Nytt fra Lewandowsky et al

Started by Geir Aaslid, 08.08.2014, 03:39:19

Previous topic - Next topic

Geir Aaslid

Om Lewandowsky og hans gjøren og laden hører hjemme i skråblikk eller på skråplanet er jeg ikke sikker på, men her en relativt saftig blogg fra en kommende psykolog som er rimelig forbannet på "Lew Science".
http://www.joseduarte.com/blog/more-fraud

Anbefales, det er fornøyelig lesning.

Nett-Troll

Ved første øyekast ser ikke dette helt greit ut - og det later til å være bra å stille mer enn ett spørsmål.

Men, jeg kan heller ikke unngå å tenke på at forløperen til dette debattforum, klimaforskning.com, var et betydelig oppkomme av konspirasjonsteorier, blant annet, 9/11, NWO og på slutten så det også ut som man var på spor av Holocaust-benekting.

Jeg ble til overmål stengt ute av debattforumet i en uke da jeg stilte noen spørsmål om 9/11 teoriene.
Så om Lewandorsky har gjort en heller slett akademisk innsats i artikkelen omtalt her - så har vi i hvertfall ett konkret eksempel på at han er på sporet av noe.

Ex-administrator

Quote from: Geir Aaslid on 08.08.2014, 03:39:19
Om Lewandowsky og hans gjøren og laden hører hjemme i skråblikk eller på skråplanet er jeg ikke sikker på, men her en relativt saftig blogg fra en kommende psykolog som er rimelig forbannet på "Lew Science".
http://www.joseduarte.com/blog/more-fraud

Anbefales, det er fornøyelig lesning.

Ikke bare fornøyelig, det er også skremmende. Men det gjør ikke noe for Lewandowski selv, fordi all kritikken "bekrefter" det han skriver:
http://www.npr.org/blogs/13.7/2012/12/10/166733644/what-do-aliens-climate-change-and-princess-di-have-in-common

Amatør1

Quote from: Nett-Troll on 08.08.2014, 09:56:15
Ved første øyekast ser ikke dette helt greit ut - og det later til å være bra å stille mer enn ett spørsmål.

Men, jeg kan heller ikke unngå å tenke på at forløperen til dette debattforum, klimaforskning.com, var et betydelig oppkomme av konspirasjonsteorier, blant annet, 9/11, NWO og på slutten så det også ut som man var på spor av Holocaust-benekting.

Jeg ble til overmål stengt ute av debattforumet i en uke da jeg stilte noen spørsmål om 9/11 teoriene.
Så om Lewandorsky har gjort en heller slett akademisk innsats i artikkelen omtalt her - så har vi i hvertfall ett konkret eksempel på at han er på sporet av noe.

Vi minner om reglene og formålet med dette forumet

"Forumet er åpent for alle, uansett ståsted i klimadebatten. Alle syn er velkomne, så lenge de er vel begrunnet."
"Name calling" av folk som ikke er medlemmer er ikke god debattskikk. Hvis du vil debattere de temaene du nevner har du muligheten her.

Nett-Troll

Takk for påminnelse om regler.
Det med "Name-Calling" av ikke medlemmer, gjelder det også for Michael Mann?
Jeg antar at han ikke er medlem på dette forumet?

Amatør1

Quote from: Nett-Troll on 08.08.2014, 23:04:40
Takk for påminnelse om regler.
Det med "Name-Calling" av ikke medlemmer, gjelder det også for Michael Mann?
Jeg antar at han ikke er medlem på dette forumet?

Jada.

Hvis du vil bidra i tråden om Lewandowsy, værsågod.

Bebben

Lewandowsky kan være vanskelig å kommentere, ettersom man ganske enkelt ikke vet hvor man skal begynne når absolutt alt som kan være galt, er galt.

Men han kræsjer og brenner jo allerede før han kommer i gang med tittelen på den første "studien" der tittelen insinuerer at klimaskeptikere også er månelandingsskeptikere.

