MOTOR med meget informativ artikkel om kinesisk bilekspansjon

Started by Telehiv, 04.01.2025, 09:24:41

Previous topic - Next topic

Telehiv

Bladet MOTOR slår stundom til med grundige og dyptpløyende artikler om utviklingen i bilbransjen.
Nå har de, med støtte i noen av verdens beste kjennere på området, levert en glimrende analyse av hvordan Kina er i ferd med å overta Vestens gamle glansøvelse.
Alle som har den ringeste interesse for biler, og hvordan Vesten klarer seg (eg. ikke klarer seg) i konkurransen med Kina, bør lese denne!


VOKT DEM FOR ROBOTEN: På fabrikkgulvet i nye kinesiske bilfabrikker, som dette Dongfeng-anlegget i Wuhan, råder stillhet – og roboter.

Lenke:
https://www.motor.no/aktuelt/vil-kinas-elbilvekst-knekke-den-vestlige-bilindustrien/299147?elqTrackId=423950DA45D6694AFC1AE67E8E87E3FB&elqTrack=false&elq=5e3da5db7ff849c9b8d0eb82bcec7f42&elqaid=4350&elqat=1&elqCampaignId=4112&utm_campaign=2025_01_04_Motor_Nyhetsbrev_uke_1b&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqak=8AF56764B5ED30B0D9CC3495582BBB9CE516FA7C3D7EFB84DA50C3E0CFBD2D1B2B93

translator

QuoteMidt under det største teknologiske skiftet i bilhistorien – fra en global bilpark med forbrenningsmotorer til introduksjonen av elektriske biler – skjer en rokering av penger, produksjon og prestisje uten sidestykke i den internasjonale bilindustrien.

Det som ikke nevnes med ett ord av dette batteribil-elskende menighetsbladet (men "menigheten", som er norske bileiere, elsker ikke batteribiler!) er at europeisk bilindustri har satt benkrok på seg selv takket være våre udugelige, klimafrelste politikere:

QuoteSom et ledd i EUs strategi for full overgang til elbiler fra 2035 har unionen innført regler som krever at de gjennomsnittlige CO2-utslippene fra nye biler blir stadig lavere. Grensen er i øyeblikket på 95 gram pr. kilometer, men i 2025 skal den settes ned til 81.

Siden bensin- og dieselbiler slipper ut mer enn 120 g/km, må bilprodusentene selge en stor og økende andel elbiler for å overholde unionens regler for gjennomsnittlig utslipp, og lykkes de ikke med det, skal de ilegges saftige bøter.

Forbrukerne har imidlertid ikke endret adferd i tråd med EUs veikart for elektrifisering av bilparken. Ikke bare har salget av biler stagnert, men folk kjøper ikke flere elbiler, og dermed risikerer bilindustrien et dobbelt svingslag: reduserte salgsinntekter fra kundene, og økte utgifter til bøter fra EU. Nedleggelsen av bilfabrikker og leverandørselskaper i Europa er da også allerede i full gang.

https://www.document.no/2024/12/04/eu-overveier-a-droppe-boter-til-bilprodusenter-som-ikke-selger-nok-elbiler/
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

Quote from: translator on 05.01.2025, 14:37:10Det som ikke nevnes med ett ord av dette batteribil-elskende menighetsbladet (men "menigheten", som er norske bileiere, elsker ikke batteribiler!) er at europeisk bilindustri har satt benkrok på seg selv takket være våre udugelige, klimafrelste politikere:

Ja, Motor har lenge drevet bred (nesten ensidig) dekning på elbiler, slik at mange medlemmer har etterlyst bedre dekning på fossilbiler. Det er jo mange bilbrukere i Norge - særlig ute i distriktene - som tross bred subsidiering ikke finner elbiler tjenlige til div. nytte- og arbeidsformål.
Men bladet peker her likevel på det manglende samsvaret mellom EUs elbil-påbud og det faktiske markedssentimentet. Det ser vi mest tydelig ved at elbiler ikke kan selges i stort antall på kontinentet uten subsidiering av type Norge. Og kanskje viktigst: Selv da vil ikke europeiske bilfabrikker kunne konkurrere på eget hjemmemarked på elbilfronten. Kineserne er bare altfor flinke og prisskjerpede på dette området nå.

Og ja, klimaforførte EU-politikere har vært helt sentrale i selvskadingen av europeisk kraftkrevende industri, ikke minst bilindustrien. Det er de produksjonstekniske utdypningene rundt hvordan dette har fått utvikle seg som jeg syns var veldig informativt i denne artikkelen.

Uansett: Rovdriften på materialer til elbil-batterier er ikke bærekraftig på noe vis
Her er det for mange år siden, av mer seriøse folk enn "klimaforskere", vist hvordan foreliggende batteriløsninger betyr ren rovdrift på sjeldne metaller og mineraler, samt grove naturinngrep rent generelt, om antallet elbiler skulle nå måltallene det lekes med i EU.

Men helfrelste og faglig uvitende "klimapolitikere" tar jo ikke ordet miljøvern i sin munn.
Da ville hele klimakorthuset ramlet sammen med et drønn.