Ny norsk studie om isen i Arktis

Started by Bebben, 22.08.2015, 19:42:19

Previous topic - Next topic

Bebben

Ny studie fra norske forskere finner at minkende is i Arktis i hovedsak skyldes vind som blåser mer is ut gjennom Fram-stredet, og de finner ikke noe som tyder på at dette kommer av økt "anthropogenic external forcing". I stedet er endringene et resultat av "natural variability":

QuoteThe last 10 years the Arctic sea ice cover has decreased quite rapidly, and the contributions from natural and greenhouse gas forcing are still under debate. In our historical simulations we found no trend in Fram Strait sea ice export, and we are not aware of results suggesting a likely systematic change in the Arctic large-scale circulation. We therefore find that the observed increase in ice export documented here is caused by natural climate variability, and that there is potential for a partial recovery of the Arctic September SIE in the future when, or if, the spring ice export decreases.

Her er en LINK til studien.

Kjekt å ha hvis det blir lite is i år med mediehype som resultat.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Smiley

Disse funnene er i tråd med en NASA rapport om isen som forsvant på 2000 tallet.
Mye vind og høye bølger hindrer gjennfrysning. Sørlig vind drar dermed isen ut i Atllanteren og den forsvinner.
Det er regelmessig slike perioder og er velkjent i skipsfarten fordi det da blir mer isfjell i nord Atlanteren.
Det er en stund siden jeg leste NASA rapporten og et Google søk finner bare vanlig is propaganda, men jeg mener disse vind fenomenene var regelmessige og styrt av varm/kald AMO sirkulasjon som igjen flyttet på høytrykk/ lavtrykk soner.

Okular

#2
Bebben,

Husker jeg hadde en gjennomgang av mye det samme på vgd for et par år sida, med utgangspunkt i en artikkel av Lindsay & Zhang (2009): Arctic Sea Ice Retreat in 2007 Follows Thinning Trend

Her er tråden: http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1752792/tittel/dagens-isforhold-i-arktis/side/1

Supplerer med følgende særs saksrelaterte plansjer (om Arctic Oscillation-skiftet i 1988/89, opprinnelig fra 'National Geographic'):



For ikke å glemme sammenlikningen mellom isutbredelsen i Arktis og havoverflatetemperaturene i den nordlige sektoren av Nord-Atlanteren (et uttrykk for AMO-tilstanden):

Emeritus

Jeg har kjempet meg gjennom rapporten. Med alle forbehold om at den er full av fagtermer jeg ikke forstår så tror jeg du tilskriver naturlige variasjoner mer enn det forfatterne mener. Første premiss synes å være;

QuoteThe variability in sea ice area export is directly influencing the September Arctic sea ice cover. For de-trended time series 1979â??2013, and for simulations over 3600 years with 5 the GFDL coupled climate model, the Fram Strait spring ice area export explains about 10% of the September SIE variability.

Altså at historisk har iseksporten gjennom Framstredet forårsaket 10 % av September minimum, eller sagt på en annen måte, av den årlige gjennomsnittlige reduksjonen fra i overkant av 15 m km2 til 6 m km2, så har iseksporten gjennom Fram stått for 10 % av denne.

Quote(Fig. 4).
The sea ice area export influence on the September SIE also seems to have increased in recent years reflecting a thinner and more mobile sea ice cover. This influence is on the order of 30% and appears from the plain correlation (r = 􀀀0.57), between not de-trended values of Fram Strait spring ice area export and the SeptemberSIE between 1979 and 2013. 

At fra 1979 og utover har denne andelen øket til 30 %, og at

QuoteThe last 10 years the Arctic sea ice cover has decreased quite rapidly, and the contributions from natural and greenhouse gas forcing are still under debate. In our historical simulations we found no trend in Fram Strait sea ice export, and we are not aware of  results suggesting a likely systematic change in the Arctic large-scale circulation. We therefore find that the observed increase in ice export documented here is caused by natural climate variability, and that there is potential for a partial recovery of the Arctic September SIE in the future when, or if, the spring ice export decreases. The Arctic ice cover 5 is now thinner and more mobile than before, and in the present state it seems to have an increased coupling to the Fram Strait ice area export. In the natural climate state this influence used to be on the order of 10 %, but during the last three decades the influence has increased to around 30 %.