Det er velkjent at flere medlemmer av en av verdens mest eksklusive klubber, altså den der medlemmene har satt sin fot på månen, er erklærte klimaskeptikere.

Som Jose Duarte påpeker, er Lewandowsky en psykolog som "forsker" på sine forsøkspersoner i den hensikt å drite dem ut. Mannen er en skam både for sitt eget fag spesielt og for akademia generelt. At ingen med tyngde i akademia har hatt baller til å henge bjellen på denne skabbete katten allerede for lenge siden, forteller noe om hvor usunn hele klimadebatten er - det er visst fritt fram for rene sjarlataner med onde hensikter. All mulig støtte til den modige unge Duarte.

For noen år siden var det en diskusjon i "bloggosfæren" der folk fra nettstedet Skeptical Science protesterte på at websidene deres ble forkortet med SS, på grunn av den tilfeldige likheten med visse nazistiske organisasjoner. Velvillige skeptikere aksepterte dette og begynte å bruke forkortelsen "SkS", til tross for utallige uskyldige tolkninger av SS som Social Sciences, Social Security osv. osv.

Men i fjor en gang kom en blogger (Brandon Shollenberger) over sider på nettstedet SkS der fremtredende medlemmer av forumet var fotoshoppet inn i nazi-uniformer, blant annet John Cook som smilende "Reichsfürer", og det berømte bildet fra SS' Nürnberg-møte i 1936 manipulert til å vise SkS-symboler i stedet for hakekors. Så vidt meg bekjent har ingen fra SkS-miljøet kommet med noen forklaring på dette.

Det synes jeg faktisk de skylder seg selv vel så mye som oss - for dette hefter ved dem enten de liker det eller ikke.

Og det er selvfølgelig et underliggende poeng her - nemlig Lewandowskys åpenbare aversjon og intoleranse mot alt som smaker av skepsis mot Partilinja, og hans forfalskede bilde av jødene, unnskyld klimaskeptikerne. Det er trekk ved både mannen og "studiene" hans, og ved SkS, som burde få en rekke alarmbjeller til å gå av. Men det gjorde de altså ikke i 1936 heller, eller skal vi si: ikke der de burde ha gått av.

Lewandowsky er selvfølgelig en narr. Men det var også en mann ved navn Adolf en gang i tiden, dyktig parodiert av en bedre mann som hadde en bart som Adolf kopierte.

Jeg beklager "hitlingen" i denne debatten, men det var ikke meg som begynte. Det var det SS, unnskyld SkS, som gjorde, og Lewandowsky som førte videre.

Jeg vil gjenta et gammelt poeng: Takke meg til en god dose global oppvarming fremfor å være styrt av typer som Lewandowsky. Demokratiets helter har i alle de år gått i døden eller tålt grov tortur og lange år i fengsel for å frelse oss fra dem.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Amatør1

Quote from: Bebben on 10.08.2014, 03:50:03
Det er velkjent at flere medlemmer av en av verdens mest eksklusive klubber, altså den der medlemmene har satt sin fot på månen, er erklærte klimaskeptikere.

I den klubben kan vi nevne spesielt Harrison Schmitt, den eneste utdannede geolog (bl.a. ved Universitetet i Oslo!) som har satt sin fot på Månen. Han var med på Apollo-programmets siste ferd, Apollo 17 i desember 1972 til Taurus Littrow-dalen.

Former astronaut Harrison Schmitt calls global warming a 'political tool'

QuoteAdding his voice to what appears to be a growing chorus of scientists speaking out against the anthropogenic global warming (AGW) theory, former astronaut and moonwalker Harrison Schmitt says that many scientists have sold out their objectivity for political reasons.

In some very strongly worded statements, Dr. Schmitt lets it be known that he does not agree with the theory than man is predominantly responsible for global warming.  He said, â??I donâ??t think the human effect is significant compared to the natural effect.â?

Dr. Schmitt recently resigned from the Planetary Society over his firm belief that global warming is not manmade.  In his email resignation Schmitt said, â??"Consensus", as many have said, merely represents the absence of definitive science. You know as well as I, the "global warming scare" is being used as a political tool to increase government control over American lives, incomes and decision making. It has no place in the Society's activities."

