Hydrogenskandalene

Started by Telehiv, 14.06.2024, 11:00:58

Previous topic - Next topic

Telehiv

#15
Hynion Sverige AB har slått seg konkurs
Det nytter jo ikke å snakke fornuft til våre politikere og deres "investorer" (les: subsidiejagere) om at hydrogen er håpløst dyrt og aldri vil kunne konkurrere med andre fossile brensler: Det tar f.eks. 2 (to) fossile enheter for å lage 1 (en) hydrogenenhet, pluss en masse andre kostnader, ytterligere energi- og produksjonsrelaterte miljøproblemer, og ikke minst eksplosjonsrisiko på flere nivåer av både bruks- og produksjonsleddene, osv.
Når skal våre politikere skjønne dette?



Denne konkursen varslet vi om allerede i fjor ville komme, og i dag ble det bekreftet:

Konkurs for Hynions svenske datterselskap
Hynion Sverige AB har slått seg konkurs, etter «en lang periode med finansielle utfordringer forsinkelser i å få på plass planlagt finansiering». Det opplyser hydrogenselskapet Hynion i en melding.
Gjeld, et utfordrende marked og lavere etterspørsel etter hydrogenbiler i Sverige enn i Norge ligger også bak konkursen, opplyser selskapet. En leverandør hadde begjært selskapet konkurs før de selv leverte konkursbegjæring.
Ifølge Hynion påvirkes ikke det norske morselskapet av konkursen. Hynion drifter hydrogenfyllestasjoner, inkludert på Høvik i Bærum utenfor Oslo.
Selskapet opplyser at de er i siste fase med å sikre ytterligere finansiering. I april fikk de lån fra flere aksjonærer og en ekstern aktør, som er planlagt at skal omgjøres til aksjer i Hynion.
Hydrogenstasjonen på Høvik er ventet å gjenåpne snart, skriver selskapet.


Tjohei, her tror vel alle våre forumbrukere at hvert ord er sant om resten av selskapets overlevelsesevne, og kan stoles på?
Nei takk, vi snakkes ved neste konkurs, et hakk lenger oppe i "næringskjeden".

PS: Selskapet Hynion på Oslo Børs startet på over 5 kroner pr. aksje i 2021, nå står den i 6 øre.
Den som vil regne på prosentvis fall er velkomne til det. Problemet er imidlertid at mye av de tapte pengene også her er bare enda et ledd i en uendelig selvskadende offentlig heia-heia prosess. Så også her vil vi nok se en siste offentlig fundert mobiliseringsprosess før lyset slukkes.

De nøytrale observatørers læring: Stortingets notorisk klimaposerende styringspartier synes immune mot læring.
Jfr. den pågående havvind-selvskadingen, som uavvendelig også vil ramponere Nord-Norges strømpriser og energitekniske infrastruktur om elektrifiseringen av Melkøya virkelig gjennomføres.
 

stjakobs

#16
Avisa Nordland har i dag dette innslaget (bak betalingsmur):
QuoteBygger fabrikk i Bodø - nå har de fått en kvart milliard for å satse også et annet sted

GreenH får rundt 250 millioner kroner i støtte til å bygge hydrogenanlegg i Hammerfest. Selskapet kan dermed gå i gang med prosjektet når kjøpere er på plass.

Det melder GreenH i en pressemelding.

Tirsdag 20. mai ble det nemlig klart at GreenHs prosjekt i Hammerfest vant fram i EUs hydrogenauksjon. Tildelingen gis gjennom EUs budsjett for hydrogenproduksjon til maritim transport, og er på 21,9 millioner euro som tilsvarer rundt 250 millioner kroner.

GreenH har avdelinger rundt om i landet. I vinter startet de byggingen av en fabrikk på Langstranda i Bodø.

– Tildelingen er en stor anerkjennelse av den prosjektjobben Hammerfest kommune og GreenH har gjort i fellesskap. Vi har jobbet fram dette over tid, og er svært fornøyde med at vi får gjennomslag hos EU. Vi er fortsatt i en tidlig fase, men prosjektet passer perfekt inn i GreenHs strategi om å tilby grønt hydrogen ved knutepunkt langs kysten, der forbruket skjer, sier Petter Olsen Bertheussen, regionleder Nord-Norge i GreenH.

GreenH og Hammerfest kommune har samarbeidet om prosjektet siden høsten 2024.

– Et nytt hydrogenanlegg kan bety mye for Hammerfest. Grønn omstilling skal også skje helt i nord, og byr på nye muligheter innen industri- og næringsutvikling. Nå er det på tide at nasjonale politikere melder seg på og stimulerer til nullutslippsløsninger, sier ordfører Terje Rogde i Hammerfest kommune.

Selskapet peker på Kystrute-anbudet og skipstrafikk tilknyttet olje- og gassnæringen som mulige kjøpere av hydrogen fra et anlegg i Hammerfest.

– Støtten gir oss en enorm mulighet til å bygge anlegg, men vi må være sikre på at skipseiere ønsker å bunkre hydrogen i Hammerfest. I så måte følger vi nøye med på om det blir krav til nullutslippsskip på Kystrute-anbudet som kommer ut snart. Det er også svært interessant om supplybåtene til olje- og gassnæringa i Hammerfest skal over på nullutslipp og har behov for grønt hydrogen, sier Bertheussen.