Du vil på side 4219 at;

QuoteThe total loss of September SIE, and also of Arctic sea ice loss for other months of the year, is driven by a number of factors. The sea ice export is only one of these factors, but one that seems to be largely overlooked until today. The major contributor to the overall loss is probably increased longwave radiation related directly to increased green house gases (Stroeve et al., 2012). In addition has increased Atlantic and Pacific ocean heat transport into the Arctic ocean likely contributed (Zhang, 2015), and atmospheric heat transport probably played a role in the overall thinning between the 1960â??s and the 1980â??s (Smedsrud et al., 2008). To further investigate the proposed link between spring sea ice export and the following September SIE we utilize fully coupled climate model simulations below.

Så min konklusjon er at den naturlige Frameksportens bidrag til reduksjonen har øket fra 10 til 30 %, og at de 70 øvrige prosentene skyldes andre årsaker, eller sagt på en annen måte, den naturlige endringen i Frameksporten utgjør 20 % mer enn før 1979. Det fremkommer også i rapporten at for 2014 var Frameksporten redusert til 15 %, hva den har vært i år får vi sikkert vite om en måneds tid.

Jeg foreslår du tar en telefon til en av forfatterne og deler din kunnskap med resten av forumet. Før jeg skrev innlegget i Forskning.no ringte jeg professor Nesje for å kvalitetssikre, og han synes å sette stor pris på at vanlige borgere var interessert i hva han holdt på med. Han var på vei opp til Briksdalsbreen for nye observasjoner og ga meg en masse informasjon som enda ikke er publisert.

Når det gjelder årets smeltesesong så blir det neppe noen ny rekord, men 2013 og 2014 synes å bli "slått." I en link her;

http://cires1.colorado.edu/~aslater/SEAICE/

ser du årets estimat fra en av mange som driver å "spår" dette, denne siden har vist nok truffet bra tidligere. På andre sider har jeg lest at 2012 nå er utenfor rekkevidde, men at 2007 og 2011 kan "slås" hvis forholdene de siste uker er gunstige for smelting, uansett vil årets extent ikke øke ytterligere i forhold til 2014, slik noen tolket utviklingen i 2013 og 2014 som et signal på. Det har også skjedd en del med kvaliteten på isen, som har betydning for neste års sesong. Jeg antar at dette blir et tema om ca. en måned.

Bebben

Vel, håper jeg ikke har vært for rask og/eller feilrapportert hva studien sier - kan alltid kikke på den igjen.

Dette synes ellers å være i tråd med tidligere funn, som rapportert i 2008 via VG:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatrusselen/nordpolen-i-drift/a/529667/

En annen forsker, Eldevik tror jeg det var, uttalte på sin side at det reduserte isdekket skyldes redusert tilfrysing om vinteren på grunn av økt tilstrømming av varmere vann [med Golfstrømmen]. Så forholdene er nok kompliserte. Det viktigste fra mitt ståsted er uansett å forsøke å dempe hypen litt hver gang det er lite is og heller se litt mer konkret på hva disse ekspertene sier.

Men akkurat nå er det for fint vær til klimadebatt.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

QuoteJeg foreslÃ¥r du tar en telefon til en av forfatterne 

Jeg sendte likegodt en e-post til Halvorsen der jeg limte inn både ditt innlegg og mitt innlegg (jeg kuttet ut kommentarene som lå i begge innlegg etter at vi var ferdige med artikkelen)

Så får vi se om hun svarer.


Bebben

Quote from: Emeritus on 23.08.2015, 15:08:47
QuoteJeg foreslÃ¥r du tar en telefon til en av forfatterne 

Jeg sendte likegodt en e-post til Halvorsen der jeg limte inn både ditt innlegg og mitt innlegg (jeg kuttet ut kommentarene som lå i begge innlegg etter at vi var ferdige med artikkelen)

Så får vi se om hun svarer.

Hm, da var du lovlig kjapp før du ga meg anledning til å svare for å "correct the record".

Jeg har sett nærmere på studien og finner at den sier

* �kt eksport om våren forklarer 10 % av isreduksjonen i september direkte, og 30 prosent indirekte, gjennom forsterkende mekanismer (redusert albedo osv.).

* Den økte eksporten kan forklares ved naturlig variabilitet i trykk- og strømforhold osv. Det er ikke noe "menneskelig signal" i disse variasjonene i perioden 1979-2013.

