Religion og vitenskap.

Started by Emeritus, 30.01.2016, 22:02:12

Previous topic - Next topic

Emeritus

Mens jeg skriver dette innlegget har vi gående en diskusjon om Spencer og hans religiøse tilbøyeligheter, for å nyansere dette skal jeg si noe om mitt syn på temaet religion og vitenskap. Tidligere - i unge år - var jeg av den oppfatning at det ikke var mulig å være religiøs, i den tid var det kun kristendommen som var aktuell, og samtidig være en naturvitenskapsmann eller kvinne. Det ene utelukket det andre. Noas ark, at jorden er 6000 år og anslagsvis 756 andre beretninger og fortellinger i bibelen er så hinsides usannsynlige, selvmotsigende og direkte ondsinnet, at enhver med høyere utdannelse, brukbart intellekt, og ellers ikke går på noen sentralnervestimulerende midler, kunne ta dette alvorlig. Vel, jeg har endret oppfatning. Jeg har møtt personer som ikke har hatt noen spesielt tung kristen oppdragelse, har kunnet tenke fritt og uavhengig, og likevel i voksen alder har blitt religiøse. Dette er personer som etter min ringe vurdering har et skarpere intellekt enn meg selv, og som har oppnådd store resultater i de klassiske vitenskaper, og jeg kjenner flere i denne kategorien. Vi har drøftet det, jeg har selvsagt nevnt både Noa og utfarten fra Sodoma og Gomorra, men disse er ikke på dette nivået. Jeg har forøkt å forstå de og det nærmeste jeg kommer er at de har en genetisk disposisjon som jeg ikke har, og der de ser menneskeheten som så ubetydelige at der må være noe mer. Et standpunkt jeg forstår, og som jeg ikke hoverer over, eller behandler respektløst. Tvert i mot, de gir livet en ny dimensjon og er stadig kilde til givende diskusjoner på et filosofisk plan. Men disse hadde aldri kommet på å hevde at verden var 6000 år gammel, eller at Darwin har misforstått. Eller enda mindre at Gud har rigget denne verden slik at alt ordnet seg uansett hva vi foretar oss. Og det er der Spencer er, og det er derfor jeg er lei av Spencer. Hvis denne fjotten mener at Gud fikser klimasaken, kan han heller ikke be Gud først ta seg av kreft blant barn under tre år, nyfødte barn med heroinabstinens, barn som blir mishandlet og underernært og aldri får den minste mulighet, for å nevne noe. Jeg har skrevet dette innlegget for å gjøre det klart at jeg respekterer religiøse personer på lik linje med ikke religiøse personer, men at jeg ikke anser Spencer for å være religiøs i denne forstand, mannen er kort og godt forvirret, og som forventer seg 72 jomfruer med delikate, nybarberte og velduftende kjønn,* når det hele er over.

* bare sÃ¥ det er nevnt, dette er faktisk gjeldende islamsk lære         

Ex-administrator

La meg først si at jeg syns alle som mener universets historie spenner over et 4- eller 5-sifret antall år er rimelig ute av kontakt med virkeligheten. Har de f.eks. ikke tenkt på lysets hastighet og alt lyset som treffer oss etter å ha strålt gjennom verdensrommet i millioner eller milliarder av år?

Deretter bør det nevnes at på en skala fra frelst til ateist, ligger jeg og vaker like ved grenselinja til ateist. Det er mye artig å filosofere over i universet, og noe av det jeg anser som rammene rundt vår eksistens, vil kanskje noen forveksle med en slags religion, derfor tør jeg aldri å kalle meg en 100 % ateist. Men jeg er nok langt over 90, with a side order of agnostics.

Men det du gjør her er å si at en manns religion har noe å si for hans dyktighet innen temperaturmålinger. Da er det nok mange som må stå til rette for sin kompetanse i det norske land.

Det er nemlig et betraktelig antall personer her i landet som tror på noen ved navn Jesus Kristus. De mener fullt bestemt at han ble skapt av et allvitende og allmektig vesen som mente at den beste måten å få menneskeheten (du vet, hvert eneste ett av alle mennesker som bodde i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Asia, Australia, Asia, Europa og Afrika) på rett kjøl, var å kunstig inseminere ei jomfru i Midt-�sten (Josef, altså, din godtroende fjott!), slik at det ble født en fyr som så mer eller mindre ut som alle andre, og levde et vanlig liv, helt til han for alvor tok opp telefonkontakten med sin skaper i himmelen (utenfor universet?). Da ble det sving i sakene, og han begynte visst å både helbrede folk og holde flotte taler. (I likhet med mange andre på den tida, som vi ikke hører så mye om.)

Heldigvis for resten av verden, også de som ennå ikke har hørt om ham ennå, ble hele greia detaljert og uomtvistelig dokumentert kun noen skarve århundrer senere, bl.a. i 4 motstridende evangelier, slik at alle en eller annen gang langt inn i fremtida skal få vite den ekte sannheten. Omsider. Synd for de som har vært daue i 2000 år.

