- Vi har levert bedre vær på åtte måneder enn de rød/grønne klarte på åtte år

Started by Amatør1, 02.08.2014, 11:55:17

Previous topic - Next topic

Amatør1

Obs, dette er endel av skrÃ¥blikk  8)

Quote- Vi har levert bedre vær på åtte måneder enn de rød/grønne klarte på åtte år

- Alle snakker om været, men det er bare vi som gjør noe med det. I 2010 var det ingen tropedager i Norge, i år har vi så langt hatt syv. Vi snakker varm Høyre-vind, sier statsminister Erna Solberg.

Mye skal skje om ikke 2014 går inn i historiebøkene som et værmessig knallår.

Nå avslører Erna Solberg at dette var noe regjeringen diskuterte - og planla - allerede under regjeringsforhandlingene rett etter valget i 2013.

- Vi bestemte oss for å gjøre været i 2014 veldig bra. For regjeringen var det viktig at høsten og vinteren 2013 var gusten, våt og grå, siden de rød/grønne på mange måter kan sies å ha vært ansvarlige for den, men 2014 skulle skinne. Og det har året gjort, sier Solberg.

Solberg mener regjeringen har vist handlekraft på et område alle er opptatt av, og at man har gjort det med blå/blå politikk:

- Ved å privatisere været har vi kuttet ut en mengde kjølig byråkrati og svalende mellomledd. Været har fått anledning til å gjøre det bra, uten at staten kommer og stikker kjepper i hjulene. Har været levert seks ekstra varmegrader, har ikke vi kommet og krevd fire av dem.

- Har det vært uenighet innad i regjeringen om værpolitikken?

- Direkte uenighet har det ikke vært, men Frp var lenge redde for at det gode været skulle gjøre en større andel av Norges befolkning brune. Jeg har forklart at det meste flasser av, og da roet de seg.

Tidligere statsminister Jens Stoltenberg gratulerer regjeringen med været, men mener kritikken mot de rød/grønnes vær er uberettiget:

- Jeg er ikke enig i at vi leverte dårlig vær. Vi leverte rettferdig vær, sier Stoltenberg.

- Og vi kan gjerne ta en ny prat om tre år, når de blå/blå har brukt opp finvær for flere generasjoner fremover.

:P

SÃ¥lenge vi snakker om vær er jo dette morsomt. Men tenk om vi vi endret det til Ã¥ handle om klima? Da hadde det blitt blodig alvor!  :o

translator

Skal prøve Ã¥ holde meg til skrÃ¥blikk, i det jeg tar denne ballen litt videre  ;)

Jeg er selvfølgelig ikke i tvil om at denne flotte sommeren er kommet fordi vi har fått en ny blå-blå regjering (jeg misliker ikke ordet blå-blå engang). Det er faktisk sant. I år kunne transportruten til badestranden avlegges uten endeløse køer på E18, siden firefelts Tønsberg-Larvik ble åpnet fire måneder før tiden de rød-grønne hadde satt. Og vår utmerkede samferdselsminister ladet opp til sin egen ferie ved å kjøre E6 på langs, han var også på sykkeltur på E18 i Bamble og sikkert mye annet som jeg ikke har fått med meg. Det er blitt lov til å kjøre i 110 km/h på norske veier, noe som skaper bedre flyt fordi folk kan kjøre i den hastigheten de mener er fornuftig. Og det er ikke i 70 på altfor gode veier - da sooovner man! Jeg synes heller ikke det er så galt at man nå kan handle litt mer fluidum når man har vært utaskjærs. Også det hører sommeren til.

Erna Solberg har vært en dyktig statsminister, men det er FrP-statsrådene hun omgir seg med det glinser mest av. Også nå i sommersola. At Jensen, Solvik-Olsen og Anundsen skulle skjøtte sine saker vel, det var forventet. Men mest overrasket i positiv forstand av ordet er jeg vel egentlig blitt av ei odelsjente fra Sunnmøre og en sportsgal trønder; arbeidsminister Robert Eriksson og landbruksminister Listhaug lar seg ikke pille på nesen av agurkangrepene fra de rød-grønne. Glimrende i debatter, saklig og orientert, aldri kjedelig å høre på dem. Og de ser ut til å få ting gjort også.

SÃ¥ man skulle nesten tro at det var FrP som fikk 26 prosent av stemmene og ikke Høyre. Fortsatt god sommer  8)

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund