MÃ¥le virkningen av co2 i hjemmelaget eksperiment

Started by Smiley, 09.06.2015, 20:08:40

Previous topic - Next topic

Smiley

Jeg fant en elektrisk ventil i boden i dag. Den har jeg hatt mye glede av når jeg monterte lystgass i en gammel Toyota Corolla.
Tanken slo meg at jeg kunne bruke denne til å lage et eksperiment på klima.

Ved Ã¥ skille 2 poser, en gjennomsiktig med luft og en sort med ren co2 fra brusmaskinen min, kan jeg fÃ¥ testet temperatur egenskapene nÃ¥r gassene blandes. Alt jeg trenger er en god temp mÃ¥ler  og la de stÃ¥ natten over til bÃ¥de luft og co2 holder samme temperatur og trykk. SÃ¥ Ã¥pner jeg ventilen og gassene vil blandes. Hvis co2 gir oppvarming burde temperaturen stige i den gjennomsiktige posen etterhvert som co2 nivÃ¥et steg.

Er det noen som vet hvor man får tak i billige temperaturmålere med høy nøyaktighet, helst 2 desimaler eller mer?

Og før noen spør hvorfor poser,så er det fordi de da vil holde atmosfærisk trykk på gassen så lenge posen ikke er fullt oppblåst. Det er viktig å ha likt trykk og temperatur siden alle slike eksperimenter jeg har sett kjører kald gass rett fra flaske inn i et lukket system med oppvarming. Da måler man kun gassens ekspansjon uten hensyn til trykkøkningen som følger.
Og jeg trenger ikke lyskilde da bakkens utstråling er den som skal reflekteres av co2 og gi oppvarming.