Effekt av øket CO2 i havene - en oppfordring til mer skeptisisme

Started by Emeritus, 01.03.2016, 22:46:45

Previous topic - Next topic

Emeritus

WUWT har en artikkel om havforsuring og at effektene av dette er overdrevet;

http://wattsupwiththat.com/2016/03/01/new-publication-demonstrates-that-scientists-have-routinely-exaggerated-the-evil-twin-of-climate-change-aka-ocean-acidification/

Det som omtales er et initiativ av redaktøren i ICES Journal of Marine Science, et av de ledende journaler innen marinbiologi. Redaktøren har gått gjennom de ca. ti siste års forskning om OA (ocean acidification)* og konkluderer med at der neppe er vitenskapelig grunnlag for den til dels brede og ensrettede retning i forskningen om at øket CO2 i havene vil lede til de dramatiske virkninger over alt og for alle organismer. I innledningen oppfordrer han til større skepsis og en mer nøktern og vitenskapelig tilnærming og gir en del eksempler på hva som etter hans syn bør forbedres.

Redaktøren er Howard Browman som er ansatt på Havforskningsinstituttet i Bergen.

http://icesjms.oxfordjournals.org/content/73/3/529.1.full.pdf+html

* jada masa, havene kan aldri bli sure men dette er og blir terminologien

bøvelen

Er det ikke slik at havet tar opp CO2 fra atmosfæren, og at det vil instille seg en likevekt mellom hav og luft? Var dette Henrys lov?
Og videre at overskytene CO2 i havet utskilles som kalk, og danner kalkstein a la white Cliffs of Dover?
I min enfoldighet tror jeg at det er slik, kan noen bekrefte mitt utsagn? Og hva er det alle peser om, menneskeskapte klimautslipp som må avgiftsbelegges og reduseres, puh!

stjakobs

Quote from: bøvelen on 02.03.2016, 14:47:13
Er det ikke slik at havet tar opp CO2 fra atmosfæren, og at det vil instille seg en likevekt mellom hav og luft? Var dette Henrys lov?
Og videre at overskytene CO2 i havet utskilles som kalk, og danner kalkstein a la white Cliffs of Dover?
I min enfoldighet tror jeg at det er slik, kan noen bekrefte mitt utsagn? Og hva er det alle peser om, menneskeskapte klimautslipp som må avgiftsbelegges og reduseres, puh!

Yes! Jeg tok 20 vekttall i kjemi ved Universitetet i Bergen ! Der lærte vi dette!

Alt annet er propaganda.
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

bøvelen

Takk,
da tenker jeg videre:
Dersom utslipp av CO2 reduseres, og at noen klarer å finne en prosess som fjerner CO2 fra atmosfæren (det tror jeg blir kostbart!): Da vil havet, for å opprettholde likevekten, avgi CO2 og fyller på igjen all CO2 menneskene har fjernet.
Kan vi temme havet?
Hvorfor er det ingen som kan fortelle politikere dette???

Telehiv

Quote from: bøvelen on 03.03.2016, 08:31:25
Hvorfor er det ingen som kan fortelle politikere dette???

Politikerne har bundet seg selv til masten i dette spørsmålet; selv om de hadde skjønt sannheten hadde de neppe villet ta den til følge...