Frp, klimaforliket og neste års partiprogram

Started by Smiley, 28.01.2016, 22:11:45

Previous topic - Next topic

Smiley

Jeg kommer nettopp fra et møte i Frp hvor neste års parti program var diskutert. På miljø var det en diskusjon som var helt basert på hvor fælt co2 var. Frp sitt neste parti program ser ut til å se bort fra at de var eneste parti mot klimaforliket. Har regjerings sammarbeidet påvirket partiet mot en galnere eh... grønnere side mente jeg ;)

Norge er snart modent for et motstykke til MDG. Frp ser ikke ut til å være oppgaven voksen nok i neste år. Burde klima realistene bli et politisk parti?


translator

#1
Jeg er ikke medlem i Frp og var ikke på det møtet, men jeg vil advare mot å prøve å lage noe alternativ til Frp. Det blir garantert mislykket ikke minst siden Frp er så vellykket. I nesten alle land i Europa er det kommet partier "til høyre for Høyre" med betydelig oppslutning på meningsmålinger og i valg, men Frp er det eneste som har vært eller er i regjering. Ikke engang danskene har klart det, selv om deres Fremskrittsparti/Dansk folkeparti har en minst like lang historie som vårt. Og nå holder begge regjeringspartiene stillingen så godt på meningsmålingene at et gjenvalg om et par år ikke virker umulig. Jeg er meget godt fornøyd med den innsatsen partiet har gjort i regjering tatt i betraktning den parlamentariske situasjonen i Stortinget. Jeg er ganske trygg på man ikke har glemt klimadebatten heller. Det er ikke mer enn ca et halvt år siden Siv Jensen svarte "Nei" på om hun tror på menneskeskapte klimaendringer på et direkte spørsmål fra Harald Stanghelle. Og det er vel kjent at Sylvi Listhaug, som er en mulig arvtager som partileder, mener det samme. Nå er dette nedtonet på grunn av regjeringssamarbeidet, og det er nok klokt da det kan være mer effektivt å påvirke politikken i riktig retning i det stille enn å stå og rope utenfor.

For øvrig, i dagens Debatten på NRK hvor man diskuterte flyktningsituasjonen og forholdet til Russland var Frp representert ved Tybring-Gjedde, Høyre ved statsministeren og utenriksministeren, SV ved Solhjell. Men i det som av en av debattantene ble karakterisert som "den største krisen mellom Norge og Russland på 20 år" var Arbeiderpartiet ikke engang til stede! Er det rart de raser på meningsmålingene?
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Smiley



Tanken min var å få en motpol til MDG, ikke et tillegg til Frp.

MDG er stiftet pga klimakampen. De har ikke noe direkte motpart. Frp har gjort en god jobb i regjering under forutsetningene de har.

translator

#3
"Problemet" er bare at et slikt parti vil bli oppfattet som et tillegg til Frp.
Jeg sier "problemet" fordi jeg mener det ikke er behov for et slikt parti.

Klimasaken vil uansett bli knyttet til Frp selv om de ikke flagger den så høyt selv for tiden. Det sørger PR-kåte og overivrige venstrevridde opposisjonspolitikere for, der de nevner ordet "klimaskeptiker" i samme åndedrag som "gullstol" osv osv i sine forsøk på å sverte partiet, ikke minst når Arbeiderpartiets sjefsirkushest Martin Kolberg legger storslegga til.

Så akkurat i Dagsrevyen at Hareide (han i Krf altså) innledet en partikonkurranse med å si "Det er bra at ekstremværet Tor har løya, jeg vet ikke om ekstremværet Sylvi Listhaug har løya ennå!" til applaus og latter fra salen. En som vanlig treffsikker replikk fra partilederdebattenes moromann der han på elegant vis kobler klimasaken sammen med flyktningsituasjonen - eller bare en usaklig form for mobbing?
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund