Hva er ditt ståsted i klimadebatten (avstemning)

Started by Ex-administrator, 16.12.2015, 17:55:50

Previous topic - Next topic

Hva er ditt ståsted i klimadebatten?

Vi har i dag utilstrekkelige data for å kunne si noe som helst om klimaet vårt og hvilken veg det går.
Det er tilnærmet null effekt fra mennesker på Jordens klima. Enhver effekt blekner sammenlignet med mekanismer mennesker ikke rår over.
Mennesker påvirker klimaet, men ikke i en grad som vil få overveiende negative konsekvenser for plante- og dyrelivet på Jorden i kort eller lang målestokk.
Temperaturen de siste 100 år har økt, og menneskelige CO2-utslipp er en viktig bidragsyter, men effekten er utspilt, og temperaturen vil ikke øke nevneverdig mer.
Menneskelige CO2-utslipp har katastrofale følger, men vi har noen tiår på oss for å snu trenden og redde planeten vår.
Menneskelige CO2-utslipp har katastrofale følger, og hvis utslippene ikke stoppes umiddelbar, kommer dette til å sende klimaet inn i et selvforsterkende katastrofeklima som vil gjøre planeten ulevelig for store deler av det nåværende plante- og dyrel
Menneskenes aktivitet påvirker klimaet, men vår kunnskap om dagens, og særlig fortidens klima, er ikke tilstrekkelig til å konkludere om de fremtidige virkninger vil lede til katastrofale følger, eller følger vi kan tilpasse oss.

Ex-administrator

Prøver meg med en avstemning. Kom gjerne med kommentarer på alternativene. La oss kalle dette en betaversjon.

Det dreier seg altså kun om klima/temperatur og CO2. Vanskelig å begrense. Jeg vil ikke innom verken politikk, om forskning er pålitelig eller om andre ting enn CO2 spiller inn.

Emeritus

Kan du legge inn et alternativ til;

Menneskenes aktivitet påvirker klimaet, men vår kunnskap om dagens, og særlig fortidens klima, er ikke tilstrekkelig til å konkludere om de fremtidige virkninger vil lede til katastrofale følger, eller følger vi kan tilpasse oss.

Ex-administrator

Quote from: Emeritus on 16.12.2015, 18:59:04
Kan du legge inn et alternativ til;

Menneskenes aktivitet påvirker klimaet, men vår kunnskap om dagens, og særlig fortidens klima, er ikke tilstrekkelig til å konkludere om de fremtidige virkninger vil lede til katastrofale følger, eller følger vi kan tilpasse oss.
Done. Jeg kunne ikke sette alternativet midt i, så det havnet nederst.

Bebben

Mitt ståsted:

Jeg har etter 25 år ikke sett noen overbevisende dokumentasjon på at menneskelig aktivitet påvirker klimaet merkbart den ene eller andre retningen, bortsett fra på lokalt og regionalt nivå. "Klimakrisen" er basert på teoretiske beregninger og modeller, ikke på empiriske funn. Usikkerheten er skyhøy, og de nevnte modellene kan ikke spå om temperaturutviklingen. Debatten dreier seg i tillegg om noen få tidels grader, av og til forskjeller på hundredels grader, som er langt mindre enn det temperaturene har variert med gjennom tidene av naturlige årsaker. Det er ikke noe ved dagens klima som tyder på at det holder på med noe uvanlig.

SÃ¥ jeg er "ikke overbevist". Eller klimaskeptiker, klimafornekter, tilhenger av flat jord, amerikansk republikaner eller Frp-er med campingvogn og grilldress (hva er det?) osv osv.

Men det er fortsatt slik at for å vinne min ene stemme, er det meg varmistene må overbevise. Og det har de ikke klart. Jeg er klar over at de fleste uttalte skeptikere i dag er "lukewarmers" og mener at menneskelige utslipp har en viss virkning ("CO2 er en drivhusgass/klimagass"). Det kan virke forlokkende og kanskje taktisk klokt å framstå som mer moderat, men personlig ser jeg ikke noen grunn til å komme med trosbekjennelser. Jeg er jo like fullt lekmann, og da er det ene standpunktet like bra som det andre for min del, og i hvert fall minst like gyldig som Stanghelles spørsmål til Siv Jensen: "Tror du at klimaendringene er menneskeskapte?"

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ex-administrator

Quote from: Emeritus on 19.12.2015, 01:38:34
Sorry, adm.  flytt mitt siste innlegg der det hører hjemme

Tror ikke jeg greier å flytte enkeltinnlegg fra ett emne til et annet. Det beste er nok at du kopierer og legger det inn rett, deretter sletter det her.