Lenke

Vi avventer spent!
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

Jeg har kopiert og redigert litt på postene om hydrogenskandalene og sendt til Avisa Nordland. De har tatt det inn i dagens "papiravis" som dessverre kun finnes på nett (mandag, onsdag og fredag er ikke på papir).

Hskandale.JPG
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

Quote from: stjakobs on 23.05.2025, 10:11:49
Quote from: stjakobs on 23.05.2025, 10:11:49Jeg har kopiert og redigert litt på postene om hydrogenskandalene og sendt til Avisa Nordland.

Flott jobb, igjen, stjakobs!
Det hoper seg opp med elendighetsbevis for hvilke skader disse "klimasatsingene" påfører land og folk.

stjakobs



Fremover kan fortelle at Statkraft har trukket seg som samarbeidspartner for produksjon av ammoniakk og hydrogen i Bjerkvik.

Artikkelen er bak betalingsmur, publisert 08.06.2025, men ser sik ut:

– Onsdag ble Statnett orientert om beslutningen og at Narvik Green Ammonia sier fra seg reservasjonen på kraft, forteller konsernsjef i Nordkraft, Eirik Frantzen.

Han beskriver det som at denne delen av industrisatsingen i Narvik kjøles ned. Narvik Green Ammonia var heleid av Aker Horizons, og i 2023 gikk Statkraft inn som partner der målet var storskala produksjon av hydrogen og ammoniakk.

Ga opp

Etter at Statkraft i begynnelsen av mai besluttet å stoppe videre utvikling av grønt hydrogen, har det nå også fått konsekvenser for den planlagte satsingen på Lallasletta i Bjerkvik.

Planen var å bygge et av de første storskala anleggene for grønn ammoniakk, med en kapasitet på opptil 600 megawatt og en daglig produksjon på mellom 1.000 og 1.500 tonn.

Nå er det trykket på pauseknappen.

Planer

– Det var viktig å melde fra til Statnett. Det handler om å ikke holde på reservert kraft når et prosjekt stopper opp. Samtidig har Nordkraft gitt beskjed verbalt om at vi kan komme til å søke om mer kraft til digital industri, opplyser han.

Ambisjonene er store, både om å bygge ut Skoglund, men også å kunne ta i bruk andre arealer til datasenter i en europeisk hub for dataindustri.

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

Fra Avisa Nordland, "papirutgaven" i dag, som kun ligger på nett:

QuoteBygger stor fabrikk i Bodø:
– Skal tåle det mest ekstreme

Bodø: Hydrogenanlegget på Langstranda i Bodø begynner å ta form.

Siv Grønlie sg@an.no
________________________________________
Avisa Nordland har tidligere omtalt GreenH, som skal i løpet av 2026 ferdigstille et hydrogenanlegg på Langstranda i Bodø – bare noen kilometer fra bysentrum.

Byggingen av hydrogenfabrikken startet i tidlig 2025.
Nå melder selskapet i en pressemelding at anlegget har begynt å ta form.

En 1.000-årshendelse
Fabrikken skal levere hydrogen til Torghatten Nords ferger mellom Lofoten og Bodø. Ifølge selskapet, bygges fabrikken så sikkert at den skal tå tåle det mest ekstreme – en såkalt «1000-årshendelse».
– Skal du bygge et naust til båten din, kan du dimensjonere for en 20-årsbølge. Et industribygg tåler kanskje en 200-årshendelse. Men vi bygger noe helt annet. Vi er på det man kaller for «tiltaksklasse F3», som skal tåle en 1000-årshendelse, sier prosjekt- og byggeleder i Indira AS, Vegard Woje-Wenner.

8,5 tonn grønt hydrogen
Flomveggen som nå reiser seg er det første synlige tegnet på at GreenH bygger et av Europas største hydrogenanlegg, designet for å produsere opptil 8,5 tonn grønt hydrogen – hver dag.

Dette hydrogenet skal blant annet drive de nye fergene mellom Bodø og Lofoten – i en 15-årig avtale GreenH har inngått med Torghatten Nord.

Statens vegvesen har beregnet at dette vil bidra til å kutte utslipp med hele 26 500 tonn CO2 årlig – tilsvarende utslippet fra 13 000 dieselbiler. Og da holder det ikke med standardløsninger, ifølge selskapet.

– Vi bygger ikke for værmeldingen neste uke. Vi bygger for et vær vi håper aldri kommer, sier Petter Olsen Bertheussen, regionsleder i GreenH Nord-Norge.

– Det er ikke hver dag du får være med på å bygge et anlegg for framtiden. Men her i Bodø gjør vi nettopp det.

– Positive ringvirkninger
Bodøordfører, Odd Emil Ingebrigtsen har tidligere uttalt at hydrogenanlegget vil bety mye for Bodø som by og for Salten-regionen.