Syns jeg ser for meg den idemyldringen der Gud sitter med rådgiverne sine og rådslår om hvilken strategi de skal bruke for å frelse alle mennesker.

  • Engel 1: Du kan tale alle verdens mÃ¥l med en tordnende stemme fra oven!
  • Engel 2: Du kan ha en permanent beskjed skrevet pÃ¥ himmelen!
  • Engel 3: Du kan skrive ditt budskap med stjerner!
  • Gud: Føkk it. Jeg gÃ¥r for inseminasjon og utstrakt hinting over 30-40 Ã¥r. Deretter null kontakt i noen tusen Ã¥r. That'll show'em!

Men DETTE er da helt normalt å tro på. Derfor må man ikke stå til rette for en slik tro i dag. Men de som tror på ID, de er jo GARANTERT tussete.

Ryddegutt

Emeritus, hvor har Spencer hevdet at jorden ble skapt for 6000 år siden? Dette er rett å slett vås...

Ex-administrator

Quote from: Ryddegutt on 31.01.2016, 00:47:06
Emeritus, hvor har Spencer hevdet at jorden ble skapt for 6000 år siden? Dette er rett å slett vås...

Jeg prøver å finne det jeg også. Null treff. At han tror på ID er uomtvistelig, men det med 6000 år finner jeg ikke.

Emeritus

Har jeg hevdet det? I så fall er det feil, Spencer er kreasjonist, det var det som var mitt poeng.

Emeritus

QuoteDeretter bør det nevnes at på en skala fra frelst til ateist, ligger jeg og vaker like ved grenselinja til ateist. Det er mye artig å filosofere over i universet, og noe av det jeg anser som rammene rundt vår eksistens, vil kanskje noen forveksle med en slags religion, derfor tør jeg aldri å kalle meg en 100 % ateist. Men jeg er nok langt over 90, with a side order of agnostics.

Men det du gjør her er å si at en manns religion har noe å si for hans dyktighet innen temperaturmålinger. Da er det nok mange som må stå til rette for sin kompetanse i det norske land.

Jeg tidligere på dette forumet sagt rett ut at Spencers religiøse overbevisning ikke har noen betydning for hans vitenskapelige prestasjoner, men etter å ha sett hans argumentasjon i noen måneder, stiller jeg spørsmål om han skal forsvare sin troskapsbekjennelse, i tillegg til å være vitenskapsmann. Det jeg likte minst var hans generelle vitenskapsfientlige manifest er der han generelt uttaler at

QuoteBecause scientists, I have learned, will tend to find whatever they are paid to find in terms of causation

Dette er et forsøk på karakterdrap av scientists som han ikke bør slippe billig unna, og jeg håper han må betale dyrt. Jeg kan til tider selv være unyansert, men jeg uttaler meg på en blogg med 40 deltagere, Spencer leses av millioner, og det bør han vite.

Ryddegutt

Hvordan definerer du en "kreasjonist"? En som hevder at Big Bang og alt som videre foregikk gjennom de siste 14,3 mrd år følger en overordner plan kan også være en "kreasjonist", men da nærmere definert som Inteligent Design (ID) troende. Nå er ikke jeg selv personlig kristen, men ID høres ut som akkurat det samme som et par mrd mennesker tror på.

Hvis du mener at vitenskapen har "bevist" at Gud IKKE står bak Big Bang så er du på tynn is.

Emeritus

Dette ble mye pÃ¥ en kveld, men jeg tror at Spencers kreasjonisme er temmelig vitenskapsfjern. Hva angÃ¥r de to milliarder sÃ¥ driter jeg i de hva angÃ¥r naturvitenskap, minst 599 millioner av de, tror at den naturlige matforsyningen kommer med Herculesfly som slipper sekker med maismel fra himmelen. 

Emeritus

QuoteHeldigvis for resten av verden, også de som ennå ikke har hørt om ham ennå, ble hele greia detaljert og uomtvistelig dokumentert kun noen skarve århundrer senere, bl.a. i 4 motstridende evangelier, slik at alle en eller annen gang langt inn i fremtida skal få vite den ekte sannheten. Omsider. Synd for de som har vært daue i 2000 år.

