Treholt saken

Started by Emeritus, 12.02.2016, 23:50:31

Previous topic - Next topic

Emeritus

Som det første organ, ved siden av VG, rapporterer her KD.com om en sak jeg tror kan/vil prege nyhetsbildet;

http://www.vg.no/spesial/2016/forfalskningen/

med mindre jeg har vært fraværende eller har drukket for mye vin - begge deler er mulig - så står vi her overfor en ny variant innen den undersøkende, eller om en vil, den overvåkende journalistikk, som på prinsipielt grunnlag vil møte motstand, men som reelt vil bli akseptert som et nødvendig onde.

Dere får se innslaget i linken, jeg tror VG har sluppet det i kveld gratis på nettet fordi de vet dette vil slå.

Og igjen er det landssvikeren Treholt som får sine 15 minutter med fame. Jeg har diskutert Treholtsaken i over 30 år med alle mulige. Jeg har hatt en klar og konsis holdning til fyren hele tiden. Et hvert sivilisert samfunn hadde, basert allerede på det som fremkom under arrestasjonen på Fornebu, stilt han foran 10 Krag-Jørgensen, hvorav en var ladet, og benådet han i siste liten for å spare hans mor. Jeg er en sterk og klar motstander av dødsstraff, men av og til har jeg lyst å ha litt dødsstraff, men ser de praktiske problemer med et slikt standpunkt.

Vel, vi får se. Stabel, som langt på vei bygget opp gjenopptagelsessaken på falske rykter fra PST og Forsvarets Etterretningstjeneste, sitter igjen som en naiv tosk. Noe jeg ikke skal uttale meg om, siden både Klimarealister og andre grupper verner om sine medborgere. Men for i helvete, hvis du sitter på en strippeklubb i Spania og beklager deg over denne grusomme kvinneundertrykkingen, hvorfor da stirre i timevis på disse andalusiske rumpene, hvorfor ikke bare hold kjeft og forlat lokalet, slik at vi andre kan konsentrere oss om viktigere ting?

Vi fÃ¥r se, jeg hÃ¥per at dette er begynnelsen pÃ¥ siste kapittelet i den desidert største og alvorligste spionsak i norsk historie. 

Ryddegutt

Jeg har litt problem med å ta Harald Stabel på alvor utfra hans forhistorie i AKP(m-l) og Rød Valgallianse. Mulig han er blitt litt mindre opptatt av å yte etter evne nå som han tilhører det bemidlede borgerskap.

Men det er ingen tvil om at han er en av journalistenes store helter så tabbekvoten hans passer nok med egoet hans.

Når det gjelder Treholt så likte jeg ideen med "litt" dødsstraff. Jeg er selv motstander av dødsstraff fordi ankemulighetene etter at straffen er eksekvert er begrenset og justismord er uungåelig. Men i saker som Baneheia-saken så må jeg si at jeg vakler litt.

Emeritus

#2
QuoteNår det gjelder Treholt så likte jeg ideen med "litt" dødsstraff. Jeg er selv motstander av dødsstraff fordi ankemulighetene etter at straffen er eksekvert er begrenset og justismord er uungåelig.

Ja, og det er bare ett av problemene. Personlig finner jeg det vanskelig å ta en annens liv i en rettssak, der definisjonen på en rettssak er det siviliserte samfunns rolige og ordentlige oppgjør med de som har gjort noe galt. Jeg er en sterk tilhenger av målrettede drap i de tilfeller dette er nødvendig. Fra vår nære historie har vi minst 115 likvidasjoner som ble utført av Hjemmefronten. Obama holder på med akkurat det samme nå, der han tar terrorister - og dessverre en god del andre - med sine droneangrep. Men dette er drap i kampens hete, mens den dødsdømte er i kamp, og har valget. Men å drepe et individ en har full kontroll over, i en fengselscelle, og der vedkommende ikke utgjør noen fare, finner jeg moralsk uforsvarlig og unødvendig. Men dette er mitt standpunkt etter å ha vokst opp i et av de mest egalitære og konfliktfrie samfunn verden kanskje noensinne har sett. Hadde jeg vokst opp i en amerikansk bydel med en drapsrate og kriminalitetsstatestikk, som gjorde alle pisseredde, og der "alle" hadde minst en Colt 45 for å forsvare seg mot naboen, hadde jeg muligens hatt et annet standpunkt. Vi nordmenn har en tendens til å tro at vi er siviliserte av natur, ja nærmest genetisk siviliserte. Dette i tillegg til at vi er så fylt av fredstanker at vi oppretter en masse fredsinstitutter. Men egentlig er vi noen heimføinger som (nå snakker jeg for meg selv) ikke så noen negrer annet enn på lysbilde på søndagsskolen, og for min del første gang "live" på Hellebroa i �lesund som femåring, der jeg ropte ut så hele �lesund hørte, "Sjå mamma, ein ekte neger."

