Presidentvalget 2016

Started by Emeritus, 28.02.2016, 02:25:50

Previous topic - Next topic

Kappa

[
*Klimakuk; en som lar sitt klimastandpunkt være styrende for alle, eller de fleste av ens øvrige politiske preferanser og geopolitiske analyser
[/quote]

Telehiv

Kappa,
ser ut som du ikke har fått inn den teksten du ønsket.
Hvis du ikke er vant med redigeringsknappene her inne, så husk at du kan gå inn og slette hele innlegget ditt, og så starte på nytt.
Bare prøv deg fram til du har kontrollen! Er sikker pÃ¥ du har mye pÃ¥ hjertet  ;D

Ryddegutt


Emeritus

#93
Kappa, jeg ikke vet hva du skulle si, men kan bare bekrefte at jeg er usedvanlig tilfreds med begrepet Klimakuk. Det var Telehiv som introduserte det og han ville benytte det på alle de som maser om gratis ladning av el- biler og den slags snyltere. Jeg har kort og godt stjålet det, og gitt uttrykket et nytt, presist og meningsfylt innhold. Riktignok har vi Flettfrid Andresen fra �vre Singsaker, (blant venner benevnt Petter T.), som ikke liker denne slags kjønnsterminologi i klimadebatten. Personlig ønsker jeg å benytte hele det norske språks mangfoldighet. Hadde Hamsun kunne tillatt seg samme frihet, hadde han med sin språklige bakgrunn fra Nord - Norge kunnet utvide sitt ellers rike ordforråd med et par tusen ord, et par tusen ord er for øvrig omtrent kapasiteten til gjennomsnittsborgeren. Det er en alvorlig misforståelse at de som benytter denne type uttrykk, for øvrig mangler ordforråd. Tvert i mot, all forskning viser det motsatte og signaliserer at personen er uredd og ikke tar fem øre for å si akkurat hva han mener. Dette arsenalet av ukvemsord utvider muligheten til å nyansere, til å understreke, men først og fremst egner det seg til å fornærme og hisse opp ens meningsmotstandere, og det er jo derfor vi har klimadebatten.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 15.11.2016, 18:51:02
Dette arsenalet av ukvemsord utvider muligheten til å nyansere, til å understreke, men først og fremst egner det seg til å fornærme og hisse opp ens meningsmotstandere, og det er jo derfor vi har klimadebatten.

Her blir man uvegerlig dratt over i salig Bjørnsons univers: "Dog fred er ei det beste, men at man noe vil"

Denne berømte frase stammer fra klimadiktet framfor noe:

Jeg velger meg april

I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,
-dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,
-i den blir somren til

Gamle Bjørnson, en av våre råeste kvinneerobrere de siste to hundre år, ja selve erobrerklimaets far i moderne tid, fikk sagt det!