Akkurat som med flere tidligere varslede "unprecedented" stormer og værkatastrofer, og merkelig nok alltid på topp langt ute i havet der folk ikke kan sjekke sannhetsgehalten, så synes også IRMA å reduseres til et helt vanlig årlig tilbakevendende uvær når folk selv kan kontrollere fakta:
Plutselig var vindstyrken redusert til styrke 1 da den traff det amerikanske fastland (fra 4-5 rett før den traff land og dermed folk med øyne i hodet....), jfr. denne lille og diskrete oppdateringen i New York Times i morges:
"Hurricane Irma, now 400 miles wide, continued its march of devastation on Monday morning, dumping rain across the width of Florida and lashing the state with powerful winds that downed power lines and left millions in the dark. As the storm moved inland, it was downgraded to Category 1. Losing some of its deadly power but retaining its vast size, the storm stretched from Floridaâ??s West Coast to the Atlantic as it churned its way from the Florida Keys toward Tampa. The hurricane came ashore on the mainland as a Category 2 storm, flooded parts of downtown Miami and knocked over construction cranes there as winds exceeded 100 m.p.h."
I dag er det følgelig knapt mulig å finne oppslag av noen størrelse i norsk presse (mens de hadde ufrivillig sædavgang; pollusjon, så sent som i går kveld) og heller velge å holde kjeft nå, mens amerikanske media har måttet gi opp vindskremslene og satt sin lit til mulige/kommende nedbørskatastrofer samt pumpe nytt liv i "dødsbølgene" som KAN komme.
Jeg har prøvd å finne koblinger mellom medias eksesser og det man kan anta er seriøse klimaforskere. Få av disse er villige til å bli med på billige spekulasjoner om kobling mellom "klima" og "hurricanes" også her, fordi de vet at nærmere gjennomgang av statistikk og forskning viser et dårlig case.
Men her hjemme er de faste hoierne selvsagt på plass for sine 15 minutes of fame; Hygen, Samset, og de andre klimafjolsene har et par dager opplevd omfattende pollusjoner i omgang med like useriøse norske media.
Akkurat nå hører jeg for øvrig pinlige bortforklaringer på NRK, der man stotrende bl.a. prøver å fortelle at det "har blitt vist bilder som viser nedrevne strømledninger". Takke fan for det, jeg har hatt gleden av å studere oppsettet for amerikanske strømledninger i disse områdene, som holder India-nivå.
I rest my case.