Ryddegutt

#3
Jeg vil gjerne presisere at det kun er problemet med at uskyldige kan bli rammet som holder meg tilbake ang dødsstraff. Og som du nevner så er ikke eliminering vha droner som foregår i kampen mot terror det samme som dødsstraff.

Der går en grense på hvor selvutslettende en kan være i forsøket på å være "sivilisert". Der kommer situasjoner da dette blir en svakhet. Menneskets historie viser at seierherrene blir de som faktisk skriver historien. Dette gjaldt for 3000 år siden og det er like sant i 2016.

Emeritus

SÃ¥ ble Stabel toast;

http://www.vg.no/

avhengig av omstendighetene, risikerer Stabel å bli siktet for falsk forklaring.

Emeritus

NÃ¥ har endog bøtteknotten fra Vaksdal vÃ¥knet. Han nevner riktignok - i en bisetning - at vi alle mÃ¥ gÃ¥ i oss selv. Men jeg hÃ¥per at noen andre journalister vil gÃ¥ tilbake i tid for Ã¥ konstatere at det var Stanghelle som markedsførte og nærmest innestod for denne bedrageren. Stanghelle, altsÃ¥ bøtteknotten fra Vaksdal, pleier i sikkerhetssammenheng Ã¥ innlede det meste med "Me som har gÃ¥tt pÃ¥ Forsvarets Høgskule veit at...." men nÃ¥ er han tatt in flagranti for Ã¥ ha gÃ¥tt god for en en privatdetektiv hvis beste kilde hittil er til en drapsdømt, norsk/svensk bruktbilselger.     

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Den-store-Treholt-bloffen--Harald-Stanghelle-8356557.html

Så spørsmålet er, ryker Stanghelles autoritet i samme slengen?

Emeritus

Noen har vært inne på Aftenpostens nettsider med de samme tanker;

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Den-store-Treholt-bloffen--Harald-Stanghelle-8356557.html

Quote
Mitt hovedproblem i denne saken er om Stanghelle i det hele burde skrive om denne saken på redaktørplass. Stanghelle var for noen år siden en sterk talsmann for at nettopp de kilder som nå er avslørt, var verdt å lytte til. Og det er - for å si det mildt - et understatement i artikkelen å innrømme at "meg selv inkludert" burde gå i seg selv. Jeg tør hevde at Stanghelle og Aftenposten var blant de viktigste meningsbærere i forrige og garantert siste runde av Treholtsaken i rettssystemet, jeg ser nå bort fra de saker som oppstår som følge av VG's avsløringer. Og det er sjelden en ser avismenn sutre over at politiet lekker og - som i denne saken - gir nærmest fullt innsyn. Stanghelle; dette er klarert fra toppnivå, og jeg blir ikke overrasket om at dette blir bekreftet offentlig fra toppnivå.

Ex-administrator

Morna, Stanghelle!

Ryddegutt

Astrid Meland setter skapet på plass:


QuoteArne Treholt er tatt mer på alvor enn de fleste norske forbrytere. Saken er blant de best granskede i norgeshistorien. Når resultatet uteblir er det fordi det aldri har dreid seg om noe justismord. Treholts 30 år lange forsøk på å ta alle andre i bedrag, har endt med at hans egne løgner er blitt avslørt.

www.vg.no/nyheter/meninger/treholt-saken/han-satte-oss-alle-i-fare/a/23618768/

Emeritus

#9
Ryddegutt, du slipper å overbevise meg. Jeg har vært overbevist i tretti år, ut fra følgende enkle slutninger;

- dette er en person med innledningsvis nære tilknytninger til makten og den rådende makten på den tid, AP. Hans far var stortingsrepresentant for AP, den solide Torstein Treholt som fikk en varig og alvorlig knekk når dette ble avdekket, men som aldri sviktet sin sønn, noe som alt i alt er en god egenskap

- han tok snarveier hele livet, han lærte seg hvem det var lurt og ikke lurt å ha som venner, den bunnsolide Einar Førde var en av de, og det tok tid før Einar tilga

- han innså at Jens Evensen var en kommende stjerne og de to ble et par, Jens som den noe fjerne rikmannssønnen med et usedvanlig intellekt, men kanskje litt naiv, men som like fullt gjorde en fantastisk innsats som nordmann på en rekke felter, og Arne som en fremtidig stjerne med alle de proletariske, folkelige, ungdommelige og "sånn passe" radikale trekkene til at de kunne bli et team, før jeg sier et ord om grenselinjen, nevner jeg kampen om mellomdistanserakettene som var en varm politisk potet der Treholt og Evensen var i tospann

- så har vi grenseforhandlingene med SSSR der Evensen var sjefen, og Treholt assistenten. Evensen fikk visstnok noe som nærmet seg et personlig sammenbrudd når han ble orientert om Treholts arrestasjon. Han holdt masken og var bl.a. hjemme hos Kari Treholt og sønnen, og trøstet de. Men det er hevdet at Evensen aldri kom over dette sviket, og ble sendt i en tidlig grav.