– Hydrogenanlegget vil kunne skape mange arbeidsplasser og andre positive lokale ringvirkninger. Byen vår blir med dette et knutepunkt for utvikling og bruk av framtidsrettet drivstoff. At europeiske investorer ser til Bodø er jeg stolt av, sier Ingebrigtsen.

GreenH har også planer om å etablere et hydrogenanlegg i Hammerfest. Tidligere i år ble det kjent at de fikk rundt 250 millioner kroner i støtte til å bygge anlegget.

20. mai ble det nemlig klart at GreenHs prosjekt i Hammerfest vant fram i EUs hydrogenauksjon. Tildelingen gis gjennom EUs budsjett for hydrogenproduksjon til maritim transport, og er på 21,9 millioner euro som tilsvarer rundt 250 millioner kroner.
GreenH og Hammerfest kommune har samarbeidet om prosjektet siden høsten 2024.




hydrolangstrand.JPG
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Affen

Etter å ha lest artikkelen, merker jeg meg at man forteller hvor mye hydrogen som skal produseres, men det fremkommer ikke hvor mye kraft man trenger til den produksjonen og heller ikke hvor den kraften skal hentes fra.

bøvelen

Flere konkurser, danske Green Hydrogen Systems, begjærer seg konkurs


https://steigan.no/2025/06/milliardhavari-i-hydrogenbransjen/

Telehiv

#23
Det er ufattelig at norske myndigheter fortsetter å subsidiere hydrogenselskaper etter at markedet for dette har vist seg både kostnads- og driftsteknisk urealistisk. Og det før vi begynner å snakke om den kronisk underliggende eksplosjonsrisikoen:
- 1 kg hydrogengass tilsvarer sprengkraften til 1 kg TNT!
Hvem ønsker å ha en hel tank med dette stående utenfor inngangsdøren? Eller hvilke (ærlige) risikoforskere vil si at det er greit at store tanker med et slikt enormt eksplosjonspotensiale skal fritt kunne transporteres rundt i våre samfunn?!?

Markedet har bedre vett enn "klimapolitikerne": Halvert salg fra 2022 til 2023
Det ble globalt solgt over 15.000 hydrogendrevne personbiler i 2022 (et par hundre totalt registrert i Norge per 2024), omtrent halvert til 8800 i 2023. Markedet (brukerne) begynner altså å forstå at helt sentrale forutsetninger ikke er tatt på alvor; det er mangelfull infrastruktur (transport og tilgang); håpløs enhetskostnad (man må bruke minst 1 kw annen energi for å få fram 1 kw hydrogenenergi, noe som også avslører den negative miljøverdien av hydrogen); og mangel på standardiserte bruksløsninger.

«Mangelfull infrastruktur» betyr ikke at det ikke er brukt penger på infrastruktur
Så sent som i februar 2025 kom 422 nye millioner euro (over 5,1 milliarder kroner) fra et EU-fond for alternativ drivstoff-infrastruktur. Bloomberg påpeker at hydrogenprosjekter har fått 24 prosent av de over 20 milliarder kronene fondet har delt ut, selv om det bare er 5000 personbiler med brenselsceller på europeiske veier.

EU gitt "infrastrukturstøtte" på 949.650 kroner (78.000 euro) per hydrogenbil!!
Bloomberg har brutt ned tallene til infrastrukturstøtte per bil – og sammenliknet beløpet for hydrogenbiler og batteriektriske biler. Det er brutale sifre.
- 1047 kroner (86 euro) per elbil.
- 949.650 kroner (78.000 euro) per hydrogenbil!!

Vi må spørre igjen:
- Hva er de norske tallene for dette så langt?
- Og hvor mye mer vil dette klake på seg før siste offentlige "hydrogensatsing" er erklært konkurs?

Bladet Motor har referert om skandalene her:
https://www.motor.no/aktuelt/er-det-slutt-for-hydrogenbilene-for-det-har-startet/312861

Telehiv

#24
Hydrogenrisikoen: Har verden lært noe siden Hindenburgkatastrofen?
Klimafanatiske politikere vil altså, med svære subsidiesummer hentet fra skattebetalerne, fylle verdenssamfunnet med det latente sprengstoffet hydrogen som drivstoff i flest mulig typer transportmidler, fra biler til skip, og til og med fly.
Noen må snart sette foten ned: Hvor er de tekniske risikoanalysene som ligger til grunn for strømmen av milliardsubisidier rundt dette?
Bør ikke noen snart avkreve de subsidierende myndigheter dokumentasjon for at de har reelle risiko- og sårbarhetsanalyser bak dette?


6. mai 1937 eksploderte Hindenburg, som var fylt med hydrogen, ved innflygingen mot fortøyningsmasten
ved Lakehurst i New Jersey, USA, og 35 av de 97 som var ombord omkom.


Hva var årsaken til Hindenburg-ulykken?
Den mest anerkjente teorien i dag er at skipet tok fyr etter oppbygging av statisk elektrisitet i luften etter en tordenstorm samme dag.
Men jeg antar våre teknisk sprenglærde "klimapolitikere" og tilhørende aktivistkorps har vedtatt at statisk elektrisitet anses avskaffet gjennom Parisavtalen o.l.?