Snart 17. mai - hvem vil (kan) stå på slottsbalkongen i år?

Started by Telehiv, 05.03.2026, 07:47:07

Previous topic - Next topic

Telehiv

Spørsmålet kan høres tilforlatelig ut, men dreier seg egentlig om det norske monarkiets være eller ikke være. Slik skandalene og krisen i kongehuset har utviklet seg de siste årene kan trolig bare 6 medlemmer av kongefamilien tillates framvist på 17. mai i år:
- Harald og Sonja er selvskrevne (forutsatt at helsa holder)
- Kronprins Haakon (uten Mette Marit pga. den uavklarte skandalen rundt Epstein og Marius i fengsel)
- Ingrid Alexandra og Sverre Magnus
- Evt. kan også 94 år gamle prinsesse Astrid, fru Ferner bli mobilisert som symbolsk støttesignal for kongehusets ærverdige historie

De man trolig ikke kan tillate seg å vise fram 17. mai 2026 er:
- Kronprinsesse Mette Marit (vil mest trolig påberope seg sykdom for å unngå ytterligere mediestorm)
- Martha Louise og Durek (har brutt alle krav og spilleregler ifht kongehuset)
- Marius Borg Høyby har selvsagt sett sin siste stund på slottsbalkongen

Mens forumets lesere grubler på dette, kan vi ta et historisk balkongsveip:


Kong Haralds første 17. mai på Slottsbalkongen i 1938. Foto: Det kongelige hoffs fotoarkiv


1945: Den første 17. mai i Oslo etter 2. verdenskrig. Kronprins Olav sto på slottsbalkongen i uniform (t.h.). Han gjør honnør. Grev Folke Bernadotte sto sammen med ham, sammen med flere. Foto: Scanpix


1951: På slottsbalkongen 17. mai 1951 var f.v.: kong Haakon VII, prins Harald, prinsesse Ragnhild og kronprins Olav. De hilste med hatten og vinket til barnetoget. Det var kong Haakon som innstiftet tradisjonen med at kongefamilien hilste på folket 17. mai. Foto: AFTENPOSTEN


1957: 17. mai feiringen i Oslo 1957 ble en heller kjølig opplevelse, ikke minst for kronprinsfamilien på balkongen. Her fra v: Kronprins Olav, prinsesse Astrid og prins Harald, sistnevnte i uniform. Sommeren 1955 fikk kong Haakon et slag mens han badet under et opphold på Bygdø Kongsgård, og i fallet brakk han benet. Etter dette måtte han bruke rullestol. Kronprins Olav tiltrådte som regent under kongens langvarige sykdom. Den siste tiden viste kong Haakon seg ikke offentlig, heller ikke på slottsbalkongen 17. mai. Kongen døde på Slottet 21. september 1957. Foto: Scanpix


1968: Jubelbruset steg opp mot de tre på slottsbalkongen; kong Olav, kronprins Harald og hans forlovede Sonja Haraldsen vinket og smilte og vinket igjen. Bare to måneder tidligere, 19. mars, ble forlovelsen mellom kronprins Harald og frøken Sonja Haraldsen kunngjort. Det var kong Olav selv som ga beskjeden til Stortinget. Foto: John Myhre, AFTENPOSTEN


2001. Mette-Marit Thjessem Høibys første gang på slottsbalkongen 17. mai . Foto: Paal Audestad, Aftenposten.

Før alt begynte å rakne:


2012: Kongeparets 75-årsjubileum ble markert med hele kongefamilien og alle barnebarna på slottsbalkongen. Foto: Trygve Indrelid, Aftenposten.