Indoktrineringen i skoleverket er fullført

Started by Ryddegutt, 11.12.2015, 17:31:39

Previous topic - Next topic

Ryddegutt

Burde ikke alarmklokkene kime på overtid innenfor skoleverket når man kan lese slikt som dette? Elevene oppfører seg altså som klima-zombier når de forlater skolen. Det er helt blanke på grunnleggende viten.

Jeg sørger i alle fall for at mine barn møter på skolen med en sunn skepsis mot CO2 hysteriet. Skoleverket skal slite med å hjernevaske de.

Leder Elevorganisasjonen Kristoffer Hansen

Quote
-Hvis noe skal kuttes, må vi diskutere om man skal kutte fotosyntesen i naturfag, sier Hansen.

Fotosyntesen er prosessen som får planter og trær, ved hjelp av sollys, til å vokse og produsere oksygen.

- Er ikke fotosyntesen ganske grunnleggende i naturfag?

- Det kan være, men noe må ut. Slik vi vurderer det, er det et prioriteringsspørsmål. Global oppvarming, bærekraftig utvikling og biologisk mangfold er også veldig viktig. Da må vi spørre om fotosyntesen er like viktig, sier han.


www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Trenger-elever-a-lare-om-fotosyntesen-og-urfolks-rettigheter-Na-skal-lareplanene-slankes-8275517.html

Bebben

Ryddegutt,

jeg begynte min utdannelse med foldede hender, stående ved pulten og resitere "Vår Gud han er so fast ei borg ... ta ra ta ta ta ra ta ta..."

Og på søndag var det søndagsskole i samme klasserom med alvorlige gamle menn som snakket om Døden og alt det som ventet oss på Den andre siden og det som verre var. Riktignok var jeg der bare 1 gang, jeg fikk plutselig en forkjærlighet for å søke Guds frie natur på det aktuelle tidspunktet på søndager, med hjemmelaget fiskestang i handa ... og heldigvis en overbærende mor som var mer opptatt av hvordan småfuglene hadde det enn han Hinmannen som ventet på oss der vi kom til å havne dersom vi gjorde ... alt det som vi etter hvert gjorde.

Poenget er at til tross for massiv indoktrinering av kristendom fra barndommen av, ble verken jeg eller de aller fleste andre av mine medelever religiøse fanatikere. Riktignok bekjenner jeg meg til en kristen tradisjon, særlig når det gjelder en del etiske aspekter, og til og med til kristne ritualer til en viss grad, men det tror jeg har vel så mye å gjøre med de mer generelle samfunnsverdiene vi lærte utenfor skolen som med de trosbekjennelsene vi måtte lire av oss i klasserommet.

Mer bekymringsverdig er det heller at det ser ut til å gå nedover med realfagene i skolen. Jeg ser en mulig kulturell skjevhet der de som er mindre glupe på slike områder blir journalister eller lærere, med synkende kompetanse begge steder som resultat. Hvilken tallblind journalist kan gjenkjenne et matematisk/logisk resonnement fra en realist? Enn lese en ligning, enn si gjenkjenne et hysterisk uriktig tall?

Det er en stor diskusjon som er mye større enn akkurat den klimarelaterte... men utdanningsidealet er å utdanne "hele mennesket" og ikke bare deler av det. Jepp, dans, drama, fotball, musikk & lyrikk osv. er flotters, men det er også matematikk og fysikk. Har skoleverket glemt "hele mennesket" - det tverrfaglige ideal? Eller... hvorfor er diktanalyse bedre egnet som fagkunnskap for en journalist enn å kunne gjengi fotosyntesen korrekt?

Bare noen dårlig sorterte tanker på en fredagskveld. Men uansett, indoktrinering vil aldri bli perfekt:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/g%C3%A5r-ut-av-skolen-som-klimaskeptikere-1.284775
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ex-administrator

Hukommelsen er et merkelig vesen, så jeg greier ikke å huske om dette stod i en lærebok eller om det var en film vi så i klassen min på barneskolen.

Det som er helt sikkert, er at jeg på barneskolen, altså mellom 1982 og 1988, lærte at Sahara utvidet seg med et areal tilsvarende Norge hvert år.

Det interessante med dette er ikke at det var riv ruskende galt (Sahara blir grønnere, det er de fleste enige om), men at slike ting ikke får konsekvenser for de som skrev det. Det er en slags mekanisme som sier at man ikke behøver å stå til rette for det man har skrevet skolebøker om, samme hvor feil det var.

I sommer var jeg på Hunderfossen Familiepark med familien, og der har de noe som heter Energisenteret. Det minner litt om Teknisk museum, med diverse anordninger der man kan leke seg med å bygge demning, etterligne vindkraft o.l.

Hver dag loddes det ut en radiostyrt bil (som går på batteri, så klart) for alle barn som har svart på 4 spørsmål gjennom hele utstillingen. Spørsmålene følger her:



Så, hva syns dere 6-åringer skal konfronteres med når de er på en familiepark? Normalisering av fugledød og beskyldninger om at de ødelegger planeten hvis de spiser godteri?

Ryddegutt

Der er heldigvis flere enn meg som fikk bakoversveis av disse klima-zombi ungdommene:

QuoteJeg skjønner, om enn noe smertefullt, at det kan være vanskelig å lære seg alt her i verden, men når Elevorganisasjonen foreslår å kaste ut viten om det mest grunnleggende for omtrent hele denne verdens eksistens, ut av læreplanen, da skjønner jeg ikke lenger hva skolen er til for.

www.aftenposten.no/meninger/debatt/Elevorganisasjonen-vil-ha-fotosyntesen-ut-av-lareplanen-Hva-er-da-skolen-til-for--Kathleen-Rani-Hagen-8286494.html