Eirik Jensen

Started by Emeritus, 08.02.2016, 21:55:27

Previous topic - Next topic

Emeritus

Sitat Ryddegutt;

"Mitt poeng med å bemerke våpensaken med Jensen er at det er en fillesak. Hvorfor drar aktor i gang med noe som kan sammenlignes med å rote med reiseregninger. (Jeg snakker her om våpen hos en politimann, det kan ikke sammenlignes med å finne våpen hos berm som f.eks HA eller Bhatti)."

Fordi de har lagt en taktisk felle for Jensen. Han har allerede etablert seg som kriminell fordi han selv har hatt ulovlige våpen. Og dette samtidig som han har vært en sterk talsmann for kun lovlige våpen, bl.a. i forbindelse med gjengkriminaliteten i Oslo og en kampanje på skoler der han argumenterte for en sterk overholdelse av våpenloven. Men så unnskylder han seg med at all den ammunisjonen han har liggende, må være rester av det han hadde med seg på alle disse skolebesøkene.

Våpenene er åpenbart en fillesak og uten betydning for forbrytelsen, men et effektivt virkemiddel for å kriminalisere han. Vi snakker her om relativt enkel anklagertaktikk, og han slukte det.

Verden er brutal. Jensen har selv fremstilt seg som en banebrytende nytenkende politimann, og det har han vært. Og dette med betydelige resultater, men etter mitt syn har han oversolgt seg, der er faktisk en god del Jensen vi aldri hører om.

Han hadde et visst moralsk overtak før saken begynte, og dette jobber nå Påtalemyndigheten systematisk å bryte ned.

Ryddegutt

Ok, en fjær som blir til mange høns for å begå karakterdrap.

Jeg er glad jeg er sivilingeniør og ikke jurist  ;)

Emeritus

Sitat Ryddegutt;

"Ok, en fjær som blir til mange høns for å begå karakterdrap."

Prinsipielt er jeg enig. Personlig foretrekker jeg din helts (Leonard Spencer) tilnærming. Når han erklærte krig mot Japan gjorde han dette i en formell krigserklæring i så rosende, underdanige og direkte hyllende former at det ble lagt merke til. Han avsluttet krigserklæringen noe i retning av;

"... og med disse ord, Eders høyeste hersker, vår klodes evige sol og ufeilbarlige Gud, må jeg allernådigst erklære Dem krig.

Deres underdanige og trofaste tjener.

Winston Leonard Spencer Churchill
statsminister"

Han fikk rå kritikk i parlamentet for denne hemningsløse underdanigheten, og hva svarte han:

"Når en først skal ta livet av en mann, koster det jo ingenting å være høflig."



Ryddegutt


Emeritus

#19
Nå er bevisførselen slutt og aktoratet var ferdig med sine prosedyrer i dag. Forsvarerne starter på mandag og saken blir tatt opp til doms i neste uke.

Jeg har fulgt rimelig godt med, særlig på de dager der andre polititjenestemenn har forklart seg. Jeg har lenge hevdet at Jensen ryker og bevisførselen har i sterk grad bekreftet det inntrykket jeg hadde etter kort tid. Der er den del forhold som er uforklarlige hvis Jensens historie er riktig;

- hvordan kan en av Norges mest sentralt plasserte og erfare politimenn som har tilgang til endog den mest sensitive etterretningsinformasjon - ha et samarbeid med Cappelen i over 20 år og ikke forstå at han var en av Norges største narkoimportører

- hvor stor er mulighetene for at Cappelen tilfeldigvis ringer Asker og Bærum Politikammer og spør hvorfor de spaner på han, og det ti minutter etter at han er observert sammen med Jensen på Ekebergsletta (Jensen nekter for at det er han som har gitt Cappelen denne informasjonen)

- hvorfor tar ikke Jensen selv kontakt med A&B PK og spør hvorfor de spaner på Cappelen, han jobber jo for i helvete i det samme politiet, Jensen unnskylder seg med at Cappelen var hans kilde og ikke ville blande inn andre, men Jensen har selv skrevet instrukser om informant/kildehåndtering der han understreker at kilder/informanter ikke er enkeltpolitimenns kilder/informanter, men politiets

