Geir Ã?slid rir igjen.

Started by Emeritus, 04.08.2015, 13:40:13

Previous topic - Next topic

Emeritus

Som med temperaturer og andre klimaindikasjoner, vil der alltid være unntak som utvikler seg i en annen retning enn hovedbølet, det er det store bildet som kan si noe i den ene eller andre retningen, når det gjelder USA så har EPA foretatt målinger eller innhentet måleresultater globalt siden 1945;

http://www.epa.gov/climatechange/science/indicators/snow-ice/glaciers.html

Ryddegutt

Klimarealistene har en ny artikkel om breer i dag:

www.klimarealistene.com/2015/08/05/ingen-unormal-isbrenedsmeltning/

Emeritus

Ja, på grunn av mitt angrep på �slid tidligere på dette forum, da jeg fant det mest ryddig å konfrontere han direkte, har jeg svart på KR.

Emeritus

#18
For å avslutte dette temaet. For de av dere som er interessert i den faktiske tilstand i de norske breene viser jeg til denne siden;

http://glacier.nve.no/viewer/CI/no/

NVE foretar Ã¥rlige mÃ¥linger pÃ¥ en rekke breer, ikke av forsknigsmessige hensyn, men for Ã¥ kartlegge massebalansen i de ulike breer, her er ogsÃ¥ data om brefront osv. NVE gjør dette fordi det i konesjonsvilkÃ¥rene til de ulike kraftselskaper er bestemt at slike mÃ¥linger skal gjennomføres for til enhver tid Ã¥ ha best mulig oversikt over kraftreservene i høyfjellet. Ved Ã¥ gÃ¥ inn pÃ¥ den enkelte bre som var omtalt i Ã?slid artikkel - som er feil fra ende til annen - vil det fremgÃ¥ at samtlige av de aktuelle breer har negativ netto massebalanse etter 2010. Videre viser brekantdata at samtlige av de omtalte breer har en massiv tilbaketrekning etter 1950. Det er snakk om fra flere hundre meter, til 1546 meter for Nigardsbreen, og at dette ogsÃ¥ har fortsatt etter 2010. Jeg satte opp en tabell bre for bre, men denne ble altsÃ¥ kort og godt slettet fra KR. SÃ¥ de som heretter fremsetter pÃ¥stander om at de klimakritiske sider av debatten knebles, har et nytt eksempel i sÃ¥ mÃ¥te. 

Ex-administrator

Var det DIN kommentar som ble slettet?

Da håper jeg på en forklaring fra Geir.

Emeritus

Ja, jeg satt i går kveld og hentet fram data fra de syv breene som er omtalt i artikkelen fra M. Trachsel and A. Nesje, den åttende er svensk og således ikke omfattet av NVE's data. Jeg viste at for alle de fem av breene der er brekanttada tilbake til 1950, at samtlige hadde trukket seg tilbake etter 1950, fra 3 - 400 meter, til over 1,5 km hva angår Nigradsbreen. For de to siste forefinnes ikke brekantdata, da breene er utformet slik at brekant ikke gir mening, bl.a. �lfotbreen. Videre viste jeg at samtlige av de syv breer som er omtalt, hadde negativ massebalanse etter 2010, dette i motsetning til �slids påstand der han hevder at disse hadde vokst etter 2010. Jeg har dessverre ikke lagret dette arbeidet, og siden det er slettet fra KR er det tapt.

Ex-administrator

Linken din ser ut til å vise at alle data om areal stopper i 2010 eller før. Kan det være det som er problemet her? At dere snakker om forskjellige ting?

(Jeg er på jobb og har bare rukket å skumlese stoffet)

Emeritus

#22
Areal måles ikke årlig, så for å ta Nigardsbreen som eksempel; siste arealmåling er fra 2009 og den viser 45,9 km2, mot første fra 1964 som viser 48,4, der er fire målinger i perioden i mellom og trenden er entydig nedadgående. Men massebalanse og brefront måles årlig. Brefronten i 2014 var -2608 meter i forhold til nullpunktet som er satt til år 1899. Massebalansen er målt årlig siden 1962 og var negativ i 2010, 2011, 2013 og 2014, og positiv i 2012, og det var nettopp massebalanse som var temaet i artikkelen til M. Trachsel and A. Nesje

Emeritus

For et par måneder siden hadde vi oppstyret omkring norske breer som stortrives. Etter mange år med tilbaketrekning og negativ massebalanse var det håp om at vinterens store nedbørsmengder, kombinert med en kald vår og sommer, i det minste skulle gi et år med motsatt resultat. Jeg frykter imidlertid at været i august og september har kompensert for dette;

http://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2015/10/04/194876373/var-storste-isbre-blir-stadig-mindre?autoplay=1

Balansemålingen kommer om noen uker, så vi får se.

Emeritus

I mitt innlegg å går uttrykte jeg bekymring for at været de siste par måneder har svekket den styrking av massebalanse og brearmenes lengde, nedbøren i vinter og den kalde vår og sommer, skulle tilsi. Da jeg er utålmodig av natur, og ikke ville vente på de offisielle tallene, ringte jeg i dag NVE og snakket med en av de som er ansvarlige for dette;

- de er ferdige med målingene i Nord - Norge
- de holder nå på i Jotunheimen
- de tar Sogn og Fjordane, og videre sørover de neste dager og uker

Hovedinntrykket er at balansen i år har øket, jeg maste om prosenter og detaljer, men han ville ikke si noe annet, enn at han var temmelig sikker på en generell økning. Været i høst har ikke vært så ille for breene, riktignok varmere enn normalt, men lite nedbør. Er det mye nedbør, faller dette som relativt varmt regn på breearmene (lavtliggende) og smelter de, og er langt mer skadelig enn varmt vær med lite nedbør. Nedbør i løpet av september/oktober begynne å falle som snø høyere oppe, og øker dermed den totale massen, selv om det fortsatt regner og smelter lenger nede.

Jeg kommer tilbake med forhåpentligvis godt nytt når tallene kommer.