FNs klimasjef Christiana Figueres går av uten å ta en andre periode

Started by Telehiv, 13.02.2016, 09:55:06

Previous topic - Next topic

Telehiv

FNs klimasjef Christiana Figueres går altså av som FNs klimasjef når perioden hennes utløper i juli, uten å gå på den forventede andre perioden hun kunne tatt.
Det er ikke lett å si årsaken til at hun gjør dette, om det er indre press eller om det er frivillig.
Det får vi vel vite mer om etter hvert som reaksjonene i media melder seg.

Her er dagens melding om dette på hegnar.no:

«Venner, jeg skriver for å bekrefte at jeg vil fortsette ut min periode som administrasjonssekretær i FNs klimakonvensjon, som avsluttes 6. juli 2016, og at jeg ikke vil takke ja til en forlengelse», skriver Figueres i et brev fredag.

Brevet er sendt til organisasjoner som har observatørstatus i Klimakonvensjonen.

I brevet fastslår Figueres at Parisavtalen, som ble vedtatt i desember, er en historisk bragd.

«Det er mye som gjenstår, spesielt de neste fem årene, for å sikre at vi forvandler de gode hensiktene til den virkeligheten vi alle ønsker», fortsetter hun.

Christiana Figueres overtok som klimasjef i FN etter Yvo de Boer, som gikk av i 2010 etter det mislykkede klimatoppmøtet i København.

â?? Som leder av FNs klimakonvensjon har Christiana Figueres vært en fenomenal pÃ¥driver for internasjonalt samarbeid. Hennes lederskap over mange Ã¥r var viktig for Ã¥ realisere Paris-avtalen. Jeg er imponert og takknemlig for den innsats hun har gjort for internasjonalt klimasamarbeid, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H).