Om autoriteter og forskning

Started by Emeritus, 09.04.2016, 16:03:05

Previous topic - Next topic

Emeritus

Fra verdens beste avis bringer jeg denne artikkelen som beskriver hvordan ernæringsmafiaen har forårsaket de siste tiårs fedmeepidemi;

http://www.theguardian.com/society/2016/apr/07/the-sugar-conspiracy-robert-lustig-john-yudkin

De aktuelle kostholdsråd er fortsatt gjeldende lære i Norge, men det har for lengst begynt å slå sprekker.

Og Telehiv; klimarelevansen er åpenbar, artikkelen sier noe om hvor galt det går når alternative ideer ikke blir prøvet og vitenskapelig testet, men der en bare tar en sannhet for en sannhet. Kaare Norum kan takke sin skaper for at han nå er 84 år og neppe blir kalt inn på teppet for å forklare seg.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 09.04.2016, 16:03:05
Fra verdens beste avis bringer jeg denne artikkelen som beskriver hvordan ernæringsmafiaen har forårsaket de siste tiårs fedmeepidemi;

http://www.theguardian.com/society/2016/apr/07/the-sugar-conspiracy-robert-lustig-john-yudkin

De aktuelle kostholdsråd er fortsatt gjeldende lære i Norge, men det har for lengst begynt å slå sprekker.

Og Telehiv; klimarelevansen er åpenbar, artikkelen sier noe om hvor galt det går når alternative ideer ikke blir prøvet og vitenskapelig testet, men der en bare tar en sannhet for en sannhet. Kaare Norum kan takke sin skaper for at han nå er 84 år og neppe blir kalt inn på teppet for å forklare seg.

Jeg liker din analogikobling til klimasyndromet her, for vi snakker om det samme institusjonelle maktproblemet:

Så lenge den absolutt institusjonelle helsemakt sier at slik er helsesannheten (uavhengig av hva ekte, nøytral forskning sier), så er det helt analogt med den overnasjonale og suverene klimamaktbastionen IPCC som slipper å innrømme feil fordi ingen har institusjonell makt til å kjøre dem hardt nok.

I mellomtiden fryser folk i hjel i subtropiske strøk i Asia fordi ingen forberedte dem på kuldebølge i april, mens andre spiser seg til døde i vesten, fordi helsemakta sa at det de dør av hadde de best av....*

*Som sønnekona til en sunnmørsk pensjonert skipper sa da han døde i ren velstand på ei strand i Snyden, og de måtte dra ned og identifisere ham på likhuset for å få ham hjem:
"Ja, ej ser han he hatt godt av ditta derre, han e no brune og fine, ser ej!"

Bebben

Fascinerende artikkel fra verdens dårligste (klima)avis.

Og klimarelevansen er åpenbar.

QuoteGary Taubes is a physicist by background. â??In physics,â? he told me, â??You look for the anomalous result. Then you have something to explain. In nutrition, the game is to confirm what you and your predecessors have always believed.â?

Bare et par små substitusjoner, og vi får

QuoteGerhard Gerlich is a physicist by background. â??In physics,â? he told me, â??You look for the anomalous result. Then you have something to explain. In climatology, the game is to confirm what you and your predecessors have always believed.â?

Eller vi kan gjøre som Pierre Gosselin:

QuoteAncel Keys = Michael Mann
7-Country Chart = Hockey Stick Chart
Fat = CO2
John Yudkin = Richard Lindzen
US Dietary Guidelines = IPCC
Nina Teicholz = Vincent Gray

Also high carb science is chock full with smears, appeals to consensus, arrogance, vicious attacks, data cherry-picking, politicization, peer-review corruption, fraud, obstinance, naïve simplicity, one-sided funding etc. which weâ??ve all have come to know so well in climate science.

Det hele minner jo også litt om Marshall og magesår-historien, bare at dette tok enda lenger tid.

Men jeg må si jeg er en av de mange som uten videre har trodd at frykten for mettede fettsyrer, for mye rødt kjøtt og den slags var solid vitenskapelig fundert.

Men vitenskapen er visst ikke det den var, eller det jeg trodde den var. Er det amerikanerne som har ødelagt den?


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

"Fascinerende artikkel fra verdens dårligste (klima)avis."

Det finnes selvsagt ingen verdens beste eller dårligste avis. Jeg har lest denne avisen i over 15 år og ble ikke oppmerksom på klimadelen før etter jeg ble deltaker på KD.com. Klimadelen av avisen er mer aktivistisk enn journalistisk, noe som også redaksjonen har fått kritikk for. Når det er sagt, så har de i hvert fall kompetente folk selv om de er alarmister av første klasse, dette i motsetning til eksempelvis The Telegraph der Booker driter seg ut med jevne mellomrom.

Men sett bort fra klimasidene, anser jeg The Guardian som en glimrende sted å holde seg oppdatert på.