Når subsidiene tørker ut: Tyskland halvert elbil-salg, Shell kutter ut havvind

Started by Telehiv, 08.08.2024, 09:30:52

Previous topic - Next topic

Telehiv

Når staten ikke har råd å subsidiere lenger
I Tyskland er elbilsalget omtrent halvert siden i fjor, og uendelige lagre av usolgte elbiler hoper seg opp:



Lenke: https://climatechangedispatch.com/germanys-green-dreams-falter-as-ev-sales-crash-47-in-first-half-of-year/

Shell skjønner hvilken vei det bærer
En rekke oljeselskaper som lenge har akseptert å spille med på den påstått "grønne" (men akk så miljøskadelige og ulønnsomme) klimapolitikken begynner å signalisere at de vil trekke seg ut av havvindprosjektene i takt med inntørkingen av subsidier. Shell har varslet dette siden i fjor, og nå har styreformannen gått ut helt formelt. Vi fikk et første tydelig varsel her hjemme allerede i februar 2024, da Europower meldet at "Eviny, Lyse og Shell kan droppe havvind i Nordsjøen i siste liten":

https://www.europower.no/havvind/eviny-lyse-og-shell-kan-droppe-havvind-i-nordsjoen-i-siste-liten/2-1-1599053

Og nå kommer altså Shell med en langt bredere melding:
https://www.document.no/2024/08/08/shells-nye-styreformann-er-ferdig-med-flytende-havvind/

PS: I tråd med nivået på norsk klimaselvskadingspolitikk med steinrik statskasse og tilhørende internasjonal posering er det vel å frykte at Equinor blir siste oljeselskap som kaster inn håndkleet her? Etter at den norske stat mot alle nøytrale faglige råd har brukt enorme summer på dødfødte satsinger og beriket alle slags internasjonale lykkejegere og ikke det norske folk.

Telehiv

Batteribilsalget i Europa fortsetter å stupe der subsidiene reduseres. Nå er det ikke bare Tysklands bilprodusenter som skriker alarm, nå snakker vi om en generell omsetningskrise i hele EU (mens billige kinesiske varer fortsetter å ekspandere):

Registrering av nye biler i EU stupte 18,3 prosent i august sammenlignet med året før.
- Tyskland ledet an fallet med en nedgang på 27,8 prosent,
- Frankrike ned 24,3 prosent, og
- Italia falt 13,4 prosent, skriver Den europeiske bilprodusentforeningen (ACEA).

Her er noen flere detaljer om hvor det grønne skiftet er iferd med å sende EU på disse områdene:

I Tyskland falt elbilsalget med hele 68,9 prosent til rett over 27.000 nyregistrerte elbiler i august.
Nedgangen er delvis drevet av den tyske regjeringen som reverserte flere av godene knyttet til firma-elbiler. Dermed var fjorårets måling mye høyere før insentivene forsvant, ifølge Bloomberg.
I oversubsidierte Norge var det i sammenligning totalt en oppgang på 0,3 prosent, mens elbilsalget steg 13,3 prosent år-over-år.

Tyskland har ellers opplevd to uker med forferdelige næringslivsnyheter nå - den grønne selvskadingen bare fortsetter, og utsiktene blir bare verre:

Ekstremt pessimistiske forventninger
Budskapet fra bilindustrien i Tyskland er tydelig:
- Volkswagen, Europas største bilprodusent, har skrotet avtaler og vurderer å stenge fabrikker på grunn av svak etterspørsel.
- BMW varsler lavere inntjening, delvis på grunn av svakt elbilsalg.
- «Tysklands økonomi får ikke fart, både forbrukere og investorer holder igjen. Geopolitiske spenninger og voldelige konflikter tynger stemningen,» skriver Constantin Gall, EYs mobilitetsleder for Vest-Europa, til Bloomberg.
- «Stemningen i bilindustrien forverrer seg raskt», sa Anita Wölfl, bransjeekspert ved det tyske Ifo-instituttet, til Bloomberg. «Ekstremt pessimistiske forventninger for de kommende seks månedene.»

Når begynner den norske grønne selvskadingen å ikke kunne bortforklares?
Opp mot dette står vår hjemlige Støre og forkynner at her på berget skal det faktisk kjøres enda sterkere på med det samme dysfynksjonelle Energiewende-rælet som allerede har sendt EU ut i en økonomisk og finansiell hengemyr.
Men om dette lar seg stanse/skadebegrense ved å skifte til en Høyre-regjering er vel ikke akkurat åpenbart?
Begge alternativer dilter jo like sanselløst etter EUs selvskading.

Lenke: https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/19/8181714/elbilsalget-i-tyskland-er-i-fritt-fall