Nei har du sett? En isbre som vokser hemningsløst

Started by Smiley, 20.06.2015, 10:59:44

Previous topic - Next topic

Emeritus

Smiley; at brearmer vokser eller minker pÃ¥ kort sikt, har lite med klima Ã¥ gjøre. I gÃ¥r hadde jeg en henvisning til snømengden i fjellene i Sør - Norge og et hÃ¥p om at brearmene igjen skulle begynne Ã¥ vokse. Jeg har et feriested i nærheten av Briksdalsbreen og har fulgt denne i mange ti Ã¥r. PÃ¥ 90-tallet, samtidig som de globale temperaturene steg, vokste den med flere hundre meter. PÃ¥ 2000 tallet, mens de globale temperaturer stagnerte, ble den kraftig redusert, og var i fjor bare en skygge av seg selv. Brearmene øker og minker som en funksjon av den nedbørsmengde - i all hovedsak i form av snø - som kommer oppÃ¥ platÃ¥et. I perioder med lite nedbør, er der ikke tilstrekkelig trykk til at det kommer nytt pÃ¥fyll til armene, slik at armene smelter ned raskere enn det breen forsyner armene med ny is. Men for all del, Briksdalsbreen har 300.000 besøkende pr. Ã¥r, og dens utvikling har ofte blitt benyttet som bevis for den globale oppvarming. Mitt tips er at den i Ã¥r vil vokse.   

Smiley

I følge AGW tilhengerne skal alle isbreer og armer kun gå en vei, bort og vekk.
Alle vet at breer vokser når nedbøren er større enn det som brytes av og smeltes bort. Påstanden er derimot at de brytes ned fortere enn nedbøren klarer å fylle på, noe som beviselig er feil på denne breen. Derfor er det unikt og signifikant at media skriver om en bre som vokser.
Derfor mitt utsagn.

Isbreer har vokst fra 1000 tallet og fremt til ca 1750. De har derimot krympet siden 1750 tallet!