Jeg har en god historie om Jesus som er presentert for 9 - 10 Ã¥ringer med et visst hell. Historien forutsetter at han (Jesus) har levd og at mora hette Marie eller noe i den retning. Vel, Maria var en skikkelig luring, hun kom fra en fattig familie, men ville opp, hun var vakker yndig og litt kÃ¥t av seg. Hun ble giftet bort til Josef som var snekker og litt tilbakestÃ¥ende, men av god familie. Mens Josef hadde en snekkerjobb i Ytre Arna, kom Maria i den fasen kvinner av og til kommer i, de kan ikke styre seg, sÃ¥ hun dro en Muhamed inn fra gaten og vi fikk det Nye testamentet . Etter noen mÃ¥neder ble det klart at Maria var gravid og at Josef hadde vært i Ytre Arna mens det skjedde. Slekten til Josef ble involvert, det var tale om Ã¥ steine Maria, en skikk de fortsatt har der nede, men Maria var en fantastisk skuespiller og innovatør og pÃ¥stod med stor suffisanse at en viss Gabriell hadde vært her med sendebud fra Gud om at hun skulle bære fram Guds enbÃ¥rne her pÃ¥ jorden. En historie de eldste i slekten lo rÃ¥tt av, og ville steine Maria over fire uker med stein ikke større enn ti gram (dette med ti gram er noe jeg har funnet pÃ¥ siden det metriske systemet ikke var helt klart da, men ellers er historien helt sann.) Vel, det var noe med Maria, det virket ekte og etter hvert kom bÃ¥de yngre menn og eldre kvinner frem til de eldste, og sa at dette kunne vi ikke se bort fra, Maria hadde allerede lagt inn noen advarsler fra Gud, hun hadde jo Gud allerede liggende  i buken. SÃ¥ etter noen diskusjoner i de eldstes rÃ¥d, tok de ikke sjansen pÃ¥ Ã¥ steine henne der og da. Det gikk noen Ã¥r og allerede som syv Ã¥ring viste Jesus store talenter. Han ble beskylt for ikke Ã¥ ha gjort hjemmeleksen sin, mens læreren kjeftet pÃ¥ han, sÃ¥ Jesus pÃ¥ han med store øyne og sa; " Skal du ogsÃ¥ kjefte pÃ¥ meg etter at jeg har arbeidet hele natten samen med min far, skal jeg bÃ¥de arbeide om natten og gjøre lekser samtidig?" Læreren brøt sammen i krampegrÃ¥t og Jesus kunne gjøre som han ville etter det.  Han var flink pÃ¥ skolen (hva nÃ¥ dette betydde for 2000 Ã¥r siden) gjorde aldri lekser, men i den grad han manglet kunnskap, bare fant han pÃ¥ et svar og hvis læreren stilte spørsmÃ¥l, antydet han sin himmelske bakgrunn som avsluttet enhver diskusjon, myten lÃ¥ allerede i byen, Maria hadde nevnt dette for bÃ¥de Jesus og en del andre, hun var jo i posisjon til Ã¥ bli steinet. Tiden gikk og Jesus kom i mer voksen alder. Hans evner til Ã¥ fortelle historier var allerede kjent langt utenfor bÃ¥de Nazareth og Ytre Arna. Hans historier var sÃ¥ innlevende og autentiske at de fleste som hørte de, mente senere at de hadde vært der selv og skrev seg inn i historien. Jeg snakker nÃ¥ om Matheus, Peter, Judas og Ronny. Ronny har blitt undervurdert siden han var fra Ytre Arna, men noen forskere pÃ¥ religionsvitenskapelig institutt ved UiB har med støtte fra ForskningsrÃ¥det har snart klart evangeliet etter Ronny. Vel, der er langt flere detaljer jeg kunne berette om, dere savner sikkert noe om Maria Magdalena, som egentlig hette Irmelin og var fra Krokeide og var kjæresten til Ronny fra Ytre Arne, men som Johannes frekt skrev inn i sitt evangelium som dama til Jesus. SÃ¥ har vi dette mellomspillet med to fisker og fem flasker vin (eller var det omvendt) sÃ¥ kommer Zackarias som bare var en meter og tredve og satt i et tre (vi hadde en sløydlærer med korte bein, populært kalt Sakken) sÃ¥ hadde vi alle de blinde som fikk se, og alle de vanføre som fikk gÃ¥. SÃ¥ kommer den store med Barabas og Pontius Pilatus som toet sine hender. Vel, Jesus gjorde en stor figur av seg, men jeg tror ikke mer pÃ¥ han enn Ronny fra Ytre Arne, og jeg har bedt forskerne pÃ¥ religionsfaglig institutt om Ã¥ legge inn noen godord om klimasensitiviteten slik at vi fÃ¥ litt schwung pÃ¥ dette nÃ¥r det kommer ut rett før pÃ¥ske, det hele er samordnet med Frans the Pope.

PetterT

#9
Vaticanâ??s Green Archbishop: Denying Man-Made Global Warming Is Heresy
Date: 20/07/17
https://www.thegwpf.com/vaticans-green-archbishop-denying-man-made-global-warming-is-heresy/

LifeSite News
The Popeâ??s statement regarding global warming â??must be considered magisterium â?? it is not an opinion.â? !!!!!!!!!!

Nuff said
End of discussion

Er da lukewarmers Spencer og Christie litt kjettere? Eg bærre spyr  ;D 
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Ok, da er vi i hvert fall enig om noe. Når det er sagt, så har pavekirken for lengst akseptert Darwins utviklingslære og Big Bang teorien. Der er vist nok et pavelig dekret eller noe slikt som sier at forskerne kan studere alt det de vil tilbake til Big Bang, men det som skjedde før det, er det ikke lov å forske på eller tenke på, det tilhører pavens og kirkens prerogativer!

Dette som en ren service til de som lurer på hva som skjedde før Big Bang, ikke tenk på det, hvis dere ikke vil ha trøbbel når dere møter St. Peter.