Klimafjottene blottstilt: BT med suverent referat fra NHO-konferansen

Started by Telehiv, 08.01.2016, 09:43:58

Previous topic - Next topic

Telehiv

BT kan av og til slå til med glitrende ironi, bl.a. får landets beste journalist Morten Strøksnes utfolde seg her.
Og akkurat nå har journalisten Mathias Fischer slått til med et glitrende - men først og fremst dypt avslørende - "referat" fra NHO-konferansen, dvs. om de store klimatenkeres "krisemøte i forhold til utfordringer". Tomheten og absurditeten i deres samtale bare gjaller i veggene:

"Landets toppledelse fant ut hva vi skal leve av etter oljen. Her er referatet."

Mathias Fischer
Kommentator i BT.
Publisert 07.jan. 2016 10:14 
Oppdatert 07.jan. 2016 11:51

Erna Solberg: Ja, dere, nå er vi samlet for å finne løsningen på nedgangen i oljenæringen.

Kristin Skogen Lund: Dette er viktig.

Gerd Kristiansen. Enig. Viktig og riktig. Jeg har flere forslag til løsninger. Det er viktig å styrke fokuset på arbeidsledighet.

Jonas Gahr Støre: Nordområdene.

Solberg: Det er faktisk viktig for regjeringen at vi ser helheten i forhold til de utfordringene og ikke minst mulighetene som ligger i endringer i arbeidsmarkedet.

Lund: Derfor trenger vi helhetlige løsninger, proaktiv i forhold til tidshorisonten.

Siv Jensen: Dette har Frp sagt hele tiden.

Kristiansen: Hva med å se på overveielser for å styrke bærekraften i den norske modellen?

Solberg: Dette kan vi kun gjøre i forhold til fellesskapet. Det handler faktisk om utfordringer.

Lund: Enig.

Audun Lysbakken: Jeg vil gjerne invitere til et bredt forlik.

Støre: Om nordområdene?

Lysbakken: Akkurat. Om å møte de utfordringene vi står overfor.

Kristiansen: Dette handler om å bruke den norske modellen, og jobbe sammen, slik vi alltid har gjort. Kritisk sans.

Monica Mæland: Nå må vi styrke og ha fokus på vekstnæringene.

Rasmus Hansson: Ny teknologi. Grønn teknologi.

Trond Giske: Hvem inviterte Lysbakken?

Solberg: Enig, Rasmus. Det handler om kompetanse. En totalvurdering med blikk på oljeperspektivet tilsier at kompetansehevingen må føre til utvikling mot at vi faktisk kan leve av kunnskap etter oljen.

Anita Krohn Traaseth: Akkurat!Innovasjon og gründerskap innenfor rammeverket om synergieffekter.

Solberg: Mer konkret, Anita, hva mener du?

Traaseth: Hva mener du?

Solberg: Konkret?

Traaseth: Ja?

Kristiansen: La meg bare skyte inn her at for LOs medlemmer så er det viktig at vi ivaretar den norske modellen.

Lund: Ja, også LOs medlemmer må oppleve mestringsfølelse i forhold til kompetanseheving.

Solberg: Nå nærmer vi oss en løsning, dere. Men hvordan skal dette kvalitetssikres i forhold til dokumentasjon av resultatene?

Støre: Nordområdene.

(Og et grønt skifte)


Link: http://www.bt.no/meninger/kommentar/Mathias_Fischer/Krisemote-i-forhold-til-utfordringer-3516911.html


Mr. Fischer, you made my day!

Boris den nye

Her har svadageneratoren gått på høygang.
Jeg må nesten spørre om dette var reelle sitater.
Litt kreativ kryssklipping må det vel uansett ha vært.

Telehiv

Quote from: Boris den nye on 08.01.2016, 17:40:37
Her har svadageneratoren gått på høygang.
Jeg må nesten spørre om dette var reelle sitater.
Litt kreativ kryssklipping må det vel uansett ha vært.

Det er underlig det der, når vi hører dem snakke, så tror vi at det skal være sånn. Men som i klimasak og andre saker, så er det jo stort sett bare ukvalifisert rør de verste opportunistene kommer med. Og det ser vi herteskjærende tydelig når noen faktisk setter på trykk det de driver og vasprater om.

