Main Menu

Venus

Started by Ex-administrator, 22.09.2015, 15:05:04

Previous topic - Next topic

Ex-administrator

Prominente aktører i klimabevegelsen bruker Venus som advarsel på hva som kommer til å skje på Jorda hvis det blir for mye CO2 i atmosfæren.

Hvilke beviser har de?

Jeg skjønner ikke hvordan de kan ha funnet ut at CO2 har "skylda" der. Det  er rett og slett umulig for meg Ã¥ formulere noe som LIGNER pÃ¥ en metode man kan bruke for Ã¥ finne ut hva Venus' atmosfære bestod av og temperatur var tidligere, og at CO2 skal ha ført til det ene eller det andre.

Noen som vet hva de bygger dette på?

stjakobs

Quote from: Administrator on 22.09.2015, 15:05:04
Prominente aktører i klimabevegelsen bruker Venus som advarsel på hva som kommer til å skje på Jorda hvis det blir for mye CO2 i atmosfæren.

Hvilke beviser har de?

Jeg skjønner ikke hvordan de kan ha funnet ut at CO2 har "skylda" der. Det  er rett og slett umulig for meg Ã¥ formulere noe som LIGNER pÃ¥ en metode man kan bruke for Ã¥ finne ut hva Venus' atmosfære bestod av og temperatur var tidligere, og at CO2 skal ha ført til det ene eller det andre.

Noen som vet hva de bygger dette på?

Det er da innlysende:

1) Det er veldig varmt der.
2) Atmosfæren inneholder nesten bare CO2

Slik kan det gå på jorda også om vi fortsetter med klimagassutslippene våre (tror de).
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Smiley

På Mars er atmosfæren også nesten bare co2. Det er veldig kaldt der!
Altså ingen sammenheng.

Bebben

Kjærlighetsgudinnen Venus er het, mens krigsguden Mars er kald.

Sammen har de datteren Gaia, som er akkurat passe.  :)

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Bebben

Spøk til side så tror jeg det var James Hansen, opprinnelig astrofysiker, som begynte å bekymre seg for en "løpsk drivhuseffekt" på Venus. Men det er temmelig mye som ikke stemmer:

* Solskinnet når i liten grad ned til overflaten på Venus på grunn av den tykke atmosfæren. Dermed er ikke dette vilkåret for en drivhuseffekt til stede.

* Sonder har målt en temperaturgradient - en økning av temperaturen nedover i atmosfæren - som kan predikeres av gravitasjonen og atmosfæregassenes varmekapasitet - som på Jorden.

* Det atmosfæriske trykket ved planetens overflate er over 90 jordatmosfærer.

* Temperaturen i en høyde som tilsvarer 1 jordatmosfæres trykk er omtrent som på Jorden, når en tar avstanden fra solen i betraktning.

* Varmen fra planetens indre er ukjent.

* Venus roterer svært langsomt.

* Venus roterer vestover, motsatt vei av de andre tre indre steinplanetene. Det finnes en teori om at dette er resultatet av en kosmisk kollisjon en eller annen gang i tiden.

Konklusjon: Gitt de totalt ulike forutsetningene og alle de ukjente faktorene, blir det ren spekulasjon å snakke om noen "løpsk drivhuseffekt" på Venus.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ex-administrator

Quote from: Bebben on 22.09.2015, 20:34:18
Spøk til side så tror jeg det var James Hansen, opprinnelig astrofysiker, som begynte å bekymre seg for en "løpsk drivhuseffekt" på Venus. Men det er temmelig mye som ikke stemmer:

* Solskinnet når i liten grad ned til overflaten på Venus på grunn av den tykke atmosfæren. Dermed er ikke dette vilkåret for en drivhuseffekt til stede.

* Sonder har målt en temperaturgradient - en økning av temperaturen nedover i atmosfæren - som kan predikeres av gravitasjonen og atmosfæregassenes varmekapasitet - som på Jorden.

* Det atmosfæriske trykket ved planetens overflate er over 90 jordatmosfærer.

* Temperaturen i en høyde som tilsvarer 1 jordatmosfæres trykk er omtrent som på Jorden, når en tar avstanden fra solen i betraktning.

* Varmen fra planetens indre er ukjent.

* Venus roterer svært langsomt.

* Venus roterer vestover, motsatt vei av de andre tre indre steinplanetene. Det finnes en teori om at dette er resultatet av en kosmisk kollisjon en eller annen gang i tiden.

Konklusjon: Gitt de totalt ulike forutsetningene og alle de ukjente faktorene, blir det ren spekulasjon å snakke om noen "løpsk drivhuseffekt" på Venus.
Ja, jeg er jo enig i dette. Jeg lurer bare på om noen av disse folka noengang har lagt fram noe som ligner på bevis. Alt jeg har hørt, fra f.eks. Brian Cox og Neil deGrasse Tyson, er at Venus har en "runaway greenhouse effect". Men jeg har ALDRI hørt hvordan de har funnet det ut.

PetterT

Her er forklaringen på temperaturen på Jorden, Venus, Mars og alle andre himmellegemer med atmosfære:
Derivation of the entire 33°C greenhouse effect without radiative forcing from greenhouse gases
http://hockeyschtick.blogspot.no/2014/11/derivation-of-entire-33c-greenhouse.html
Det er tanken som teller :-)

PetterT

Tilfeldigvis har Tony Heller også en artikkel om dette i dag på http://realclimatescience.com/
The Extreme Stupidity Of The Scientific Consensus
http://realclimatescience.com/2015/09/the-extreme-stupidity-of-the-scientific-consensus/ 
Det er tanken som teller :-)

Smiley

Mer info å finne her:

http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/factsheet/

Klikk på hver planet så får du opp mer data. Legg blant annet merke til at Venus har lavere Black Body utstråling enn jorden og er således "kaldere" enn jorden sett fra verdensrommet!

Mars har ingen forskjell på BB temperatur og overflate temperatur så der er det ingen drivhus effekt til tross for at atmosfæren er 96% Co2.

Finn en forklaring på det hos de grønne;)