- hvorfor har han brutt en instruks utarbeidet av han selv om kilde/informantbehandling der det er regler loggføring og at kilde/informanthåndtering ikke skal gjøres konsekvent av en politimann alene

- hvorfor er samtlige politimenn som Jensen angivelig skal ha rapportert sin kontakt med Cappelen om, kun tidligere kollegaer som nå er avgått ved døden, ikke en eneste levende politimann kunne bekrefte at de var oppmerksomme på Jensen omfattende kontakt med Cappelen

- hvorfor knuser han sin mobiltelefon når han blir kjent med arrestasjonen av Cappelen, ikke bare blir den knust, men han husker ikke en gang hvor han knuste den og hvor restene ble gjemt, et par andre politifolk bekreftet at også de hadde knust telefoner, men først etter å ha kopiert innholdet

- hvem i norsk politi tar i mot og benytter en kryptert telefon av en kilde/informant

- hvem i norsk politi skaffer seg en usporbart SIM - kort tilhørende en død mann, og benytter det i tjenesten

- Jensen forstod når han ble pågrepet at han hadde blitt spanet på og at de tretti tusen kroner han hadde mottatt av Cappelen kunne inneha Cappelens fingeravtrykk, han har derfor erkjent å ha lånt 30.000 til Cappelen som ble tilbakebetalt en tid før Jensen ble pågrepet. Hvorfor skulle Cappelen låne penger, dagen etter Cappelen overleverte 30.000 til Jensen ble huste hans ransaket, politiet fant et hus fullt av REMA 1000 poser med tusenlapper, samlet ble det funnet flere millioner kroner og mye hadde åpenbart lagt der lenge. Forklaringen til Jensen var at de tretti tusen var en håndsrekning til Cappelen som måtte fikse gearkassen på en BMW, men den verkstedsregningen står fortsatt ubetalt

- Jensen har et dokumentert overforbruk i størrelsesorden en og en halv million kroner på de ti år hans økonomi er ettergått, han er ute av stand til å gi en fornuftig forklaring på dette, forsvarerne hadde engasjert en revisor som skulle imøtegå Påtalemyndighetens økonomigjennomgang, han falt fullstendig igjennom og begynte å spekulere i en slik grad at dommeren gav uttrykk for at spekulasjoner var retten ikke interessert i. Det Påtalemyndigheten dokumenterte var alt hentet fra bankutskrifter og tilsvarende, at Jensen hadde en stor kontantøkonomi i tillegg er uomtvistet, men denne er det umulig å etterspore, dette tilsier at Jensens overforbruk er lang større

- Jensen og hans daværende samboer hadde likedelt økonomi, og Jensens samboer - som selv var politikvinne - holdt orden på dette og samlet på kvitteringer etc. Hvorfor fant Jensen det nødvendig å be om at Cappelen laget falske kvitteringer for kostnadene knyttet til oppussingen av badet som Jensen kunne gi sin samboer for å vise at han hadde betalt sin del av badet?

- Hvorfor begynte Jensen å sette inn beløp på under 12.000 kroner og gjorde dette ved at han satte inn 10.000 kroner i tre ulike banker samme dag, og dette begynte han med samtidig som bankene ble pålagt å rapportere om mistenkelig kontantøkonomi, men på sin svenske bankkonto fortsatte han å sette inn større beløp som 40.000 kroner

Vel, og da har jeg ikke sagt ett eneste ord om SMS'ene som det finnes ca. 1500 av, og de stinker herfra til helvete.



Telehiv

Nå har man altså blottlagt Jensens korrupsjon i all sin langvarige pinlighet. Og mange spørsmål dukker uvegerlig opp:
- hvor mange flere i etaten måtte nødvendigvis vite noe om dette, men holdt tett? Les: Hvor mange flere er korrupte?
- og hvor dårlig må etatstyringen bak dette være? Les: Hva i alle dager slags katastrofal mangel på etatstyring er det faktisk snakk om her? Hadde sentrale personer i en vanlig bedrift holdt på på denne måten over så lang tid, hadde vi jo ikke hatt et fungerende næringsliv igjen
- Vil vi se noen forvaltningsmessige konsekvenser av denne saken, eller får denne etaten bare ture videre som en parodi på driftsprofesjonalitet?

Mer orker jeg ikke å spørre om, er redd bare Forsvaret klarer å framvise mer slabbedaskkultur enn dette.