En klassiker er jo da Niels Chr. Geelmuyden intervjuet statsminister Gro Harlem Brundtland i 1993.
Han var blitt pålagt å bruke båndopptaker, og samvittighetsfullt skrev han ned; ord for ord, nettopp slik fruen ordla seg. Det måtte jo bli bråk av det. Og enten du tror det eller ei: Stasministerens kontor forsøkte å hindre at intervjuet ble publisert!

Først skriver den godeste Geelmuyden:
"Efter syv Ã¥r og toogtredve forespørsler om intervju pÃ¥ vegne av Ã¥tte ulike publikasjoner, er endelig dagen kommet. Dagen da man er innvilget foretrede hos Gro Harlem Brundtland. SpørsmÃ¥lene er gjennomlest og godkjent pÃ¥ forhÃ¥nd. Ens identitet er pÃ¥vist i to sluser. Informasjonssjefen har fotfulgt oss opp i mottagelsessalen,  hvor han har rigget opp avlyttingsutstyret og fortalt hvilken stol Hennes Høyhet foretrekker Ã¥ sitte i."
(--)

Her ett av spørsmålene han stilte:

  - Undersøkelser har vist at norske kvinner ikke er noe særlig interessert i EF, ikke kan noe om det, og slett ikke vil at Norge skal bli medlem. Hva tror du det kan komme av ?

Geelmuyden kommenter det videre forløp:
"Informasjonssjef �stang skrur båndopptageren på, med den følge at jeg ikke våger å gjengi Statsministeren anderledes enn slik ordene velter utover langbordet. Som fra en sprukken pose med puffet ris."

SÃ¥ svarer Gro dette:

- Ja, altsÃ¥, først sÃ¥ har vi det at det er pÃ¥ den ene siden de omrÃ¥dene hvor folk faktisk nÃ¥ engasjerer seg i diskusjonen, det er jo, dreier seg om EF. det er faktisk av de temaene som folk ogsÃ¥ svarer at de er opptatt av. SÃ¥ det er vel, jeg tror man mÃ¥ nyansere det du sier der med det. Og det gjelder bÃ¥de kvinner og menn, at de er opptatt av det pÃ¥ godt og vondt, og til dels for kvinners vedkommende enda mer, da med en skeptisk innfallsvinkel. SÃ¥ det. Men den debatt vi har hatt i samfunnet i de siste fem Ã¥rene, faktisk, og mer enn det, ja, fem Ã¥rene, for det  var fra niogÃ¥tti, fire Ã¥r, har jo blant annet dreiet seg om at noe det folk, det har vært mulig Ã¥ oppvise engasjement pÃ¥, har vært hva man mener om EF, spesielt hvis man er mot, altsÃ¥ engasjement mot EF har vært noe av det engasjement som har vært mobilisert, faktisk, og der har ikke kvinnene vært noe mindre engasjert enn menn i det. SÃ¥, men hvis vi gÃ¥r mere til kvinners større skepsis, jeg tror det mÃ¥ være det du er mest opptatt av, er det ikke det, altsÃ¥, og da er det nok det fjerne og følelsen av at, ja, det er fjernt fra kvinners hverdag. Og de er opptatt av det nære, hverdagen, familien, altsÃ¥ barna. Og de er opptatt av Ã¥ ta vare pÃ¥ de verdiene Norge har med et trygt velferdssamfunn, og med betydelige rettigheter og muligheter for kvinner. Jeg tror alt det der, det ligger der."

Ja, ikke sant?!?!

(Niels Chr Geelmuyden: Ã?rlighetens komedie, Portrettdrama i 28 akter, C Huitfeldts Forlag, 1998.)

Emeritus

Telehiv, storryen er litt annerledes, jeg leste intervjuet da det kom ut i Kapital i 1993. Geelmuyden benyttet båndopptaker som et rent hjelpemiddel, og avtalen var at Statsministerens Kontor skulle godkjenne teksten før det ble publisert. Teksten gikk frem og tilbake mellom Geelmuyden og StK et utall ganger, og med stadig nye tekstforslag fra StK, som til tider hadde et helt annet innhold enn det hun hadde uttalt i intervjuet. Geelmuyden fikk nok, og valgte å bryte avtalen, og så vidt jeg husker, begrunnet han det med journalistisk integritet. Det var hans jobb å formidle hva intervjuobjektet hadde uttalt, og ikke hva hun mente å uttale, og da kunne det umulig bli feil å gjengi - nøyaktig ord for ord - hva hun faktisk hadde sagt.