* Hovedprediktorene for isdekket i september er varmetransport nordover fra verdenshavene og "spring Arctic Dipole". Dette er imidlertid ikke deres eget funn, de viser til en studie av Zhang.

* For den langsiktige økningen i varmestråling, vises det også til en annen studie, som ikke diskuteres nærmere:

QuoteThe major contributor to the overall loss is probably increased longwave radiation related directly to increased green house gases (Stroeve et al., 2012).

Probably. Men da kan man selvfølgelig ikke si noe om det heller.

Så vedrørende min innledende kommentar eller presentasjon av artikkelen, ser jeg at jeg var for kjapp ved å si at endringene "i hovedsak" skyldes naturlig variabilitet. Bildet er mer nyansert enn som så, og forholdene er selvfølgelig komplekse.

Men det kan jo bli artig å se hva forfatteren eventuelt svarer.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Bebben

Tillater meg å kopiere inn deler av en kommentar av Emeritus i en annen tråd, siden det egentlig hører hjemme her:

Emeritus:

QuoteJeg har for øvrig fått svar fra de som forfattet paperet om isdrift gjennom Fram, de ønsker ikke å bli navngitt i forumet, men konklusjonen er;


Sitat
Quote
Det vi mener er at økt is-areal-eksport gjennom Fram Stredet (spesielt om våren og sommeren) er en av faktorene (og ikke hovedårsaken) til mindre is-areal i Arktis. Vi finner at denne is-eksporten har økt siden 1979, og at dette skyldes naturlig klimavariabilitet. Is-eksporten om våren/sommeren påvirker både trenden og år-til-år variabiliteten i September is-dekket. Vi finner at påvirkningen av is-eksport på september is-dekket har økt over de siste 30 årene, fra omkring 10-30%.

Jeg vet dessverre ikke noe om 2015 is-eksporten enda.

Håper dette var oppklarende. Det er gøy å høre at dere har et slik forum og at dere er interessert i Arktis sjøis. Håper dere fortsetter med det.

Da tror jeg at jeg har forstått hovedpoengene i studien som gjengitt ovenfor.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Telehiv

#8
Syns Bebbens utmerkede starttråd fortjener en forlengelse:

Nå vet vel snart alle at alarmistene i IPCC rygger baklengs inn i fuglekassa mht. Antarktis, der NASA har sluppet en ny bekreftelse på at Antarktis oppviser positiv massebalanse. Dvs. at det kommer til mer is enn det smelter. Som da selvsagt er stikk i strid med alle mainstream klimamodeller.

Hrrmmmmmm....jeg vil ikke engang nevne at undertegnede, ut fra Ã¥rvÃ¥ken oppfanging av lekkasjer fra NASAs satelittmÃ¥linger i en Ã¥rrekke (jeg gikk engang faktisk sÃ¥ langt - under et av mine USA-besøk  - som til Ã¥ be ut en av de absolutt representative kvinnene i denne gruppen og hun var hjerteligheten selv om hva de mÃ¥lte), og derfor har jeg særlig siden 2006 hevdet at hovedmassivet har økt i volum.

Og altså slett ikke minket, som vår IPCC-lojale åndselite her til lands har hevdet til denne dag.

Nei takk, den gÃ¥r vi ikke pÃ¥: Som NASA først bekreftet formelt i 2012, og nÃ¥ for bare noen dager siden enda en gang: Antarktis har hatt en positiv massebalanse i flere tiÃ¥r mens CO2-nivÃ¥et samtidig har steget signifikant.  Og nÃ¥ hevder NASA dette til og med enda større tyngde. 

Jeg håper dere alle blir med på å løfte glasset og avlyse verdens undergang nå i aften!

Men tilbake til Bebben og hans utmerkede tråd: Det blir verre for alarmistene enn som så - nå ryker snart selve flaggskipet for AGW/CO2-hypotesen:
Nå er det kommet nye oppdateringer rundt utviklingen i Arktis også, som trolig vil framtvinge nyåpning av Reitgjerdet i visse alarmistmiljøer her til lands, med behov for til dels tung medisinering av dyslektikerne bl.a. i Meteorologisk inst. og Cicero, for ikke å snakke om gravitasjonseliten på Bjerknessenteret:

Link: http://notrickszone.com/2015/10/27/geophysical-research-letters-shock-finding-in-2014-more-multiyear-ice-than-previous-nine-years-arctic-winter-0-5-1-5c-colder/#sthash.iGaEBP4V.dpbs

Yo.