- det mest alvorlige med Treholtsaken, og som de fleste ikke har fått med seg, er at Evensen under saken mot Treholt var iskald og totalt hatefull mot sin tidligere protègè. Han bevitnet om at den norske delegasjonen til stadighet undret seg over at den russiske delegasjonen synes å vite om de norske standpunktene og forhandlingsposisjonene. Selvfølgelig umulig å bevise, men det holder for meg når det ses i sammenheng. Så kan vi alle spekulere hva det kostet Norge å tape jurisdiksjonen over titusenvis av km2 av de beste fiskeområdene i verden.

- han blir tatt på fersken i USA av FBI, og på ny i Norge på vei til Wien der han sier at han skal til Paris, men er på vei til Wien for å møte KGB med fortrolige dokumenter i kofferten

- han har erkjent Ã¥ ha  mottatt penger fra Saddam og penger fra KGB, riktignok som reisekasse

- han slipper ut og reiser direkte til Kypros og blir plutselig formuende, han sier han har fått hjelp av venner og bedriver ulike former for "forretningsvirksomhet" som ingen forstår noe eller ser sporene av

- han blir alvorlig syk og stikker straks tilbake til hjemlandet, fÃ¥r store presseoppslag som den uskyldige og misforstÃ¥tte fredsarbeideren, stingene er ikke en gang tatt, før han pÃ¥ nytt blir intervjuet i utlandet og der han sammenhengende prater om hvor dÃ¥rlig Norge har behandlet han   

Og hva mer kreves det da for å stille han mot en vegg å trekke av. Skal vi i tillegg høre på dette tytet fra Stabel og denne kommiteen han har satt sammen.

Jeg er en sterk motstander av tortur, særlig hvor dette utføres av inkompetente psykopater som skal hevne seg fordi de ble stukket i ryggen av passerspissen av han som satt bak han på skolen, og som var mye sterkere. Men i noen sammenhenger vil prinsippene måtte vike, og jeg skal tillate meg å være temmelig prinsippløs hvis jeg kunne få kunnskap om hva som egentlig skjedde under midtlinjeforhandlingene med russerne, da hadde vi kanskje fått innsikt i hva denne slasken egentlig har kostet oss.

Jeg stemmer for at den norske stat saksøker Treholt og krever kompensasjon for all den ubeleilighet og støy han har stelt i stand etter at han ble sluppet fri så alt for tidlig. Så sender vi samtididig et arrestkrav rettet mot den russiske stat der vi begjærer arrest i Treholts pensjon som FSB (tidligere KGB) pensjonist. Det siste selvsagt som en ren PR - operasjon, men det kunne kanskje bidra til at Treholtnaivistene nå endelig holder kjeft.

Emeritus

#10
Les denne:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/treholt-saken/det-som-ikke-knekker-deg-det-herder-deg/a/23621155/

Hvis det hadde vært noe balletak i Aftenposten, så hadde de sendt Stanghelle 14 dager til Magaluff, og laget en serie om hva som virkelig fantes av bevis i Treholtsaken, bl.a. Treholts egne politiforklaringer som han i stor utstrekning forlot under saken.

At det i det hele har lykkes Treholt og hans venner å så tvil om denne dommen er bare oppsiktsvekkende. Og som politimannen i denne artikkelen skriver, erkjente Treholt at han var spion, der var jo fotografier av han der han overlever en konvolutt til Titov i Helsingfors, og i kofferten på Fornebu, lå de mest fortrolige dokumenter han hadde tilgang på som som byråsjef i UD. Men disse dokumenter var ikke tilstrekkelig klassifisert til at han kunne dømmes for landssvik, bare en mildere bestemmelse. Dokumentene i seg selv, og overleveringen av de, truet ikke rikets sikkerhet med den alvorlighetsgrad landsviksparagrafen krever. Det Treholt etter hvert nektet for, var at han hadde overlevert langt mer sensitive dokumenter og opplysninger han hadde tilgang på i sine tidligere posisjoner. Og det er her jeg mener at det i ikke er staten som skal bevise hva han har overlevert eller ikke. Opptrer en som spion over en årrekke, avholder en rekke møter med en person en vet er KGB offiser som endog hadde blitt utvist fra Norge, noe Treholt selvsagt visste* og til alt overmål tar i mot pengebeløp årlig i størrelsesorden fire - fem industriarbeiderlønninger, er du skyldig, og staten kan legge til grunn at absolutt alt han hadde tilgang på har blitt overlevert.

*Titov ble utvist i forbindelse med saken mot Gunnvor Galtung Haavik i 1977, Titov var hennes føringsoffiser. Galtung Haavik erkjente at hun hadde vært i KGB's tjeneste og ble tatt i 1977. Hun døde av hjertesvikt før saken kom opp.