Hva hadde Voltaire sagt om dagens klimakirke?

Started by Telehiv, 26.10.2025, 11:40:08

Previous topic - Next topic

Telehiv

Europas største og frieste ånd noensinne ville trolig vært like rystet nå som for 250 år siden
Det rådende klimaregimets hersing og undertrykking av kritiske motforestillinger vekker tanker om personen som i hele sitt lange liv stod opp mot sin tids trusler mot menneskerettigheter og religionsfrihet - som han mente hang uløselig sammen. Og som dessverre minner ubehagelig mye om dagens overnasjonale klimaregime, som i sin religionslignende og kritikkfornektende aktivisme mest av alt minner om en "klimakirke". For enkelhets skyld kan vi sitere litt om Voltaire fra leksikale kilder:

Voltaire

François-Marie Arouet (1694–1778), kjent som Voltaire, var en fransk historiker og forfatter av essay og filosofiske avhandlinger i opplysningstiden, kjent for sin skarpe intelligens og for å være en tidlig og modig talsmann for menneskerettigheter, inkludert religionsfrihet og frihandel.
Voltaire skrev verker i bortimot hver eneste litterære form og sjangre, inkludert skuespill, poesi, romaner, essayer, historiske og vitenskapelige verker, mer enn 20 000 brev og mer enn 2000 bøker og pamfletter. Voltaires tekster, og særlig hans private brev, inneholdt stadig ordet l'infâme (det «beryktede», «nedrige», «infame» eller «fryktelige») og uttrykket écrasez l'infâme («knus det fryktelige»).

Voltaires samfunnskritikk passer smertelig godt inn i også vår samtid:
(Jeg har nedenfor lagt inn understrekinger der Voltaires samfunnskritikk sammenfaller med dagens kritikk av klimaregimet):

"Enkelte har hevdet at med dette har Voltaire henvist til Jesus Kristus, men det er trolig en misforståelse. «Det fryktelige» i Voltaires vokabular behøver ikke tolkes som Gud, Kristus eller kristendommen.
Voltaire rettet derimot sin kritikk mot samtidens katolske kirkes maktapparat (her kan vi for sammenligningens skyld erstatte "katolske kirkes maktapparat" med "dagens klimamaktapparat") og dens privilegerte gruppe av «rettenkende» som hadde både makt og myndighet til å forfølge og true de som mente eller trodde på noe annet. Representanter for denne privilegerte gruppen opplevde Voltaire selv både i kirken som i andre maktsfærer, og han fikk selv føle deres makt da han ble tvunget i eksil og når hans bøker ble konfiskert og brent. Den religiøse undertrykkelsen i Voltaires Frankrike rammet enkeltpersoner som Jean Calas og François-Jean de la Barre på den mest bestialske måte, noe som engasjerte Voltaire dypt."

Voltaire hevdet her at maktens sanne tilstand forstås best om man finner ut hva som mest hindrer kritikk av nettopp den rådende makt. Flere varianter over samme tema opptrer i ulike maktkritiske arbeider, om han ett enkelt sted har formulert seg akkurat slik som vist nedenfor er usikkert. Her er hovedpoenget uansett gjengitt i engelsk språkdrakt:

De som ønsker å lese mer om denne hyperinteressante personen, vil finne en omfattende omtale her:
Lenke: https://no.wikipedia.org/wiki/Voltaire

stjakobs

Sitatet er vel egentlig

Quote"Si tu veux savoir qui te contrôle, regarde qui tu n'as pas le droit de critiquer."

-Voltaire
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

Ja, oversatt til norsk blir vel dette da omtrent slik:
"Hvis du vil vite hvem som kontrollerer deg, se på hvem du ikke har rett til å kritisere".

Et annet utsagn knyttet til Voltaire er "«Jeg er uenig i hva du sier. Men jeg vil med mitt liv forsvare din rett til å si det». Men her sier kildekritikerne at utsagnet ikke er ordrett sitert fra hans egne arbeider, men en slags syntese av det han sa om dette. Utsagnets nåværende utforming sies å stamme fra boka «Voltaire's venner» fra 1906, en bok jeg forøvrig ikke har lest.