As a geologist, I love Earth observations. But, it is ridiculous to tie this objective to a "consensus" that humans are causing global warming when human experience, geologic data and history, and current cooling can argue otherwise.
    - Dr. Harrison Schmitt


Uten enhver sammenligning forøvrig, men jeg har også vært mangeårig medlem av the Planetary Society. men meldte meg ut i protest for noen år siden da de ble overtatt av klima-aktivister. Jeg skrev i utmeldingen omtrent det samme som Harrison Schmitt.

Schmitt er den rake motsetningen til Lewandowsky. Schmitt har sine føtter plantet solid i reell forskning og empiriske data som han personlig har vært med å framskaffe. Lewandowsky på den andre siden bedriver lite annet enn lenestols-sjarlataneri, noe kritikken av hans 'papers' viser, de er ikke vitenskapelige arbeider, men politiske stunts.

Nett-Troll

Sitat fra Amatør1 (moderator):
"Vi minner om reglene og formålet med dette forumet

"Forumet er åpent for alle, uansett ståsted i klimadebatten. Alle syn er velkomne, så lenge de er vel begrunnet."
"Name calling" av folk som ikke er medlemmer er ikke god debattskikk. Hvis du vil debattere de temaene du nevner har du muligheten her.


(min utheving)

Sitat fra Bebben: "Lewandowsky er selvfølgelig en narr."

At Bebben også kaller Adolf Hitler for en narr kan jeg leve med. Med unntak av noen konspirasjonsteorier er Hitler død, og derfor neppe medlem på dette forum.
Jeg kan også leve med at Lewandowsky blir utsatt for Name-calling.

Det jeg ikke kan leve med er selvhøytidlig dobbeltmoral.  Obs - vi AGW'ere har trolig ikke lov til Ã¥ drive med Name-calling her inne. Det later til Ã¥ være forbeholdt klimaskeptikere. Beklager, hÃ¥per jeg ikke blir kastet ut av forumet nÃ¥.....???

Bebben

Quote from: Nett-Troll on 10.08.2014, 11:49:03
Sitat fra Amatør1 (moderator):
"Vi minner om reglene og formålet med dette forumet

"Forumet er åpent for alle, uansett ståsted i klimadebatten. Alle syn er velkomne, så lenge de er vel begrunnet."
"Name calling" av folk som ikke er medlemmer er ikke god debattskikk. Hvis du vil debattere de temaene du nevner har du muligheten her.


(min utheving)

Sitat fra Bebben: "Lewandowsky er selvfølgelig en narr."

At Bebben også kaller Adolf Hitler for en narr kan jeg leve med. Med unntak av noen konspirasjonsteorier er Hitler død, og derfor neppe medlem på dette forum.
Jeg kan også leve med at Lewandowsky blir utsatt for Name-calling.

Det jeg ikke kan leve med er selvhøytidlig dobbeltmoral.  Obs - vi AGW'ere har trolig ikke lov til Ã¥ drive med Name-calling her inne. Det later til Ã¥ være forbeholdt klimaskeptikere. Beklager, hÃ¥per jeg ikke blir kastet ut av forumet nÃ¥.....???

Vel, jeg har ikke hatt det for vane å drive med name-calling, uten muligens som svar på tiltale noen ganger, så jeg får kanskje skjerpe meg. Men jeg anser "Lew" som rimelig spesiell.

Det er liten tvil om at Lewandowskys to artikler hadde som mål å sverte skeptikere generelt som paranoide konspirasjonsteoretikere. Han skrev et innlegg i Australia der han sauser sammen slike ting som månelandingsskepsis og kritikk av granskingene etter Climategate, eller av de bakkebaserte temperaturseriene osv.

Etter den første artikkelen prøvde han å "vise" at kritikk rettet mot den håpløse undersøkelsen, herunder spørsmål om data, var et uttrykk for "conspiracy ideation". Den er nå trukket, uten tvil både av forskningsetiske og juridiske grunner.

En liten morsomhet her kan være på sin plass: Lewandowskys data fra skeptiske klimablogger inneholdt det følgende sitatet fra en kommentar på bloggen Bishop Hill...

QuoteThe thing I donâ??t understand is, why didnâ??t they just make a post on sceptic blogs themselves, rather than approaching blog owners. They could have posted as a Discussion topic here at Bishop Hill without even asking the host, and I very much doubt that the Bish would have removed it. Climate Audit also has very light-touch moderation and I doubt whether Steve McIntyre would have removed such an unsolicited post. Same probably goes for many of the sceptic blogs, in my experience. So it does appear to that they didnâ??t try very hard to solicit views from the climate sceptic community.

... som datagrunnlag for sine påstander om "conspiracy ideation".

(Innlegget refererer til at Lewandowsky oppgav å ville gjøre en undersøkelse blant lesere av skeptiske klimablogger, men åpenbart hadde gjort fint lite for å få den gjort kjent på slike blogger.)

Problemet var bare at den som skrev dette, ikke var noen konspirasjonstenkende "klimafornekter", men Richard Betts, som leder en avdeling for forskning av virkninger av klimaendringer ved Met Office.

Noe som fikk temmelig mange til å dra på smilebåndet. Du vet, jeg og min konspiratorikerkompis Betts ved Met Office.

Dette er selvfølgelig ikke "forskning". Det er en professor som misbruker sin stilling til å forsøke å sverte en stor gruppe mennesker med meninger han ikke liker og åpenbart heller ikke vet noe særlig om. Jeg er enig i at saklighet er det beste også i slike tilfeller, men så er man jo engang bare en stakkars klimafornekter. Og selv den ellers alltid så saklige og elskverdige "lukewarmer" Lucia Liljegren uttalte som kjent at "The man is a wa..er".

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Amatør1

Quote from: Nett-Troll on 10.08.2014, 11:49:03
Sitat fra Bebben: "Lewandowsky er selvfølgelig en narr."

Hvis du leste Bebbens innlegg, så så du at han begrunnet sitt syn.

Hvis du vil protestere på andres innlegg, så bes du sende begrunnelsen i PM til en av moderatorene. Vær snill å ikke avled trådene. Vi tåler en og annen avledning, men dette begynner å nærme seg et mønster.

Amatør1

Quote from: Bebben on 10.08.2014, 22:12:53
Det er liten tvil om at Lewandowskys to artikler hadde som mål å sverte skeptikere generelt som paranoide konspirasjonsteoretikere. Han skrev et innlegg i Australia der han sauser sammen slike ting som månelandingsskepsis og kritikk av granskingene etter Climategate, eller av de bakkebaserte temperaturseriene osv.

Dette er jo et hovedpoeng. Lewandowsky deltar egentlig ikke i den vitenskapelige debatten, han bedriver en svertekampanje som mange oppfatter som rent politisk. Det han bedriver er en svertekampanje fordi han tillegger skeptikere synspunkter som a) de ikke har b) er usaklige og c) er irrelevante for klimadebatten. Her tenker jeg på f.eks. påstanden om ak klimaskeptikerne på en eller annen måte skal mene at Apollo ikke landet på Månen.

Det Lewandowsky bedriver er i det hele tatt lite annent enn provokasjoner, med tanke på å kaste bort krefter på ham.

Quote from: Bebben on 10.08.2014, 22:12:53
Dette er selvfølgelig ikke "forskning". Det er en professor som misbruker sin stilling til å forsøke å sverte en stor gruppe mennesker med meninger han ikke liker og åpenbart heller ikke vet noe særlig om. Jeg er enig i at saklighet er det beste også i slike tilfeller, men så er man jo engang bare en stakkars klimafornekter. Og selv den ellers alltid så saklige og elskverdige "lukewarmer" Lucia Liljegren uttalte som kjent at "The man is a wa..er".

Tiltredes. (Som det vel het i Dusteforbundet)