Emeritus

Vi får se om Akersgata tørr å begynne stille spørsmål omkring det faktum at Eirik Jensen har gått på selvstyr de siste årene, at han kommer og går når det passer seg, at han ikke har noen resultater å vise til de siste årene osv.

Den største undergraver av norsk politi er Carl I. Hagen og Fremskrittspartiet.

Denne etaten har fått vanvittig med resurser de 20 - 30 siste årene nettopp på grunn av denne hylingen fra FrP som de øvrige partiene "føler" at de må følge opp. Hele systemet er ekstremt ineffektivt noe Jensen saken viser i mange fasetter. En ting er at han tilsynelatende har gått uten noen kontroll eller tilsyn i årtier. Men forsvarerne har faktisk fremlagt beviser på at han ikke er på arbeid, han sykmelder seg i månedsvis når han får litt motstand fra overordnede, og han kommer daldrende på jobb i ettiden og ingen vet hva han holder på med.

Emeritus

Se mitt siste innlegg og se mitt første innlegg;

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=402.msg2928#msg2928

At Jensen ble dømt har jeg sagt lenge. Det som nå er tema - som jeg har mast om i månedsvis - er om kompetansen og ansvaret til Riksadvokaten, Politidirektoratet og ledelsen i Oslo Politidistrikt blir satt under lupen.

Hvordan kan en Overbetjent gjøre akkurat hva han vil og passer seg i 25 år. Har norsk politi for få resurser eller har de en alt for slapp og likegyldig hverdag?

Jeg tipper at Riksen (slang for vi som har vært i systemet) kommer på banen og vil ha en granskning og der han selv ser seg i en slags rolle. Hvis jeg gidder skriver jeg en kronikk i Aftenposten der jeg peker på Riksen som hovedansvarlig for denne utviklingen, og krever at hele granskningen blir holdt utenfor både PD, Riksadvokatembetet og Statsadvokatene.

Som 28 - åring påpekte jeg overfor daværende Riksadvokat Goggen (Rieber - Mohn) at enkelte polititjenestemenn tok seg enorme friheter i det godes tjeneste og at dette muligens burde undergis en mer overordnet kontroll og et felles regelverk.

Svar; dette er ikke noe vi skal bekymre oss over.

Emeritus

Og jeg tillater meg et nytt Jensen innlegg, særlig tiltenkt de som mener at Jensen har blitt urettferdig behandlet;

Når har noen blitt dømt til 21 års fengsel i Norge, men likevel kan gå som en fri mann frem til dommen eventuelt blir rettskraftig i Høyesterett om minimum ett år.

Jeg har neppe full oversikt og forventer heller ikke at andre på KD.com har en slik oversikt, men jeg er villig til å vedde litt på at dette aldri før har skjedd i norsk rettshistorie.

Strpl. § 172 lyder;

"NÃ¥r noen mistenkes for
a)
et lovbrudd som kan medføre straff av fengsel i 10 år eller mer, eller forsøk på et slikt lovbrudd, eller
b)
overtredelse av straffeloven § 272 eller § 274,
kan han pågripes såfremt det foreligger tilståelse eller andre forhold som i særlig grad styrker mistanken, selv om vilkårene i § 171 ikke er oppfylt. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på om det er egnet til å støte allmennhetens rettsfølelse eller skape utrygghet dersom den mistenkte er på frifot."


MIN P�STAND; aldri før har noen som er så åpenbart skyldig og har blitt dømt til lovens strengeste straff, fått gå rundt i frihet i påvente av ankebehandlingen. Hvor mange bøker skal han skrive, hva med en følelsesfull kunstutstilling?

Telehiv

Quote from: Telehiv on 19.05.2017, 21:25:47
Nå har man altså blottlagt Jensens korrupsjon i all sin langvarige pinlighet. Og mange spørsmål dukker uvegerlig opp:
- hvor mange flere i etaten måtte nødvendigvis vite noe om dette, men holdt tett? Les: Hvor mange flere er korrupte?
- og hvor dårlig må etatstyringen bak dette være? Les: Hva i alle dager slags katastrofal mangel på etatstyring er det faktisk snakk om her? Hadde sentrale personer i en vanlig bedrift holdt på på denne måten over så lang tid, hadde vi jo ikke hatt et fungerende næringsliv igjen
- Vil vi se noen forvaltningsmessige konsekvenser av denne saken, eller får denne etaten bare ture videre som en parodi på driftsprofesjonalitet?

Mer orker jeg ikke å spørre om, er redd bare Forsvaret klarer å framvise mer slabbedaskkultur enn dette.

Her var mine spørsmål i mai, og hele prosessen har vel vist at de var på sin plass. I tillegg kommer nå Emeritus med sin henvisning til en oppsiktsvekkende forskjellbehandling (frigåing som synes å direkte bryte med norsk lov?) for den tidligere politimann Eirik Jensen ifht. hva et "vanlig" menneske ville blitt utsatt for.
Jeg ser i tillegg fram til at Emeritus bruker sin lange etatserfaring til å dra noen tanker rundt hva som må være de sørgelige fakta for tilstand og etikk i Oslopolitiet: Kan norsk forvaltning leve med en slik avdekking av en fullstendig skakkjørt kultur uten å gjøre noe drastisk?

Emeritus

#25
Telehiv, en lite presisjon. Jeg påstår ikke at det er mot norsk lov at Jensen ikke blir varetektsfengslet, om en tiltalt skal oppholde seg i varetekt må besluttes av domstolene etter at Påtalemyndigheten har begjært fengsling, men her er det ikke en gang begjært. Og jeg kan i de ca. 35 årene jeg har jobbet med dette, ikke huske at en som er tiltalt og blir dømt til 21 år, noe som er i samsvar med påstanden, går rundt som en fri mann i ankefasen.

Jeg er temmelig sikker på at dette er helt unikt i norsk rettshistorie.

Telehiv

#26
Quote from: Emeritus on 18.09.2017, 21:34:51
Telehiv, en lite presisjon. Jeg påstår ikke at det er mot norsk lov at Jensen ikke blir varetektsfengslet, om en tiltalt skal oppholde seg i varetekt må besluttes av domstolene etter at Påtalemyndigheten har begjært fengsling, men her er det ikke en gang begjært. Og jeg kan i de ca. 35 årene jeg har jobbet med dette, ikke huske at en som er tiltalt og blir dømt til 21 år, noe som er i samsvar med påstanden, går rundt som en fri mann i ankefasen.

Jeg er temmelig sikker på at dette er helt unikt i norsk rettshistorie.

OK, det er vel uansett ikke denne type ytterligere slomsete rettspleie/-forfølgelse vi ønsker Ã¥ se etter at en høyt betrodd politimann og hans vankelmodige overordnede er i ferd med Ã¥ latterliggjøre hele etaten? 
Og er det ikke nettopp da rettsvesenet skal vise at de samme regler gjelder for politifolk som for meningmann?
Hva i alle dager slags signaler er dette?


Emeritus

Jeg er så forbannet på denne Jensen saken at jeg i dag skrev en e-post til Riksadvokatene der jeg ba Påtalemyndigheten revurdere hva "allmenhetens rettsfølelse" (ordrett sitert far strpl. § 272, 2. ledd) ville reagere hvis allmennheten ble kjent med at Jensen som den eneste domfelte til 21 års fengsel gikk rundt som en fri mann under ankeprosessen.*

Og hvorfor mitt raseri; jo fordi dette er en forventet katastrofe der Jensen bare er den tilfeldige politimannen som ble tatt. Jeg har tidligere beskrevet Jensens svaleflukt fra en glimrende mann mot en hverdag der han var parkert, utslitt og har hatt så mange svin på skogen at hans kollegaer ble enige om at "la oss håpe at Eirik når pensjonsalderen uten noe oppstyr" (dette ble direkte uttalt i retten)

Temaet nå heter ansvarsfraskrivelse i alle ledd, og det kommer omtrent til å ende som 22. juli saken, ingen blir stilt til ansvar direkte, men her blir nok et par tidlige avganger og par omplasseringer. Men de blir forfremmet til "spesialrådgivere" med samme lønn eller høyere til de blir pensjonister.


*jeg er enda ikke sikker på at Jensen er den eneste som er dømt til 21 år har gått fri under anken, men jeg har tatt et par telefoner til et par "old timers" med minst samme erfaring som meg, og svaret er fortsatt nei.