10 års arbeid med rekonstruksjon av siste istid er nå publisert

Started by Telehiv, 30.03.2016, 15:19:34

Previous topic - Next topic

Telehiv

Siden 2005 har forskere ved Institutt for geovitenskap ved UiB samlet og evaluert tidligere publiserte data og geologiske observasjoner som er relevante for å kunne gjenskape hvordan isen har vokst og trukket seg tilbake i løpet av den siste istiden.

Den nye datasamlingen inneholder mer enn 5000 dateringer som strekker seg fra et område fra kontinentalsokkelen vest for Irland og til de russiske slettene i øst.

Resultatet er den første versjonen av databasen som har fått navnet DATED (Database of Eurasian Deglaciation). Datasettet er tilgjengelig for vitenskapssamfunnet på PANGEA.

Forskerne har rekonstruert isutbredelsen i perioden fra 25 000 til 10 000 år tilbake, ved å lage 16 kart over isbreens utbredelse for hvert 1000 år. Fire kart viser tidligere faser da isdekkene vokste.





Her det såkalte eurasiske isdekket da det var på det største:




Her er tilstanden fram til ca. 10.000 år siden, da mesteparten av isen er forsvunnet (NB: Hvis du lukker artikkelen og åpner den igjen, og så går raskt ned til bildet nedenfor vil du se isen krympe for hvert tusenår):



Linker:

Intro til arbeidet på forskning.no: http://forskning.no/klima-geofag/2016/03/et-nytt-bilde-av-den-siste-istiden
Link til selve artikkelen: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bor.12142/full

Emeritus

Telehiv, det var befriende å bli orientert om en artikkel som det blir vanskelig å påberope seg i klimadebatten, men som likevel er både høyrelevant og interessant i klimasammenheng. Jeg var så vidt klar over dette arbeidet etter at jeg snakket med professor Nesje i fjor, dette i forbindelse med min lille kontrovers med Klimarealistene. Så vidt jeg husker har de ambisjoner om at ta de neste 10.000 år også. Heller ikke dette arbeidet tror jeg blir særlig kontroversielt i forhold til klimadebatten, vi har rimelig bra og uomtvistet kunnskap om hva som har skjedd etter at menneskelig påvirkning kunne ha stor betydning, hva som skjedde før den tid, er fortsatt bare fragmentarisk forstått.

Emeritus

Jeg er så drit lei av CO2 at jeg holder meg til fortiden;

http://news.nationalgeographic.com/2016/03/160331-viking-discovery-north-america-canada-archaeology/

dette er muligens Ã¥ strekke Telehivs streng, men den dreier seg om "Norse" bosetninger og kultur pÃ¥ det nordamerikanske kontinent. Vi kjenner ekteparet Ingstads funn fra 50 - tallet da det ble arkeologisk fastslÃ¥tt at der hadde vært nordiske kulturer for ca. 1000 Ã¥r siden pÃ¥ et sted som i dag heter Lâ??Anse aux Meadows og som i sagaene ble kalt Vinland*. Ingstadene bygget pÃ¥ Snorre og de Islandske Sagaene, dette i likhet med de nye arkeologene som muligens har funnet en langt større og viktigere lokalitet 30 miles sør for Lâ??Anse aux Meadows. Jeg har lest Ingstad og i boken virker det som han forsøker Ã¥ tvinge Lâ??Anse aux Meadows inn i beskrivelsene fra Sagaene, men han sier ogsÃ¥ at det ikke stemmer veldig godt. Lâ??Anse aux Meadows og funnene der vitner ikke om noen stor og permanent bosetning, men mer som en stasjon. Av  samme grunn har forskere i ettertid ikke kjøpt dette helt, og tror der mÃ¥ være større og mer omfattende arkeologiske spor. Og nÃ¥ er det muligens funnet og dette ved hjelp av satellittanalyser, som er en ny og kraftfull metode innen arkeologien.

* Vinland betyr ikke at de dyrket vin der, cabernet sauvignon  var for øvrig ikke mye forekommende pÃ¥ noen av de amerikanske kontinenter for 1000 Ã¥r siden. "Vin" betyr pÃ¥ norrøn en Ã¥pning eller gresskledd slette, vi har det i Bjørgvin (den eneste riktige betegnelse pÃ¥ Bergen) eller Langvin i Innvik, og en rekke andre stedsnavn i Norge, men de fleste har blitt endret. Min tolkning er pÃ¥ ingen mÃ¥te uomstridt, men de dyrket ikke vin der.