BYD dumper priser igjen: Styrer elbil-bransjen mot sammenbrudd?

Started by Telehiv, 27.05.2025, 09:50:24

Previous topic - Next topic

Telehiv

Dagens Næringsliv har i dag en illevarslende artikkel om utviklingen i elbilmarkedet:

Kinas elbilbransje i rotterace – «Evergrande-øyeblikk» nærmer seg
"Kinesiske elbilaksjer har stupt etter at markedslederen BYD annonserte kraftige prisreduksjoner. Frykten øker for en ytterligere forverring av den allerede brutale konkurransen – og et mulig «Evergrande-øyeblikk».

Bakgrunn for voksende utfordringer i elbilmarkedet
Salgstallene i den vestlige verden viser at elbiler er svært tungsolgte uten betydelige offentlige støtte- og subsidieordninger. Norge står fremst i den subsidie- og støttekøen, og derfor er vi også i verdenstoppen for antall solgte elbiler pr. innbygger. I flere store vestlige land er imidlertid begeistringen for elbiler på betydelig retur etter hvert som det:
- ikke er statsøkonomi til å operere støtteordninger på tilstrekkelig høyt nivå,
- dette i kombinasjon med strømkrisene og energisammenbruddene som har oppstått i kjølvannet av det såkalte "grønne skiftet",
- og i tillegg kommer kostbare tekniske feilbilder, uventet store reparasjonskostnader, osv.


Elbiler fra BYD lastes ombord selskapets eget bilskip ved Taicang-havnen i Suzhou på vei til Brasil i slutten av april. Foto: AFP/NTB

Hoveddelen av elbilene produseres i Kina - og nå kan de stå på kanten av stupet
Det hersker kaos i det kinesiske elbilmarkedet. Av over 50 kinesiske elbilprodusenter er det kun BYD, Li Auto og Seres – selskapet bak Aito – som går med overskudd. Leverandørene sliter med å overleve under vedvarende prispress, og mange står i akutt likviditetskrise.

Parallell til kræsjet i eiendomsutviklerselskapet Evergrande?
Dagens Næringsliv skriver:
"Wei Jianjun, styreleder i Great Wall Motor, trekker en illevarslende parallell når han beskriver tilstanden i den kinesiske bilindustrien.
Kinesiske Evergrande var en tid verdens største eiendomsutvikler, før selskapet kollapset med enorm gjeld i 2021. Dette byggeprosjektet ligger i Danzhou i Hainan-provinsen.
– Et Evergrande-øyeblikk i bilindustrien eksisterer allerede, men det har ennå ikke ført til en kollaps, sa han i et intervju med Sina Finance forrige uke.

Sammenligningen med den gjeldstyngede eiendomsutvikleren, som utløste en likviditetskrise i Kinas eiendomsmarked og sendte hele sektoren inn i en mangeårig nedtur, er ikke tilfeldig.
– Leverandørene sliter med å overleve, advarte Wei, en av bransjens mest respekterte toppledere.
Han beskrev markedssituasjonen som «helt umulig», med elbilpriser som er blitt presset ned fra 220.000 til 120.000 yuan i løpet av få år."


Lenke: https://www.dn.no/utenriks/elbil/kina/byd/kinas-elbilbransje-i-rotterace-evergrande-oyeblikk-narmer-seg/2-1-1824790

Telehiv

Finansavisen har et stort oppslag i dag (bak betalingsmur) som forsterker inntrykket av at elbil-hypen sliter når den må stå på egne bein:

Prisras
Tall fra Finn.no viser at brukte elbiler og hybrider faller i pris, mens bensin- og dieselbiler interessant nok stiger. Flere luksuselbiler raser i verdi.


PRISFALL: Brukte elbiler faller i pris, mens bensin- og dieselbiler stiger. Her et arkivfoto av en Porsche Taycan Sport Turismo. Foto: Håkon Sæbø

Lenke: https://www.finansavisen.no/motor/2025/05/28/8266302/ny-rapport-avslorer-prisras-pa-elbiler