trolig fremdeles fortvilte ektefeller og barn som var kommet for å hente pappa eller mamma på vei hjem.
Dere som har berørte i nærmeste omgangskrets eller familie: Forskning rundt ulykker har vel vist at man ikke skal være redd for å ta kontakt og vise sin medfølelse og støtte.
Alt godt til dere som nå er blitt hjemsøkte.