Aftenposten lurer leserne

Started by Ryddegutt, 07.11.2015, 22:19:26

Previous topic - Next topic

Ryddegutt

Aftenposten har et makkverk av en artikkel om luftforurensing i Kina i dag:

"Kina vurderer ny klimalov - banker kan bli straffet om de gir lån til forurensende selskaper"

http://www.aftenposten.no/okonomi/Kina-vurderer-ny-klimalov---banker-kan-bli-straffet-om-de-gir-lan-til-forurensende-selskaper-8228583.html

Aftenpostens spinn på dette er at Kina gjør dette fordi de er bekymret over klima og CO2. Ordet "klima" opptrer ikke mindre enn 18 ganger i artikkelen.

Noen burde fortelle Aftenposten at Kina gjør dette pga lokale luftforurensingsproblem med sot, aerosoler og kjemikaler. Kina har ingen bekymring rundt CO2 hysteriet. Det er derfor de ikke går med på noen forpliktelse for reduksjon av CO2. Men i Aftenpostens verden er det altså klima Kina er bekymret for.

Klimabiskop Mathismo & Co er en av hovedgrunnene til at jeg sa opp abonnementet hos Aftenposten etter 25 år...

Ex-administrator

Jeg har flere bekjente som har vært i de tyngste industriområdene, og det er helt forferdelig. Det er ikke vits i å gå ut for å få frisk luft, da det er like klamt og tungt ute som i et uventilert rom en fuktig sommerdag. Hvis Aftenposten hadde vært en tur i Kina hadde de skjønt dette. Men de skal jo bare reise til steder der de kan få bekreftet sine urokkelige meninger.

Mathismoen var jo i Antarktis tidligere i år, for å se på den forferdelige nedsmeltingen (som det i ettertid viser seg at ikke forekommer), og jeg må igjen spørre: Hvorfor er det bare de som jobber med klima som får reise verden rundt med fly og båt uten dårlig samvittighet og forstyrre fredet natur? Burde ikke de som IKKE tror på klimaendringer fått disse turene?

Rasmus Hansson har SUV, Mathismoen reiser jorda rundt og klimaforkjempere danser rundt på klimakonferanser og møter som uten problemer kunne vært arrangert som videokonferanser. Er det NOEN som skulle gått foran med et godt eksempel, så er det de som mener at flytrafikk er noe av det mest forurensende vi har. Men neida. Er du konge, minister, miljøaktivist, artist, politiker, FN-ansatt kunstner eller journalist, DA kan du reise på tur til Antarktis (og beleilig legge inn et ferieopphold i tilknytning til reisen).

Jeg sier det igjen: Dette er sylskarp symbolpolitikk. Det blir som å demonstrere mot vold ved å ringe på hos folk og fike dem i trynet når de åpner døra.

De som var kritiske til MDGs drosjetur for noen uker siden fikk stempelet "barnslig" og lignende. Og MDG selv forsvarte seg med at det i regjeringens program var lagt inn en setning som sa at drosjene var en del av "det utvidede kollektivtilbudet".

Jeg er selv tilbøyelig til å syns at dette er en fillesak. Men de behøver ikke å spille overrasket over kritikken. Og forsvaret er så barnslig at det er vondt å lese.